Na czele listy obszarów, w których polskie firmy sięgają po narzędzia z zakresu cyfryzacji, znajduje się obsługa klienta. Po chmurę w tym zakresie sięga 63% badanych przedsiębiorstw. Tuż za nią znalazły się przechowywanie i zarządzanie danymi (62%), rozliczenia i płatności (62%), a także marketing oraz przetwarzanie zamówień i sprzedaż (58%). W dalszej kolejności badani wskazali również takie obszary, jak zarządzanie projektami (57%), wsparcie bezpieczeństwa (56%), planowanie i analiza finansowa (55%) czy zarządzanie łańcuchem dostaw (55%), Dane zgromadzone przez SAP pozwalają na wysnucie wniosku, że ostatnich latach zmienił się krajobraz oprogramowania wykorzystywanego w firmach w Polsce, a fundamentem tej zmiany jest przede wszystkim coraz śmielsze wykorzystywanie technologii chmurowych.
Plany inwestycyjne przedsiębiorstw pokazują także, że proces zmian i cyfryzacji w kolejnych obszarach będzie postępował. Badani deklarują, że spodziewają się inwestycji przede wszystkim w tych kwestiach, w których rozwiązania technologiczne mogą w największym stopniu odciążyć człowieka, zdejmując z niego najbardziej czasochłonne zadania. Na pierwszym miejscu wśród obszarów, w których firmy najczęściej planują inwestycje w chmurę w ciągu najbliższych dwóch lat, znajdują się więc kolejno CRM (40,5%), e-commerce (40%), rozwiązania HR (39%), strategia i budowanie planów inwestycyjnych (38%)
Coraz bardziej w chmurze
Idealnym dowodem na zmianę charakteru i intensywności inwestycji firm w cyfryzację jest wejście w codzienność firm rozwiązań chmurowych. Zdecydowana większość organizacji wykorzystuje je w swojej działalności. Liczby pokazują, że w tej chwili dominuje model mieszany. Większość przedsiębiorstw znajduje się bowiem w połowie drogi między modelem oprogramowania zainstalowanego lokalnie, a działającego w pełni w modelu chmurowym. Tylko 13% firm uczestniczących w badaniu twierdzi, że sięga wyłącznie po rozwiązania działające lokalnie, a 10% deklaruje, że działa w 100% w modelu chmurowym. Jednocześnie większość firm przyznających, że korzystają z chmury przynajmniej częściowo, planuje przejście do niej w pełni lub zwiększenie jej udziału.
Zapytani o największe zachęty przybliżające ich do chmury publicznej, polscy menedżerowie wskazują przede wszystkim aspekty związane z wygodą (dostęp do danych i usług z dowolnego miejsca – wskazany przez 35% badanych), oszczędnościami (niższe koszty wykorzystania – 34%) i elastycznością (elastyczność rozwiązań i łatwe aktualizacje – 33%) Z kolei wśród największych barier wymieniają kwestie z zakresu bezpieczeństwa: przede wszystkim ryzyko utraty danych firmy (34%), ryzyko wycieku danych wrażliwych i haseł (33%), możliwość dostępu do danych wrażliwych ze strony nieuprawnionych osób (30%).
