W pierwszej części przedstawiłem Wam rodzaje e-commerce, które każdy chcący założyć taki biznes powinien znać i wybrać ten, który jest zdecydowanie najlepszy. Kolejnym ważnym krokiem jest wybór modelu biznesowego.

6 modeli biznesowych e-commerce

Gdy już zdecydujesz się na kategorię, następną rzeczą do rozwiązania jest wybór modelu e-commerce dla Twojej firmy. W ciągu ostatnich kilku dekad wiele startupów e-commerce rozwijało się i upadało. Dlatego warto poznać wszystkie modele biznesowe, żeby Twój wybór nie był przypadkowy, a zdecydowany.

Marka własna

Wielu nowych przedsiębiorców zajmujących się handlem elektronicznym ma świetne pomysły na produkty, ale nie ma wewnętrznych zasobów ani możliwości samodzielnego wytwarzania produktów. Zamawiają więc u producentów, a następnie etykietują, wprowadzają na rynek i sprzedają produkty pod marką własną. 

Ostatnie prognozy sugerują, że rynek marek własnych e-commerce wzrośnie czterokrotnie w ciągu najbliższych 5 lat, aby sprostać rosnącym wymaganiom. Oto 2 najbardziej przekonujące powody, dla których marka prywatna jest dobrym wyborem: 

  1. Produkty marki własnej są opracowywane, znakowane i sprzedawane przez jedną firmę, oddzielając ją od konkurencji. Właściciele marek własnych są właścicielami projektu, specyfikacji, techniki produkcji i mają wyłączne prawa do sprzedaży pod marką prywatną. Ponieważ są jedynym źródłem zaopatrzenia, marki własne z dobrym marketingiem mogą tworzyć szum popytowy i pobierać wyższe ceny 
  2. Produkty marki własnej zazwyczaj cieszą się bardzo wysokimi marżami zysku. Właściciele marek przejmują kontrolę nad kosztami produkcji i eksploatacji, dzięki czemu mogą minimalizować koszt sprzedawanych towarów (COGS). A ponieważ są jedynymi sprzedawcami na rynku, mogą osiągać wysokie marże na cenach premium

Istnieją pewne przeszkody i zagrożenia, które należy wziąć pod uwagę w przypadku firm e-commerce pod marką własną: 

  1. Znalezienie odpowiednich producentów marek własnych do współpracy jest wyzwaniem. Aby zminimalizować koszt jednostkowy, wielu przedsiębiorców podróżuje przez pół świata do krajów rozwijających się, takich jak Chiny i Wietnam. Płacą dużo kapitału z góry, aby zamówić duże partie i niższe koszty jednostkowe
  2. Producenci nie mogą zagwarantować partii wolnych od wad, nawet jeśli prototyp jest doskonały, więc prowadzenie i zarządzanie kontrolą jakości jest konieczne, aby uniknąć kosztownych problemów
  3. Sprzedaż markowych produktów online, które są sprzedawane tylko przez jednego dostawcę, ogranicza dostęp klientów 

White label

Podobnie jak w modelu marki własnej, sprzedawcy z marką własną stosują swoje marki i odsprzedają produkty generyczne zakupione od dostawcy.

Firmy typu white label są wolne od zarządzania produkcją i kontrolą jakości, ale mają do czynienia z dużą konkurencją. Sprzedawcy z białymi etykietami kontrolują projekt opakowania, ale nie specyfikacje produktu czy jakość. Ponieważ każdy sprzedawca może sprzedawać te produkty, konkurenci prawie nie mają przewagi pod względem unikalnych punktów sprzedaży i wykorzystują strategie marketingowe i kanały dystrybucji, aby się wyróżnić.

Inną przeszkodą, z którą zmagają się właściciele firm typu white label, jest zarządzanie zapasami. Większość dostawców ustala minimalną ilość zamówienia, aby osiągnąć ekonomię skali poprzez zwiększenie produkcji. Jako odsprzedawca zrozumienie popytu na produkty z własną marką ma kluczowe znaczenie. Niewłaściwe zarządzanie zapasami może pozostawić białe etykiety przyklejone dużymi partiami niesprzedanych zapasów. 

Dropshipping

W ostatnich latach dropshipping stał się genialnym modelem realizacji sprzedaży detalicznej dla początkujących e-commerce, który można uruchomić przy niewielkim lub zerowym kapitale. Dropshipping umożliwia firmom wprowadzanie na rynek i sprzedaż produktów online bez magazynowania zapasów. W miarę składania zamówień dropshipperzy kupują produkty od dostawców, którzy następnie wysyłają produkty bezpośrednio do klientów.

Korzyści z modelu e-commerce dropshipping są znaczne:

  1. Firmy dropshipping nie muszą płacić za powierzchnię magazynową, zamawiać ani zarządzać zapasami, pakować ani wysyłać produktów, śledzić zapasów ani obsługiwać zwrotów
  2. Dropshipperzy mogą zacząć od małego budżetu i skalować, ponieważ są gotowi z niewielkim ryzykiem finansowym
  3. Dropshipperzy nie muszą martwić się o zarządzanie produkcją, zapasami i realizacją zamówień i mogą inwestować zasoby w projektowanie witryn, obsługę klienta oraz strategie marketingowe i sprzedażowe

Natomiast ryzyko dropshippingu:

  1. Bez kontroli produktów zły dostawca może obciążać zespoły obsługi klienta i niszczyć zaufanie i wiarygodność firmy
  2. Podczas gdy dostawca zarządza procesem realizacji, właściciel firmy nadal musi radzić sobie ze śledzeniem dostaw 
  3. Ponieważ każdy może założyć firmę dropshipping, konkurencyjność jest duża. Niskie ceny i duże budżety reklamowe i Google SEO mogą oznaczać niskie marże zysku

Dropshipping nie jest bezstresowym modelem e-commerce — wiąże się z kilkoma zawiłościami do zaplanowania. Ale oczywiste zalety dają nowym, ambitnym przedsiębiorcom internetowym możliwość rozpoczęcia od zera i zrobienia czegoś wielkiego.

print-on-demand

Model drukowania na żądanie jest podobny do dropshippingu — firmy sprzedają niestandardowe projekty różnych produktów, takich jak t-shirty, bluzy z kapturem, legginsy, kubki, etui na telefony i płótna. Po złożeniu zamówienia zewnętrzny producent drukuje wybrany wzór na produkcie, pakuje go w markowe opakowanie i dostarcza bezpośrednio do klienta. 

Modele dropshipping i print-on-demand mają wspólne zalety:

  1. Nie jest wymagany kapitał początkowy, co sprawia, że ​​jest to firma o niskich kosztach początkowych . Firmy zajmujące się drukowaniem na żądanie uiszczają opłaty tylko dostawcom zewnętrznym w miarę wysyłania zamówień
  2. Zarządzanie zapasami jest obsługiwane, a zamówienia są zautomatyzowane przez profesjonalnych zewnętrznych dostawców druku, takich jak Printify i Printful

Aby zdobyć przewagę na tym coraz bardziej konkurencyjnym rynku, będziesz potrzebować silnych umiejętności projektowania graficznego, doskonałych strategii marketingowych i najwyższej klasy obsługi klienta.

Lovimals i My Face Socks to przykłady odnoszących sukcesy, szybko rozwijających się stron internetowych typu „druk na żądanie”.

Usługa subskrypcji

Wyobraź sobie, że jesteś zapracowanym profesjonalistą, który ma mało czasu — usługa dostawy posiłków, która jest dostarczana pod Twoje drzwi, może być dokładnie tym, czego szukasz. Piękno i zapotrzebowanie na wygodę dały początek szybko rozwijającemu się modelowi przychodów e-commerce z usługami subskrypcyjnymi.

Z definicji model biznesowy subskrypcji umożliwia klientom subskrybowanie usługi na określony czas, zwykle miesięcznie lub rocznie. Po wygaśnięciu okresu subskrypcji klienci mogą anulować lub odnowić, ciesząc się wygodą i oszczędnościami na powtarzających się zamówieniach.

Ten model ma zalety, które sprawiają, że jest kuszący jako przedsięwzięcie e-commerce: 

  1. Właściciele mogą zmniejszyć wskaźniki porzucania zamówień i utrzymać wysoką retencję i lojalność klientów
  2. Właściciele mogą z wyprzedzeniem planować zapasy i dostawy 
  3. Właściciele mogą cieszyć się wysokimi marżami i mniejszym ryzykiem związanym z zapasami

Zdrowa niespodzianka to przykład serwisów oferujących subskrypcję jedzenia. Innymi potencjalnymi produktami w modelu abonamentowym są książki, filmy, kursy szkoleniowe i towary konsumpcyjne, które należy regularnie wymieniać, takie jak główki szczoteczki elektrycznej. 

Sprzedaż hurtowa

Jak sama nazwa wskazuje, sprzedaż hurtowa to model biznesowy, w którym sklep e-commerce oferuje produkty w dużych ilościach ze zniżkami. Handel hurtowy był kiedyś głównie praktyką biznesową B2B. Ale dzięki internetowi każdy może zaoferować sprzedaż hurtową jako praktykę C2B lub B2C.

Hurt w firmach e-commerce szybko rośnie. Weźmy na przykład Beard & Blade podwajający swoje przychody w ciągu ostatnich 2 lat i Laird Superfood zwiększający roczne przychody o 550% .

Pozyskiwanie partnerów biznesowych dla hurtowego handlu elektronicznego wymaga ogromnego wysiłku zarówno w tradycyjnych, jak i nowoczesnych kanałach sprzedaży, takich jak telesprzedaż, targi, reklama i influencer marketing.

Mam swój model biznesowy e-commerce!

Jeśli myślisz, że już wiesz jaki jest Twój model biznesowy, to dla pewności zadania sobie jeszcze kilka ważnych pytań: 

  1. Jaki jest Twój rynek docelowy?
  2. Co chcesz sprzedać? 
  3. Ile możesz zainwestować w swój startup?
  4. Czym chcesz się wyróżnić?
  5. Jak chcesz pozycjonować swój biznes w perspektywie krótko- i długoterminowej?

Zrozumienie podstaw jest ważne, ale planowanie i innowacje pomogą Ci wyróżnić się i szybko skalować w dzisiejszej konkurencyjnej branży e-commerce.