chatbot-Basia-napędzany-technologią-SAP-Business-AI

chatbot Basia napędzany technologią SAP Business AI

ChatGPT z pewnością zapadł w masową świadomość. Z jednej strony, rzadko kiedy produkt technologiczny zdobywa tak olbrzymią popularność w tak krótkim czasie (100 milionów użytkowników w ciągu dwóch miesięcy). Z drugiej strony, rozwiązanie stworzone przez OpenAI zdobyło tak wielką przestrzeń publiczną, że nieco przyćmiło inne, równie fascynujące rozwiązania na bazie chatbotów. Oto przykład skutecznie funkcjonującego bota, który powstał w oparciu o technologię SAP Business AI – ma on na imię Basia i pomaga klientom Spółki Aquanet.

Jak wynika z analiz Juniper Research, rynek chatbotów na koniec 2023 roku ma osiągnąć wartość 12 miliardów dolarów i urosnąć do 2028 prawie pięciokrotnie (dokładnie o 470%) i osiągnąć całkowitą wycenę na poziomie 72 mld dol. Ten boom jest napędzany m. in. przez to, że firmy na całym świecie postrzegają rozwiązania wykorzystujące konwersacyjne boty jako ogromną oszczędność niezwykle cennych zasobów – czasu i pracy. Z analiz Sortlist wynika, że zarówno pracownicy jak i pracodawcy oczekują, że dzięki wykorzystaniu różnych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję produktywność pracy wzrośnie o co najmniej 25%, ale przewidują, że może to być nawet 50%.

Aquanet stawia na chatbota

Jedną z firm, która postanowiła jeszcze przed boomem na ChatGPT zainwestować w technologię chatbotową jest Aquanet S.A. Ten podmiot należy do czołówki przedsiębiorstw wodociągowych w Polsce – obsługuje ponad 900 000 mieszkańców powiatu poznańskiego i kilku gmin z innych powiatów. Aquanet S.A. świadczy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Spółka obsługuje ponad 109 000 klientów.

Jesienią 2022 roku, firma zakończyła wdrożenie systemu contact center firmy Sinch w obszarze obsługi klienta i udostępniła swoim klientom oprócz kanału telefonicznego, nowy kanał komunikacji – chat na żywo z konsultantem. Chat został umieszczony na stronie internetowej jako integralna część nowego systemu contact center i jest obsługiwany przez osoby pracujące na infolinii. W zależności od wybranego tematu rozmowy, klient może czatować z doradcami z różnych obszarów działania spółki.

Natomiast w styczniu 2023 roku, gdy ChatGPT zdobywał kolejne miliony użytkowników, kanał chat Aquanet został uzupełniony o bota – Basię, Wirtualną Doradczynię Klienta. Ten chatbot wykorzystuje rozwiązania sztucznej inteligencji oparte o jedną z usług SAP Business Technology Platform (BTP) – SAP Business AI.

Co potrafi chatbot Basia?

Inteligentny bot Basia spełnia podstawowe funkcje informacyjne i pomaga w znalezieniu rozwiązania najczęściej zgłaszanych spraw jak np. zgłoszenie awarii, przerwy w dostawie wody, podpisanie umowy, podłączenie do sieci, udziela informacji o cenach i taryfach oraz poleceniu zapłaty. Bot podjae również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania klientów.

Jeżeli bot nie odpowie na pytanie, wtedy klient ma możliwość połączenia z pracownikiem infolinii i zgodnie z zasadami inteligentnego routingu zostaje przekierowany do odpowiedniego konsultanta. Baza wiedzy bota oraz zakres udzielanej pomocy i obsługi jest stale rozbudowywane

Katarzyna Szram

Dyrektorka Sprzedaży, Aquanet

Jak informuje spółka, założeniem uruchomienia sztucznej inteligencji było to, aby bot nosił znamiona cech ludzkich. Właśnie dlatego otrzymał imię Basia. Dlaczego akurat takie imię otrzymał bot Aquanet? Odwzorowuje to fakt, że większość pracowników infolinii Aquanet S.A. to kobiety. Dodatkowo, zadbano o formę przekazu i komunikacji bota z klientami, aby była to forma przyjazna. Przykładowo, bot AI w następujący sposób wita się z klientem:

Dzień dobry, jestem Basia – Wirtualna Doradczyni Klienta. Zanim zaczniemy rozmowę chcę poinformować, że administratorem Twoich danych osobowych jest Aquanet S.A. Szczegółowe informacje na temat ich przetwarzania znajdziesz w Polityce Prywatności. Będzie mi łatwiej zrozumieć, jeżeli zadasz swoje pytanie jednym zdaniem. Pamiętaj, że nie jestem człowiekiem. W czym mogę Ci pomóc?

 

Basia może być również kanałem wykorzystywanym przez cudzoziemców, którym łatwiej jest komunikować się pisząc niż rozmawiając.

Basia doskonale sprawdza się poza godzinami pracy infolinii i w dni wolne. Wdrożenie sztucznej inteligencji opiera się w dużej mierze na uczeniu bota. Należy przygotować wiele fraz, które bot rozpoznaje jako intencje i udziela odpowiedzi zgodnie z zaszytą logiką i wysokim prawdopodobieństwem udzielenia właściwej odpowiedzi 

Sebastian Tur

Dyrektor Techniczny, Comtrust Sp. z o.o.

Za wdrożenie chatbota wykorzystującego rozwiązania SAP Business AI odpowiada partner SAP – firma Comtrust.

Etyka u podstaw rozwiązań AI

U progu nowej ery AI, SAP wzmacnia swoje zaangażowanie w osadzanie potężnych możliwości AI w całym swoim portfolio, aby zapewnić klientom możliwość rozwiązywania krytycznych dla biznesu problemów w codziennych operacjach i procesach. Klienci mogą bez obaw korzystać z SAP Business AI, ponieważ jest ona tworzona w sposób odpowiedzialny. Etyka i regulacja powstawania rozwiązań AI to obecnie jedno z największych wyzwań przed jakim stoi ten segment rynku technologicznego.

Dynamiczny rozwój w przestrzeni Generative AI jasno pokazał, że pilnie potrzebujemy międzynarodowych zasad i wytycznych dotyczących sztucznej inteligencji. Powstawanie unijnych czy krajowych legislacji to jednak proces żmudny, dlatego też sektor technologiczny stawia już teraz na samoregulacje. W SAP byliśmy jedną z pierwszych europejskich firm, które zdefiniowały zasady etyczne dla twórców rozwiązań AI. Już w 2018 roku utworzyliśmy komitet sterujący ds. etyki AI oraz panel doradczy złożony z zewnętrznych ekspertów ze środowisk akademickich, politycznych i przemysłowych, który pomógł nam wytyczyć kurs i monitorować nasze podejście. W styczniu 2022 r. wprowadziliśmy globalną politykę etyczną SAP w zakresie sztucznej inteligencji, aby wyjaśnić, w jaki sposób zasady etyczne SAP są stosowane w naszej codziennej pracy. To właśnie na tych fundamentach powstała Basia

Marcin Demkiw

Dyrektor ds. wsparcia sprzedaży, SAP Polska

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Partnerstwo pomiędzy SAP SE i Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpoczyna się w 2024 roku, a umowa zakłada wieloletnią współpracę. Jako oficjalny partner zespołu, SAP będzie zajmować się zwiększeniem efektywności operacyjnej i umożliwiać pozyskiwanie nowych wniosków z danych, które przełożą się na zwiększenie wydajności. SAP S/4HANA Cloud, private edition pełni funkcję technologicznego fundamentu dla zespołu. Dzięki temu możliwa będzie praca nad tym, by sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe od SAP pomagały w informowaniu i przewidywaniu decyzji, optymalizacji zasobów oraz zabezpieczaniu przyszłości infrastruktury IT. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team to zespół fabryczny marki Mercedes-AMG, rywalizujący na szczycie motorsportu – w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1. Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc elitarną współpracę, przełomowe technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności kierowców, zespoły tworzą samochody wyścigowe zdolne do emocjonującej rywalizacji w ramach ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w trakcie każdego sezonu. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1, z siedzibą w Centrach Technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, to ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych ludzi, którzy projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami. Od 2010 roku, do końca sezonu 2022, zespół fabryczny Mercedes-AMG zdobył m.in. 116 zwycięstw, 264 miejsca na podium oraz 54 podwójne zwycięstwa w ramach 259 startów wyścigowych. Przyspieszając jutro Efektywność jest fundamentem sukcesu w Formule 1. Dlatego ograniczenie kosztów oraz optymalizacja złożonego łańcucha dostaw to dwa główne wyzwania, które postawiono przed partnerstwem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS i SAP. Reguły w Formule 1 wyznaczają, jakie środki zespoły mogą wydawać w każdym sezonie, a przekroczenie tego limitu wiąże się z surowymi karami. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 planuje wywiązywać się z tych zadań, wykorzystując rozwiązanie SAP S/4HANA Finance do efektywniejszego alokowania, oszczędzania i wykorzystywania zasobów. Dzięki wbudowanej technologii SAP Business AI, zespół może prognozować koszty, przewidywać ostateczne potrzeby budżetowe oraz optymalizować zarówno łańcuch dostaw, jak i dostępne zasoby. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zamierza wykorzystać także SAP S/4HANA Cloud, private edition do stworzenia bezpiecznego i nowoczesnego środowiska chmurowego. Może również korzystać z rozwiązań SAP Build i platformy SAP Business Technology, aby wdrożyć transparentną, inteligentną architekturę organizacji, łączącą w jedną całość dane i systemy z różnych źródeł. Pomoże to skrócić czasy dostawy kluczowych komponentów motoryzacyjnych, co zapewnia płynność dostaw podczas wyścigów odbywających się w weekendy. Formuła 1 to jedno z najbardziej innowacyjnych technologicznie wydarzeń na świecie, więc poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko, pod każdym względem. W tak wymagających warunkach, w jakich operują zespoły Formuły 1, sport jest też doskonałą okazją do prezentowania umiejętności i doskonałości technologicznej. Warto pamiętać, że aby kulminacja, która ma miejsce podczas wyścigu, była udana, bardzo wiele pracy musi zostać wykonanej „za kulisami”. SAP z dumą współpracuje z zespołem, aby procesy zachodzące w jego obrębie były tak doskonałe, jak samochody Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team  Julia White Członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i rozwiązań., SAP SE Innowacje w branży Nowe partnerstwo ma szansę także pokazać nową jakość w branży motoryzacyjnej. To właśnie dla Formuły 1 tworzone są przecież i prezentowane najciekawsze, branżowe innowacje. SAP i zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 dostarczą kolejne nowe rozwiązania, zasilone przez wnioski wynikające z działania w ramach cyklu Formuły 1. Posłużą one jako inspiracja do działania także dla innych klientów SAP. Z radością ogłaszamy, że SAP został oficjalnym partnerem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Łączy nas wspólne dziedzictwo i zaangażowanie w innowacje i zmiany, co istotnie przyczyni się do naszej wydajności na torze. SAP to światowy lider w swojej dziedzinie i nie moglibyśmy wymarzyć sobie lepszego partnera, aby poprawić naszą efektywność w 2024 roku i w przyszłości  Toto Wolff, CEO i kierownik zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. CEO i kierownik zespołu, Mercedes-AMG PETRONAS F1
Mercedes-AMG-PETRONAS-F1-rozpędza-się-w-drodze-ku-większej-efektywności

SAP Business One
+1
Nieznana
95000 osób
Zobacz profil
Opis
Brakuje nam szczegółowych informacji o tej firmie. Jesteś dostawcą? Skontaktuj się z nami i zaprezentuj swoje rozwiązanie!...
rozwiń