Globalny rynek ERP ma być wart 41,69 mld dolarów w 2021 roku, wpływ tych systemów jest oczywisty. Chociaż liczba ta jest imponująca, tym, którzy nigdy nie korzystali z tego oprogramowania może być trudno zrozumieć, dlaczego ERP jest ważne dla ich firmy. Im mocniej globalizacja ściska rynek, dla wielu branż coraz istotniejszym jest, aby szukać nowych narzędzi. Narzędzi które wypracują przewagę na tle konkurencji. Systemy ERP mogą stać się istnym czarnym koniem w wyścigu po rynkową dominację.

KORZYŚCI SYSTEMÓW ERP – CZY WARTO?

Planowanie zasobów przedsiębiorstwa (ERP) jest stosowane niemal przez wszystkie organizacje. Do efektywnego zarządzania funkcjami biznesowymi w ramach scentralizowanego i zintegrowanego systemu. ERP jest powszechnie stosowany przez firmy działające w ramach łańcucha dostaw, aby pomóc śledzić procesy produkcji i dystrybucji.

Jednak ERP może być wykorzystywany przez wiele różnych branż, w tym tych w opiece zdrowotnej, grup non-profit, budownictwa i hotelarstwo. Organizacja musi zarządzać ich pracownikami, klientami i zapasami. Wszyscy mogą polegać na korzyściach związanych z wdrożeniem systemu ERP.

ERP przechowuje wszystkie wprowadzone dane w jednej bazie danych, pozwalając wszystkim działom pracować z tymi samymi informacjami. Dodatkowo, wszystkie te dane mogą być organizowane, analizowane i przedstawione w raportach. ERP łączy zarządzanie klientami, zasobami ludzkimi, Business Intelligence, zarządzanie finansami, zapasów i możliwościami łańcucha dostaw w jeden system.

DLACZEGO SYSTEM ERP JEST TAKI WAŻNY W 2021?

Oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa jest używane do zarządzania wieloma funkcjami biznesowymi. Dlaczego jednak wdrożenie systemu klasy ERP jest lepsze od innych rozwiązań? Nawet jeśli ERP może mieć podobne cele do innych rozwiązań, jego unikalne cechy sprawiają, że jest wyróżniającą się przewagą. Oraz konkurencyjnym produktem na rynku oprogramowań. Oto sześć powodów, dla których znaczenie systemów planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) powinno być rozpatrywane przez każdą organizację, zwłaszcza w 2021 po czarnym łabędziu jakim jest COVID:

Czarny łabędź to termin stosowany w naukach ekonomicznych, oznaczający nieoczekiwane zdarzenie, którego (prawie) nikt nie jest w stanie przewidzieć. Tego rodzaju wydarzenia mają często ogromny wpływ na świat i negatywnie oddziałują na gospodarkę oraz społeczeństwo. Charakterystycznym jest fakt, że często da się po czasie logicznie wyjaśnić przyczyny i początek czarnego łabędzia. Termin ten symbolizuje też w pewnym zakresie bezsensowność i nieprawdziwość przewidywań opartych na minionych doświadczeniach (i modelach).

1. WIĘCEJ ZAOSZCZĘDZONYCH PIENIĘDZY 

Chociaż wielu dostawców wprowadziło elastyczne ceny w ostatnich latach, wdrożenie ERP jest nadal dużą inwestycją. Dla wielu, duże koszty mogą sprawić, że wydaje się mało prawdopodobne, iż wdrożenie tak drogiego systemu w firmie może przynieść szybki zwrot finansowy. Wiele firm które zdecydują się na ten kosztowny krok, jest w szoku kiedy widzą jakie ROI może zapewnić system ERP.

ROI (ang. return on investment, zwrot z inwestycji) to wskaźnik służący do oceny efektywności inwestycji. Pozwala ocenić efektywność podejmowanych działań marketingowych i opłacalność korzystania z reklam. ROI stara się bezpośrednio zmierzyć kwotę zwrotu z określonej inwestycji w stosunku do jej kosztów. Aby obliczyć ROI, zysk (lub zwrot) z kampanii jest dzielony przez jej koszt. Wynik jest wyrażony w procentach.

Po pierwsze, ERP unifikuje wiele systemów, które mogą być obecnie rozdrobnione w organizacji. Od rozwoju produktu do zobowiązań, pracownicy będą w stanie uzyskać dostęp do wszystkich niezbędnych narzędzi. Raportów dla ich pracy z jednego scentralizowanego systemu.

Poprzez ujednolicenie systemów, pomagasz pracownikom wykorzystać swój czas bardziej efektywnie. Dzięki systemowi ERP, użytkownicy nie muszą polować na kawałek informacji w wielu systemach. Z centralnej bazy danych, informacje są znacznie łatwiejsze do pobrania. Twoja organizacja oszczędza pieniądze z ERP, zapytasz się jak ? eliminując potrzebę szkolenia użytkowników na kilku systemach (tutaj również mamy dzięki temu zwrot z inwestycji).

 

To nie tylko zmniejsza ilość pieniędzy wydanych na szkolenia, ale także zmniejsza wysiłek logistyczny w postaci zaangażowania pracowników. Zamiast planować kilka sesji szkoleniowych z różnych systemów, pracownicy mogą rozwijać swoje umiejętności na systemie bazowym. Trzeba również pamiętać, że nie musimy dbać o aktualizacje wszystkich systemów. Możemy skupić się na rozwijaniu samego ERP, poprzez nowe raporty, czy tworzenie dedykowanych rozwiązań pod naszą firmę. W 2021 jest niewątpliwie ciężkim rokiem dla wszystkich firm. COVID i brak sensownego wsparcia ze strony rządu, spowolnił rozwój gospodarki jak i samych biznesów. Firmy które w porę nie zdążyły wdrożyć systemu ERP, prawdopodobnie wstrzymały wdrożenia lub po prostu się na nie nie zdecydowały. Również w 2021 będzie panował strach przed nowym/nieznanym i kosztownym systemem, coraz więcej dostawców oferuje możliwość rozłożenia wdrożenia na raty lub nawet leasing systemu ERP.

Ile kosztuje wdrożenie systemu ERP? Sprawdź w naszym kalkulatorze systemowym!

2. LEPSZA ANALITYKA

Centralna baza danych informacji również pomaga w poprawie analityki i sprawozdawczości. Ponieważ ERP rejestruje i przechowuje wszystkie dane, które użytkownicy wprowadzają, to sprawia, że jest to doskonałe narzędzie analityki biznesowej. Tak długo, jak sprzedawca zapewnia silną funkcjonalność, oprogramowanie ERP ułatwia i przyspiesza w firmie generowania różnych raportów. Raporty, które mogłyby zająć dużo czasu w kwestii przygotowania i kompilacji bez ERP, trwa zaledwie kilka minut.

Większość rozwiązań ERP zapewniają konfigurowalny pulpit, więc dyrektorzy mogą zobaczyć raporty, gdy zalogują się do systemu. Raporty te mogą zawierać wszystko, od przychodów i wydatków zestawienia do niestandardowych wskaźników KPI, które oferują wgląd w niektóre funkcje. Możliwość szybkiego dostępu do tych raportów pozwala Tobie i Twojemu zespołowi na szybsze podejmowanie lepszych decyzji. Nie musisz już polegać wyłącznie na dziale IT, aby wygenerować raporty, których potrzebujesz. Wreszcie, raporty można definiować dla różnych grup/użytkowników. Każdy może mieć dostęp do innej grupy raportów.

3. ZWIĘKSZONA PRODUKTYWNOŚĆ

W przypadku tradycyjnych metod, żmudne zadania są całkowicie nieuniknione. Zadania takie jak generowanie raportów, monitorowanie poziomu zapasów, śledzenie czasu pracy i przetwarzanie zamówień historycznych, zajęło by pracownikom bardzo dużo czasu. Procesy te nie tylko zabierają czas, ale także obniżają morale pracowników (nie każdy lubi codziennie robić powtarzalną czynność) i narażają na błędy ludzkie. Po dziesiątej godzinie wprowadzania tej samej linii danych do różnych formularzy, nawet najlepsi pracownicy są skazani na popełnienie błędu.

Jeśli wybierzesz odpowiednie rozwiązanie, ERP może zautomatyzować swoje najbardziej żmudne zadania. Baza danych w ramach oprogramowania ERP eliminuje zbędne zadania, takie jak wprowadzanie danych i pozwala systemowi wykonywać zaawansowane obliczenia w ciągu kilku minut. To zwalnia czas członków zespołu do bardziej przemyślanej pracy, zwiększając ROI, jeśli chodzi o pracę. Z tego, ERP zwiększa produktywność organizacji, wydajność i rentowność. Dzięki bazowemu systemowi, jesteś w stanie zintegrować dane przychodzące z zewnątrz, tak aby wpadały one automatycznie do systemu. Okrutną prawdą jest to, że dzięki automatyzacji i zwiększeniu ilości przetwarzania danych często dzieje się tak, że firmy mogą zoptymalizować niektóre działy poprzez redukcję pracowników.

4. SZCZĘŚLIWSI KLIENCI

Zarządzanie klientami jeszcze nigdy nie było tak ważne. W naszej cyfrowej erze coraz więcej osób korzysta z Internetu, aby uzyskać porady dotyczące tego, jakie ubrania nosić, jakie jedzenie jeść i jak żyć. A ponieważ 84 procent konsumentów ufa opiniom w sieci tak samo, jak swoim przyjaciołom, poprzednie opinie klientów mają większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Do tego dochodzą coraz bardziej popularne opinie w social mediach. Jeśli twoja firma notorycznie ma problem z terminowym dostarczeniem towarów, twoi konsumenci na pewno zetkną się z taką opinia w sieci i mogą kupić towar u konkurencji. Dlaczego? Otóż, nie zawsze cena ma znaczenie, lecz jakość obsługi klienta końcowego. 

Najlepszym sposobem na poprawę satysfakcji klienta jest zapewnienie klientowi zorientowania na towary i usługi. ERP zapewnia to na kilka różnych sposobów. Po pierwsze, większość systemów klasy ERP jest już wyposażonych w narzędzie do zarządzania relacjami z klientami (CRM lub są przygotowane do takiej integracji. Z ERP, CRM ma dostęp do danych w całej funkcji biznesowych.

Wraz z informacjami kontaktowymi, zintegrowany CRM może pokazać szczegóły, takie jak historia zamówień i informacje rozliczeniowe. Dzięki temu Twój zespół może spojrzeć na klientów bardziej holistycznie, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania. Większa widoczność klienta pomaga w formułowaniu strategii sprzedaży w celu lepszego generowania opłacalnych  leadów.

5. ULEPSZONY MONITORING ZAPASÓW

Głównym wyzwaniem dla rozwijających się firm jest śledzenie i monitorowanie rosnącecgo poziomu zapasów. ERP wykorzystuje barcoding, znaczniki RFID i numery seryjne. Narzędzia te pomagają śledzić poziom zapasów w różnych magazynach, np. które elementy są w transporcie, a które na półkach gotowe dla konsumentów. Zwiększona widoczność magazynu znacznie optymalizuje proces kompletacji, pakowania i wysyłki, eliminując wszelkie problemy.

Monitorowanie zapasów ułatwia również raportowanie, ponieważ technologie śledzenia zapewniają dokładniejsze dane liczbowe. Użytkownicy mogą skonfigurować niestandardowe wskaźniki KPI, aby zobaczyć, które produkty poruszają się najszybciej – pokazując większy popyt – i które zwiększają koszty prowadzenia. Dzięki większej precyzji zapewnionej przez ERP, kierownicy magazynów mogą uzyskać dane w czasie rzeczywistym na temat swoich zapasów, aby podejmować dokładniejsze decyzje biznesowe.

6. ULEPSZONE PLANOWANIE PRODUKCJI I ZARZĄDZANIE ZASOBAMI

Wraz z zarządzaniem zapasami, ERP zarządza również produkcją. System klasy ERP zapewnia wgląd we wszystkie operacje produkcyjne, w tym na hali produkcyjnej. To pozwala użytkownikom na optymalizację harmonogramów produkcji, sprzętu i pracy, aby zmaksymalizować pojemność.

Dodatkowo, ERP zarządza recepturami (Bill of meterials) i środkami trwałymi. Z tego oprogramowania, użytkownicy mogą łatwo tworzyć i edytować BOM oraz śledzić wszystkie poprzednie zmiany. Zarządzanie majątkiem trwałym pozwala użytkownikom zaplanować konserwację sprzętu w celu zmniejszenia nieoczekiwanych przestojów, poprawiając rentowność i relacje w łańcuchu dostaw.

Znaczenie systemu ERP znacznie przewyższa początkowe koszty, czas i wysiłek związany z wdrożeniem, jeśli wybierzesz odpowiednie rozwiązanie. Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze systemu ERP jak i dostawcy. Proszę skontaktuj się z nami aby uzyskać więcej informacji na ten temat.