Sprawnie działający „łańcuch dostaw” jest jednym z ważniejszych elementów w procesie budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Dziś liczy się nie tylko wysoka jakość produktu i cena, ale także krótki czas realizacji zamówień. To czynnik, który coraz częściej pozwala wygrać z konkurencją. Sprawna organizacja dostaw stanowi jednak spore wyzwanie, szczególnie w branży metalowej, gdzie stopień skomplikowania podnosi dodatkowo duża liczba podwykonawców oraz kooperowanie w ramach złożonych „łańcuchów dostaw”.

Nowoczesne rozwiązania

Obecnie branża metalowa skupia swoje działania wokół produkcji jednostkowej opartej głównie na produkcji „pod zamówienie”. Spora część firm ze względu na potrzebę obniżania kosztów związanych z utrzymywaniem powierzchni magazynowych i zapasów przeszła z „produkcji na magazyn” na „produkcję pod zamówienie”. Ten typ produkcji, powszechny dziś wśród przedsiębiorstw, wymaga sprawnego przepływu towarów przez łańcuch dostaw. Wdrożenie odpowiedniego programu do zarządzania produkcją ułatwia to zadanie. Przede wszystkim pozwala ściśle powiązać ze sobą kluczowe obszary firmy: zaopatrzenie, produkcję, sprzedaż, dystrybucję, finanse i księgowość. Ma to znaczący wpływ na ulepszenie „łańcucha dostaw” w zakresie kosztów, terminowości dostaw oraz działania całego przedsiębiorstwa.

ERP daje przewagę

Jednym z programów ERP, który wspiera zarządzanie łańcuchem dostaw jest HermesSQL. Umożliwia planowanie dostaw w taki sposób, by z jednej strony zagwarantować uruchomienie produkcji w zakładanych terminach, z drugiej zaś minimalizować koszty związane ze zbyt dużymi zapasami surowców i wyrobów gotowych.

Pozwala obliczyć zapotrzebowanie na surowce i półprodukty uwzględniając przyjęte zamówienia, prognozy sprzedaży, zaplanowane zlecenia produkcyjne oraz bieżące stany magazynowe. W zależności od potrzeb firmy umożliwia także generowanie planu zapotrzebowania (zamówień do dostawców) w oparciu o parametry przypisane dostawcom, takie jak: partia zakupowa, średni czas dostawy, minimalna ilość zakupowa oraz okres zamrożenia, czyli przedział czasu, w którym można dokonać zmiany w zamówieniu do dostawcy.

W HermesieSQL plan dostaw może uwzględniać także informacje związane z procesem przyjęcia surowca na magazyn, np.: ilość czasu potrzebnego do rozpakowania dostawy surowców lub ilość czasu wymaganego do magazynowania wyrobu przed wysyłką do klienta.

Natomiast w sytuacji gdy kluczową rolę odgrywa cena surowca lub czas dostawy, system wybierze najtańszego lub najszybszego dostawcę i na tej podstawie utworzy zamówienie na surowce.

W programie obsłużonych jest kilka sposobów planowania dostaw i tworzenia zapotrzebowania. Dzięki temu firma może dobrać odpowiednią metodę do aktualnych potrzeb.

Ocena dostawców

Ważną rolę w procesie zarządzania dostawami oraz zachowania wysokiej jakości produktów finalnych pełni okresowa ocena dostawców. Wśród kryteriów oceny dostawcy znajduje się: terminowość dostaw, cena i jakość dostarczanych surowców. Poprzez nadawanie numerów partii surowcom, półproduktom i wyrobom gotowym program pozwala nadzorować przepływ materiału od momentu przyjęcia na magazyn poprzez obróbkę na produkcji, aż do chwili wydania z magazynu wyrobu końcowego. Jest to szczególnie istotne w przypadku reklamacji oraz oceny jakości dostarczanych materiałów.

Komunikacja w „łańcuchu dostaw”

Koordynacja działań partnerów biznesowych w ramach „łańcucha dostaw” wymaga sprawnej komunikacji pomiędzy dostawcami, producentami i klientami. Najczęściej przedsiębiorstwa wykorzystują do tego celu EDI (Electronic Data Interchange) oraz platformy B2B, które tę komunikację ułatwiają.

Technologia EDI

Technologia obiegu i wymiany danych w standardzie EDI pozwala usprawnić współpracę firmy z dostawcami i klientami. W przypadku systemu HermesSQL, EDI jest jego integralną częścią. Umożliwia elektroniczną wymianę dokumentów (zamówień, faktur sprzedaży, faktur zakupu) pomiędzy kooperującymi podmiotami. Zastąpienie formy papierowej dokumentu, elektronicznym odpowiednikiem ma wiele zalet. Najważniejsze z nich dotyczą przyspieszenia procesu przepływu informacji, skrócenia czasu realizacji zamówień i rozliczeń pomiędzy partnerami biznesowymi.

Nowoczesne platformy B2B

Sprawne funkcjonowanie „łańcucha dostaw” wspomagają również platformy B2B. Ułatwiają wymianę informacji oraz usprawniają sprzedaż poprzez automatyzację procesu składania i realizacji zamówień. Firmy, które korzystają z platformy B2B mają dostęp do aktualnej oferty, bieżących stanów magazynowych towarów oraz ich cen. Zamówienia mogą składać w dowolnym momencie w trybie 24/7/365 , a następnie śledzić ich realizację. Współpraca platformy Humansoft B2B z programem HermesSQL polega m.in. na automatycznym przesyłaniu zamówień do systemu ERP.

Wysokie standardy

Sprawne zarządzanie „łańcuchem dostaw” wymaga posiadania przez firmę odpowiedniego systemu informatycznego, który pozwoli zsynchronizować wszystkie ogniwa łańcucha mające wpływ na jego wydajność. Takim narzędziem jest nowoczesny system ERP, który pozwala wypracować wysokie standardy w zarządzaniu dostawami.

Od 18 lat związany z firmą Humansoft i systemami klasy ERP, MRPII, BI. Karierę zawodową rozpoczął od stanowiska specjalisty i konsultanta ds. wdrożeń. W roku 2007 został kierownikiem działu wdrożeń. Od 2008 roku pełni funkcję Dyrektora Handlowego, a od 2017 także funkcję Wiceprezesa Zarządu Humansoft.

Krzysztof Milczarski

Wiceprezes, Humansoft