E-Commerce-dla-branży-spożywczej

E-Commerce dla branży spożywczej

Polacy chodzą na zakupy 2-3 razy w tygodniu, a niektórzy robią to codziennie. To wyróżnia nasz naród na tle zachodu. Dlatego nic dziwnego, że rozwój e-Commerce wpływa na wzrost branży spożywczej w Polsce. Dzięki temu możemy korzystać z innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. e-Grocery, które umożliwia szybkie i wygodne zakupy spożywcze przez internet.

Ten trend rozpoczął się w pandemii, ale wciąż cieszy się popularnością. Mieszkańcy dużych miast cenią sobie wygodę tego rozwiązania. Szacuje się, że do roku 2027, udział handlu internetowego w branży spożywczej zanotuje wzrost do 2,7%. Jak działa ten model? Jakie przynosi korzyści? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.

Jak działa e-Commerce dla branży spożywczej?

E-Grocery, czyli e-Commerce dla branży spożywczej, to handel produktami m.in. spożywczymi w internecie. Firmy, które mają taką możliwość, działają w różnych kanałach, np.:

  • Platforma e-Commerce – dystrybutorzy i sklepy mogą wystawiać swoje produkty na sprzedaż na dużych stronach internetowych, np. Ceneo, Allegro. Poza zakupami spożywczymi użytkownicy mogą korzystać z innych kategorii dostępnych w portalu podczas jednej sesji. Dostawa zamówienia realizowana jest zazwyczaj przez firmy kurierskie.
  • Platforma e-Grocery – specjalistyczna platforma, która zawiera wyłącznie ofertę spożywczą, np. Frisco. Zamówienie dostarczane jest do klienta poprzez kuriera danej strony internetowej, dlatego często oferowane są dogodne godziny dostaw, np. od 6 rano do 23.
  • Platformy pośredniczące – zarówno popularne supermarkety, jak i lokalni dostawcy, mogą przedstawić klientom swoją ofertę na platformie pośredniczącej w zamawianiu, np. Glovo. W tym przypadku dostawę realizuje kurier danego pośrednika. Zwykle zajmuje ona mniej czasu, niż pozostałe opcje – np. 35 minut zamiast 2 dni.
  • Własna strona internetowa – zintegrowana z systemem platforma e-Commerce, na której klienci mogą składać zamówienia. Stanowi ona dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć 100% kontroli nad sprzedażą. To rozwiązanie nie wymaga pokrywania kosztów prowizji dla pośrednika, a zamówienia napływają do systemu bezpośrednio ze strony internetowej.

Dzięki e-Grocery klienci mogą dokonać zakupu w dowolnym miejscu i momencie. Wystarczy, że posiadają dostęp do internetu, aby móc złożyć zamówienie.

Do kogo jest kierowany e-Commerce dla branży spożywczej?

Choć ten model sprzedaży stanowi ogromne udogodnienie dla osób, które nie mają możliwości samodzielnego dokonania zakupów stacjonarnie, to e-Commerce dla branży spożywczej można skierować do każdego klienta. Niezależnie, czy będzie nim osoba starsza, niepełnosprawna, unieruchomiona przez chorobę, czy po prostu zajęta pracą z domu i opieką nad bliskimi. Jeśli zasięg dostawy ze sklepu obejmuje ich lokalizację, mogą z niej skorzystać.

A jak wygląda to w przypadku przedsiębiorców? Przede wszystkim wiele osób błędnie sądzi, że aby móc uruchomić usługę e-Grocery, należy być właścicielem dużej sieci sklepów. Nic bardziej mylnego. Zarówno właściciel hipermarketu, jak i lokalny sprzedawca może dołączyć do platform pośredniczących w zakupach online. Dzięki temu mogą w wygodny sposób edytować ofertę przedstawioną na stronie internetowej i nie muszą się przejmować dostawą – nie jest realizowana w ich zakresie. Przedsiębiorcy wykorzystują ten kanał jako wsparcie sprzedaży tradycyjnej. Inni z kolei projektują własne platformy e-Commerce, łącząc je z systemem ERP, aby ulepszyć proces sprzedaży i nie płacić pośrednikom prowizji. W obecnych czasach nawet 64% Polaków kupuje za pośrednictwem e-Commerce dla branży spożywczej. Świadczy to o tym, że to obiecujący model sprzedaży, nad którym warto się pochylić.

Wsparcie technologii dla e-Commerce w branży spożywczej

Nowoczesne rozwiązania technologiczne mogą wspierać platformę e-Commerce dla branży spożywczej na wiele sposobów. Warto zintegrować stronę internetową z oprogramowaniem posiadanym w firmie – niezależnie, czy prowadzisz sprzedaż w modelu B2C, czy B2B. Na przykład jeśli połączysz platformę e-Commerce z rozwiązaniem ERP, ceny produktów na stronie internetowej pozostaną spójne z cennikiem ustalonym w systemie. Zamówienia będą do niego spływały automatycznie, więc ryzyko pomyłki w informacjach dotyczących zlecenia maleje. Jeśli zatrudniasz przedstawicieli handlowych, taka platforma może ułatwić im pracę i oszczędzić czas. Klienci nie potrzebują wtedy pomocy w złożeniu zamówienia, dzięki czemu Twoi pracownicy mogą zająć się budowaniem relacji z partnerami, zamiast formalnościami.

Zalety e-Commerce dla branży spożywczej

Jedna z największych zalet platformy e-Commerce dla branży spożywczej to komfort. Klienci mogą wygodnie składać zamówienia bez konieczności wyjścia z domu. Z kolei przedstawiciele handlowi z Twojej firmy mają mniej pracy – nie muszą wypełniać tylu formularzy zakupowych, ile wcześniej. Dla obu stron to oszczędność czasu. Poza tym dzięki posiadaniu platformy e-Commerce możesz zaprezentować swoją pełną ofertę. Przedstawiciele firmy nie zawsze mają okazję opowiedzieć o niej klientom, dlatego o części asortymentu mogą oni nie wiedzieć. W efekcie towar będzie zalegał w magazynie. Odpowiednie wyeksponowanie na stronie internetowej, jak i lepsze pozycjonowanie, może wpłynąć na zwiększenie ich sprzedaży. Ponadto klienci lubią zamawiać ciężkie produkty przez internet w dużych ilościach, ponieważ nie muszą wtedy dźwigać ciężkich toreb z zakupami. Dostarcza je za nich kurier nawet pod same drzwi mieszkania.

Wady e-Commerce dla branży spożywczej

Oczywiście oprócz zalet, e-Commerce dla branży spożywczej posiada również wady. Choć to wygodniejsza opcja zakupów dla klientów, to jednak zwykle wiąże się ona z dodatkowymi kosztami, których nie muszą ponosić podczas modelu stacjonarnego. Minimalna kwota zamówienia i kwota dostawy mogą sprawić, że kupujący zrezygnuje. Wdrożenie oraz utrzymywanie strony internetowej to z kolei koszty ponoszone przez przedsiębiorców. Niektórzy klienci obawiają się korzystania z e-Grocery, ponieważ nie mają pewności, czy produkty będą równie jakościowe, co w sklepie stacjonarnym. W takim wypadku należy reagować na każdą reklamację, która zostaje złożona, aby wizerunek Twojej organizacji nie ucierpiał.

E-Commerce dla branży spożywczej – podsumowanie

E-grocery to już nie tylko trend, ale także przyszłość branży spożywczej w Europie. Badania prowadzone w tym zakresie prognozują, że udział sprzedaży produktów spożywczych w kanale internetowym wzrośnie w kolejnych latach. Zainwestowanie w e-Commerce dla branży spożywczej to szansa na zaoferowanie klientom wygodnego procesu zakupowego. Dzięki takiej platformie możesz też dotrzeć do grupy, która wcześniej nie korzystała z oferty Twojej firmy. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jakie korzyści przyniesie Ci wprowadzenie takiej opcji w firmie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Teneum WMS wspiera obsługę procesów logistycznych

Wrocławski operator logistyczny, LogBox, szukał rozbudowanego narzędzia do zarządzania magazynem wysokiego składowania. Zdecydował się na wdrożenie systemu WMS Teneum, który został dopasowany do charakterystyki działalności przedsiębiorstwa oraz specyfiki jej operacji, co przełożyło się na znaczący wzrost efektywności pracy magazynu. O firmieLogBox jest operatorem logistycznym z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze e-Commerce. Przedsiębiorstwo świadczy usługi w zakresie obsługi sklepów internetowych, magazynowania towarów oraz całościowej realizacji zamówień (zarówno detalicznych, jak i hurtowych), dystrybucji i transportu. Magazyn pełni także rolę centrum dystrybucyjnego, w ramach którego realizowane są procesy związane z eksportem, importem oraz dystrybucją marek własnych. Dynamiczny rozwój spowodował, że przedstawiciele firmy zaczęli poszukiwać nowych możliwości rozwoju, zwiększania efektywności i wzrostu. Warto wiedzieć, że głównym klientem LogBox jest Gunfire (GF Corp) – jeden z największych dostawców replik broni w Europie. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku ponad 15 lat i specjalizuje się w sprzedaży detalicznej Air Soft Guns (ASG), części i akcesoriów, sprzętu do survivalu oraz militariów. W swoim portfolio GF Corp posiada wiele rozpoznawalnych w branży marek. Poza tym firma rozwija własne brandy, które obok działalności handlowej, stanowią jeden z głównych elementów jej działalności. W tym momencie w jej ofercie znajduje się ponad 9 tysięcy produktów. Geneza projektuZe względu na szybki rozwój i nowe wyzwania firma LogBox poszukiwała systemu informatycznego, które odpowiadałoby jej rosnącym potrzebom. Dotychczasowe rozwiązanie nie było odpowiednio dopasowane do modelu biznesowego związanego z realizacją usług fulfillment, a to blokowało intensyfikację działań. Przedstawiciele firmy szukali takiego oprogramowanie, które przede wszystkim pozwoliłoby usprawnić pracę magazynu, ale też uporządkować procesy komunikacji i rozliczeń z klientami przy uwzględnieniu wyjątkowej specyfiki branży fulfilment. Ostatecznie zdecydowali się na wdrożenie WMS Teneum. Cele projektu O konieczności wdrożenia nowego systemu zadecydowało kilka głównych czynników. Przede wszystkim przeprowadzka do nowego magazynu, chęć systematycznego zwiększania jakości obsługi klientów oraz plan rozszerzenia skali świadczenia usług fulfillment. Dla przedstawicieli LogBox kluczowa była możliwość dostosowania metod zarządzania procesami magazynowymi do zróżnicowanego charakteru zamówień (hurtowe, wielopozycyjne, jednopozycyjne), jak i indywidualnych oczekiwań poszczególnych klientów odnośnie do sposobu pakowania zamówień. Główne cele, które zdefiniowane zostały na początku projektu, to: integracja z systemem ERP (Comarch XL),zwiększenie wydajności w zarządzaniu magazynem, usprawnienie i zwiększenie kontroli wysyłek. RozwiązaniaPrace rozpoczęły się po przeprowadzeniu sprintu analitycznego. Pierwszym etapem projektu była integracja z dotychczas używanym systemem ERP. Proces ten był kluczowym krokiem milowym we współpracy i stanowił pierwsze duże wyzwanie.  Drugim etapem był projekt wdrożenia systemu WMS. Istotną okolicznością, która towarzyszyła pracom projektowym, a następnie uruchomieniu systemu, była przeprowadzka do nowego, znacznie większego magazynu. LogBox zmieniał lokalizację swojego centrum dystrybucyjnego tuż przed wdrożeniem WMS. Fakt ten stanowił wyzwanie, ponieważ oprócz oczywistych trudności logistycznych związanych z transportem towaru do nowej lokalizacji oraz jego odpowiedniego rozmieszczenia, wiązał się także ze zwiększaniem skali działania firmy oraz reorganizacją procesów magazynowych. Nowa przestrzeń to 3500 m2 powierzchni, wyposażonej w regały wysokiego składowania i antresolę, w której wydzielona została dedykowana strefa pakowania. Uruchomienie systemu WMS odbyło się równolegle z przeprowadzką.   W ramach projektu zaimplementowany został szereg rozwiązań, które znacznie usprawniły działanie przedsiębiorstwa. Wśród najważniejszych można wymienić: Multipicking – rozwiązanie umożliwiające obsługę wielu zamówień w tym samym czasie. Na bazie analizy struktury zamówień, oprogramowanie łączy je w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera. Zastosowane rozwiązania usprawniły, kompletację zamówień, pozwoliły na znaczne przyspieszenie realizacji, a także spowodowały zmniejszenie ilości pomyłek w trakcie zbiórki towarów. Zamówienia jednopozycyjne – multipicking został rozszerzony o praktykę komplementacji zamówień jednopozycyjnych. To klasyczna kompletacja jednoprzebiegowa, polegającą na zbieraniu przez magazyniera wszystkich towarów razem bez podziału na zamówienia, które następnie są dzielone przez pakującego. W razie potrzeby (w okresach pików sprzedażowych, np. w okresie przedświątecznym lub podczas Black Friday) proces ten jest włączany przez kierownika magazynu. Dzięki zastosowaniu tego  rozwiązania pracownicy mogą w efektywny sposób realizować jednocześnie dużą liczbę zamówień, oszczędzając czas i zachowując wysoki poziom wydajności swojej pracy bez względu na liczbę zamówień. Zastosowanie tej metody pozwala na znaczne przyspieszenie procesu pakowania, który w tym modelu polega  na skanowaniu jednego produktu z puli zebranych, pakowaniu go i naklejaniu etykiety drukowanej przez system. Proces jest prosty i powtarzalny. Obsługa zamówień B2C i B2B w jednym magazynie – aby usprawnić jednoczesną obsługę zróżnicowanych zamówień, system WMS automatycznie dzieli je na części, zlecając ich równoległą realizację. System analizuje zamówienia w czasie rzeczywistym, dzieli je na strefy zbiórki, a następnie konsoliduje w procesie pakowania. Takie rozwiązanie pozwala przyspieszać realizację zleceń i porządkować procesy w magazynie obsługującym zarówno klientów detalicznych, jak i hurtowych, Panel pakowania – rozwiązanie, którego podstawową rolą jest uproszczenie i przyspieszenie procesu pakowania. Pełni również rolę drugiego punktu kontroli poprawności skompletowanych zamówień, a także łącznika między magazynem i spedycją. W jednym panelu rejestrowane są parametry, wpływające na koszty oraz specyfikację dostawy – waga towaru wraz z opakowaniem i wypełniaczami (na przykład w postaci założonego z góry narzutu 5% wagi towaru) oraz wymiary. W kolejnym kroku automatycznie drukowane są odpowiednie listy spedycyjne. Przyklejenie dokumentów na paczki zamyka proces obsługi zamówień w magazynie. W efekcie proces pakowania został przyspieszony, a błędy w zamówieniach wyeliminowane. Automatyczne rozlokowanie towarów – oprogramowanie zarządza rozmieszczeniem i relokacją towarów w sposób automatyczny tak, aby proces zbiórki towarów do wydania był możliwie jak najszybszy. Ewidencja zamówień wysyłki towarów oraz awizacja przyjęć według kartoteki asortymentowej danego klienta i jego bazy odbiorców / dostawców. Dedykowane analizy – system został wzbogacony o raporty analityczne, monitorujące przebieg pracy w magazynie oraz dostarczające szeregu cennych informacji na temat efektywności poszczególnych procesów i etapów kompletacji zamówień. Narzędzie stanowi wsparcie dla kierownika magazynu, pozwalając mu obiektywnie oceniać efektywność pracy. Optymalizacja czasu realizacji zamówień – oprogramowanie WMS pomaga badać ten wskaźnik, a także pokazuje jaki procent zamówień został zrealizowany w danym czasie. Parametr ten pozwala również dopasować zasoby ludzkie do prognozowanego poziomu sprzedaży. WMS, dzięki funkcjonalnościom typu multipicking czy obsługa zamówień jednopozycyjnych pozwala na realizowanie zakładanych celów biznesowych i KPI, które zakładają realizację 98% zamówień w mniej niż 24h. Monitorowanie wydajności pracy – system WMS wspiera monitorowanie wydajności pracy, co pozwala lepiej dobrać zespół, uwzględniając umiejętności konkretnego pracownika na danym stanowisku i efektywnie planować pracę z wyprzedzeniem. Efekty Wdrażając dedykowany system WMS Teneum, firma LogBox osiągnęła: istotny i dynamiczny wzrost wydajności realizowanych dziennie linii na poziomie 233% – z 1200 na 4000, wzrost ogólnej wydajności magazynu o 300%, skrócenie czasu realizacji zamówień do jednego dnia, nawet w okresach zwiększonego popytu, obniżenie poziomu braków w wysyłanych towarach z 2-3% do poniżej 0,5% linii wysłanych w danym miesiącu, zredukowanie czasu pracy magazynierów z trzech do jednej zmiany. Jak pokazują powyższe wyniki, LogBox znacznie poprawił efektywność i wydajność procesów. Pozwoli to na kontynuację intensywnych działań rozwojowych. Co więcej, firma zyskała otwartą przestrzeń do zwiększania jakości obsługi klientów, co z sukcesami realizuje.
Teneum-WMS-wspiera-obsługę-procesów-logistycznych
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń