Zdjęcie

Automatyzacja i Maintenance 4.0 zapobiegają stratom producentów żywności

Wycofywanie produktów z rynku ze względów bezpieczeństwa jest zazwyczaj kosztowne i powoduje szkody wizerunkowe. W artykule opisujemy, w jaki sposób rozwiązać ten problem, by zminimalizować potencjalne straty producentów żywności, a także omawiamy korzyści, jakie daje konserwacja predykcyjna Maintenance 4.0.

 

Wymogi sanitarne w czasach pandemii odbiły się na zmienności popytu ze strony konsumentów, spowodowały także problemy z dostawami oraz wpłynęły na wzrost kosztów produkcji. Wycofywanie partii towarów stało się istotnym wyzwaniem jeszcze przed wybuchem COVID-19. Przyczynami były większe wymagania dotyczące etykiet, częstsze przypadki wykrywania nieprawidłowości oraz wzrost znaczenia produktów „free from” (wolne od), w których nawet najmniejsze zanieczyszczenia skutkują wycofywaniem całych partii produktów.

COVID-19 przyczynił się do jeszcze większego zaostrzania rygorów bezpieczeństwa związanych z zapobieganiem skażeniem patogenami na terenie zakładu produkcyjnego. 

Wycofanie z rynku nawet jednego produktu ze względów bezpieczeństwa niesie za sobą wiele negatywnych konsekwencji dla producentów żywności, które wiążą się ze stratami w sprzedaży i co równie ważne – szkodami wizerunkowymi. Straty te ograniczyć może transformacja cyfrowa i automatyzacja produkcji. Dzięki nowym rozwiązaniom producent przede wszystkim może ograniczyć ryzyko błędów, których konsekwencją są przestoje.

Wysoki stopień automatyzacji, uczenie maszynowe oraz sztuczna inteligencja umożliwiające predykcyjne podejście do zarządzania zasobami i utrzymaniem ruchu wpływają na ograniczenie ilości wycofywanych produktów oraz przyczyniają się do poprawy reputacji i zysków przedsiębiorstwa.

Jak zmniejszyć ryzyko zakażenia żywności?

W przypadku ryzyka skażenia koronawirusem, innymi wirusami lub bakteriami większy stopień automatyzacji pozwala na ograniczenie liczby osób obecnych w zakładzie, zmniejszając zagrożenie. Dane z rejestratorów temperatury i urządzeń służących do rozpoznawania obrazów pomagają w zidentyfikowaniu pracowników wykazujących oznaki infekcji, a co za tym idzie, pozwalają na zminimalizowanie ryzyka trafienia patogenów do żywności. 

Częstą przyczyną wycofaniu produktu z rynku jest zanieczyszczenie żywności metalami. Wynika to zwykle z awarii maszyny i zanieczyszczenia w ten sposób całej partii produktu. Zwykle dane o pracy maszyny zapisywane są i gromadzone dopiero pod koniec zmiany, a nie w czasie rzeczywistym. Uniemożliwia to natychmiastową reakcję na zagrożenie, która powinna nastąpić jak najszybciej, by zminimalizować straty.

W zautomatyzowanych zakładach czujniki montowane na wszystkich maszynach i liniach produkcyjnych dostarczają potrzebnych informacji w czasie rzeczywistym zapewniając możliwość porównania danych bieżących z historycznymi i ułatwiając podejmowanie szybkich i trafnych decyzji. Dane te pozwalają także monitorować działanie maszyn zwiększając ich niezawodność i przewidując moment, w którym ulegną one awarii.

Maintenance 4.0 minimalizuje przestoje produkcyjne

Co istotne, gromadzenie informacji na bieżąco pozwala dostrzec nieprawidłowości w pracy maszyn, zanim urosną one do rangi dużych problemów, z którymi ciężko będzie sobie poradzić bez dłuższych przestojów. 

Koncepcja Maintenance 4.0, czyli konserwacja predykcyjna oznacza przechowywanie danych – odczytów z czujników – w tzw. jeziorze danych (ang. data lake). Wykorzystuje się tu algorytmy i analizy umożliwiające wykrywanie przyczyn awarii w czasie rzeczywistym i zapobieganie im. Co ważne, system pozwala analizować zebrane informacje i doradzać personelowi odpowiedzialnemu za konserwację podjęcie konkretnych działań, które ułatwią w przyszłości uniknąć podobnych awarii.

Odejście od konserwacji doraźnej i przyjęcie strategii opartej na prognozowaniu przyszłego stanu technicznego maszyn to kluczowa zmiana w dążeniu do wyższych standardów produkcji. Oprogramowanie obsługujące konserwację zapobiegawczą jest w stanie także określać prawidłowy harmonogram mycia maszyn, obniżając ryzyko wystąpienia patogenów w żywności i pozwala uniknąć niepotrzebnych cykli czyszczenia, które mogłyby skrócić żywotność linii produkcyjnych.

W efekcie, rozwiązania oparte na najnowszych technologiach pozwolą osiągnąć znacznie więcej niż tylko wysoką ogólną efektywność sprzętu (OEE). Wpływają także na poprawę niezawodności i wydajności, poodnoszą też standardy bezpieczeństwa, stając się synonimem najlepszych praktyk w przemyśle spożywczym.

Jak przyspieszyć cyfryzację i automatyzację przedsiębiorstwa?

CloudSuite EAM jest oprogramowaniem służącym do zarządzania zasobami, wspierającym rozwój cyfryzacji i ułatwiającym optymalizację procesów konserwacji urządzeń. Rozwiązanie to zostało stworzone na potrzeby branży spożywczej umożliwiając zastosowanie nowoczesnych technologii w celu efektywniejszego wprowadzania produktów na rynek.

System umożliwia m.in. zarządzanie recepturami i stałą ich optymalizację pod kątem kosztów oraz wymagań ze strony przepisów prawnych. Kompleksowy monitoring jakości obejmuje także śledzenie wyprodukowanych partii towaru pod kątem ich zgodności ze specyfikacją. Istotną zaletą CloudSuite EAM jest także wgląd w łańcuch dostaw oraz jego optymalizacja, pozwalająca uwzględniać sezonowość i dostosować podaż do bieżącego popytu na produkty, zwłaszcza te cechujące się ograniczonym okresem przydatności.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Inwestujesz w reklamy i dbasz o SEO, ale Twoja sprzedaż online stoi w miejscu? Masz wrażenie, że obsługa zamówień zajmuje pół dnia, magazyn żyje własnym życiem, a Ty powoli tracisz kontrolę nad produktami, cennikami, fakturami i zwrotami? Odpowiedzią na te i inne wyzwania może okazać się system ERP, który pomoże Ci uporządkować i zautomatyzować procesy, a co za tym idzie zwiększyć wolumen obsługiwanych zamówień. Jeśli chcesz lepiej poznać możliwości takiego rozwiązania, przeczytaj ten poradnik. Dowiesz się z niego, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki odpowiednio dobranemu oprogramowaniu do zarządzania zamówieniami i magazynem. Najważniejsze informacje w skrócie: Brak automatyzacji procesów wewnętrznych utrudnia skalowanie sprzedaży online i zwiększa ryzyko błędów. System ERP dzięki możliwości integracji i automatyzacji procesów może pomóc w zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym. Centralizacja danych w systemie ERP zapewnia spójność informacji o produktach, cenach i klientach we wszystkich kanałach sprzedaży. Dlaczego sprzedaż w sklepie internetowym nie rośnie? Sprzedaż online to nie tylko kwestia dobrej oferty. Żeby sklep internetowy zarabiał, trzeba zatroszczyć się o całą masę elementów: widoczność w Google, kampanie reklamowe, obecność w mediach społecznościowych, newslettery, mailing czy porzucone koszyki. Co gorsza – nawet jeśli robisz to wszystko, sprzedaż wcale nie musi rosnąć. Dlaczego? Bo czasem problem wcale nie leży w marketingu, tylko głębiej – w nieefektywnych procesach wewnętrznych. To, co w największym stopniu utrudnia skalowanie sprzedaży w sklepie internetowym to m.in.: brak automatyzacji, a co za tym idzie konieczność obsługi wszystkich procesów związanych z obsługą zamówień ręcznie, problemy z magazynem – a w tym np. brak kontroli nad towarami, nieaktualne informacje o stanach magazynowych, opóźnienia w wysyłkach, chaos w danych, wynikający z przechowywania ważnych informacji w wielu miejscach, trudności w śledzeniu zwrotów i obsłudze reklamacji, nieuporządkowane kartoteki produktów czy cenniki rozsiane po arkuszach kalkulacyjnych, brak integracji pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży, co uniemożliwia szybkie wprowadzanie zmian. W rozwiązaniu tych oraz wielu innych problemów pomocny może okazać się ERP, czyli oprogramowanie, które integruje i automatyzuje wiele obszarów działalności. Taki system zapewnia nie tylko lepszą kontrolę nad procesami, ale również otwiera drogę do skalowania sprzedaży w e-commerce. Przeczytaj również: ERP dla e-commerce – jaki system ERP do obsługi sklepu internetowego wybrać? – Symfonia Czym jest ERP i dlaczego w przypadku sprzedaży online to często brakujący element układanki? ERP, czyli Enterprise Resource Planning to oprogramowanie, które „spina” ze sobą wszystkie procesy zachodzące w firmie handlowej czy w sklepie internetowym, związane z obsługą magazynu, sprzedaży, finansami czy logistyką oraz pozwala nimi zarządzać z jednego miejsca. Dzięki wspólnej bazie danych, każdy moduł ERP „wie”, co się dzieje w pozostałych. Dzięki temu dane zgromadzone w systemie są zawsze aktualne – nie trzeba ich też ręcznie przepisywać czy przenosić. W przypadku e-commerce ERP działa jak centrum dowodzenia zapleczem operacyjnym. Gdy klient składa zamówienie, system: automatycznie aktualizuje stany magazynowe, uruchamia proces realizacji zamówienia, przekazuje dane do księgowości, aktualizuje historię klienta, przygotowuje dokumenty do wysyłki towaru, gromadzi dane do raportowania sprzedaży. To wszystko ma swoje przełożenie na proces obsługi klienta oraz jego doświadczenia zakupowe. Pozwala także podnieść wyniki sprzedaży, bo procesów, które do tej pory pochłaniały mnóstwo czasu, nie trzeba już realizować ręcznie. Przeczytaj również: Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego? – Symfonia Jak ERP może realnie pomóc Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż online, to pewnie w pierwszej kolejności myślisz o zmianach w marketingu, wykorzystaniu nowych kanałów dotarcia do klientów czy aktualizacji oferty. Tymczasem często największe bariery w skalowaniu sprzedaży internetowej tkwią w nieefektywnych procesach. Problemy z realizacją zamówień, błędy w magazynie czy opóźnienia w wysyłce potrafią skutecznie zniechęcić klientów oraz blokować rozwój sklepu. Właśnie tutaj z pomocą przychodzi ERP. Zobacz, w jakich obszarach może on pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i zbudować stabilny, skalowalny e-commerce! Lepsze zarządzanie dostępnością produktów Brak aktualnych informacji o stanach magazynowych może prowadzić do wielu błędów – nie tylko utrudnia zarządzanie zapasami, ale również rodzi ryzyko, że klient kupi towar, którego nie ma na stanie. Z systemem ERP tego typu problemom możesz łatwo zapobiegać, bo oprogramowanie pozwala monitorować przepływ towarów w czasie rzeczywistym. Na podstawie zamówień złożonych za pośrednictwem różnych kanałów automatycznie aktualizuje również stany magazynowe. Po wprowadzeniu odpowiednich konfiguracji system może także przypominać użytkownikowi o konieczności uzupełnienia zapasów, jeśli ich poziom spadnie poniżej określonego minimum. Dzięki temu łatwiej uniknąć nadwyżek i niedoborów magazynowych. Automatyzacja procesów i mniejsza liczba błędów Ręczne przenoszenie danych z systemu do systemu nie tylko zajmuje czas, ale również stwarza ryzyko pomyłki. Właśnie dlatego jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, warto pomyśleć o automatyzacji. Dzięki integracji ERP z platformą e-commerce i systemem magazynowym, proces obsługi zamówienia może przebiegać bardziej płynnie. W przypadku nowych klientów, system ERP: utworzy kartotekę kontrahenta na podstawie danych wpisanych w zamówieniu, zarejestruje zamówienie i prześle je do magazynu, zaktualizuje stany magazynowe, wygeneruje dokumenty związane z zakupem, np. faktury, paragony, listy przewozowe, prześle powiadomienie do klienta o statusie zamówienia, wysyłce lub zmianach w terminie dostawy itp., Ponieważ wszystkie te procesy odbywają się automatycznie, skalowanie sprzedaży w e-commerce jest o wiele łatwiejsze. Możesz bowiem w tym samym czasie obsługiwać większy wolumen zamówień bez konieczności zwiększania nakładu pracy. Spójne i aktualne dane na wszystkich poziomach ERP to system, który centralizuje dane ze wszystkich działów – sprzedaży, magazynu, księgowości czy logistyki. Dzięki temu zyskujesz jedno źródło prawdy: spójne dane, na których możesz polegać. Zalety tego rozwiązania widać szczególnie dobrze, jeśli sprzedajesz produkty za pośrednictwem różnych kanałów – a zatem nie tylko w sklepie internetowym, ale również za pośrednictwem marketplace’ów czy w placówkach stacjonarnych. Dzięki dwukierunkowej komunikacji ERP pozwala zarządzać wszystkimi tymi kanałami z poziomu jeden platformy. Block Quote Szybsza obsługa klienta Możliwość zgromadzenia w jednym miejscu danych o klientach, zamówieniach i zwrotach ma jeszcze jedną ważną zaletę – pozwala na lepszą i szybszą obsługę. Klient nie musi już czekać na odpowiedź, bo wszystkie informacje na temat jego zakupów czy stanu rozliczeń masz zawsze pod ręką. Możesz też łatwo personalizować ofertę tak, aby sugerować produkty komplementarne i podnieść w ten sposób wyniki sprzedaży. Wgląd w ważne informacje Sprzedaż w Internecie wymaga szybkiego reagowania na trendy oraz monitorowania wielu wskaźników, takich jak poziom konwersji, wysokość marży czy średnia wartość koszyka zakupowego. Bez tego typu danych trudno wykryć ewentualne problemy, które mogą zagrażać wynikom sprzedaży. Tu także system ERP może okazać się dużym wsparciem, bo zapewnia on szybki wgląd w ważne informacje. Za jego pomocą prześledzisz dane sprzedażowe, sprawdzisz, które produkty generują największy zysk, a także porównasz rentowność poszczególnych kanałów. Jak podnieść wyniki sprzedaży w sklepie internetowym? Case study Uptrend Polska Wiele firm, które oferują swoje produkty online, chciałoby zwiększyć sprzedaż, jednak największą barierą okazuje się ręczna obsługa procesów. Przetwarzanie zamówień, zarządzanie zapasami, wystawianie dokumentów — wszystko to wymaga czasu, a im więcej kanałów sprzedaży, tym większe ryzyko błędów. Z taką sytuacją przez długo czas borykała się firma Uptrend Polska, która sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem sklepu internetowego, popularnych marketplace’ów oraz stacjonarnych salonów łazienkowych. Block Quote Ze względu na dużą liczbę kanałów sprzedaży zarządzanie zamówieniami było wyjątkowo wymagające. Pracownicy odpowiadający za obsługę klienta musieli stale monitorować różne platformy, porównywać dane i aktualizować informacje w systemie. Aby zautomatyzować procesy i zyskać większą kontrolę nad obsługą zamówień, firma Uptrend Polska zdecydowała się na wdrożenie integratora e-commerce od Symfonii. Moduł, po zintegrowaniu z systemem ERP Symfonia Handel, zapewnia dwukierunkową komunikację między sklepem internetowym a systemem handlowym. Co to oznacza w praktyce? To, że dane na temat stanów magazynowych, zamówień, towarów czy cenników są synchronizowane w czasie rzeczywistym. Moduł pozwala również na automatyczne pobieranie zamówień z platform sprzedażowych do systemu Symfonia oraz tworzenie i obsługę dokumentów handlowych bez potrzeby ręcznego kopiowania danych. Block Quote Zalety takiego rozwiązania dostrzegają także pracownicy firmy Uptrend Polska. Block Quote Teraz już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym! Sprzedaż w Internecie to nie tylko kwestia przyciągnięcia większego ruchu na stronę czy uruchomienia kolejnej kampanii reklamowej. Choć marketing potrafi zbudować zainteresowanie ofertą, to jednak zaplecze operacyjne decyduje o tym, czy ruch na stronie uda Ci się skutecznie przekuć w finalizację transakcji i zdobyć zadowolonego klienta, który zdecyduje się na ponowny zakup. Wiele sklepów internetowych nie odnotowuje wzrostów, mimo dużych inwestycji w reklamę. Dlaczego? Bo problemy pojawiają się w obszarach o newralgicznym znaczeniu dla klienta, których nie da się rozwiązać samym zwiększeniem budżetu marketingowego. Dlatego jeśli myślisz o rozwoju swojego sklepu internetowego, zadbaj nie tylko o to, co i jak sprzedajesz, ale też jak działa Twój biznes od środka. Zautomatyzowane, dobrze zintegrowane procesy handlowe to fundament wzrostu, który pozwoli Ci lepiej wykorzystać potencjał sprzedażowy. Jeśli szukasz rozwiązania, które Ci w tym pomoże, zrób pierwszy krok — przetestuj interaktywne demo systemu ERP Symfonia Handel i sprawdź, jak możesz dzięki niemu odmienić sposób, w jaki zarządzasz e-commerce. Zobacz, jak wygląda skalowanie sprzedaży, gdy procesy nie są przeszkodą, tylko wsparciem.
Jak-zwiększyć-sprzedaż-w-sklepie-internetowym
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń