o zerowej emisji

Tevva przyspiesza dostawy ciężarówek o zerowej emisji

W lutym w Parlamencie Europejskim osiągnięto porozumienie w sporze o normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Ambicją Rady i Parlamentu UE już od kilku lat było wyznaczenie systemowych rozwiązań na drodze do zerowej emisji CO2 dla unijnej floty. Jednym ze sposobów wdrożenia jest pakiet wniosków ustawodawczych „Gotowi na 55” (ang. “Fit for 55”), którego regulacje mają z jednej strony zabezpieczyć sprawiedliwą społecznie transformację, z drugiej zaś utrzymać i zwiększyć innowacyjność. Warto przyjrzeć się, jak te postulaty już teraz wdraża biznes – drugi filar w dążeniu do zeroemisyjności. Przykładem może być Tevva – działający na rynku brytyjskim producent samochodów ciężarowych napędzanych wodorem i elektrycznością.

Nazwa pakietu „Gotowi na 55” nawiązuje do celu redukcji emisji o co najmniej 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych, a termin realizacji takiego poziomu emisji UE wyznaczyła sobie na 2030 rok. Proponowany pakiet ma dostosować unijne przepisy do celu głównego – do 2035 r. wszystkie nowe auta i furgonetki na rynku UE mają być pojazdami zeroemisyjnymi.

Ile zepsutego powietrza kosztuje nas transport ciężki?

Rosnący popyt na transport towarowy sprawił, że od lat obserwuje się stały wzrost emisji pochodzących z ciężarówek, autobusów i autokarów. Europejska Agencja Środowiska (EEA) dowodzi, że ten rodzaj pojazdów odpowiada za ponad jedną czwartą emisji CO2 w transporcie drogowym w Europie (warto dodać, że furgonetki stanowią zaledwie 2 proc. wszystkich pojazdów). Z danych EEA wynika także, że na przestrzeni lat 1990–2019 emisje gazów cieplarnianych z pojazdów ciężkich wzrosły o około 29 proc. Poziom emisji spadł na moment w 2020 roku (z powodu ograniczeń pandemicznych), ale unijni eksperci spodziewają się, że w emisje CO2 wciąż będą rosnąć.

Zgodnie z założeniami pakietu „Gotowi na 55”, nowe regulacje mają na celu skłonienie biznesu do stosowania silników elektrycznych lub napędzanych wodorem. Popyt i potrzebę zrównoważonego transportu zdiagnozował kilka lat temu Asher Bennet i założył pionierski biznes, który rozwija w Wielkiej Brytanii. Chodzi o firmę Tevva, której flagowymi produktami od 2022 roku są ciężarówki napędzane wodorem i elektrycznością. Obecnie producent inwestuje w swoją infrastrukturę informatyczną i technologiczną, aby proces produkcji był spójny z wymaganiami rynkowymi i regulacjami prawnymi.

Tevva jest pierwszym producentem pojazdów napędzanych wodorem i energią elektryczną, który jako wsparcie w rozwoju biznesowym wybrał system ERP od SAP. Chodziło o dobranie takich rozwiązań, które w swoim rdzeniu mają produkty przeznaczone dla firm o dużym tempie wzrostu. To typ organizacji, która ze względu na skalę mierzy się z koniecznością budowania silniejszych powiązań między każdą częścią swojej działalności i dzięki temu zapewnia sobie stabilność i przyszły wzrost. Zespół Tevva wykorzystał więc zintegrowane narzędzia SaaS i platformy do zarządzania marketingiem, łańcuchami dostaw, procesami HR, finansami, IPO (Initial Public Offering) oraz growth hacking, opartymi na chmurze Amazon Web Services (AWS).

 

W Tevva ciężko pracowaliśmy, aby dostarczyć rynkowi produkt, który jest zrównoważony, skalowalny i dopasowany do wyzwań, przed którymi stoi każde społeczeństwo. Jestem przekonany, że nowe technologie i paliwa już niebawem zajmą centralne miejsce w przemyśle transportowym. Aby wesprzeć nasz rozwój w obliczu wspomnianych wyzwań, musieliśmy dobrze przeanalizować potencjał, który mamy, wytyczyć możliwości, które rozwijają nasz biznes i zaplanować działania, które dadzą stabilność w sytuacji szybkiego wzrostu

Asher Bennett

Prezes i założyciel, Tevva

Oprócz przekształcenia swojego podstawowego systemu ERP za pomocą najnowszej wersji SAP S/4HANA Cloud, Tevva będzie również wykorzystywać pakiet Out-of-the-box Auto Path od Capgemini. To ostatnie rozwiązanie umożliwia dostawcy dostosowanie planów operacyjnych i produkcyjnych do miar wykonawczych i wydajnościowych.

Zrównoważona, bezemisyjna przyszłość jest możliwa, pod warunkiem zintegrowania trzech kluczowych elementów. Pierwszym są rozwiązania systemowe i prawne państw oraz organizacji globalnych, takich jak Unia Europejska. Drugim jest odpowiedzialność biznesów za swój wpływ na środowisko oraz za produkty, które trafiają do odbiorców końcowych. Trzeci element to każdy z nas jako jednostka. To my kupujemy, my się zrzeszamy, my wywieramy naciski na podmioty, które mogą mieć odczuwalny w dużej skali wpływ na otoczenie. Współpraca tego typu ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia równowagi klimatycznej. Tevva jest pierwszym producentem pojazdów elektrycznych na wodór, który wdrożył program RISE with SAP, uznając, że inwestycje w technologię mają kluczowe znaczenie dla przyszłości. Nie tylko w obszarze szans rozwojowych, ale także zagrożeń i odpowiedzialności.

Piotr Ferszka

Prezes, SAP Polska

Jak podaje EEA, obecnie większość samochodów ciężarowych napędzana jest olejem napędowym. Zmniejszenie emisyjności tych pojazdów w tempie, który narzuciła sobie UE, postawi firmy przed koniecznością produkcji maszyn w coraz większym stopniu napędzanych metodami alternatywnymi. Wiele państw czeka spore wyzwanie w postaci zmian infrastrukturalnych umożliwiających tankowanie i odpowiednich kampanii informacyjnych. W niektórych krajach rozważa się również elektryczne systemy drogowe jako potencjalny środek ułatwiający upowszechnienie hybrydowych samochodów ciężarowych. Sporo jeszcze przez nami, dobrze by było nie przespać okresu przygotowawczego i już teraz szykować się na zmiany, bo te nadejdą i to szybko.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Partnerstwo pomiędzy SAP SE i Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpoczyna się w 2024 roku, a umowa zakłada wieloletnią współpracę. Jako oficjalny partner zespołu, SAP będzie zajmować się zwiększeniem efektywności operacyjnej i umożliwiać pozyskiwanie nowych wniosków z danych, które przełożą się na zwiększenie wydajności. SAP S/4HANA Cloud, private edition pełni funkcję technologicznego fundamentu dla zespołu. Dzięki temu możliwa będzie praca nad tym, by sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe od SAP pomagały w informowaniu i przewidywaniu decyzji, optymalizacji zasobów oraz zabezpieczaniu przyszłości infrastruktury IT. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team to zespół fabryczny marki Mercedes-AMG, rywalizujący na szczycie motorsportu – w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1. Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc elitarną współpracę, przełomowe technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności kierowców, zespoły tworzą samochody wyścigowe zdolne do emocjonującej rywalizacji w ramach ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w trakcie każdego sezonu. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1, z siedzibą w Centrach Technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, to ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych ludzi, którzy projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami. Od 2010 roku, do końca sezonu 2022, zespół fabryczny Mercedes-AMG zdobył m.in. 116 zwycięstw, 264 miejsca na podium oraz 54 podwójne zwycięstwa w ramach 259 startów wyścigowych. Przyspieszając jutro Efektywność jest fundamentem sukcesu w Formule 1. Dlatego ograniczenie kosztów oraz optymalizacja złożonego łańcucha dostaw to dwa główne wyzwania, które postawiono przed partnerstwem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS i SAP. Reguły w Formule 1 wyznaczają, jakie środki zespoły mogą wydawać w każdym sezonie, a przekroczenie tego limitu wiąże się z surowymi karami. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 planuje wywiązywać się z tych zadań, wykorzystując rozwiązanie SAP S/4HANA Finance do efektywniejszego alokowania, oszczędzania i wykorzystywania zasobów. Dzięki wbudowanej technologii SAP Business AI, zespół może prognozować koszty, przewidywać ostateczne potrzeby budżetowe oraz optymalizować zarówno łańcuch dostaw, jak i dostępne zasoby. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zamierza wykorzystać także SAP S/4HANA Cloud, private edition do stworzenia bezpiecznego i nowoczesnego środowiska chmurowego. Może również korzystać z rozwiązań SAP Build i platformy SAP Business Technology, aby wdrożyć transparentną, inteligentną architekturę organizacji, łączącą w jedną całość dane i systemy z różnych źródeł. Pomoże to skrócić czasy dostawy kluczowych komponentów motoryzacyjnych, co zapewnia płynność dostaw podczas wyścigów odbywających się w weekendy. Formuła 1 to jedno z najbardziej innowacyjnych technologicznie wydarzeń na świecie, więc poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko, pod każdym względem. W tak wymagających warunkach, w jakich operują zespoły Formuły 1, sport jest też doskonałą okazją do prezentowania umiejętności i doskonałości technologicznej. Warto pamiętać, że aby kulminacja, która ma miejsce podczas wyścigu, była udana, bardzo wiele pracy musi zostać wykonanej „za kulisami”. SAP z dumą współpracuje z zespołem, aby procesy zachodzące w jego obrębie były tak doskonałe, jak samochody Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team  Julia White Członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i rozwiązań., SAP SE Innowacje w branży Nowe partnerstwo ma szansę także pokazać nową jakość w branży motoryzacyjnej. To właśnie dla Formuły 1 tworzone są przecież i prezentowane najciekawsze, branżowe innowacje. SAP i zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 dostarczą kolejne nowe rozwiązania, zasilone przez wnioski wynikające z działania w ramach cyklu Formuły 1. Posłużą one jako inspiracja do działania także dla innych klientów SAP. Z radością ogłaszamy, że SAP został oficjalnym partnerem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Łączy nas wspólne dziedzictwo i zaangażowanie w innowacje i zmiany, co istotnie przyczyni się do naszej wydajności na torze. SAP to światowy lider w swojej dziedzinie i nie moglibyśmy wymarzyć sobie lepszego partnera, aby poprawić naszą efektywność w 2024 roku i w przyszłości  Toto Wolff, CEO i kierownik zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. CEO i kierownik zespołu, Mercedes-AMG PETRONAS F1
Mercedes-AMG-PETRONAS-F1-rozpędza-się-w-drodze-ku-większej-efektywności

SAP Business One
+1
Nieznana
95000 osób
Zobacz profil
Opis
Brakuje nam szczegółowych informacji o tej firmie. Jesteś dostawcą? Skontaktuj się z nami i zaprezentuj swoje rozwiązanie!...
rozwiń