Prowadzenie wydajnego systemu punktów sprzedaży (POS) jest podobne do prowadzenia zakładu produkcyjnego; musisz mieć wszystkie odpowiednie maszyny, personel, oprogramowanie i harmonogramy, aby uzyskać skuteczne wyniki i osiągnąć zamierzone cele. Systemy POS usprawniają wszystkie Twoje potrzeby, aby Twoi klienci byli zadowoleni, a Twoja firma przynosiła wysokie zyski.

Z rozwiązań POS korzysta wiele  firm, restauracje, sklepy i wiele innych, co sprawia, że oczywiste jest, że nie odejdzie w najbliższym czasie. W artykule znajdziesz informacje o zaletach, korzyściach, standardowych funkcjach, sprzęcie, czy też o panujących trendach.

Co to jest system POS?

System POS (Point of Sale System) to cyfrowe stanowisko, na którym konsumenci płacą za produkty lub usługi w sklepie lub restauracji, co stanowi technologiczny krok naprzód w stosunku do kasy fiskalnej. Istnieją różne rodzaje systemów, które służą różnym celom i branżom.

Do tych typów należą:

– Mobile: Obsługuj transakcje, drukuj paragony, dzięki mobilnemu POS lub mPOS i jest również określany jako podkategoria cloud POS. Systemy te są aplikacjami przeznaczonymi na telefony, tablety i inne urządzenia, dzięki czemu można z nich korzystać, gdy jesteś na sklepie lub przemieszczasz się miedzy różnymi działami.

– Chmura: Uzyskaj dostęp do danych w czasie rzeczywistym, wykonuj szybkie transakcje i lokalizuj zapasy dzięki POS w chmurze. Jest on prosty w obsłudze, dostępny na urządzeniach mobilnych i automatycznie aktualizowany.

– Kiosk samoobsługowy: Umożliwiaj klientom zamawianie i płacenie za jedzenie, potwierdzanie wizyt, kupowanie biletów do kina lub na koncert i wiele więcej dzięki kioskom samoobsługowym. Dla przykładu taki kiosk posiada siec McDonald’s.

– Restauracja: Rozdzielanie rachunków, dodawanie napiwków, łączenie zamówień online i rozwiązań innych firm, monitorowanie zapasów żywności, zamawianie jedzenia, nadzorowanie pracowników i wiele innych.

– Handel detaliczny: Wybieraj spośród różnych kolorów i rozmiarów, śledź zapasy, akceptuj różne transakcje, stwórz bazę danych klientów i programy lojalnościowe, twórz zamówienia zakupu i otrzymuj dokładne raporty sprzedaży, wśród innych narzędzi i modułów z tym systemem dla sklepów, małych firm i sklepów.

Dla kogo są rozwiązania POS?

Czy jesteś właścicielem skromnego sklepu spożywczego czy wysokiej klasy restauracji? Chcesz rozszerzyć swoją działalność czy pozostać małym? Istnieją rozwiązania skalowalne, które mogą pomieścić rosnący personel i usługi. Można również zainwestować w aplikacje nieskalowalne. Wielkość, jak również branża, ma kluczowe znaczenie przy wyborze najlepszego rozwiązania.

Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, jakiego rodzaju sprzętu POS możesz potrzebować, np. monitorów z ekranem dotykowym lub tabletów, bezpiecznych szuflad kasowych, skanerów kodów kreskowych, czytników kart kredytowych i innych.

Kolejnym ważnym aspektem jest zastanawianie się nad odpowiednimi funkcjami. Możesz potrzebować zarządzania pracownikami, zarządzania zapasami, raportowania i CRM lub możesz potrzebować innych funkcji, takich jak zwroty, katalogi, typy pozycji i kontrola wielu magazynów.

Podstawowe korzyści

Platformy POS oferują szeroki wachlarz korzyści, od zwiększonej produktywności i większej dokładności po lepsze zarządzanie pracownikami.

Pracownicy nie muszą już wykonywać obliczeń w głowie ani zapamiętywać nazw i cen artykułów. Aplikacja POS oferuje miniatury obrazów i powiązane opłaty na wszechstronnym ekranie dotykowym. Istnieją również skanery kodów kreskowych, które użytkownicy mogą wykorzystać do wyszukiwania i dodawania pozycji do sumy całkowitej. Łączenie pozycji oszczędza czas i zwiększa wydajność, ponieważ użytkownicy mogą obsłużyć więcej klientów w krótszym czasie.

Systemy te zmniejszają również liczbę błędów i poprawiają dokładność nie tylko przy skanowaniu i wyszukiwaniu produktów, ale również przy śledzeniu materiałów. Możesz skanować produkty zamiast ręcznie je liczyć i wprowadzać do systemu, dzięki czemu zawsze będziesz wiedział, jakie materiały posiadasz.

Lepsze zarządzanie pracownikami

Wykorzystaj narzędzie do zarządzania pracownikami, tworzenia harmonogramów, rejestracji czasu pracy i zarządzania sprzedażą. Możesz nadzorować wydajność pracowników i nagradzaj ich, jeśli spełniają lub przekraczają oczekiwania, co utrzyma ich motywację. B

Dogłębne raportowanie i analiza

Utrzymanie różnych KPI, takich jak:

  • Koszt towarów
  • Wskaźnik sprzedaży
  • Stopień konwersji
  • Marża brutto
  • Sprzedaż na pracowników
  • Sprzedaż na stopę kwadratową

Raporty te są generowane w łatwych do odczytania formatach, dzięki czemu można skutecznie analizować i badać liczby, wskazywać pozytywne i negatywne trendy, mierzyć wydajność pracowników, mierzyć miesięczne, roczne, tygodniowe i dzienne przychody. Większość systemów w chmurze pozwala na otrzymywanie danych w czasie rzeczywistym, gdy jesteś z dala od swojego biura.

Główne cechy

Pamietajmy, że żadne dwie aplikacje POS nie są dokładnie takie same. Każdy system jest unikalny. Jednak większość platform zawiera podobne moduły, które usprawniają zarządzanie zapasami, raportowanie, zarządzanie pracownikami i wiele innych.

Różnorodne metody płatności

Przyjmuj różne formy płatności, w tym resztę, rachunki, czeki, karty kredytowe i debetowe, Apple Pay, Square i wiele innych, dzięki doskonałej aparaturze do obsługi wielu płatności.

Zarządzanie inwentarzem

Łatwo zarządzaj zapasami, skanując przedmioty za pomocą skanerów kodów kreskowych, śledząc przedmioty przychodzące lub wychodzące i wiele więcej dzięki praktycznej funkcji zarządzania zapasami. Niektóre systemy oferują nawet dodatkowe narzędzia, takie jak zamówienia zakupu od dostawców w celu śledzenia zapasów dla kilku dostawców jednocześnie, typy elementów z numerami seryjnymi oraz warianty produktów dla wielu stylów, rozmiarów i kolorów.

Zarządzanie klientami

Utrzymanie klientów i informacji o klientach jest niezbędne. Aparatura do zarządzania klientami zawiera przeszukiwalną bazę danych patronów profili klientów z informacjami kontaktowymi, trendami zakupowymi i możliwością dodawania specjalnych notatek. Ta baza danych umożliwia tworzenie programów lojalnościowych i specjalnych ofert. Można również grupować klientów według statusu, np. VIP, zwykły lub pracownik, aby zainicjować unikalne rabaty.

Raportowanie

Moduł raportowania umożliwia śledzenie różnych wskaźników KPI dotyczących produktów, pracowników, klientów, zysków i innych. Niektóre narzędzia do raportowania i analizy oferują dogłębne pulpity, które wyświetlają wszystkie niezbędne informacje w jednym, scentralizowanym miejscu z kompleksowym widokiem.

Zarządzanie pracownikami

Upewnij się, że prowadzisz napięty statek z odpowiednim personelem za pomocą solidnego urządzenia do zarządzania pracownikami. Zarządzaj frekwencją, spóźnieniami, sprzedażą i innymi krytycznymi wskaźnikami KPI, aby zrozumieć, kto przewyższa, potrzebuje więcej szkoleń lub kogo należy zwolnić. Firma jest tak produktywna, jak jej pracownicy.

Sprzęt

Oprócz zakupu systemu POS, musisz zainwestować w konkretny sprzęt. Posiadanie odpowiedniego sprzętu zapewnia szybsze i płynniejsze procedury transakcyjne, co przekłada się na większe zadowolenie klientów i szybsze przychody.

Monitory/tablety z ekranem dotykowym

Komputery lub tablety z ekranami dotykowymi firmy Apple lub Android stają się normą dla firm prowadzących sprzedaż w sklepach. Posiadają one ekrany dotykowe, dzięki którym użytkownicy mogą szybko znaleźć wszystkie potrzebne informacje. Klienci mogą również wybierać metody płatności. Nie zajmują też dużo miejsca, a stojak może zapewnić im bezpieczeństwo.

Drukarki paragonów

Dla klientów, którzy lubią tradycyjne papierowe paragony, przydatna jest drukarka paragonów. Dodatkowo, paragony są dowodem dla klientów, którzy muszą dokonać zwrotu towaru. Drukarki są dostępne w różnych rozmiarach i łączą się z wiodącą platformą POS za pomocą wtyczki USB lub Bluetooth. W zestawie znajdują się również rolki papieru, które można łatwo wymienić.

Czytniki kart kredytowych

Najczęściej nazywane czytnikami kart kredytowych, a niektórzy nazywają je „pin-padami”. Inni nazywają je szufladami kasowymi POS. Niezależnie od nazwy, zazwyczaj służą one temu samemu celowi: umożliwiają wsuwanie lub wkładanie kart kredytowych lub debetowych i odczytywanie ich w celu dokonania transakcji. Wyposażone są również w klawiaturę numeryczną do wprowadzania kodu PIN w razie potrzeby. Oczywiście, płatności elektroniczne i e-portfele zyskują na popularności, ale nadal kluczowe jest posiadanie czytników kart kredytowych i szuflad kasowych dla klientów, którzy preferują „tradycyjne” metody płatności.

Skanery kodów kreskowych

Niezależnie od tego, czy zainwestujesz w ręczny, czy stacjonarny skaner kodów kreskowych, usprawni on proces kasowy. Skanery ręczne przydają się, gdy trzeba zeskanować nieporęczne przedmioty, takie jak duże pudełka z pieluchami, ogromne skrzynki z wodą i tym podobne, których klientom nie chce się wyjmować z koszyka. Skanery ręczne przydają się również, gdy trzeba przeprowadzić inwentaryzację. Wystarczy, że zeskanujesz kod kreskowy, a towar zostanie automatycznie policzony.