Nie ma handlu internetowego bez automatyzacji. A jeżeli jeszcze jest, to chwilowo. Kto procesów biznesowych nie zautomatyzuje ten szybko wypadnie z rynku. Mocna teza? Buńczuczna zapowiedź? Specyfika branży, DNA e-commerce, rozwój technologii (szczególnie w obszarze RPA, czyli robotyzacji procesów biznesowych) w pełni nasze podejście uzasadniają. I ludzie z branży to wiedzą, bo przecież toczą nieustanną walkę z czasem. A Zegarmistrz światła purpurowy im nie pomoże. Trzeba postawić na nowoczesny mechanizm, zwany często werkiem.

Jak szybko sprzedawca może obsługiwać klientów? Jak szybko realizowane są zamówienia? Czy zarządzanie zapasami i produktami jest wystarczająco szybkie? Czy pytania i zapytania klientów pozostają bez odpowiedzi przez wiele godzin?

Podczas wzrostu popytu na rynku oraz z uwagi na wyjątkowo dużą konkurencyjność, wszystkie te czynniki mają wpływ na sukces oraz wyniki w branży e-commerce.

Klienci są teraz bardziej świadomi dogodności warunków, zwłaszcza w trakcie trwania pandemii, kiedy zakupy stacjonarne są ograniczone. Dążąc do mądrych wyborów podczas zakupów online, wybierają takich sprzedawców, którzy przodują w pozytywnych opiniach na temat szybkiej realizacji zamówień i usług. A wiadomo – obecnie dostępnych jest wiele alternatyw.

Chociaż jakość produktu, dostępność, ceny i polityka zwrotów są ważne, to szybkość ma teraz ogromne znaczenie dla wszystkich kupujących.

Aby wyprzedzić konkurencję na coraz trudniejszym, agresywnym i nasyconym rynku, sprzedawcy muszą optymalizować działalność poprzez wyeliminowanie pośredników. W tym niezawodnie pomaga wprowadzenie automatyzacji procesów biznesowych.

 

Co to znaczy być zautomatyzowanym?

Zarządzanie w branży e-commerce jest czasochłonne, kiedy nie mamy do tego odpowiednich narzędzi oraz dobrze przygotowanej strategii biznesowej. Wraz ze wzrostem wymagań, zapytań i zamówień od klientów zadania związane z wprowadzaniem i przetwarzaniem danych stają się powtarzalne, trudniejsze w zarządzaniu oraz uciążliwe.

Te wszystkie powtarzalne i monotonne zadania można przecież zautomatyzować. I trzeba to zrobić. Będzie to skutkować szybszym czasem odpowiedzi i wyższą produktywnością pracowników, których automatyzacja procesów biznesowych odciąży od najbardziej monotonnych i czasochłonnych zadań.

Korzystając z narzędzi zrobotyzowanej automatyzacji procesów (RPA), sprzedawcy mogą budować zintegrowane systemy, które pobierają odpowiednie dane z rynku, ostrzegają kierownictwo o pojawiających się problemach, natychmiast aktualizują zapasy i wysyłają aktualizacje zamówień do klientów w czasie rzeczywistym.

 

Oto przykładowe rzeczywiste przypadki użycia RPA w e-commerce:

# 1 | Automatyzacja aktualizacji portfolio

Wyświetlanie i utrzymywanie aktualności stanów magazynowych na stronie internetowej jest procesem manualnym – przesłanie setek zdjęć i innych atrybutów zajmuje komuś wiele godzin pracy. Jest to nie tylko czasochłonne, ale i nudne zadanie, które może łatwo doprowadzić do błędów.

Dzięki robotyzacji procesów biznesowych sprzedawcy mogą zautomatyzować cały proces odczytywania obrazów, na przykład – wprowadzając wszelkie niezbędne modyfikacje –
i przesyłając je do odpowiednich folderów, z których informacje zaczytywane są na stronę internetową.

# 2 | Tworzenie treści e-commerce

Pisanie treści dla poszczególnych produktów jest powtarzalnym zadaniem, dla którego niekiedy trzeba zatrudnić dodatkowych specjalistów, którzy będą uzupełniać i aktualizować informacje potrzebne kupującemu. Wszystko to lepiej, taniej, wygodniej, szybciej, precyzyjniej i jeszcze wiele „-ej”, przeprowadzić za pomocą systemu zarządzania treścią (CMS), opartego na danych pochodzących z wielu lokalizacji.

Robotyzacja procesów biznesowych zmniejsza złożoność i przyspiesza wykonanie zadania. Może pobierać informacje z różnych wcześniej ustalonych źródeł danych i wprowadzać je do odpowiednich pól. Zmniejsza to zapotrzebowanie na dodatkowych specjalistów lub przynajmniej minimalizuje ich obciążenie pracą, pozwalając im na przykład skupić się na blogach lub działaniach SEO.

# 3 | Kategoryzacja produktów

Kategoryzacja produktów to jedna z najważniejszych, ale i najbardziej pomijanych funkcji branży detalicznej. Produkt może być dostępny, ale konsument może mieć problem z jego wyszukaniem z powodu złej kategoryzacji, a to oznacza, że ​​można tego potencjalnego Klienta stracić. No przecież tego nie chcemy

Robot może przypisywać atrybuty i kategoryzować produkty na podstawie dostosowanych reguł mapowania produktów. Na przykład na stronie modowej robot wykorzystujący uczenie maszynowe (ML) lub sztuczną inteligencję (AI) może sortować i oznaczać obrazy, w których rozpoznaje określony kolor lub wzór. Może to zapewnić takie funkcje, jak umożliwienie użytkownikom przeglądania produktów tylko w kropki lub czarnych sukienek.

# 4 | RPA w łańcuchu dostaw

Radzenie sobie z dostarczaniem produktów do konsumenta, zarządzanie łańcuchem dostaw jest jedną z najważniejszych kwestii dla firm handlu elektronicznego. RPA zwiększa bezpieczeństwo i przyspiesza cały proces logistyczny, od zarządzania zapasami po wysyłkę i monitorowanie zamówień.

Robot może wysyłać powiadomienia o statusie zamówienia i ostrzegać sprzedawców o zapasach i innych zadaniach związanych z wysyłką. Można go również przekształcić w aplikacje predykcyjne, biorąc pod uwagę dane historyczne i ostrzegając, gdy podobne wzorce popytu zaczną się pojawiać, lub automatycznie zmieniając kolejność szybko sprzedających się zapasów.

# 5 | Przetwarzanie zwrotów 

Konsumenci żądają sprawnego procesu zwrotów, ale nie ukrywajmy, że jest to kosztowne dla firmy. Nie uzyskuje się z niego żadnej korzyści, więc nie ma sensu pozostawać w manualnym procesie.

Robot może obsługiwać zwroty, wysyłać wiadomości potwierdzające odbiór, aktualizować system inwentaryzacji, dokonywać korekty płatności do klienta oraz zapewniać aktualizację wewnętrznych systemów finansowych.

# 6 | RPA w obsłudze klienta

Klienci nadal lubią łączyć się z człowiekiem poprzez contact center, pomimo rozwoju narzędzi, takich jak chatboty, voiceboty, które coraz częściej przejmują kontrolę. Najwięcej czasu podczas takich bezpośrednich rozmów zajmuje pracownikowi wyszukiwanie i pobieranie danych z różnych systemów, zarówno o kliencie czy zamówieniu.

Robot skraca ten czas, bo dostarcza informacji potrzebnych natychmiast podczas połączenia z klientem. Ostatecznie prowadzi to do szybszej i w klienckim odbiorze bardziej spersonalizowanej obsługi. Korzyść dla każdej ze stron procesu zakupu.

Kierując się wieloma argumentami, wszyscy zarządzający powinni wnikliwie przeanalizować niezliczone zalety, które zarówno RPA, jak i sztuczna inteligencja mogą przynieść firmomnz branży e-commerce. Od czego zacząć wdrożenie Robotic Process Automation w swojej firmie? Od szczegółowego planowania i analizy. Nie wszystko dla wszystkich i nie wszystko od razu. Właściwy partner wdrożeniowy RPA na etapie rozpoznania i doradztwa będzie kierował się skalowalnością rozwiązań dla Twojej firmy i jednocześnie pomagał przetestować wykonalność i wartość wdrożenia dla Twojej organizacji. A potem razem z Tobą będzie się cieszył osiągniętymi efektami.