Aquael-przechodzi-z-on-premise-do-chmury

Aquael przechodzi z rozwiązania on-premise do chmury

Systemy chmurowe od modelu on premise różni nie tylko koszt, ale i tryb powstawania. Chmura bazuje na dobrych praktykach kilkudziesięciu projektów, dzięki czemu rozwiązania wprowadza się w sposób zautomatyzowany u wszystkich użytkowników. W odróżnieniu od rozwiązań on premise, w których zmiany każda firma wdraża indywidualnie, co wymaga zasobów i dojrzałości procesowej.

Rozwiązania chmurowe gwarantują regularnie aktualizowany, zaawansowany system, który żyje zgodnie z rytmem przedsiębiorstwa i dostosowuje się do zmian. Firma Aquael, lider krajowego i światowego rynku akwarystycznego, postanowiła zmienić podejście do procesów i przejść z dotychczasowego SAP ECC (on premise) do SAP IBP (Cloud).

Według badań IDC wydatki na infrastrukturę chmurową rosną wraz z poprawą działania łańcuchów dostaw. W III kwartale 2022 r. okazały się wyższe o niemal 25 proc. w porównaniu rok do roku i osiągnęły kwotę niemal 24 milionów dolarów. Dynamika tego procesu rośnie w zasadzie w każdej branży. Skąd ten skok, skoro jeszcze niedawno co najmniej niepokój budziła sama wizja zmiany i przejścia na chmurę?

On premise a chmura: co je różni?

Po pierwsze: chmura otworzyła możliwość dostępu do systemów wszystkim pracownikom. Po drugie: rozwiązania on premise wymagają przejścia dość złożonego procesu wdrożeniowego, a następnie regularnych inwestycji w ich utrzymanie. Tymczasem rozwiązania chmurowe są zbudowane w sposób, który ułatwia wprowadzenie innowacji takich jak machine learning, AI czy silniki rekomendacji. Nie bez znaczenia jest też możliwość zarządzania systemem z poziomu aplikacji mobilnej oraz łatwość wprowadzania zmian. Nie jest tu potrzebny cały zespół IT, ponieważ zmiany wykonuje się za pomocą odpowiedniego interfejsu, który umożliwia użytkownikom wprowadzanie nowych reguł czy procesów.

Odpowiednie zespoły mogą więc kontrolować procesy biznesowe bez pośrednictwa dodatkowego ogniwa i dostosowywać się w sposób względnie łatwy do wymogów, które dyktuje rynek czy branża. To właśnie potrzeba lepszej kontroli i przewidywalności procesów w całej organizacji była główną motywacją Aquael w zmianie modelu działania z SAP ECC na SAP S/4 HANA i SAP IBP (SAP Integrated Business Planning for Supply Chain).

Aquael to firma działająca w branży pet biznes od 25 lat: jest jednym z liderów krajowego i światowego rynku akwarystycznego i właścicielem takich marek, jak znane z galerii handlowych sklepy Aquael ZOO czy Comfy, Aqua Szut lub Pet Inn. Firma prowadzi dystrybucję do ponad 90 krajów, zatrudnia ponad 700 pracowników i zarządza 4 zakładami produkcyjnymi. Skala tego biznesu w połączeniu ze zmiennym środowiskiem biznesowym zmotywowała firmę do zmian w zarządzaniu procesami wewnętrznymi oraz efektywnością działania. Realizowany do 2022 S&OP (sales and operations planning) opierał się na rozwiązaniu SAP ECC.

Zespół S&OP chciał poprawić efektywność u większej grupy użytkowników platformy ERP, głównie w kontekście monitorowania działań w czasie rzeczywistym. Punktem wyjścia dla przejścia z modelu on premise do chmury były także:

  • konieczność aktualizacji ewidencji oraz optymalizacji procesów biznesowych w ramach zmieniającego się otoczenia biznesowego w Polsce i na świecie oraz zakłócenia łańcucha dostaw,
  •  zwiększenie skuteczności prognoz sprzedażowych (dotychczasowe prognozy cechowała mała wiarygodność) i optymalizacja pracy handlowców
  •  zoptymalizowanie procesu produkcji, aby dać jej stabilność,
  •  zwiększenie automatyzacji procesu ekstrakcji danych i importu planu zapotrzebowania,
  •  wsparcie zarządzania operacyjnego sprzedaży: migracja procesów ze starego systemu oraz możliwość pobrania danych historycznych.

Transformacja wewnątrz organizacji: jak reagować na zmianę?

– Jak często zmieniać plan? To pytanie pojawia się najczęściej podczas wdrażanych zmian technologicznych. Dla nas, jako zespołu IT, kluczowa była świadomość, że technologia nie jest celem w biznesie. Jej rolą jest wsparcie w realizacji celów wszystkich działów w organizacji. Dlatego częstotliwość wprowadzania zmian zależy od wielu czynników. Czy mamy odpowiednio zgromadzone i uporządkowane dane podstawowe? To właśnie ten aspekt ma wielki wpływ na skuteczność planowania. Każda zmiana w danych gromadzonych na platformie SAP ERP (mam tu na myśli dane marketingowe, produkcyjne wewnętrzne, ale i u pośredników, klientów czy dystrybutorów) potrafi prowokować odczuwalne konsekwencje dla kilku zespołów jednocześnie. Kontrola przepływu danych rzutuje z kolei na szczegółowość planowania i wymaga po prostu rozsądnego podejścia – podkreśla Piotr Kaczmarek, dyrektor działu IT w Aquael.

Zmiany cyfrowe w Aquael objęły obszary sprzedaży, produkcji i zaopatrzenia. Nowy sposób działania wdrożono w dwóch lokalizacjach firmy: w Suwałkach i w Warszawie. Migracja danych i procesów do chmury zaangażowało dwa zespoły: sprzedaż oraz produkcję i zakupy – ok. 50 użytkowników. Szczególną rolę odegrał tu analityk sprzedaży i dyrektor produkcji.

– Proces planistyczny w każdej firmie jest źródłem konfliktu pomiędzy poszczególnymi departamentami. Zarządy organizacji stawiają przed działami różne cele. Dla przykładu zespół sprzedaży chciałby sprzedawać szeroką gamę produktów, szybko reagując na potrzeby klientów oraz mając krótkie terminy realizacji. W efekcie celem sprzedaży jest maksymalizacja przychodów poprzez dostarczenie klientom wszystkiego, czego chcą i kiedy tego chcą. Produkcja ma za zadanie wyprodukowanie dóbr na czas, aby spełnić wymagania rynku poprzez wykorzystanie maszyn, siły roboczej oraz materiałów tak wydajnie i efektywnie kosztowo, jak to możliwe. Dział zakupów jest odpowiedzialny za zakup surowców w jak najkorzystniejszej cenie, tak żeby zaspokoić potrzeby produkcji. Departament controllingu ma za zadanie doprowadzić do sytuacji, w której całość kosztów organizacji będzie sukcesywnie spadać. W praktyce oznacza to, że powyższe KPI poszczególnych działów wzajemnie się wykluczają – zauważa Adam Adamczyk, Head of Digital Supply Chain w SAP.

Jak podkreśla ekspert, w zarysowanym wyżej scenariuszu, zwiększenie sprzedaży oznacza, że SLA jest na bardzo wysokim poziomie, a produkty, na które w danym momencie jest popyt, czekają już wyprodukowane na magazynie. Produkcja chciałaby mieć natomiast długie ramy produkcyjne, co powoduje ograniczenie ilości przezbrojeń i zwiększenie efektywności wykorzystania linii produkcyjnych.

Dział zakupów będzie w stanie osiągnąć najlepsze wyniki wtedy, kiedy osiągnie duży wolumen zakupowy tym samym optymalizując koszty transportu. Wszystkie te działania spowodowałyby rosnące zapasy magazynowe zarówno surowców jak i wyrobów gotowych. Nie jest to na pewno celem działu finansowego, który chce utrzymać płynność finansową organizacji i nie chce zamrażać gotówki w zapasach.

– Nie każda firma stosuje zintegrowany planowanie Sales and Operations, jednakże prawie wszystkie przedsiębiorstwa opracowują plany biznesowe, marketingowe i operacyjne. Kiedy proces S&OP nie jest zintegrowany, to nie ma synchronizacji pomiędzy działami w firmie. Rezultatem jest, że będą mogły pojawiać się konflikty, które będą skutkowały niezadowoleniem klienta oraz słabym wykorzystaniem zasobów. SAP IBP for S&OP to rozwiązanie, które zostało stworzone w chmurze, co daje mu elastyczność, aby być przystosowanym do szybko zmieniających się realiów rynkowych w zakresie popytu, produkcji i zaopatrzenia. Użytkownicy SAP IBP mają dostęp do jego narzędzi i funkcji oraz tego samego zestawu danych niezależnie w jakim miejscu na świecie się znajdują. Uczestnicy procesu mogą wymieniać się informacjami, współpracować ze sobą i co najważniejsze osiągnąć kompromis, który na koniec przyniesie zysk całemu przedsiębiorstwu – podsumowuje Adam Adamczyk.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Partnerstwo pomiędzy SAP SE i Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpoczyna się w 2024 roku, a umowa zakłada wieloletnią współpracę. Jako oficjalny partner zespołu, SAP będzie zajmować się zwiększeniem efektywności operacyjnej i umożliwiać pozyskiwanie nowych wniosków z danych, które przełożą się na zwiększenie wydajności. SAP S/4HANA Cloud, private edition pełni funkcję technologicznego fundamentu dla zespołu. Dzięki temu możliwa będzie praca nad tym, by sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe od SAP pomagały w informowaniu i przewidywaniu decyzji, optymalizacji zasobów oraz zabezpieczaniu przyszłości infrastruktury IT. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team to zespół fabryczny marki Mercedes-AMG, rywalizujący na szczycie motorsportu – w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1. Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc elitarną współpracę, przełomowe technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności kierowców, zespoły tworzą samochody wyścigowe zdolne do emocjonującej rywalizacji w ramach ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w trakcie każdego sezonu. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1, z siedzibą w Centrach Technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, to ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych ludzi, którzy projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami. Od 2010 roku, do końca sezonu 2022, zespół fabryczny Mercedes-AMG zdobył m.in. 116 zwycięstw, 264 miejsca na podium oraz 54 podwójne zwycięstwa w ramach 259 startów wyścigowych. Przyspieszając jutro Efektywność jest fundamentem sukcesu w Formule 1. Dlatego ograniczenie kosztów oraz optymalizacja złożonego łańcucha dostaw to dwa główne wyzwania, które postawiono przed partnerstwem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS i SAP. Reguły w Formule 1 wyznaczają, jakie środki zespoły mogą wydawać w każdym sezonie, a przekroczenie tego limitu wiąże się z surowymi karami. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 planuje wywiązywać się z tych zadań, wykorzystując rozwiązanie SAP S/4HANA Finance do efektywniejszego alokowania, oszczędzania i wykorzystywania zasobów. Dzięki wbudowanej technologii SAP Business AI, zespół może prognozować koszty, przewidywać ostateczne potrzeby budżetowe oraz optymalizować zarówno łańcuch dostaw, jak i dostępne zasoby. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zamierza wykorzystać także SAP S/4HANA Cloud, private edition do stworzenia bezpiecznego i nowoczesnego środowiska chmurowego. Może również korzystać z rozwiązań SAP Build i platformy SAP Business Technology, aby wdrożyć transparentną, inteligentną architekturę organizacji, łączącą w jedną całość dane i systemy z różnych źródeł. Pomoże to skrócić czasy dostawy kluczowych komponentów motoryzacyjnych, co zapewnia płynność dostaw podczas wyścigów odbywających się w weekendy. Formuła 1 to jedno z najbardziej innowacyjnych technologicznie wydarzeń na świecie, więc poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko, pod każdym względem. W tak wymagających warunkach, w jakich operują zespoły Formuły 1, sport jest też doskonałą okazją do prezentowania umiejętności i doskonałości technologicznej. Warto pamiętać, że aby kulminacja, która ma miejsce podczas wyścigu, była udana, bardzo wiele pracy musi zostać wykonanej „za kulisami”. SAP z dumą współpracuje z zespołem, aby procesy zachodzące w jego obrębie były tak doskonałe, jak samochody Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team  Julia White Członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i rozwiązań., SAP SE Innowacje w branży Nowe partnerstwo ma szansę także pokazać nową jakość w branży motoryzacyjnej. To właśnie dla Formuły 1 tworzone są przecież i prezentowane najciekawsze, branżowe innowacje. SAP i zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 dostarczą kolejne nowe rozwiązania, zasilone przez wnioski wynikające z działania w ramach cyklu Formuły 1. Posłużą one jako inspiracja do działania także dla innych klientów SAP. Z radością ogłaszamy, że SAP został oficjalnym partnerem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Łączy nas wspólne dziedzictwo i zaangażowanie w innowacje i zmiany, co istotnie przyczyni się do naszej wydajności na torze. SAP to światowy lider w swojej dziedzinie i nie moglibyśmy wymarzyć sobie lepszego partnera, aby poprawić naszą efektywność w 2024 roku i w przyszłości  Toto Wolff, CEO i kierownik zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. CEO i kierownik zespołu, Mercedes-AMG PETRONAS F1
Mercedes-AMG-PETRONAS-F1-rozpędza-się-w-drodze-ku-większej-efektywności

SAP Business One
+1
Nieznana
95000 osób
Zobacz profil
Opis
Brakuje nam szczegółowych informacji o tej firmie. Jesteś dostawcą? Skontaktuj się z nami i zaprezentuj swoje rozwiązanie!...
rozwiń