Ponad-podziałami-pokoleniowymi-–-firmy-mogą-wygrać-dzięki-generatywnej-sztucznej-inteligencji_-a-

Ponad podziałami pokoleniowymi – firmy mogą wygrać dzięki generatywnej sztucznej inteligencji, a pomoże w tym pokolenie Z

To pokolenie Z określi zakres, w jakim generatywna sztuczna inteligencja naprawdę rozwinie sposób, w którym żyjemy i pracujemy. Urodzeni w świecie smartfonów, wirtualnych asystentów oraz  Internetu, to właśnie tacy „cyfrowi tubylcy” ze zdolnością ultraszybkiego adaptowania się do zmian technologicznych zostaną siłą napędową powszechnego przyjęcia sztucznej inteligencji.

Wyniki badania opublikowanego przez Salesforce – Generative AI Snapshot Research: The AI Divide obrazują, że ponad jedna trzecia obecnych użytkowników sztucznej inteligencji to „super-użytkownicy”, którzy codziennie korzystają z generatywnej SI i planują korzystać z niej jeszcze częściej. Te same dane pokazują również, że połowa wszystkich konsumentów nigdy nie korzystała z tej technologii i twierdzi, że ich wiedza na temat tego rozwiązania jest ograniczona lub nic nie wiedzą o sztucznej inteligencji. Jednak aż 70% pokolenia Z korzysta z tej technologii – w porównaniu do zaledwie 23% Baby Boomers – a prawie połowa urodzonych po roku 1995 uważa, że jest na dobrej drodze do opanowania pełni możliwości, jakie daje SI.

Zdolność pokolenia Z do ufania generatywnej sztucznej inteligencji jest tak samo ważna, jak jej aspiracje do ułatwiania życia wszystkim. Być może bardziej niż jakiekolwiek inne pokolenie, pomogą w zrozumieniu tej technologii. Chcą wiedzieć jak działa generatywna sztuczna inteligencja i upewnić się, że jest bezpieczna. Dodatkowo zależy im na pewności, że ich dane nie zostaną wykorzystane gdzie indziej bez ich zgody.

Jest też dobra wiadomość dla firm martwiących się o konsumentów, którzy deklarują się jako niezaznajomieni z generatywną sztuczną inteligencją, którzy nie mają pewności, w jaki sposób ta technologia wpłynie na ich życie. Prawie połowa z nich twierdzi, że korzystałaby z generatywnej sztucznej inteligencji, gdyby była ona łatwiejsza w użyciu lub zintegrowana z technologią, którą już posiadają. Aż 51% z nich jest zdania, że sytuacja mogłaby się zmienić, gdyby firmy były bardziej transparentne w kwestii tego, jak z niej korzystają.

Istnieją trzy kroki, które liderzy biznesowi mogą podjąć, badając, budując i wdrażając platformy bazujące na SI:

1) Wypełnienie luki między tym, jak pokolenie Z korzysta ze sztucznej inteligencji, a tym, jak chce z niej korzystać.

Pomimo szumu wokół tego, jak SI może ułatwić nam życie, to aż 38% użytkowników generatywnej sztucznej inteligencji używa jej tylko dla zabawy.

Pokolenie Z chce jednak wykorzystać sztuczną inteligencję w miejscu pracy, aby usprawnić procesy i zwiększyć swoją produktywność. Zależy im, aby SI była zintegrowana z narzędziami, z których już korzystają. Podczas gdy organizacje budują i wdrażają sztuczną inteligencję, skupienie się na narzędziach, które pozytywnie wpływają na produktywność pracowników, może zwiększyć przyjęcie i zmniejszyć opór, przyspieszając rozwój firmy w przyszłości.

2) Wdrażanie transparentnych i etycznych praktyk SI

Chcąc odpowiedzieć na etyczne obawy pokolenia Z w tym kwestie takie jak stronniczość, prywatność i transparentność danych oraz aby utrzymać ich zaufanie, ważne jest, aby liderzy zagwarantowali, że narzędzia i platformy SI oferują przejrzyste wyjaśnienia swoich działań. W określonych przypadkach może być konieczne zaangażowanie człowieka w cały proces, aby naprawić wszelkie problemy lub błędy.

3) Wspieranie współpracy między tymi, którzy czują się komfortowo z generatywną sztuczną inteligencją, a tymi, którzy podejmują te decyzje biznesowe.

Pracownicy odpowiedzialni za codzienne decyzje, które napędzają rozwój firmy, to według badań ci, którzy obecnie nie wykorzystują generatywnej sztucznej inteligencji i nie w pełni ją rozumieją. Ta luka w wiedzy prowadzi do różnic w opiniach na temat tego, gdzie powinny trafiać zasoby i czy należy nadać priorytet w finansowaniu tej technologii.

Jeśli firmom nie uda się zasypać przepaści między zwolennikami sztucznej inteligencji a tymi, którzy są wobec niej oporni, prawdopodobnie napotkają wyzwania w skutecznym wykorzystaniu potencjału tej nowej technologii. Dlatego tak ważne staje się nadrobienie tej „technologicznej lekcji”, tak aby pracownicy bez względu na to z jakiego są pokolenia, mogli wykorzystywać to narzędzie w swojej codziennej pracy.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Firmy zwraca się ku Agentom AI w obliczu problemów z zatrudnieniem

Najnowszy raport MuleSoft Connectivity Benchmark pokazuje, że w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zasoby działów IT aż 96% liderów IT w europejskich przedsiębiorstwach już wdrożyło lub planuje wdrożenie agentów AI w ciągu najbliższych dwóch lat. Jednak wyzwania związane z integracją systemów sprawiają, że firmy nie mogą w pełni wykorzystać potencjału tej technologii. Tymczasem agenci AI mogą znacząco odciążyć zespoły IT, automatyzując wiele czasochłonnych procesów. Badania wskazują, że 94% respondentów w Europie ma trudności z integracją danych w różnych systemach. Dodatkowo, średnio tylko 32% aplikacji w europejskich organizacjach jest ze sobą kompatybilnych, co negatywnie wpływa na precyzję i skuteczność agentów AI. Kluczowe wnioski z 10. edycji raportu Connectivity Benchmark firmy MuleSoft Dzięki agentom AI otwiera się droga do większej efektywności Zespoły IT, które już teraz odpowiadają za utrzymanie istniejących systemów, mają trudności z nadążaniem za rosnącym zapotrzebowaniem na rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Odsetek projektów, które nie zostały zrealizowane na czas, wzrósł do 29% w 2024 roku – w porównaniu do 28% w 2023 roku. 81% europejskich liderów IT spodziewa się dalszego wzrostu obciążenia pracą. Średnio ankietowani przewidują, że liczba projektów wzrośnie o 18% między 2024 a 2025 rokiem. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, przedsiębiorstwa w Europie przeznaczyły w 2024 roku średnio 19,3 mln dolarów na zatrudnienie specjalistów IT – to wzrost o 69% w porównaniu do 2023 roku, gdy wydatki te wynosiły około 11,4 mln dolarów. Agenci AI i rozwiązania integracyjne – szansa na zwiększenie produktywności, efektywności i redukcję kosztów Agenci AI i narzędzia do integracji systemów mogą znacząco odciążyć zespoły IT, automatyzując powtarzalne zadania i umożliwiając firmom bardziej efektywne zarządzanie zasobami. Większość europejskich liderów IT (92%) uważa, że sztuczna inteligencja zwiększy produktywność ich zespołów deweloperskich w ciągu najbliższych trzech lat. Wśród firm, które już korzystają z agentów AI, odsetek ten jest jeszcze wyższy – 98% wyraża taką pewność. Średnio 39% czasu zespołów IT jest obecnie poświęcane na projektowanie, budowanie i testowanie niestandardowych integracji między systemami i danymi, aby umożliwić firmom wdrażanie nowych rozwiązań cyfrowych. Proces ten może zostać zautomatyzowany dzięki odpowiednim narzędziom integracyjnym. Coraz bardziej złożona infrastruktura ogranicza skuteczność agentów AI Rosnąca liczba aplikacji i modeli AI wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa prowadzi do powstawania silosów danych, które mogą utrudniać efektywne działanie agentów. Średnio 85% europejskich liderów IT uważa, że silosy danych stanowią wyzwanie dla ich organizacji. Problem ten jest jeszcze bardziej widoczny w firmach korzystających z agentów AI (91%) w porównaniu do tych, które ich nie używają (81%). Obecnie europejskie organizacje korzystają średnio z 789 aplikacji. Firmy wykorzystujące agentów AI mają ich jeszcze więcej – średnio 1 075, czyli o 68% więcej niż organizacje, które nie wdrożyły agentów (639). Liczba modeli AI wykorzystywanych przez europejskie przedsiębiorstwa wzrosła – z 10 w 2024 roku do 15 w 2025 roku. Organizacje korzystające z agentów AI używają średnio 17 modeli, podczas gdy te bez agentów – 15.   API i skuteczne łączenie danych mogą zwiększyć wydajność IT oraz agentów AI Integracja strategii AI i połączeń pomiędzy danymi pozwala firmom uprościć i ujednolicić ich infrastrukturę, maksymalnie wykorzystując ich potencjał do efektywnego zasilania agentów AI. Dzięki temu agenci mogą uzyskiwać dostęp do kluczowych, specyficznych dla biznesu danych, działając w sposób optymalny i wchodząc w interakcje z istniejącymi systemami oraz automatyzacjami. Wśród europejskich firm korzystających z agentów AI, te wykorzystujące API czerpią z nich korzyści w zakresie: Usprawnienia infrastruktury IT (66%) Integracji różnych systemów (49%) Umożliwienia zespołom swobodnego udostępniania danych (48%) Średnio 51% wewnętrznych zasobów oprogramowania i komponentów w europejskich firmach może być ponownie użyta. To szansa dla organizacji, aby zamiast budować rozwiązania od podstaw, wykorzystać sprawdzone dane i istniejące inwestycje w API do tworzenia wiarygodnych agentów AI. API generują wartość biznesową Oprócz umożliwienia agentom AI dostępu do usług, baz danych i funkcjonalności aplikacji, liderzy IT podkreślają również szeroką wartość biznesową API – od zwiększenia efektywności po bezpośredni wpływ na przychody. Europejskie firmy korzystające z API wskazują na kluczowe korzyści: Wyższą produktywność (52%) Większą innowacyjność (47%) Szybsze reagowanie na potrzeby biznesowe (46%), większe zaangażowanie i lepszą współpracę pracowników (46%), a także możliwość samodzielnego zarządzania potrzebami IT przez zespoły (46%) Prawie 2 na 5 (39%) zespołów IT wykorzystuje API do zwiększenia efektywności procesu tworzenia aplikacji. Liderzy IT w Europie szacują, że średnio 39% przychodów ich firm pochodzi z API i powiązanych wdrożeń. W organizacjach korzystających z agentów AI odsetek ten jest jeszcze wyższy – 43%. Dlaczego jest to istotne? Efektywność agentów AI zależy od dostępu do połączonych danych, które pozwalają im lepiej rozumieć kontekst i niuanse zapytań użytkowników. Agenci AI gromadzą zarówno ustrukturyzowane, jak i nieustrukturyzowane dane z różnych źródeł, takich jak systemy CRM, ERP i HCM, a także e-maile, pliki PDF, Slack i inne narzędzia. Wykorzystują te informacje do podejmowania decyzji i realizacji zadań przy niemal dowolnych procesach biznesowych. Integracja danych, systemów i aplikacji umożliwia organizacjom korzystanie z cyfrowej siły roboczej wspieranej przez AI, która może autonomicznie wykonywać zarówno proste, jak i złożone zadania w całej firmie. Block Quote Więcej informacji Pobierz Connectivity Benchmark Report Zyskaj lepszy wgląd w raport, odwiedzając MuleSoft Blog Skorzystaj ze wskazówek i prowadź efektywnie przedsiębiorstwo oparte na agentach Metodologia 10. edycja raportu Connectivity Benchmark Report firmy MuleSoft, opracowana we współpracy z Vanson Bourne i Deloitte Digital, opiera się na danych z ankiety przeprowadzonej wśród 1 050 liderów IT na całym świecie. Podwójnie anonimowe badanie online zostało zrealizowane między październikiem a listopadem 2024 roku w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Niderlandach, Australii, Singapurze, Hongkongu i Japonii. Aby zapewnić wiarygodność wyników, zastosowano wieloetapowy proces weryfikacji uczestników. Wszyscy respondenci zajmują stanowiska kierownicze lub wyższe w działach IT i pracują w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 1 000 osób, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Szczegółowe informacje o strukturze prawnej Deloitte można znaleźć na stronie www.deloitte.com/us/about.
Obrazek wyróżniający dla 'Firmy zwraca się ku Agentom AI w obliczu problemów z zatrudnieniem'

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń