Badanie-Salesforce-–-większość-firm-z-sektora-MŚP-twierdzi_-że-AI-zwiększa-ich-przychody

Badanie Salesforce – większość firm z sektora MŚP twierdzi, że AI zwiększa ich przychody

91% małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) korzystających ze sztucznej inteligencji (AI) twierdzi, że zwiększa ona ich przychody – wynika z nowego badania Salesforce. Dane, zebrane od 3350 liderów małych i średnich przedsiębiorstw pokazują, w jaki sposób firmy wykorzystują sztuczną inteligencję do napędzania swojego wzrostu.

Inwestycje w AI są oznaką wzrostu

Obecnie 75% małych i średnich przedsiębiorstw przynajmniej eksperymentuje ze sztuczną inteligencją, a rozwijające się firmy przodują w jej wdrażaniu (83%). Wydaje się, że ta luka będzie się powiększać – 78% rozwijających się małych i średnich firm planuje zwiększyć swoje inwestycje w sztuczną inteligencję w przyszłym roku, w porównaniu z 55% firm które słabną.

Różne podejścia odzwierciedlają szersze priorytety biznesowe: podczas gdy firmy w stagnacji oraz w fazie spowolnienia koncentrują się głównie na pozyskiwaniu klientów, rozwijające się MŚP inwestują w poprawę doświadczeń klientów i możliwości technologiczne, które napędzają zrównoważony wzrost.

Badanie Salesforce pokazało także najważniejsze priorytety małych i średnich przedsiębiorstw. Na pierwszych miejscach znalazły się:

1) Pozyskiwanie nowych klientów

2) Poprawa doświadczeń klientów

3) Poprawa rozwoju / szkolenia pracowników

4) Wdrażanie nowych narzędzi / technologii

5) Poprawa wykorzystania narzędzi / technologii, które firma już posiada.

Liderzy MŚP, którzy nie wdrożyli sztucznej inteligencji, mogą nie dostrzegać jej powszechności. Podczas gdy 80% osób korzystających ze sztucznej inteligencji uważa, że technologia ta jest powszechnie stosowana wśród ich rówieśników, tylko jedna trzecia osób niebędących jej użytkownikami zgadza się z tym stwierdzeniem.

Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse między małymi i średnimi firmami, a większymi przedsiębiorstwami – powiedział Kris Billmaier, EVP, Salesforce. – Małe i średnie firmy korzystające z AI widzą realne zyski w swoich operacjach, od poprawy wydajności, aż po silniejsze relacje z klientami. Ci, którzy zbyt długo zwlekają z inwestycją, ryzykują pozostanie w tyle, ponieważ pierwsi użytkownicy zwiększają swoją przewagę.

Małe i średnie firmy korzystające ze sztucznej inteligencji dobrze oceniają perspektywy tej technologii: 78% z nich twierdzi, że będzie ona przełomem dla ich firmy. Już teraz 87% respondentów korzystających ze sztucznej inteligencji twierdzi, że pomaga im ona skalować operacje, a 86% widzi poprawę marż. Technologia ta przekształca zarówno funkcje związane z obsługą klienta, jak i funkcje operacyjne, z najważniejszymi przypadkami użycia, w tym:

  1. Optymalizacja kampanii marketingowych
  2. Generowanie treści
  3. Zautomatyzowane rekomendacje dla klientów
  4. Narzędzia wyszukiwania w języku naturalnym
  5. Zautomatyzowane chatboty serwisowe

Zespoły serwisowe skracają czas rozwiązywania spraw, podczas gdy zespoły sprzedażowe wykorzystują sztuczną inteligencję do automatycznego przygotowywania spersonalizowanych wiadomości e-mail dotyczących potencjalnych klientów i rekomendowania przedstawicielom kolejnych działań. Zespoły marketingowe zwiększają współczynniki konwersji dzięki punktacji leadów opartej na sztucznej inteligencji, zmniejszają wskaźniki rezygnacji z subskrypcji dzięki zautomatyzowanym listom e-mailowym i nie tylko.

Jak wiodące małe i średnie firmy maksymalizują sukces AI

Badanie identyfikuje również wyraźne wzorce w tym, jak odnoszące sukcesy małe i średnie firmy podchodzą do wdrażania sztucznej inteligencji.

Najpierw dane

Systemy AI są szkolone i stale wykorzystują dane, więc jakość danych bezpośrednio determinuje wyniki. Niedokładne dane mogą prowadzić do szkodliwych błędów. 74% rozwijających się MŚP zwiększa inwestycje w zarządzanie danymi, w porównaniu do 47% firm będących w stagnacji oraz w fazie spowolnienia.

Zintegrowane podejście

Gdy systemy płynnie ze sobą współpracują, sztuczna inteligencja może uzyskiwać dostęp do danych i działać na ich podstawie w całej firmie – od sprzedaży i marketingu, po usługi i back office. W porównaniu do małych i średnich firm o malejących przychodach, te rozwijające się dwukrotnie częściej posiadają zintegrowany stos technologiczny (66% vs 32%), unikając problemów związanych z silosowymi danymi i nieefektywnością typową dla posiadania wielu samodzielnych aplikacji.

Bezpieczeństwo i zaufanie

Bezpieczeństwo jest największym wyzwaniem technologicznym dla małych i średnich przedsiębiorstw, co odzwierciedla rosnącą wagę zarządzania wrażliwymi danymi biznesowymi w miarę rozszerzania możliwości AI przez MŚP. Kształtuje to ich decyzje zakupowe: 81% liderów MŚP twierdzi, że wydałoby więcej na technologię od zaufanych dostawców.

Następna fala: Agenci AI

Fundamenty budowane obecnie przez małe i średnie firmy – takie jak zarządzanie danymi, zintegrowane systemy, bezpieczeństwo i zaufane partnerstwa – również pozycjonują te firmy na następną falę sztucznej inteligencji: agentów, którzy mogą uczyć się, dostosowywać i podejmować działania w całej firmie.

Kiedy małe i średnie firmy stosują najlepsze praktyki AI, nie tylko optymalizują swoją obecną technologię. Przygotowują się również na nadchodzącą erę agentów AI, w której agenci mogą wykonywać pracę, wyszukując odpowiednie dane, analizując je w celu sformułowania planu, a następnie wykonując plan – bez interwencji człowieka – dodałł Billmaier. – Małe i średnie firmy, które zbudowały silne fundamenty, są doskonale przygotowane do korzystania z rozwiązań takich jak Agentforce w celu zwiększenia liczby pracowników, skalowania siły roboczej i obniżenia kosztów.

Metodologia

Dane zawarte w niniejszym raporcie pochodzą z podwójnie anonimowej ankiety przeprowadzonej od 3 sierpnia do 16 września 2024 roku. Ankieta wygenerowała 3350 odpowiedzi od liderów małych, średnich i rozwijających się firm (zatrudniających do 200 pracowników) z Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Azji i Pacyfiku oraz Europy. Więcej informacji demograficznych można znaleźć w pełnym raporcie „Small & Medium Business Trends”.

Przeczytaj także, aby dowiedzieć się więcej o sztucznej inteligencji i jej zastosowaniu w biznesie:

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Firmy zwraca się ku Agentom AI w obliczu problemów z zatrudnieniem

Najnowszy raport MuleSoft Connectivity Benchmark pokazuje, że w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zasoby działów IT aż 96% liderów IT w europejskich przedsiębiorstwach już wdrożyło lub planuje wdrożenie agentów AI w ciągu najbliższych dwóch lat. Jednak wyzwania związane z integracją systemów sprawiają, że firmy nie mogą w pełni wykorzystać potencjału tej technologii. Tymczasem agenci AI mogą znacząco odciążyć zespoły IT, automatyzując wiele czasochłonnych procesów. Badania wskazują, że 94% respondentów w Europie ma trudności z integracją danych w różnych systemach. Dodatkowo, średnio tylko 32% aplikacji w europejskich organizacjach jest ze sobą kompatybilnych, co negatywnie wpływa na precyzję i skuteczność agentów AI. Kluczowe wnioski z 10. edycji raportu Connectivity Benchmark firmy MuleSoft Dzięki agentom AI otwiera się droga do większej efektywności Zespoły IT, które już teraz odpowiadają za utrzymanie istniejących systemów, mają trudności z nadążaniem za rosnącym zapotrzebowaniem na rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Odsetek projektów, które nie zostały zrealizowane na czas, wzrósł do 29% w 2024 roku – w porównaniu do 28% w 2023 roku. 81% europejskich liderów IT spodziewa się dalszego wzrostu obciążenia pracą. Średnio ankietowani przewidują, że liczba projektów wzrośnie o 18% między 2024 a 2025 rokiem. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, przedsiębiorstwa w Europie przeznaczyły w 2024 roku średnio 19,3 mln dolarów na zatrudnienie specjalistów IT – to wzrost o 69% w porównaniu do 2023 roku, gdy wydatki te wynosiły około 11,4 mln dolarów. Agenci AI i rozwiązania integracyjne – szansa na zwiększenie produktywności, efektywności i redukcję kosztów Agenci AI i narzędzia do integracji systemów mogą znacząco odciążyć zespoły IT, automatyzując powtarzalne zadania i umożliwiając firmom bardziej efektywne zarządzanie zasobami. Większość europejskich liderów IT (92%) uważa, że sztuczna inteligencja zwiększy produktywność ich zespołów deweloperskich w ciągu najbliższych trzech lat. Wśród firm, które już korzystają z agentów AI, odsetek ten jest jeszcze wyższy – 98% wyraża taką pewność. Średnio 39% czasu zespołów IT jest obecnie poświęcane na projektowanie, budowanie i testowanie niestandardowych integracji między systemami i danymi, aby umożliwić firmom wdrażanie nowych rozwiązań cyfrowych. Proces ten może zostać zautomatyzowany dzięki odpowiednim narzędziom integracyjnym. Coraz bardziej złożona infrastruktura ogranicza skuteczność agentów AI Rosnąca liczba aplikacji i modeli AI wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa prowadzi do powstawania silosów danych, które mogą utrudniać efektywne działanie agentów. Średnio 85% europejskich liderów IT uważa, że silosy danych stanowią wyzwanie dla ich organizacji. Problem ten jest jeszcze bardziej widoczny w firmach korzystających z agentów AI (91%) w porównaniu do tych, które ich nie używają (81%). Obecnie europejskie organizacje korzystają średnio z 789 aplikacji. Firmy wykorzystujące agentów AI mają ich jeszcze więcej – średnio 1 075, czyli o 68% więcej niż organizacje, które nie wdrożyły agentów (639). Liczba modeli AI wykorzystywanych przez europejskie przedsiębiorstwa wzrosła – z 10 w 2024 roku do 15 w 2025 roku. Organizacje korzystające z agentów AI używają średnio 17 modeli, podczas gdy te bez agentów – 15.   API i skuteczne łączenie danych mogą zwiększyć wydajność IT oraz agentów AI Integracja strategii AI i połączeń pomiędzy danymi pozwala firmom uprościć i ujednolicić ich infrastrukturę, maksymalnie wykorzystując ich potencjał do efektywnego zasilania agentów AI. Dzięki temu agenci mogą uzyskiwać dostęp do kluczowych, specyficznych dla biznesu danych, działając w sposób optymalny i wchodząc w interakcje z istniejącymi systemami oraz automatyzacjami. Wśród europejskich firm korzystających z agentów AI, te wykorzystujące API czerpią z nich korzyści w zakresie: Usprawnienia infrastruktury IT (66%) Integracji różnych systemów (49%) Umożliwienia zespołom swobodnego udostępniania danych (48%) Średnio 51% wewnętrznych zasobów oprogramowania i komponentów w europejskich firmach może być ponownie użyta. To szansa dla organizacji, aby zamiast budować rozwiązania od podstaw, wykorzystać sprawdzone dane i istniejące inwestycje w API do tworzenia wiarygodnych agentów AI. API generują wartość biznesową Oprócz umożliwienia agentom AI dostępu do usług, baz danych i funkcjonalności aplikacji, liderzy IT podkreślają również szeroką wartość biznesową API – od zwiększenia efektywności po bezpośredni wpływ na przychody. Europejskie firmy korzystające z API wskazują na kluczowe korzyści: Wyższą produktywność (52%) Większą innowacyjność (47%) Szybsze reagowanie na potrzeby biznesowe (46%), większe zaangażowanie i lepszą współpracę pracowników (46%), a także możliwość samodzielnego zarządzania potrzebami IT przez zespoły (46%) Prawie 2 na 5 (39%) zespołów IT wykorzystuje API do zwiększenia efektywności procesu tworzenia aplikacji. Liderzy IT w Europie szacują, że średnio 39% przychodów ich firm pochodzi z API i powiązanych wdrożeń. W organizacjach korzystających z agentów AI odsetek ten jest jeszcze wyższy – 43%. Dlaczego jest to istotne? Efektywność agentów AI zależy od dostępu do połączonych danych, które pozwalają im lepiej rozumieć kontekst i niuanse zapytań użytkowników. Agenci AI gromadzą zarówno ustrukturyzowane, jak i nieustrukturyzowane dane z różnych źródeł, takich jak systemy CRM, ERP i HCM, a także e-maile, pliki PDF, Slack i inne narzędzia. Wykorzystują te informacje do podejmowania decyzji i realizacji zadań przy niemal dowolnych procesach biznesowych. Integracja danych, systemów i aplikacji umożliwia organizacjom korzystanie z cyfrowej siły roboczej wspieranej przez AI, która może autonomicznie wykonywać zarówno proste, jak i złożone zadania w całej firmie. Block Quote Więcej informacji Pobierz Connectivity Benchmark Report Zyskaj lepszy wgląd w raport, odwiedzając MuleSoft Blog Skorzystaj ze wskazówek i prowadź efektywnie przedsiębiorstwo oparte na agentach Metodologia 10. edycja raportu Connectivity Benchmark Report firmy MuleSoft, opracowana we współpracy z Vanson Bourne i Deloitte Digital, opiera się na danych z ankiety przeprowadzonej wśród 1 050 liderów IT na całym świecie. Podwójnie anonimowe badanie online zostało zrealizowane między październikiem a listopadem 2024 roku w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Niderlandach, Australii, Singapurze, Hongkongu i Japonii. Aby zapewnić wiarygodność wyników, zastosowano wieloetapowy proces weryfikacji uczestników. Wszyscy respondenci zajmują stanowiska kierownicze lub wyższe w działach IT i pracują w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 1 000 osób, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Szczegółowe informacje o strukturze prawnej Deloitte można znaleźć na stronie www.deloitte.com/us/about.
Obrazek wyróżniający dla 'Firmy zwraca się ku Agentom AI w obliczu problemów z zatrudnieniem'

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń