Kryzys COVID-19 może spowodować, że organizacje będą się długo przyglądać swoim kontraktom ERP.Zakłócenia spowodowane przez pandemię może prowadzić do sporów między dostawcami ERP, klientami i partnerami wdrożeniowymi lub integratorami systemów, jak  uruchomic projekty? a moze je wstrzymac?

 

Kryzys może również stanowić okazję dla klientów, aby renegocjować swoje umowy ERP ze sprzedawcami i partnerami, i naprawić problemy, które mogą spowodować niepowodzenie projektu lub uzyskać lepsze warunki, jak poruszać się niepewnej przyszłości?

 

Zacznij rozmowę z dostawcą

Powinieneś porozmawiać ze swoim sprzedawcą, jeśli nie spełnia on zobowiązań umownych lub ma problemy z dostarczeniem usług. Porozmawiaj z decydentami, aby dowiedzieć się, co się dzieje i wykorzystać ich niezdolność do działania jako dźwignię do renegocjowania uciążliwych warunków w tej umowie. Nie rozmawiaj ze sprzedawcą, który ma motywację do sprzedawania dodatkowych usług lub produktów oprogramowania; podejdź do szczebla kierowniczego. Zorganizuj serdeczną rozmowę z dyrektorem wykonawczym w celu omówienia swoich możliwości i stopnia, w jakim postanowienia umowy wywierają na Ciebie negatywny wpływ.

Pracuj ze sprzedawcą i wymyślaj kreatywne rozwiązania, następnie upewnij się, że wszelkie ustępstwa, które dostaniesz, są weryfikowane przez prawnika i włączone do poprawki do tej umowy. Jeśli jesteś w środku zakupu dodatkowych usług lub oprogramowania, masz o wiele wieksze pole do popisu niż myślisz, więc można naciskać na pewne dobre warunki umowne. Ten okres niepewności może być okazją [do renegocjowania umowy ERP], a jeśli można uzyskać lepsze warunki, należy to zrobić.

 

Zbadajcie umowy na dostawę usług SaaS

Istnieje również ryzyko związane z dostarczaniem usług w chmurze. Jeśli nie jesteś obecnie w projekcie, ale masz umowę o świadczeniu usług w chmurze z dostawcą, musisz również rozliczyć się z zakłóceń. Jest prawdopodobne, że poziomy usług, które wynegocjowałeś z tym dostawcą, nie zostaną spełnione, więc chcesz trzymać go na nogach i zbadać jego zobowiązania, jeśli nie spełnia on swoich poziomów usług. Czasami nie ma zbyt wiele opcji, ponieważ sprzedawcy są biegli w [przekształcaniu] tych zobowiązań w zobowiązania „miłe dla oka”, a nie zobowiązania umowne. W zakresie, w jakim jest to zapisane w umowie, możesz mieć pecha i musisz zdać sobie sprawę, że szanse na uzyskanie kredytu poziomu usług w tym środowisku znacznie się zmniejszyły.

Wykorzystaj klauzulę dotyczącą siły wyższej

Jest to bezprecedensowy scenariusz, a w umowach jest coś, co nazywa się klauzulą siły wyższej, która pozwala sprzedawcom i klientom wyjść z zobowiązań umownych za „Czyny Boże”. Jest bardzo prawdopodobne, że jeśli istnieje potencjalne naruszenie, które zostało spowodowane przez COVID, naruszenie to może być usprawiedliwione przez klauzulę siły wyższej. Niezależnie od tego, czy jest to prawdziwa wymówka, czy też nie, jest to bardzo intensywne i trzeba zatrudnić prawnika, aby przejść przez ten przepis i zobaczyć, czy ma on zastosowanie do tego scenariusza.

Znajdź problemy do renegocjacji

W scenariuszu COVID, pamiętaj, że są rzeczy do renegocjacji, jak niewykorzystane moduły. Jeśli masz połowę swojej siły roboczej,i projekt zwalnia, warto wymyślić kreatywne rozwiązanie ze swoim dostawcą. Jednym z bieżących źródeł przychodów dla większości firm programistycznych, zwłaszcza SAP, jest maintenance. Teraz nadszedł czas – jeśli starasz się obniżyć koszty, to naprawdę dobry moment, aby spróbować renegocjować lub stworzyć jakąś umowę serwisową z firmą SAP.

 

Wzrost cen za uslugi

Musisz wymusic na sprzedawcy, aby okreslil dokładnie, czy jakies uslugi ulegna zmianie jesli chodzi o ceny? byc moze sama cena sie nie zmieni, lecz ilosc godzin na wykonanie zadania, warto to uwzglednic w negocjacjach.