Dekarbonizacja branży automotive?

Dekarbonizacja branży automotive?

KE przedstawiła cele emisyjne, które zakładają, że zgodnie z Fit for 55, od 2035 będzie obowiązywać zakaz sprzedaży aut spalinowych. Wyścig ku dekarbonizacji branży automotive trwa w najlepsze.

Koncern motoryzacyjny na świecie, którym jest Volkswagen Group zapowiedział, że do 2035 roku przestawi się na produkcję pojazdów elektrycznych. Z kolei BMW deklaruje, że w 2030 roku połowa produkowanych przez firmę aut będzie wyposażona w napęd elektryczny. W osiąganiu celów klimatycznych kluczową rolę ma pełnić cyfrowa technologia.

„W drodze do zrównoważonego rozwoju musi towarzyszyć digitalizacja. Nie ma innej alternatywy.”– mówi Nicolas Peter, dyrektor finansowy BMW.

Dekarbonizacja branży automotive

Jak wynika z raportu „Dekarbonizacja transportu drogowego”, ponad 70 proc. badanych uważa dekarbonizację branży automotive za priorytet lub jeden z trzech najważniejszych celów swojej firmy. Neutralność klimatyczna wymaga zarządzania śladem węglowym poszczególnych produktów w łańcuchu dostaw. Aby to osiągnąć, firmy potrzebują przejrzystych danych pozwalających na bieżąco monitorować własne emisje i minimalizować wpływ swojej działalności na klimat. Jak wskazują jednak wyniki globalnego badania przeprowadzonego przez SAP, zaledwie 21 proc. kierowników przedsiębiorstw jest zadowolonych z jakości swoich danych środowiskowych.

„Do tej pory firmy używały uśrednionych danych do obliczania śladu węglowego na poziomie produktu dlatego, że brakowało dokładnych informacji na temat emisji i spójnej metodologii. Aby pozostać częścią globalnych łańcuchów dostaw, firmy będą musiały precyzyjnie obliczać ślad węglowy swoich produktów.”- John Revess, dyrektor Net Zero Transformation w Światowej Radzie Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD)

„SAP jako członek WBCSD, wraz z innymi firmami powziął inicjatywę Value Chain Carbon Transparency Pathfinder. Inicjatywa to ma na celu rozwój modelu dekarbonizacji branży automotive poprzez przejrzystość danych. Pierwszym krokiem do osiągnięcia zerowej emisji do 2050 roku ma być mierzenie, rozliczanie i ujawnianie emisji dwutlenku węgla. Aby osiągnąć nasze cele w zakresie dekarbonizacji, polegamy na wiarygodnych danych od naszych dostawców. Danych dotyczących śladu węglowego komponentów, z których budujemy pojazdy. Zdecydowaliśmy się dołączyć do inicjatywy SAP.  Chcemy współtworzyć cyfrowe narzędzia do śledzenia emisji dwutlenku węgla oraz bazy danych, ponieważ dostrzegamy zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązania.” – Ralf Pfitzner, globalny szef działu zrównoważonego rozwoju w firmie Volkswagen, wypowiedź podczas SAP Sustainability Summit

Potrzeba ogromnych inwestycji w elektryfikację i cyfryzację

Volkswagen Group zainwestuje 73 miliardy euro, żeby pomóc w wyzwaniach związanych z dekarbonizacją. Powody, dla których firmy inwestują w kwestie środowiskowe są różne – od regulacji branżowych (29 proc.) po uznanie społeczeństwa dla ich organizacji (27 proc.). Ale też po wzmocnienie reputacji firmy (26 proc.). Niepewność co włączenia zrównoważonego rozwoju do procesów biznesowych i systemów informatycznych, postrzegana jest jako przeszkoda we wdrażaniu planów działania.
Pomimo tych wyzwań, Ralf Pfitzner optymistycznie ocenia cele firmy w zakresie dekarbonizacji.  Spodziewa się, że cyfryzacja odegra główną rolę w procesie zmian na rzecz klimatu. Priorytetem VW do 2050 roku jest osiągnięcie neutralności węglowej w całym cyklu życia samochodów.

Digitalizacja wspiera dekarbonizację

„Chociaż prawie dwie trzecie światowej gospodarki jest objęte celami zerowymi, ich osiągnięcie będzie wymagało myślenia systemowego oraz wspólnych działań przedsiębiorstw. Dlatego tak ważne jest, żeby żadna firma, ani kraj nie stały się zeroemisyjne w izolacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o dostawy energii, transport czy też infrastrukturę.  Wszystkie te podmioty muszą działać w sposób skoordynowany. Jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorstw jest włączenie transformacji klimatycznej do ich strategii biznesowych, ale też procesów decyzyjnych. Wymaga to przejrzystości danych, ale też zwrócenia uwagi na ich jakość i użyteczność.” – Hannah Routh, partner, Deloitte UK.
Potrzeba przejrzystości danych w łańcuchach dostaw wysuwa się na pierwszy plan. Poprzez swoją strategiczną inicjatywę Climate 21, SAP wprowadza rozwiązania, które pomagają klientom zmniejszyć emisję i zarządzać swoim śladem węglowym. Wśród nich jest SAP Product Footprint Management.
Zarządzanie śladem węglowym powinno stać się powszechną praktyką. SAP Product Footprint Management rejestruje ślad środowiskowy produktów w całym łańcuchu dostaw. Dzięki analizie danych finansowych, logistycznych i środowiskowych oraz możliwościom SAP S/4HANA klienci zyskują pełen wgląd w swoje emisje. Za sprawą wiarygodnych wskaźników śladu ekologicznego, zintegrowanych z procesami biznesowymi, mogą optymalizować swoje decyzje dlatego, że wybierają dostawcę, który zaoferuje surowce o niższej całkowitej emisji gazów cieplarnianych.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Partnerstwo pomiędzy SAP SE i Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpoczyna się w 2024 roku, a umowa zakłada wieloletnią współpracę. Jako oficjalny partner zespołu, SAP będzie zajmować się zwiększeniem efektywności operacyjnej i umożliwiać pozyskiwanie nowych wniosków z danych, które przełożą się na zwiększenie wydajności. SAP S/4HANA Cloud, private edition pełni funkcję technologicznego fundamentu dla zespołu. Dzięki temu możliwa będzie praca nad tym, by sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe od SAP pomagały w informowaniu i przewidywaniu decyzji, optymalizacji zasobów oraz zabezpieczaniu przyszłości infrastruktury IT. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team to zespół fabryczny marki Mercedes-AMG, rywalizujący na szczycie motorsportu – w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1. Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc elitarną współpracę, przełomowe technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności kierowców, zespoły tworzą samochody wyścigowe zdolne do emocjonującej rywalizacji w ramach ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w trakcie każdego sezonu. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1, z siedzibą w Centrach Technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, to ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych ludzi, którzy projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami. Od 2010 roku, do końca sezonu 2022, zespół fabryczny Mercedes-AMG zdobył m.in. 116 zwycięstw, 264 miejsca na podium oraz 54 podwójne zwycięstwa w ramach 259 startów wyścigowych. Przyspieszając jutro Efektywność jest fundamentem sukcesu w Formule 1. Dlatego ograniczenie kosztów oraz optymalizacja złożonego łańcucha dostaw to dwa główne wyzwania, które postawiono przed partnerstwem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS i SAP. Reguły w Formule 1 wyznaczają, jakie środki zespoły mogą wydawać w każdym sezonie, a przekroczenie tego limitu wiąże się z surowymi karami. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 planuje wywiązywać się z tych zadań, wykorzystując rozwiązanie SAP S/4HANA Finance do efektywniejszego alokowania, oszczędzania i wykorzystywania zasobów. Dzięki wbudowanej technologii SAP Business AI, zespół może prognozować koszty, przewidywać ostateczne potrzeby budżetowe oraz optymalizować zarówno łańcuch dostaw, jak i dostępne zasoby. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zamierza wykorzystać także SAP S/4HANA Cloud, private edition do stworzenia bezpiecznego i nowoczesnego środowiska chmurowego. Może również korzystać z rozwiązań SAP Build i platformy SAP Business Technology, aby wdrożyć transparentną, inteligentną architekturę organizacji, łączącą w jedną całość dane i systemy z różnych źródeł. Pomoże to skrócić czasy dostawy kluczowych komponentów motoryzacyjnych, co zapewnia płynność dostaw podczas wyścigów odbywających się w weekendy. Formuła 1 to jedno z najbardziej innowacyjnych technologicznie wydarzeń na świecie, więc poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko, pod każdym względem. W tak wymagających warunkach, w jakich operują zespoły Formuły 1, sport jest też doskonałą okazją do prezentowania umiejętności i doskonałości technologicznej. Warto pamiętać, że aby kulminacja, która ma miejsce podczas wyścigu, była udana, bardzo wiele pracy musi zostać wykonanej „za kulisami”. SAP z dumą współpracuje z zespołem, aby procesy zachodzące w jego obrębie były tak doskonałe, jak samochody Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team  Julia White Członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i rozwiązań., SAP SE Innowacje w branży Nowe partnerstwo ma szansę także pokazać nową jakość w branży motoryzacyjnej. To właśnie dla Formuły 1 tworzone są przecież i prezentowane najciekawsze, branżowe innowacje. SAP i zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 dostarczą kolejne nowe rozwiązania, zasilone przez wnioski wynikające z działania w ramach cyklu Formuły 1. Posłużą one jako inspiracja do działania także dla innych klientów SAP. Z radością ogłaszamy, że SAP został oficjalnym partnerem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Łączy nas wspólne dziedzictwo i zaangażowanie w innowacje i zmiany, co istotnie przyczyni się do naszej wydajności na torze. SAP to światowy lider w swojej dziedzinie i nie moglibyśmy wymarzyć sobie lepszego partnera, aby poprawić naszą efektywność w 2024 roku i w przyszłości  Toto Wolff, CEO i kierownik zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. CEO i kierownik zespołu, Mercedes-AMG PETRONAS F1
Mercedes-AMG-PETRONAS-F1-rozpędza-się-w-drodze-ku-większej-efektywności

SAP Business One
+1
Nieznana
95000 osób
Zobacz profil
Opis
Brakuje nam szczegółowych informacji o tej firmie. Jesteś dostawcą? Skontaktuj się z nami i zaprezentuj swoje rozwiązanie!...
rozwiń