Ponad-podziałami-pokoleniowymi-–-firmy-mogą-wygrać-dzięki-generatywnej-sztucznej-inteligencji_-a-

Ponad podziałami pokoleniowymi – firmy mogą wygrać dzięki generatywnej sztucznej inteligencji, a pomoże w tym pokolenie Z

To pokolenie Z określi zakres, w jakim generatywna sztuczna inteligencja naprawdę rozwinie sposób, w którym żyjemy i pracujemy. Urodzeni w świecie smartfonów, wirtualnych asystentów oraz  Internetu, to właśnie tacy „cyfrowi tubylcy” ze zdolnością ultraszybkiego adaptowania się do zmian technologicznych zostaną siłą napędową powszechnego przyjęcia sztucznej inteligencji.

Wyniki badania opublikowanego przez Salesforce – Generative AI Snapshot Research: The AI Divide obrazują, że ponad jedna trzecia obecnych użytkowników sztucznej inteligencji to „super-użytkownicy”, którzy codziennie korzystają z generatywnej SI i planują korzystać z niej jeszcze częściej. Te same dane pokazują również, że połowa wszystkich konsumentów nigdy nie korzystała z tej technologii i twierdzi, że ich wiedza na temat tego rozwiązania jest ograniczona lub nic nie wiedzą o sztucznej inteligencji. Jednak aż 70% pokolenia Z korzysta z tej technologii – w porównaniu do zaledwie 23% Baby Boomers – a prawie połowa urodzonych po roku 1995 uważa, że jest na dobrej drodze do opanowania pełni możliwości, jakie daje SI.

Zdolność pokolenia Z do ufania generatywnej sztucznej inteligencji jest tak samo ważna, jak jej aspiracje do ułatwiania życia wszystkim. Być może bardziej niż jakiekolwiek inne pokolenie, pomogą w zrozumieniu tej technologii. Chcą wiedzieć jak działa generatywna sztuczna inteligencja i upewnić się, że jest bezpieczna. Dodatkowo zależy im na pewności, że ich dane nie zostaną wykorzystane gdzie indziej bez ich zgody.

Jest też dobra wiadomość dla firm martwiących się o konsumentów, którzy deklarują się jako niezaznajomieni z generatywną sztuczną inteligencją, którzy nie mają pewności, w jaki sposób ta technologia wpłynie na ich życie. Prawie połowa z nich twierdzi, że korzystałaby z generatywnej sztucznej inteligencji, gdyby była ona łatwiejsza w użyciu lub zintegrowana z technologią, którą już posiadają. Aż 51% z nich jest zdania, że sytuacja mogłaby się zmienić, gdyby firmy były bardziej transparentne w kwestii tego, jak z niej korzystają.

Istnieją trzy kroki, które liderzy biznesowi mogą podjąć, badając, budując i wdrażając platformy bazujące na SI:

1) Wypełnienie luki między tym, jak pokolenie Z korzysta ze sztucznej inteligencji, a tym, jak chce z niej korzystać.

Pomimo szumu wokół tego, jak SI może ułatwić nam życie, to aż 38% użytkowników generatywnej sztucznej inteligencji używa jej tylko dla zabawy.

Pokolenie Z chce jednak wykorzystać sztuczną inteligencję w miejscu pracy, aby usprawnić procesy i zwiększyć swoją produktywność. Zależy im, aby SI była zintegrowana z narzędziami, z których już korzystają. Podczas gdy organizacje budują i wdrażają sztuczną inteligencję, skupienie się na narzędziach, które pozytywnie wpływają na produktywność pracowników, może zwiększyć przyjęcie i zmniejszyć opór, przyspieszając rozwój firmy w przyszłości.

2) Wdrażanie transparentnych i etycznych praktyk SI

Chcąc odpowiedzieć na etyczne obawy pokolenia Z w tym kwestie takie jak stronniczość, prywatność i transparentność danych oraz aby utrzymać ich zaufanie, ważne jest, aby liderzy zagwarantowali, że narzędzia i platformy SI oferują przejrzyste wyjaśnienia swoich działań. W określonych przypadkach może być konieczne zaangażowanie człowieka w cały proces, aby naprawić wszelkie problemy lub błędy.

3) Wspieranie współpracy między tymi, którzy czują się komfortowo z generatywną sztuczną inteligencją, a tymi, którzy podejmują te decyzje biznesowe.

Pracownicy odpowiedzialni za codzienne decyzje, które napędzają rozwój firmy, to według badań ci, którzy obecnie nie wykorzystują generatywnej sztucznej inteligencji i nie w pełni ją rozumieją. Ta luka w wiedzy prowadzi do różnic w opiniach na temat tego, gdzie powinny trafiać zasoby i czy należy nadać priorytet w finansowaniu tej technologii.

Jeśli firmom nie uda się zasypać przepaści między zwolennikami sztucznej inteligencji a tymi, którzy są wobec niej oporni, prawdopodobnie napotkają wyzwania w skutecznym wykorzystaniu potencjału tej nowej technologii. Dlatego tak ważne staje się nadrobienie tej „technologicznej lekcji”, tak aby pracownicy bez względu na to z jakiego są pokolenia, mogli wykorzystywać to narzędzie w swojej codziennej pracy.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Agenci AI pomogą w rozwoju ich kariery

92% programistów przewiduje, że agenci AI pomogą w rozwoju ich kariery Ostatnie badanie Salesforce „State of IT” pokazuje, że liderzy branży oprogramowania z optymizmem patrzą na rozwój agentów AI oraz ich wpływ na sektor. Ponad 90% programistów z entuzjazmem podchodzi do wpływu sztucznej inteligencji na ich kariery, a aż 96% spodziewa się, że poprawi ona doświadczenie deweloperskie. Najnowszy raport Salesforce State of IT pokazuje, że dla obszaru EMEA (Europe, the Middle East and Africa) aż 79% liderów branży uważa, iż agenci AI staną się równie nieodzownym narzędziem w tworzeniu aplikacji, co tradycyjne technologie programistyczne. Badanie obejmujące ponad 2000 liderów branży oprogramowania (w tym 1000 z EMEA) oraz dodatkowa ankieta wśród 250 programistów z USA pokazują niemal jednomyślny entuzjazm wobec agentów AI. Deweloperzy widzą w nich nie tylko sposób na zwiększenie efektywności i produktywności – aż 92% twierdzi, że „agentowa AI” pomoże im w rozwoju kariery. Niektórzy zwracają jednak uwagę, że zarówno oni sami, jak i ich firmy, potrzebują dodatkowych szkoleń oraz zasobów, aby skutecznie budować i wdrażać cyfrowych agentów. Dlaczego jest to istotne? Często mówi się, że programiści podchodzą do AI z rezerwą, jednak nowe badania pokazują coś zupełnie innego – deweloperzy z entuzjazmem przyjmują zmiany związane z agentami AI. Ich rozwój otwiera przed nimi nowe możliwości: mogą poświęcać mniej czasu na pisanie kodu i debugowanie, a skupić się na bardziej strategicznych zadaniach. Co więcej, dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu agentów opartych na narzędziach low-code/no-code, proces tworzenia oprogramowania staje się szybszy, prostszy i bardziej efektywny – niezależnie od poziomu umiejętności programistycznych. – Agenci AI zmieniają sposób pracy programistów, sprawiając, że tworzenie oprogramowania staje się szybsze, bardziej efektywne i po prostu przyjemniejsze. Dzięki nim cały proces przebiega sprawniej – AI wspiera programistów w pisaniu, przeglądaniu i optymalizacji kodu, co przekłada się na nowy poziom produktywności. Automatyzując żmudne zadania, takie jak czyszczenie danych, integracja czy podstawowe testy, agenci AI pozwalają deweloperom skupić się na tym, co najważniejsze: rozwiązywaniu złożonych problemów, projektowaniu architektury i podejmowaniu strategicznych decyzji – komentuje Alice Steinglass, EVP & GM, Platform, Integration and Automation w Salesforce. Wpływ agentów AI w liczbach Programiści z entuzjazmem podchodzą do agentów AI oraz wpływu sztucznej inteligencji na ich karierę Ankietowani deweloperzy cieszą się na myśl o tym, że agenci AI przejmą proste, powtarzalne zadania, pozwalając im skupić się na projektach o większym znaczeniu biznesowym: 96% programistów pozytywnie ocenia wpływ agentów AI na ich codzienną pracę. Największe zainteresowanie budzi wykorzystanie agentów AI do debugowania i rozwiązywania błędów, a następnie do generowania przypadków testowych oraz tworzenia powtarzalnego kodu. Ten trend pojawił się w momencie, gdy już 92% programistów chce mierzyć swoją produktywność nie liczbą linii kodu, ale rzeczywistym wpływem ich pracy na rozwój organizacji. Dzięki agentom AI deweloperzy spodziewają się większego zaangażowania w strategiczne projekty, takie jak nadzór nad AI czy projektowanie złożonych systemów. Dzięki agentom AI opartym na narzędziach low-code/no-code, programiści na każdym poziomie zaawansowania mogą teraz tworzyć i wdrażać inteligentnych asystentów. Badani wskazują, że takie rozwiązania mogą przyczynić się do demokratyzacji i skalowania rozwoju AI: 82% programistów z EMEA korzystających z agentów AI używa obecnie narzędzi low-code/no-code. 77% uważa, że low-code/no-code może pomóc w upowszechnieniu rozwoju AI. 76% twierdzi, że te narzędzia mogą przyspieszyć skalowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Secret Escapes, platforma oferująca luksusowe hotele i podróże w promocyjnych cenach na całym świecie, wykorzystuje Agentforce, aby usprawnić obsługę klientów i szybciej odpowiadać na nietypowe zapytania podróżnych. Dzięki narzędziom Salesforce Agent Builder opartym na low-code, zespół deweloperów Secret Escapes zbudował, przetestował i wdrożył swojego agenta AI w zaledwie dwa tygodnie – zamiast sześciu miesięcy, które wcześniej zajmowało stworzenie i szkolenie bota. Deweloperzy oczekują większych zasobów do budowy agentów AI Deweloperzy twierdzą, że zaktualizowana infrastruktura, więcej możliwości testowania oraz szkoleń są kluczowe, gdy przechodzą na tworzenie i wdrażanie agentów AI. Potrzeby infrastrukturalne: Wielu deweloperów (78%) uważa, że ich organizacje muszą zaktualizować infrastrukturę, aby tworzyć i wdrażać agentów AI.Niemal połowa (48%) deweloperów uważa, że jakość i dokładność ich danych nie jest wystarczająca do skutecznego rozwoju i wdrożenia agentów. Możliwości testowania: Połowa (48%) deweloperów twierdzi, że ich procesy testowe nie są w pełni przygotowane do budowy i wdrażania agentów AI. Umiejętności i wiedza: 77% deweloperów uważa, że znajomość AI wkrótce stanie się podstawową umiejętnością w ich zawodzie, ale ponad połowa (54%) nie czuje, że są w pełni gotowi na erę agentów pod względem ich umiejętności. Respondenci ankiety wskazali szkolenie z zakresu technicznych umiejętności AI oraz redefinicję obecnych ról jako najważniejsze obszary, w których pracodawcy powinni udzielić im wsparcia. Dane pochodzą z segmentu liderów rozwoju oprogramowania, uzyskanych w ramach podwójnie anonimowej ankiety wśród decydentów IT, przeprowadzonej w okresie od 24 grudnia 2024 roku do 3 lutego 2025 roku. Respondenci pochodzą z Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Indonezji, Irlandii, Izraela, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Nowej Zelandii, Norwegii, Portugalii, Singapuru, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Dodatkowe dane zostały zebrane wśród niemal 250 deweloperów na pierwszej linii, we współpracy z YouGov, w Stanach Zjednoczonych w dniach od 14 do 21 lutego 2025 roku
Agenci-AI-pomogą-w-rozwoju-ich-kariery

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń