Jeśli chcesz wdrożyć system Business Central w swojej firmie zapewne zastanawiasz się czy wybrać instalację w chmurze czy on-premise. Poniżej prezentujemy różnice i podobieństwa, aby łatwiej było Ci wybrać typ wdrożenia.
Business Central w chmurze i zainstalowany on-premise to dwa podobne systemy, ale nie identyczne. Można je porównać do bliźniaków, ale tych dwujajowych. Jeśli chodzi o funkcje systemu (oferowane przez Microsoft) to 99% funkcjonalności nie różni się pomiędzy systemami.
Model chmurowy | Model on-premise |
Tylko subskrypcja, model określonych użytkowników | Model ciągły i subskrypcja, określeni użytkownicy (wycena on-premise różna od cloud) |
Cena obejmuje hosting, SQL, Powerapps i Flow – Power Automate (publikowane publicznie) | Nie obejmuje narzędzi hostingowych, SQL ani Power Platform |
Pracownicy partnerów mogą „wślizgnąć się” jako administrator delegowany | Użytkownicy partnera muszą być utworzeni ręcznie |
Obejmuje 1 środowisko produkcyjne + 3 środowiska Sandbox, pojemność 80 GB | Licencja na 1 środowisko produkcyjne, bez limitu wielkości bazy |
Więcej niż 1 środowisko produkcyjne? · Możliwość zakupienia dodatkowego środowiska z 3 Sandbox’ami i dodatkową pojemnością 4GB |
Więcej niż 1 środowisko produkcyjne? · Należy zakupić całkowicie oddzielną licencję na Business Central (tj. Pakiet startowy i w razie potrzeby więcej pełnych użytkowników, członków zespołu i pakiet rozszerzony) |
Potrzebujesz większej pojemności? · Może być rozszerzona do 1 GB |
Coroczne ulepszanie · Może być wykupione w tradycyjnym modelu Microsoftu · Może być opłacone jako miesięczna subskrypcja w modelu CSP |
W przypadku modelu chmurowego Microsoft oferuje 40% zniżki na subskrypcje licencji (musi być aktualny przy wzmocnieniu za pomocą NAV / GP). W przypadku modelu on-premise główną zmianą jest zgodność z modelem zdefiniowanego użytkownika (Named User Model). W przypadku przejścia uzyskujesz 3 zdefiniowanych użytkowników zamiast 1 towarzyszącego/zgodnego (concurrent) w takcie zmiany.
Rozwiązanie chmurowe pozwala na:
Rozwiązanie on-premises pozwala na wszystkie aktywności chmurowe oraz na:
Dual use rights
Powielanie danych – Migracja danych do chmury
W przypadku rozwiązania cjmurowego mamy dostęp tylko do klienta web’owego, który dostępny jest z dowolnego urządzenia (komputera, telefony, tabletu itp.). W przypadku lokalnej instalacji (on-premise) mamy dostęp do klienta Windowsa oraz do klienta web’owego. Przy polączeniu się z stystemem on-line również można z niego korzystać z dowolnego urządzenia.
W rozwiązaniu chmurowym:
W rozwiązaniu on-premise:
Rozwiązanie chmurowe razem z centrum administracyjnym oferuje razem z instalacją telemetrię i zarządzanie sesjami. Rozwiązanie pokazuje błędy – strona pomocy wyświetla ostatni błąd. Śledzenie stosu, nieefektywne do przeglądania danych / rekordu lub przejścia. Chmura wspierana jest również przez aplikację Azure Insights.
Wdrożenie on-premise oferuje tradycyjne narzędzia debugowania. Debugowanie sesji, możliwość sprawdzenia i wejścia za pomocą kodu C/AL. Pozwala również na sprawdzenie zmiennych.
Korzystając z wersji chmurowej zawsze działasz na najnowszej wersji systemu. Nie ponosisz również kosztów modernizacji i aktualizacji. Są one zawarte w cenie subskrypcji. Rozwiązanie pozwala również na zdefiniowania 6-godzinnego okna na modernizacje. Cloudowe podejście do wdrożenia pozwala też ustawić datę aktualizacji. System poinformuje Cię również, jeśli rozszerzenia, z których korzystasz przestaną być kompatybilne.
W przypadku rozwiązania lokalnego, on-premise, modernizacje i aktualizacje przeprowadzane są na życzenie klienta. Jednak przeprowadzenie ich wiąże się z dodatkowym kosztem. Jeśli wszystkie dostosowania są rozszerzeniami, aktualizacje mogą być bardzo szybkie. Nawet w przypadku niektórych dostosowań aktualizacje i modernizacje są szybsze dzięki narzędziom PowerShell.
Jednak modernizacje i upgrade’y zawsze będą szybsze w wersji chmurowej, ponieważ odbywają się one niejako „w tle”.
Chmura oferuje do 3 hostowanych Sandboxów, dla każdego środowiska produkcyjnego dla danych demonstracyjne lub produkcyjnych w aktualnej lub poglądowej wersji. Sandbox w wersji offline dostępny jest dla danych demonstracyjnych i pozwala na wykorzystanie narzędzi PowerShell.
Business Central on-premise pozwala na stworzenie oddzielnych poziomów usług i baz danych. Może także zawierać kopię danych produkcyjnych. Nie wymaga dodatkowych licencji i kosztów, poza kosztami hostowania środowisk.
W wersji chmurowej klienci Business Central zawsze korzystają z najnowszej wersji systemu. Za każdym razem, kiedy Microsoft wypuszcza nową wersję systemu jest on up-grade’owany w wyznaczonym oknie czasowym. Rozwiązania on-premise w zależności od wersji wspierane są przez ustalone i dedykowane polityki.
Business Central w chmurze to nowoczesne środowisko programistyczne zapewniające „czystość” platformy. Ma jednak ograniczoną obsługę rozszerzalności obiektów (tabele i strony). Oferuje darmowe zakresy obiektów (nie musisz kupować obiektów). Pozwala również na przesłanie pliku aplikacji bezpośrednio z klienta web’owego.
Instalacja on-premise wspiera nowoczesne i tradycyjne programowanie C/SIDE. Podstawowe aplikacje mogą być modyfikowane. Niektóre systemy, w zależności od poziomu licencji, oferują obiekty. Wdrożenie aplikacji odbywa się za pomocą PowerShell albo Visual Studio Code.
Chmura wspiera jedynie AppSource lub aplikacje PerTenat. Oferuje ponad 100 apllikacji w AppSource, a nowi nowi ISV zyskują na znaczeniu. Jednak w usłudze AppSource brak jest niektórych rozwiązań marquee ISV. Nawet niektóre aplikacje IVS z AppSource mają rozbieżności funkcjonalne. Nie ma gwarancji, że istniejące dane zostaną przeniesione do aplikacji podczas aktualizacji. Możesz również wziąć pod uwagę różnice w cenach i modelach licencjonowania.
Instalacja Business Central on-premise ma swoje zalety. Wciąż w niektórych przypadkach, np. dużej customizacji systemu, wdrożenie systemu w wersji on-premise (lub hybrydowej) będzie lepszym rozwiązaniem niż instalacja w chmurze. Chmura mimo wielu swoich zalet pozostawia mniej swobody w dostosowywaniu systemu.
Powyżej pokazaliśmy różnice (i podobieństwa) pomiędzy instalacją Business Central w chmurze i on-premise (lokalnie). Jeśli masz wątpliwości, jaki typ rozwiązania będzie najlepszy skontaktuj się z nami! Doradzimy jakie rozwiązanie najlepiej wesprze Twoją firmę.