E-Commerce-dla-branży-spożywczej

E-Commerce dla branży spożywczej

Polacy chodzą na zakupy 2-3 razy w tygodniu, a niektórzy robią to codziennie. To wyróżnia nasz naród na tle zachodu. Dlatego nic dziwnego, że rozwój e-Commerce wpływa na wzrost branży spożywczej w Polsce. Dzięki temu możemy korzystać z innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. e-Grocery, które umożliwia szybkie i wygodne zakupy spożywcze przez internet.

Ten trend rozpoczął się w pandemii, ale wciąż cieszy się popularnością. Mieszkańcy dużych miast cenią sobie wygodę tego rozwiązania. Szacuje się, że do roku 2027, udział handlu internetowego w branży spożywczej zanotuje wzrost do 2,7%. Jak działa ten model? Jakie przynosi korzyści? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.

Jak działa e-Commerce dla branży spożywczej?

E-Grocery, czyli e-Commerce dla branży spożywczej, to handel produktami m.in. spożywczymi w internecie. Firmy, które mają taką możliwość, działają w różnych kanałach, np.:

  • Platforma e-Commerce – dystrybutorzy i sklepy mogą wystawiać swoje produkty na sprzedaż na dużych stronach internetowych, np. Ceneo, Allegro. Poza zakupami spożywczymi użytkownicy mogą korzystać z innych kategorii dostępnych w portalu podczas jednej sesji. Dostawa zamówienia realizowana jest zazwyczaj przez firmy kurierskie.
  • Platforma e-Grocery – specjalistyczna platforma, która zawiera wyłącznie ofertę spożywczą, np. Frisco. Zamówienie dostarczane jest do klienta poprzez kuriera danej strony internetowej, dlatego często oferowane są dogodne godziny dostaw, np. od 6 rano do 23.
  • Platformy pośredniczące – zarówno popularne supermarkety, jak i lokalni dostawcy, mogą przedstawić klientom swoją ofertę na platformie pośredniczącej w zamawianiu, np. Glovo. W tym przypadku dostawę realizuje kurier danego pośrednika. Zwykle zajmuje ona mniej czasu, niż pozostałe opcje – np. 35 minut zamiast 2 dni.
  • Własna strona internetowa – zintegrowana z systemem platforma e-Commerce, na której klienci mogą składać zamówienia. Stanowi ona dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć 100% kontroli nad sprzedażą. To rozwiązanie nie wymaga pokrywania kosztów prowizji dla pośrednika, a zamówienia napływają do systemu bezpośrednio ze strony internetowej.

Dzięki e-Grocery klienci mogą dokonać zakupu w dowolnym miejscu i momencie. Wystarczy, że posiadają dostęp do internetu, aby móc złożyć zamówienie.

Do kogo jest kierowany e-Commerce dla branży spożywczej?

Choć ten model sprzedaży stanowi ogromne udogodnienie dla osób, które nie mają możliwości samodzielnego dokonania zakupów stacjonarnie, to e-Commerce dla branży spożywczej można skierować do każdego klienta. Niezależnie, czy będzie nim osoba starsza, niepełnosprawna, unieruchomiona przez chorobę, czy po prostu zajęta pracą z domu i opieką nad bliskimi. Jeśli zasięg dostawy ze sklepu obejmuje ich lokalizację, mogą z niej skorzystać.

A jak wygląda to w przypadku przedsiębiorców? Przede wszystkim wiele osób błędnie sądzi, że aby móc uruchomić usługę e-Grocery, należy być właścicielem dużej sieci sklepów. Nic bardziej mylnego. Zarówno właściciel hipermarketu, jak i lokalny sprzedawca może dołączyć do platform pośredniczących w zakupach online. Dzięki temu mogą w wygodny sposób edytować ofertę przedstawioną na stronie internetowej i nie muszą się przejmować dostawą – nie jest realizowana w ich zakresie. Przedsiębiorcy wykorzystują ten kanał jako wsparcie sprzedaży tradycyjnej. Inni z kolei projektują własne platformy e-Commerce, łącząc je z systemem ERP, aby ulepszyć proces sprzedaży i nie płacić pośrednikom prowizji. W obecnych czasach nawet 64% Polaków kupuje za pośrednictwem e-Commerce dla branży spożywczej. Świadczy to o tym, że to obiecujący model sprzedaży, nad którym warto się pochylić.

Wsparcie technologii dla e-Commerce w branży spożywczej

Nowoczesne rozwiązania technologiczne mogą wspierać platformę e-Commerce dla branży spożywczej na wiele sposobów. Warto zintegrować stronę internetową z oprogramowaniem posiadanym w firmie – niezależnie, czy prowadzisz sprzedaż w modelu B2C, czy B2B. Na przykład jeśli połączysz platformę e-Commerce z rozwiązaniem ERP, ceny produktów na stronie internetowej pozostaną spójne z cennikiem ustalonym w systemie. Zamówienia będą do niego spływały automatycznie, więc ryzyko pomyłki w informacjach dotyczących zlecenia maleje. Jeśli zatrudniasz przedstawicieli handlowych, taka platforma może ułatwić im pracę i oszczędzić czas. Klienci nie potrzebują wtedy pomocy w złożeniu zamówienia, dzięki czemu Twoi pracownicy mogą zająć się budowaniem relacji z partnerami, zamiast formalnościami.

Zalety e-Commerce dla branży spożywczej

Jedna z największych zalet platformy e-Commerce dla branży spożywczej to komfort. Klienci mogą wygodnie składać zamówienia bez konieczności wyjścia z domu. Z kolei przedstawiciele handlowi z Twojej firmy mają mniej pracy – nie muszą wypełniać tylu formularzy zakupowych, ile wcześniej. Dla obu stron to oszczędność czasu. Poza tym dzięki posiadaniu platformy e-Commerce możesz zaprezentować swoją pełną ofertę. Przedstawiciele firmy nie zawsze mają okazję opowiedzieć o niej klientom, dlatego o części asortymentu mogą oni nie wiedzieć. W efekcie towar będzie zalegał w magazynie. Odpowiednie wyeksponowanie na stronie internetowej, jak i lepsze pozycjonowanie, może wpłynąć na zwiększenie ich sprzedaży. Ponadto klienci lubią zamawiać ciężkie produkty przez internet w dużych ilościach, ponieważ nie muszą wtedy dźwigać ciężkich toreb z zakupami. Dostarcza je za nich kurier nawet pod same drzwi mieszkania.

Wady e-Commerce dla branży spożywczej

Oczywiście oprócz zalet, e-Commerce dla branży spożywczej posiada również wady. Choć to wygodniejsza opcja zakupów dla klientów, to jednak zwykle wiąże się ona z dodatkowymi kosztami, których nie muszą ponosić podczas modelu stacjonarnego. Minimalna kwota zamówienia i kwota dostawy mogą sprawić, że kupujący zrezygnuje. Wdrożenie oraz utrzymywanie strony internetowej to z kolei koszty ponoszone przez przedsiębiorców. Niektórzy klienci obawiają się korzystania z e-Grocery, ponieważ nie mają pewności, czy produkty będą równie jakościowe, co w sklepie stacjonarnym. W takim wypadku należy reagować na każdą reklamację, która zostaje złożona, aby wizerunek Twojej organizacji nie ucierpiał.

E-Commerce dla branży spożywczej – podsumowanie

E-grocery to już nie tylko trend, ale także przyszłość branży spożywczej w Europie. Badania prowadzone w tym zakresie prognozują, że udział sprzedaży produktów spożywczych w kanale internetowym wzrośnie w kolejnych latach. Zainwestowanie w e-Commerce dla branży spożywczej to szansa na zaoferowanie klientom wygodnego procesu zakupowego. Dzięki takiej platformie możesz też dotrzeć do grupy, która wcześniej nie korzystała z oferty Twojej firmy. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jakie korzyści przyniesie Ci wprowadzenie takiej opcji w firmie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

5 powodów, dla których cyfryzacja magazynu ma sens

Kiedy przedsiębiorstwo handlowe się rozwija, w magazynie może pojawić się chaos – coraz większe wolumeny sprzedaży, coraz więcej klientów i coraz więcej asortymentu. W jaki sposób uporządkować procesy magazynowe, by sprostać wyzwaniom, które kryją się za wzrostem? Czy wdrożenie nowoczesnego oprogramowania informatycznego może być kluczem do zwiększenia efektywności i eliminacji błędów? W poniższym tekście prezentuję 5 powodów, dla których cyfryzacja magazynu się opłaca. Chaos w magazynie – jak go uporządkować? W swojej codziennej pracy bardzo często spotykam przedsiębiorców z branży handlowej. Każdy z nich ma swoją unikalną historię, natomiast zauważyłem, że wiele z tych opowieści łączy jeden wspólny wątek – wyzwania, które pojawiają się wraz z rozwojem biznesu. W pewnym momencie organizacja zaczyna się intensywnie rozwijać. Przybywa klientów, obroty stają się coraz większe, a na stanie przybywa towaru. Jednak im większy sukces, tym bardziej skomplikowana może być codzienność. Nagle to, co do tej pory działało bez zarzutu, zaczyna stawać się wyzwaniem. Największą bolączką mogą okazać się procesy magazynowe. Chaos w dokumentacji, trudności w śledzeniu zapasów, błędy w wysyłkach – to wszystko zaczyna wpływać na zadowolenie klientów i reputację firmy. Przedsiębiorca czuje, że zaczyna balansować na cienkiej linie – z jednej strony chce wykorzystać spory potencjał rozwoju, z drugiej musi stawić czoła wyzwaniom, które zaczynają go przytłaczać. To dobry moment, żeby pomyśleć o wdrożeniu narzędzia, które może całkowicie zmienić zasady gry – nowoczesnej technologii, która nie tylko pozwoli opanować ten chaos, ale także da konkretne rozwiązania, by zarządzać przedsiębiorstwem efektywniej niż kiedykolwiek wcześniej. Pięć powodów, dla których cyfryzacja magazynu się opłaca   Takim rozwiązaniem jest wdrożenie WMS – systemu do zarządzania procesami w magazynie. O tym, jakie zmiany do firmy może wprowadzić takie oprogramowanie, opowiem na przykładzie 5 obszarów, które system WMS usprawnia. 1. Wiarygodność stanów magazynowych   Przed wdrożeniem systemu WMS: W rozwijających się firmach z branży handlowej często bywa tak, że po przyjęciu nowej dostawy, towar trafia gdzieś na regały magazynu, bez żadnego śladu. Gdzie dokładnie się znajduje? To wiedzą tylko pracownicy, którzy je wówczas przyjmowali. Wtedy często dochodzi do sytuacji, gdy przychodzi nowe zamówienie i nikt z obecnych na zmianie nie wie, gdzie w zasadzie znaleźć produkty, które są potrzebne do jego realizacji. Co gorsza, kiedy trzeba zrobić inwentaryzację, najlepiej jest po prostu… zatrzymać sprzedaż na kilka dni, bo inaczej trudno będzie odnaleźć się w tym chaosie.   Po wdrożeniu systemu WMS: Po wdrożeniu oprogramowania znana jest dokładna lokalizacja każdego produktu, który znajduje się w magazynie. Nie ma znaczenia czy pracownik wie, gdzie jest towar – nie musi tego wiedzieć, narzędzie poprowadzi go dokładnie tam, gdzie leży potrzebna rzecz. Rozwiązanie śledzi ruchy każdego przedmiotu, co pozwala poradzić sobie ze standardową intensywnością w zakresie zamówień, jak i przygotować się na piki sprzedażowe, takie, jak np. Święta, czy Black Friday.   U jednego z naszych Klientów z branży militariów uporanie się z zamówieniami złożonymi w czasie Black Friday zajmowało wcześniej dwa tygodnie. Po wdrożeniu WMS czas ten zredukowany został do dwóch dni – magazynierzy są w stanie sprawnie kompletować zamówienia, nawet w okresach pików sprzedażowych.   2. Wdrażanie nowych pracowników   Przed wdrożeniem systemu WMS: Istotnym zagrożeniem dla firm jest wiedza przechowywana jedynie w głowach pracowników. Zwykle to Ci najbardziej doświadczeni, którzy są w organizacji od lat, znają całe know-how. A co, kiedy ich zabraknie? Kiedy doświadczony magazynier, który posiada wiedzę na temat całego procesu, trafi np. na nieplanowane długie zwolnienie lekarskie, realizacja działań może być utrudniona. Co więcej, kiedy przedsiębiorstwo się rozwija i pojawia się potrzeba zatrudniania nowych pracowników, ich wdrożenie i zaznajomienie z procesem również spoczywa na barkach tych samych osób. Doświadczeni magazynierzy z wieloletnim doświadczeniem, nie mogą skupić się na swojej pracy, ponieważ ich czas w dużej mierze pochłania wdrażanie nowych osób. Nowozatrudnieni członkowie załogi błądzą natomiast po magazynie, próbując rozszyfrować złożone procesy. Jednym słowem: chaos. Dla nowego pracownika środowisko w magazynie to zwykle labirynt, którego zrozumienie wymaga poprowadzenia przez doskonałego przewodnika. Standardowo rolę te pełni bardziej doświadczona osoba. Efekt? Dwóch magazynierów, którzy w tym czasie nie poświęcają się w 100% realizacji podstawowych działań – jeden jest dopiero wdrażany, drugi wdraża tego pierwszego. Po wdrożeniu systemu WMS: A co w sytuacji, gdy organizacja działa z systemem WMS? Rolę przewodnika przejmuje właśnie to narzędzie. Każdy magazynier otrzymuje do ręki terminal, który krok po kroku prowadzi go po magazynie podczas kompletacji i przygotowywania zamówień. Dzięki temu nie musi uczyć się lokalizacji towarów na pamięć, a jedynie realizować działania zgodnie ze wskazówkami urządzenia. U jednego z naszych Klientów z branży opakowań, który ma spory magazyn z wysokim składowaniem, wdrażanie nowych magazynierów było dużym wyzwaniem, bo zajmowało zwykle kilka tygodni, do czasu aż samodzielnie zaczynali realizować procesy. Wdrożenie WMS pozwoliło skrócić czas wdrożenia nowego pracownika z 3 tygodni do 3 godzin – teraz nowi członkowie załogi kompletują towar już pierwszego dnia pracy bez dodatkowej pomocy. 3. Kompletacja   Przed wdrożeniem systemu WMS: W większości firm do magazynu trafia stos kartek z zamówieniami czekającymi na realizację. Magazynierzy zabierają się wówczas za kompletację swojej „części” i każdy robi to trochę inaczej – w swoim trybie i tempie. Zaczyna się krzątanina po magazynie, a dystanse, które pokonują pracownicy, niejednokrotnie potrafią przypominać prawdziwe przygotowania do maratonu. Kilka, kilkanaście kilometrów dziennie – tyle niejednokrotnie zajmuje znalezienie wszystkich potrzebnych towarów. Przy takim działaniu łatwo o pomyłki – ktoś się zagapi, ktoś inny źle odczyta listę, a klient ostatecznie dostaje nie to, co zamówił. Efekt? Strata czasu, pieniędzy i (co najważniejsze) zaufania klientów. Po wdrożeniu systemu WMS: Jak to wygląda w organizacji, która korzysta z systemu WMS? Tu dzieje się zupełnie inna historia. Oprogramowanie prowadzi magazyniera krok po kroku, lokacja po lokacji. Każdy terminal wyświetla dokładną trasę – od punktu A do punktu B. Dzięki temu pracownik nie musi zastanawiać się, gdzie szukać danego towaru. Co więcej, system potrafi optymalizować procesy, grupując zamówienia, które mogą zostać zrealizowane jednocześnie. W efekcie pracownik nie tylko oszczędza czas, ale i siły, co bezpośrednio przekłada się na jego efektywność. Proces kompletacji po wdrożeniu systemu WMS, często jest tym obszarem, w którym najszybciej widać spore efekty, a ich skala niejednokrotnie może zaskoczyć. U jednego z naszych Klientów z branży handlowej z 30 pozycji na godzinę osiąganych przed wdrożeniem narzędzia, liczba ta wzrosła aż do 130. 4. Pomyłki Przed wdrożeniem systemu WMS: W przedsiębiorstwach, które nie korzystają z systemu do zarządzania magazynem, pomyłki zdarzają się na każdym etapie. Decyduje tu przede wszystkim „czynnik ludzki” – każdy jest podatny na błędy, zwłaszcza w środowisku pełnym presji czasowej. Nawet jeżeli przesyłka trafi do klienta, często zdarzają się przypadki zwrotów, wynikające z różnych przyczyn: od dostarczenia niewłaściwego produktu, przez brak wymaganych dokumentów, aż po zbyt długi czas realizacji. Takie sytuacje prowadzą nie tylko do strat finansowych, ale przede wszystkim do utraty zaufania klientów. Po wdrożeniu systemu WMS: System WMS eliminuje ryzyko pomyłek. Automatyzacja procesów, takich jak kompletacja czy generowanie dokumentów, powoduje, że każda paczka trafia do klienta zgodnie z zamówieniem. WMS kontroluje poprawność przygotowanych przesyłek na każdym etapie, a magazynierzy są prowadzeni krok po kroku, co minimalizuje ryzyko błędów. W praktyce oznacza to istotną redukcję liczby reklamacji i zwrotów, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie satysfakcji klientów oraz poprawę reputacji firmy. 5. Wysyłki Przed wdrożeniem systemu WMS: Obszar wysyłek w przedsiębiorstwie, które nie korzysta z systemu WMS, bywa nie lada wyzwaniem. Gdy zamówienie jest już skompletowane, rozpoczyna się kolejny etap – przygotowanie go do wysyłki. Poza samymi produktami, do każdej przesyłki często muszą trafić odpowiednie dokumenty, takie jak WZ, faktura, etykiety logistyczne czy certyfikaty. I tu zaczyna się chaos: magazynierzy muszą wielokrotnie odwiedzać biuro w poszukiwaniu właściwych papierów. Powoduje to nie tylko stratę ich czasu, ale wzrasta również ryzyko pomyłek. Co więcej, kurierzy przyjeżdżają o ściśle określonej godzinie, co wywołuje dodatkowy stres związany z koniecznością dotrzymania terminów i obniżeniem satysfakcji klientów, jeśli się to nie uda. Proces ten bywa ogromnym wyzwaniem, szczególnie w momentach zwiększonej liczby zamówień. Po wdrożeniu systemu WMS: W firmach, które korzystają z WMS, wysyłka zamówień wygląda zupełnie inaczej. Przy stanowiskach pakowania wszystko dzieje się za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Narzędzie automatycznie generuje wszystkie niezbędne dokumenty, a ich kompletność jest zapewniona już w momencie pakowania przesyłki. Co więcej, system samodzielnie ustala kolejność przygotowywania zamówień, dopasowując ją do harmonogramu przyjazdów kurierów z różnych firm. Dzięki temu magazynierzy nie muszą już martwić się, czy zdążą przygotować paczkę na czas, a cały proces wysyłki jest nie tylko szybszy, ale też pozbawiony zbędnych komplikacji i błędów. Podsumowanie Wdrożenie WMS stanowi odpowiedź na kluczowe wyzwania, przed którymi stają rozwijające się firmy z branży handlowej – dzięki nim cyfryzacja magazynu po prostu się opłaca. Często właścicieli firm handlowych, których firmy się rozwijają i w pewnym momencie skala działania i wyzwań sprawia, że decydują się oni wprowadzić nowoczesną technologię do swojego magazynu. To oczywiście nie rozwiązuje wszystkich problemów szybko rozwijającej się organizacji, ale ściąga z barków zarządzających wiele obciążeń. Zmiana jest tak duża, że mimo że WMS to inwestycja, to taka, która generuje tak wiele oszczędności w relatywnie krótkim czasie, że zamiast pytania, czy przedsiębiorstwo stać na WMS pojawia się pytanie, czy stać je na zarządzanie magazynem bez technologii. Odpowiedź jest krótka: nie. Przeczytaj także, aby zgłębić temat cyfryzacji, ERP i nowoczesnych modeli biznesowych: Jakie rozwiązania IT wybrać, gdy Twój e-commerce dynamicznie się rozwija? – Poznaj najlepsze technologie wspierające rozwój sklepów internetowych i dowiedz się, które narzędzia pomogą w skalowaniu biznesu. Jak system ERP może zrewolucjonizować zarządzanie procesami w hurtowni? – Dowiedz się, jak nowoczesne systemy ERP mogą znacząco poprawić efektywność zarządzania procesami w hurtowniach, od logistyki po obsługę klienta. Plantico stawia na cyfryzację procesów biznesowych z Sente – Przeczytaj, jak firma Plantico wprowadza cyfrowe rozwiązania, by usprawnić zarządzanie i rozwijać swoją działalność. Model subskrypcyjny – w jaki sposób zdejmuje barierę wejścia? – Odkryj, jak model subskrypcyjny obniża koszty wdrożenia systemów IT i ułatwia dostęp do nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Wdrożenie ERP i WMS w subskrypcji – cyfryzacja bez bariery wejścia – Sprawdź, jak subskrypcyjne modele ERP i WMS ułatwiają cyfryzację procesów biznesowych, eliminując wysokie koszty początkowe.
5-powodów_-dla-których-cyfryzacja-magazynu-ma-sens
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń