Co może spowodować nieudolne wdrożenie systemu ERP ? W maju ubiegłego roku gigant w branży wynajmu samochodów, firma Hertz, oficjalnie złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości. Na początku wielu analityków branżowych szybko powiązało to z niszczycielską pandemią COVID-19. W ubiegłym roku liczba podróży lotniczych spadła o 90%, ponieważ ludzie przebywali głównie w domu, co odbiło się na wielu filarach branży, w tym na firmie Hertz. Podczas gdy  COVID-19 była z pewnością głównym zynnikiem, problemy ekonomiczne firmy trwały już od dłuższego czasu. Hertz, mając na barkach 19 miliardów dolarów długu, z roku na rok tracił pieniądze, a w samym tylko 2019 roku zanotował stratę netto w wysokości 58 milionów dolarów.

U podstaw tych problemów leżała cyfrowa transformacja Hertz-a, która mogła zapewnić firmie długoterminowy sukces, ale zamiast tego doprowadziła do procesu sądowego z Accenture o 32 miliony dolarów, który okazał się być podporą dla upadku Hertz.

 

Porażka cyfrowej transformacji w Hertz: Co się stało?

Swego czasu nazwa Hertz była synonimem sukcesu w sektorze wynajmu samochodów. Była to jedna z najprężniej działających firm w branży, posiadająca około 10 000 lokalizacji i flotę liczącą około pół miliona pojazdów. W 2012 r. marka podjęła kroki w celu ekspansji, przejmując konkurencyjne firmy Dollar i Thrifty.

Jednak do 2016 r. zaczęły pojawiać się usługi ride-sharing, w tym Uber i Lyft. W odpowiedzi na to, wykorzystanie wynajmowanych samochodów spadło, ponieważ więcej osób wybrało ten nowy sposób podróżowania. To oznaczało początek końca dla firmy Hertz, która zdała sobie sprawę, że przeszacowała wycenę swoich zapasów samochodów używanych.

W miarę narastania problemów finansowych powstawały kolejne podziały. Kierownictwo finansowe Hertz znalazło się pod ostrzałem za potencjalne niewłaściwe zarządzanie dokumentacją, dwóch dyrektorów generalnych zostało zwolnionych, a firma przeprowadziła reorganizację finansową i przeniosła swoją siedzibę na Florydę. Zmiana była niezbędna, a firma Accenture odpowiedziała na wezwanie w sprawie cyfrowej transformacji .

Plan wart 400 milionów dolarów, którego nie było

W 2014 roku firma Hertz zaczęła planować cyfrową transformację o wartości 400 milionów dolarów, aby całkowicie przebudować istniejące systemy. Cel? Usprawnienie obsługi klienta.

Zakres technologiczny obejmował Angular2, Adobe Experience Manager i MuleSoft, a wszystko to integrowało się z back-endem składającym się z około 1800 starszych systemów.

Globalna firma Accenture, świadcząca usługi profesjonalne, dołączyła do projektu w 2016 roku, wdrażając metodologię agile-at-scale. Data go-live dla pierwszej fazy była zaplanowana na grudzień 2017 r., ale pod koniec tego samego roku Accenture została wyrzucona z projektu. W jego miejsce pojawił się IBM, który już wcześniej zlecił na zewnątrz kontrolę nad systemami back-end Hertza i usługi zarządzania aplikacjami.

Opóźnienia trwały do kwietnia 2018 roku, a projekt nigdy nie osiągnął swoich pierwotnych celów. W 2019 roku Hertz wystąpił na drogę sądową przeciwko Accenture, uznając, że to zespół konsultantów jest odpowiedzialny za ostateczne niepowodzenie projektu.

Niewątpliwie pieniądze i czas poświęcone na naprawę nieudanego projektu i wejście na drogę sądową przyczyniły się do niedawnej decyzji Hertza o złożeniu wniosku o ochronę przed bankructwem.

4 wnioski i lekcje, które wyciągnęliśmy

Jest kilka kluczowych wniosków, które możemy wyciągnąć z zagłębienia się w to, co poszło nie tak w firmie Hertz. Przyjrzyjmy się kilku najważniejszym z nich.

1. Zarządzanie projektem we własnym zakresie jest krytyczne

Integratorzy systemów mogą być cennym elementem cyfrowej transformacji, ale nigdy nie powinni mieć całkowitej, niekontrolowanej kontroli nad całym przedsięwzięciem. Kiedy pozwalasz stronie trzeciej całkowicie kierować swoim projektem, łatwo jest przegapić nawet najbardziej rażące znaki ostrzegawcze.

Dowiedz się więcej o integratorach systemów, czytając nasz artykuł, Co to jest integrator systemów?

W przypadku firmy Hertz wygląda na to, że dali oni Accenture tyle autonomii, że sami stali się w zasadzie kierownikami projektu.

Zamiast zlecać całość prac integratorowi systemu i spieszyć się z dotrzymaniem terminu uruchomienia systemu, zalecamy utworzenie wewnętrznego zespołu projektowego. W ten sposób można zachować wgląd w każdy aspekt transformacji i zapewnić dostosowanie biznesu do technologii informatycznych. Należy również wdrożyć strategie ograniczania ryzyka, aby upewnić się, że projekt nie zboczy z toru.

Nawet jeśli integrator przedstawia się jako zdolny do obsługi pełnej skali projektu, to zawsze najlepiej trzymać rękę na pulsie.  Niezależny konsultant ERP może być również cenny na pokładzie. Może on zaoferować bezstronną perspektywę i pomóc nadzorować każdą część projektu, w tym partnerstwa z integratorem systemu.

2. Zbadaj swojego dostawce systemu

Kolejny punkt na integratorów systemów? Przy ich wyborze należy zachować należytą staranność. Zamiast poświęcić czas na rozważenie wielu opcji, firma Hertz wybrała Accenture.

Niekoniecznie była to główna przyczyna porażki. Warto jednak zauważyć, że bardziej wnikliwy proces badawczy mógł doprowadzić firmę Hertz do wyboru dostawcy, który lepiej odpowiadałby jej wyjątkowym potrzebom.

Znaczenie właściwego partnera jest nie do przecenienia, zwłaszcza gdy tak wiele kontroli zostaje oddane w ręce tego zespołu. Jest to ważne zarówno dla transformacji cyfrowych i wdrożeń ERP.

3. Ustal realistyczne ramy czasowe

Proponowany czas transformacji cyfrowej w firmie Hertz wynosił 16 miesięcy. Biorąc pod uwagę wielkość i skalę projektu oraz globalny zasięg firmy Hertz, taki harmonogram wydaje się nierealistyczny.

Zrozumiałe jest dążenie do jak najszybszego uruchomienia systemu, ale jeśli wdrożenie jest zbyt agresywne, może na tym ucierpieć cały projekt.

Chociaż firma Accenture mogła zaproponować takie tempo i prawdopodobnie brzmiało ono idealnie, istniały poważne haczyki (i koszty).

4. Najpierw myśl o strategii, dopiero potem o technologii

Hertz chciał mieć eleganckie interfejsy mobilne i nowoczesną, przyjazną dla użytkownika stronę internetową. Cele te są godne podziwu, ale czy były one zgodne z ogólną strategią biznesową firmy?

Chociaż Hertz postawił na technologię, zalecamy, aby najpierw zadać sobie strategiczne pytania. Należą do nich:

  • Jaki jest nasz obecny model biznesowy?
  • Jaki powinien być nasz nowy model biznesowy?
  • Na jakich nowych rynkach powinniśmy działać?
  • Gdzie możemy odnieść sukces tam, gdzie konkurencja poniosła porażkę?
  • W jaki sposób możemy wykorzystać reorganizację procesów biznesowych, aby umożliwić wprowadzenie nowego modelu biznesowego?
  • Jak możemy wykorzystać zarządzanie zmianą organizacyjną, aby umożliwić pracownikom korzystanie z nowej technologii?

Przed ekscytującym wejściem w cyfrową transformację biznesową, ważne jest, aby odpowiedzieć na te pytania. Na tej podstawie można zdecydować, które funkcje oprogramowania są krytyczne, a które mają niższy priorytet.

Cyfrowa transformacja, która przynosi korzyści

Udana cyfrowa transformacja biznesowa ma potencjał, aby uczynić firmę bardziej konkurencyjną i zorientowaną na klienta. Jednak, jak przekonaliśmy się podczas transformacji cyfrowej w firmie Hertz, podejście i wybór integratora systemów mogą mieć decydujące znaczenie.

Szukasz wsparcia przy planowaniu własnej transformacji cyfrowej? Nasi eksperci ds. transformacji biznesowej i konsultanci ERP mogą Ci pomóc. Skontaktuj się z nami poniżej, aby uzyskać bezpłatną konsultację.

 

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł zachęcamy również do przeczytania o największych porażkach wdrożenia sysemu ERP !

NAJWIEKSZE PORAŻKI SYSTEMÓW ERP