Być może słyszałaś/eś ten termin, bo jest to przełomowa technologia przeżywająca gwałtowny rozwój w sektorze detalicznym. PIM to skrót od Product Information Management – oprogramowanie, które zarządza wszystkimi danymi dotyczącymi produktów w Twoim katalogu, rozmiarami, wagą, opisami, recenzjami, certyfikatami i innymi.

 

Rodzaje systemów PIM

PXM (Product Experience Management). Jest to w zasadzie to samo oprogramowanie, ale skupia się na idei, że scentralizowana informacja poprawia doświadczenia użytkownika końcowego. W końcu nie można dotknąć produktów przed ich zakupem online, więc potrzebne są informacje, aby zrozumieć, za co się płaci.

PDM (Product Data Management). PDM służy do udostępniania wewnętrznych danych o produktach, z tą różnicą, że w tym przypadku informacje są przydatne głównie dla inżynierów i projektantów produktów.

PCM (Product Content Management). PCM i PIM to pojęcia pokrewne, ale PCM jest zazwyczaj dodatkiem do platformy ecommerce, służącym do łatwego wzbogacania taksonomii i produktów. Różni się on od PIM (i dlatego często nie jest właściwym rozwiązaniem) tym, że nie agreguje informacji z wielu źródeł. Zaletą PIM jest to, że może obsługiwać wiele formatów informacji o produktach, synchronizowanych w wielu kanałach z jednego źródła prawdy (SSoT).

MDM (Master Data Management). MDM to uniwersalne, wewnętrzne repozytorium informacji o całym przedsiębiorstwie (zazwyczaj na poziomie korporacyjnym). Podczas gdy PIM jest używany do marketingu produktów, MDM jest bardziej kompleksowym systemem, który może zawierać informacje o pracownikach, maszynach, procesach i oczywiście produktach. Oczywiście, kosztuje on również znacznie więcej.

Korzyści z oprogramowania PIM?

PIM to rozszerzenie oprogramowania, które integruje się z platformami handlu internetowego, takimi jak Magento, Shopify lub WooCommerce, a także z innymi kanałami, źródłami danych i systemami oprogramowania.

PIM działa jako wielokanałowe narzędzie oprogramowania marketingowego, które pozwala zachować kontrolę nad wszystkimi obszarami strategii ecommerce.

W marketingu i zarządzaniu ma możliwość śledzenia wszystkich danych katalogowych i inwentaryzacyjnych firmy w czasie rzeczywistym, wysyłając je do kanałów sprzedaży w odpowiednim formacie i zapewniając automatyczną synchronizację z PIM do kanału (poprzez API).

Nie wszystkie rozwiązania PIM zawierają różnorodne konektory potrzebne do szybkiego i efektywnego uruchomienia strategii wielokanałowej. Starsze rozwiązania PIM wykorzystują kod open-source, który wymaga zespołu do konfigurowania i utrzymywania połączeń z kanałami przychodzącymi i wychodzącymi.

Rozwiązania SaaS-owe, oferują bardziej przyjazne dla użytkownika podejście, z połączeniami utrzymywanymi w tle przez rozproszone zespoły programistów.

Jaki jest cel PIM?

Ogromnym problemem, z którym borykają się marketerzy w każdej firmie skoncentrowanej na produkcie, jest nieprzebrany gąszcz informacji przesyłanych z zespołu produktowego. Informacje te muszą być przekazywane w wielu wersjach do różnych kanałów sprzedaży, dystrybutorów, sprzedawców detalicznych, zespołów, można tak wymieniać.

To, co kiedyś było ogromną biblioteką papierów, teraz zostało praktycznie zastąpione przez cyfrowe foldery dokumentów. Setki arkuszy kalkulacyjnych, z tysiącami kolumn, aby uporządkować miliony danych.

PIM rozwiązuje ten problem, pomagając marketerom przechowywać i aktualizować wszystkie informacje związane z ich katalogiem produktów. Rozwiązanie to opiera się na repozytorium w chmurze, co ułatwia centralizację i wydajność, zapewniając jednocześnie, że informacje wędrują do odpowiednich kanałów i docierają do właściwych osób we właściwym czasie.

Zmiana w kierunku modeli SaaS opartych na chmurze sprawiła, że PIM stał się najnowocześniejszą technologią dla platform ecommerce i sprzedawców online marketplaces.

Zalety korzystania z systemu PIM

Większość firm zna oprogramowanie ERP, gdzie przechowywane są pliki danych całej firmy, ale oprogramowanie to jest kłopotliwe i zawiera dane z całej firmy. Korzystanie z PIM, informacje o produkcie z ERP mogą być synchronizowane, pozostawiając PIM do pracy w tle:

  • Zbieranie wszystkich materiałów i kierowanie ich do właściwych miejsc.
  • Wzbogacanie kart katalogowych produktów i wykrywanie błędów.
  • Optymalizacja SEO z wykorzystaniem słów kluczowych powiązanych z każdą stroną i produktem.
  • Oferowanie bardziej spójnego wizerunku marki.
  • Generowanie lepszego wrażenia dla kupujących online.
  • Poprawa współczynnika konwersji i zmniejszenie liczby porzuceń koszyka.
  • Synchronizacja zdjęć, filmów i opisów produktów we wszystkich kanałach wykorzystywanych przez markę.
  • Przeprowadzanie automatycznych aktualizacji produktów, które poprawiają doświadczenia zakupowe przed premierami i odnowieniami katalogów.
  • Zapewnienie dostępu do wszystkich informacji poprzez jedno źródło prawdy.
  • Walidacja treści przed udostępnieniem ich w kanałach publicznych.

PIM jako Struktura katalogu

Jedną z kluczowych zalet PIM jest możliwość agregowania informacji w różnych formatach. Wiele platform wymaga ścisłego przestrzegania własnej struktury katalogów (aby utrzymać markę i zapewnić spójne doświadczenie klienta). PIM może wysyłać różne informacje do wielu kanałów automatycznie.

Tak więc PIM w ecommerce zapewnia, że wszyscy członkowie zespołu marketingowego firmy są skoordynowani. PIM dostarcza wysokiej jakości raporty na temat zawartości i wszelkich aktualizacji danych, jak również historię zmian i modyfikacji, pozwalając liderom zespołów na śledzenie zmian i edycji katalogu.

PIM śledzi dane katalogowe w czasie rzeczywistym, wysyłając je w odpowiedni i aktualny sposób do wszystkich kanałów.

Centralizacja danych

Korzystając z PIM, zespoły mogą organizować i klasyfikować produkty zgodnie z pożądanymi kategoriami i polami danych, a także aktualizować wszelkie powiązane dane. Dane te są następnie wysyłane do podłączonego kanału i automatycznie wypełniają pola.

Dzięki łącznikom do drukowania i projektowania katalogów, nie ma rozbieżności między katalogiem fizycznym i cyfrowym. Tak więc produkty z tej samej kolekcji pojawią się z dokładnie tymi samymi informacjami, niezależnie od tego, czy są oparte na stronie internetowej, czy w drukowanym katalogu.

Taka centralizacja ułatwia również tłumaczenie zawartości katalogu na różne języki, a także dostosowanie go do różnych międzynarodowych standardów i norm rynkowych.

PIM gwarantuje, że ta sama kompletna i precyzyjna informacja będzie wyświetlana we wszystkich kanałach sprzedaży firmy, oraz że będzie widoczna dla wszystkich członków firmy, w każdym kraju, w czasie rzeczywistym.

Jaki typ firmy potrzebuje rozwiązania PIM?

Rozwiązanie to staje się coraz bardziej pożądany przez firmy każdej wielkości. Oprogramowanie, które jeszcze kilka lat temu było dostępne tylko dla dużych korporacji, teraz jest w zasięgu małych i średnich firm.

Powoli  staje się koniecznością, gdy firma obsługuje znaczną ilość produktów i SKU.

Sprzedawcy, sprzedawcy detaliczni, dystrybutorzy, producenci i marki korzystające z różnych kanałów i dokumentów informacyjnych oraz aktualizacji produktów zauważą poprawę swojej wydajności dzięki PIM.

Im większy katalog, tym więcej błędów, powtórzeń i niedopasowań między kanałami będzie się wkradać. Ponieważ wersje zwiększają się z każdym mijającym sezonem, tym bardziej prawdopodobne jest, że nieaktualne informacje lub, co gorsza, błędy w katalogu będą widoczne dla klientów. Posiadanie rozwiązania Single Source of Truth (SSoT) PIM może całkowicie wyeliminować ten problem.

System który jest oparty na SaaS, może obsługiwać ogromne ilości informacji, miliony pól danych o produktach, tysiące kategorii w wielu markach i zjednoczyć je w jednym silosie. Informacje te mogą być dostosowane do wymagań każdego kanału sprzedaży. Możliwości są po prostu nieograniczone.

Zautomatyzowane i zsynchronizowane połączenia z kanałami online są ważne dla firm zmierzających w kierunku cyfrowej transformacji. Jest kolejnym ważnym elementem układanki, który będzie tworzył przyszły krajobraz handlu detalicznego online.