CIO-a-sztuczna-inteligencja-–-zaledwie-11_-z-nich-wdrożyło-w-pełni-AI

CIO a sztuczna inteligencja – zaledwie 11% z nich wdrożyło w pełni AI

Dyrektorzy IT (CIO), którzy rozwijają infrastrukturę danych i zdobywają wiedzę specjalistyczną w zakresie sztucznej inteligencji, coraz częściej chcą wdrażać zaufane rozwiązania – takich jak Agentforce.

Aż 84% dyrektorów IT wierzy, że sztuczna inteligencja (AI) będzie równie znacząca dla ich firm, jak niegdyś internet. Mimo to jedynie 11% z nich przyznaje, że w pełni wdrożyło tę technologię, głównie z powodu wyzwań technicznych i organizacyjnych, takich jak bezpieczeństwo i obecna infrastruktura danych – wynika z badania firmy Salesforce, w którym wzięło udział 150 CIO w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 1 000 pracowników, w tym z Polski. Raport dostarcza przegląd stanu wdrożeń AI w przedsiębiorstwach oraz przeszkód, jakie muszą pokonać firmy, aby przyspieszyć wdrażanie agentów AI.

Najważniejsze wnioski obejmują:

  • CIO odczuwają presję bycia ekspertami w dziedzinie AI. Aż 61% dyrektorów IT uważa, że oczekuje się od nich większej wiedzy na temat AI, niż faktycznie posiadają, a ich głównym źródłem informacji są inni CIO z innych firm.
  • AI to przełomowa technologia, ale dyrektorzy IT podchodzą do niej ostrożnie. Choć 84% z nich uważa AI za równie znaczącą, jak internet, aż 67% podchodzi do jej wdrażania z większą ostrożnością niż do innych technologii.
  • Priorytetem dla IT są dane, a nie AI. CIO przeznaczają średnio 20% swoich budżetów na infrastrukturę danych, podczas gdy tylko 5% na AI. Największe obawy dotyczą zagrożeń związanych z bezpieczeństwem lub prywatnością oraz braku zaufanych danych.
  • Partnerzy biznesowi muszą zweryfikować swoje oczekiwania dotyczące AI. 66% CIO wierzy, że zrealizują zwrot z inwestycji (ROI) w AI, ale 68% uważa, że interesariusze biznesowi mają nierealistyczne oczekiwania co do terminu uzyskania tych korzyści.
  • Dyrektorzy IT widzą rozbieżności między działami w kwestii AI. Choć takie działy, jak obsługa klienta, są uważane za mające największy potencjał w wykorzystaniu AI, są one postrzegane jako najmniej przygotowane do wdrożenia tej technologii.

„Generatywna sztuczna inteligencja to jedna z najbardziej transformacyjnych technologii tego stulecia” – powiedział Juan Perez, CIO w Salesforce. „To badanie daje wgląd w fundamenty, które CIO w różnych branżach i lokalizacjach przygotowują, by wprowadzić naprawdę przełomową AI” – dodaje ekspert.

Wdrożenie AI opóźnia się w stosunku do oczekiwań interesariuszy, wprowadzając tym samym niemałe ryzyko

Wykorzystanie sztucznej inteligencji gwałtownie rośnie w miejscach pracy, ponieważ interesariusze biznesowi dostrzegają szanse na zwiększenie efektywności. Aż 77% CIO twierdzi, że mają dobre lub doskonałe wsparcie zarządu w kwestii wartości AI. Jednak dyrektorzy IT obawiają się presji ze strony partnerów biznesowych – 68% z nich uważa, że istnieją nierealistyczne oczekiwania dotyczące szybkiego zwrotu z inwestycji (ROI) związanego z wdrożeniem AI.

Duże grupy liderów biznesowych z obszarów sprzedaży, marketingu, obsługi klienta oraz e-commerce deklarują, że znają możliwości AI i korzystają z niej w codziennej pracy. Istnieją jednak dowody na to, że wiele z tych wdrożeń odbywa się bez zgody CIO, co wprowadza znaczące ryzyko związane z bezpieczeństwem, gdy pracownicy przesyłają wrażliwe dane za pomocą niezabezpieczonych dużych modeli językowych (LLM).

Z drugiej strony, tylko 11% CIO — posiadających większą wiedzę techniczną i szerszy ogląd organizacji — twierdzi, że w pełni wdrożyło AI, co stanowi o 18 do 38 punktów procentowych mniej, niż ich odpowiednicy w innych działach biznesowych.

„Przyjęcie narzędzi generatywnej AI przez pracowników wprowadza nową erę tzw. „shadow AI”, co podkreśla pilność wdrożenia zaufanych narzędzi” – powiedział Perez.

CIO stawiają na dane i bezpieczeństwo przed AI

Wolne tempo wdrażania szeroko zakrojonych strategii AI w przedsiębiorstwach można przypisać konieczności wykonania prac przygotowawczych, z którymi dyrektorzy IT muszą się zmierzyć w pierwszej kolejności. Ze względu na transformacyjny charakter AI, 67% CIO twierdzi, że podchodzą do jej wdrożenia bardziej ostrożnie w porównaniu z innymi technologiami. Napotykają oni na wiele wyzwań związanych z implementacją AI, ale te dotyczące bezpieczeństwa i danych są zdecydowanie najczęstsze.

Chociaż kwestie bezpieczeństwa można rozwiązać, wybierając dostawców z solidną infrastrukturą zabezpieczeń i systemami zapewniającymi etykę i wiarygodność. Dane, które są podstawą AI, powinny być aktualne, wysokiej jakości, co może być szczególnie trudnym wyzwaniem – ten wątek został podkreślony przez wielu ankietowanych z różnych branż. Zrozumienie, że przed pełnym wdrożeniem AI muszą uporządkować swoje dane, sprawia, że CIO obecnie przeznaczają średnio czterokrotnie większy budżet na inicjatywy związane z przetwarzaniem, magazynowaniem oraz zarządzaniem informacjami.

„Inicjatywy związane z danymi nie są niczym nowym, ale teraz osiągnęły bezprecedensowy poziom pilności i priorytetów” – powiedział Perez. „Prawie każda firma, z którą rozmawiam, przekierowuje swoje zasoby, aby zapewnić integrację, dostępność i relewantność danych”.

Mimo to CIO odczuwają niepewność co do tego, ile środków powinno być przeznaczonych na AI na wczesnym etapie rozwoju tej technologii. Tylko 47% dyrektorów IT ma pewność, że przydzieliło odpowiednią ilość budżetu na inicjatywy związane z AI.

Jednak CIO nadal mają wątpliwości, ile środków przeznaczyć na sztuczną inteligencję (AI) na wczesnych etapach rozwoju tej technologii. Tylko 47% CIO jest przekonanych, że przydzielili odpowiednią ilość budżetu na inicjatywy związane z AI.

CIO mają trudności z ustaleniem priorytetów dla AI

Poza wyzwaniami związanymi z budowaniem fundamentów danych, wielu CIO zmaga się z trudnością określenia, gdzie i jak AI powinna być wdrażana w organizacji. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę nowość technologii AI oraz brak zrozumienia, a nawet obawy wobec niej w różnych działach.

Chociaż przypadki użycia AI mogą być bardziej oczywiste w niektórych obszarach biznesu, te działy mogą nie być najbardziej otwarte lub zdolne do wykorzystania tej technologii. Na przykład, CIO postrzegają dział obsługi klienta jako ten, który ma najwięcej przypadków użycia AI, ale jednocześnie jest on najmniej entuzjastyczny. Z kolei marketing jest uznawany za najbardziej chętny do wykorzystania AI, ale najmniej przygotowany pod kątem umiejętności.

Niektórzy CIO odkrywają, że ta rozbieżność między wartością biznesową AI, entuzjazmem a gotowością wymaga bardziej precyzyjnego podejścia do wdrażania tej technologii w całym przedsiębiorstwie.

W rezultacie niektórzy dyrektorzy IT uważają, że bardziej skuteczne jest uruchamianie projektów pilotażowych, które pokazują moc AI, aby przedstawić argumenty za jej szerszym wdrożeniem. W rzeczywistości 75% respondentów opisuje swoje organizacje jako będące w fazie eksperymentalnej wdrażania AI.

CIO zwracają się do siebie o edukację w zakresie sztucznej inteligencji

Podczas gdy ich szefowie koncentrują się na implikacjach biznesowych AI, CIO znajdują się pod prawdopodobnie największą presją w swojej karierze, aby pomóc w definiowaniu i wdrażaniu strategii. Sztuczna inteligencja jest nie tylko nieznaną technologią, ale także taką, która ewoluuje w niezwykłym tempie. W rezultacie dyrektorzy IT muszą być na bieżąco i to szybko.

Wiedzą oni jednak, że nie są sami, jeśli chodzi o deficyt wiedzy na temat sztucznej inteligencji. Podczas gdy ponad trzech na pięciu CIO uważa, że oczekiwania interesariuszy dotyczące ich wiedzy specjalistycznej w zakresie sztucznej inteligencji są nierealistyczne, tylko 9% uważa, że ich koledzy mają większą wiedzę.

Starając się rozwijać wiedzę specjalistyczną w zakresie szybko rozwijającej się technologii, CIO zwracają się do znanych źródeł informacji, takich jak firmy analityczne, dostawcy technologii i media technologiczne. Jednak dyrektorzy IT są najbardziej skłonni zaufać swoim kolegom z innych firm w tej sprawie.

Metodologia

Salesforce zlecił NewtonX przeprowadzenie podwójnie anonimowej ankiety wśród 150 zweryfikowanych CIO przedsiębiorstw na całym świecie. Ankieta została przeprowadzona między 23 a 30 lipca 2024 r. i przyniosła odpowiedzi z 18 krajów i 17 branż, w tym z Polski. Przedsiębiorstwo definiuje się w badaniu jako firmę zatrudniającą co najmniej 1000 pracowników.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Firmy zwraca się ku Agentom AI w obliczu problemów z zatrudnieniem

Najnowszy raport MuleSoft Connectivity Benchmark pokazuje, że w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zasoby działów IT aż 96% liderów IT w europejskich przedsiębiorstwach już wdrożyło lub planuje wdrożenie agentów AI w ciągu najbliższych dwóch lat. Jednak wyzwania związane z integracją systemów sprawiają, że firmy nie mogą w pełni wykorzystać potencjału tej technologii. Tymczasem agenci AI mogą znacząco odciążyć zespoły IT, automatyzując wiele czasochłonnych procesów. Badania wskazują, że 94% respondentów w Europie ma trudności z integracją danych w różnych systemach. Dodatkowo, średnio tylko 32% aplikacji w europejskich organizacjach jest ze sobą kompatybilnych, co negatywnie wpływa na precyzję i skuteczność agentów AI. Kluczowe wnioski z 10. edycji raportu Connectivity Benchmark firmy MuleSoft Dzięki agentom AI otwiera się droga do większej efektywności Zespoły IT, które już teraz odpowiadają za utrzymanie istniejących systemów, mają trudności z nadążaniem za rosnącym zapotrzebowaniem na rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Odsetek projektów, które nie zostały zrealizowane na czas, wzrósł do 29% w 2024 roku – w porównaniu do 28% w 2023 roku. 81% europejskich liderów IT spodziewa się dalszego wzrostu obciążenia pracą. Średnio ankietowani przewidują, że liczba projektów wzrośnie o 18% między 2024 a 2025 rokiem. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, przedsiębiorstwa w Europie przeznaczyły w 2024 roku średnio 19,3 mln dolarów na zatrudnienie specjalistów IT – to wzrost o 69% w porównaniu do 2023 roku, gdy wydatki te wynosiły około 11,4 mln dolarów. Agenci AI i rozwiązania integracyjne – szansa na zwiększenie produktywności, efektywności i redukcję kosztów Agenci AI i narzędzia do integracji systemów mogą znacząco odciążyć zespoły IT, automatyzując powtarzalne zadania i umożliwiając firmom bardziej efektywne zarządzanie zasobami. Większość europejskich liderów IT (92%) uważa, że sztuczna inteligencja zwiększy produktywność ich zespołów deweloperskich w ciągu najbliższych trzech lat. Wśród firm, które już korzystają z agentów AI, odsetek ten jest jeszcze wyższy – 98% wyraża taką pewność. Średnio 39% czasu zespołów IT jest obecnie poświęcane na projektowanie, budowanie i testowanie niestandardowych integracji między systemami i danymi, aby umożliwić firmom wdrażanie nowych rozwiązań cyfrowych. Proces ten może zostać zautomatyzowany dzięki odpowiednim narzędziom integracyjnym. Coraz bardziej złożona infrastruktura ogranicza skuteczność agentów AI Rosnąca liczba aplikacji i modeli AI wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa prowadzi do powstawania silosów danych, które mogą utrudniać efektywne działanie agentów. Średnio 85% europejskich liderów IT uważa, że silosy danych stanowią wyzwanie dla ich organizacji. Problem ten jest jeszcze bardziej widoczny w firmach korzystających z agentów AI (91%) w porównaniu do tych, które ich nie używają (81%). Obecnie europejskie organizacje korzystają średnio z 789 aplikacji. Firmy wykorzystujące agentów AI mają ich jeszcze więcej – średnio 1 075, czyli o 68% więcej niż organizacje, które nie wdrożyły agentów (639). Liczba modeli AI wykorzystywanych przez europejskie przedsiębiorstwa wzrosła – z 10 w 2024 roku do 15 w 2025 roku. Organizacje korzystające z agentów AI używają średnio 17 modeli, podczas gdy te bez agentów – 15.   API i skuteczne łączenie danych mogą zwiększyć wydajność IT oraz agentów AI Integracja strategii AI i połączeń pomiędzy danymi pozwala firmom uprościć i ujednolicić ich infrastrukturę, maksymalnie wykorzystując ich potencjał do efektywnego zasilania agentów AI. Dzięki temu agenci mogą uzyskiwać dostęp do kluczowych, specyficznych dla biznesu danych, działając w sposób optymalny i wchodząc w interakcje z istniejącymi systemami oraz automatyzacjami. Wśród europejskich firm korzystających z agentów AI, te wykorzystujące API czerpią z nich korzyści w zakresie: Usprawnienia infrastruktury IT (66%) Integracji różnych systemów (49%) Umożliwienia zespołom swobodnego udostępniania danych (48%) Średnio 51% wewnętrznych zasobów oprogramowania i komponentów w europejskich firmach może być ponownie użyta. To szansa dla organizacji, aby zamiast budować rozwiązania od podstaw, wykorzystać sprawdzone dane i istniejące inwestycje w API do tworzenia wiarygodnych agentów AI. API generują wartość biznesową Oprócz umożliwienia agentom AI dostępu do usług, baz danych i funkcjonalności aplikacji, liderzy IT podkreślają również szeroką wartość biznesową API – od zwiększenia efektywności po bezpośredni wpływ na przychody. Europejskie firmy korzystające z API wskazują na kluczowe korzyści: Wyższą produktywność (52%) Większą innowacyjność (47%) Szybsze reagowanie na potrzeby biznesowe (46%), większe zaangażowanie i lepszą współpracę pracowników (46%), a także możliwość samodzielnego zarządzania potrzebami IT przez zespoły (46%) Prawie 2 na 5 (39%) zespołów IT wykorzystuje API do zwiększenia efektywności procesu tworzenia aplikacji. Liderzy IT w Europie szacują, że średnio 39% przychodów ich firm pochodzi z API i powiązanych wdrożeń. W organizacjach korzystających z agentów AI odsetek ten jest jeszcze wyższy – 43%. Dlaczego jest to istotne? Efektywność agentów AI zależy od dostępu do połączonych danych, które pozwalają im lepiej rozumieć kontekst i niuanse zapytań użytkowników. Agenci AI gromadzą zarówno ustrukturyzowane, jak i nieustrukturyzowane dane z różnych źródeł, takich jak systemy CRM, ERP i HCM, a także e-maile, pliki PDF, Slack i inne narzędzia. Wykorzystują te informacje do podejmowania decyzji i realizacji zadań przy niemal dowolnych procesach biznesowych. Integracja danych, systemów i aplikacji umożliwia organizacjom korzystanie z cyfrowej siły roboczej wspieranej przez AI, która może autonomicznie wykonywać zarówno proste, jak i złożone zadania w całej firmie. Block Quote Więcej informacji Pobierz Connectivity Benchmark Report Zyskaj lepszy wgląd w raport, odwiedzając MuleSoft Blog Skorzystaj ze wskazówek i prowadź efektywnie przedsiębiorstwo oparte na agentach Metodologia 10. edycja raportu Connectivity Benchmark Report firmy MuleSoft, opracowana we współpracy z Vanson Bourne i Deloitte Digital, opiera się na danych z ankiety przeprowadzonej wśród 1 050 liderów IT na całym świecie. Podwójnie anonimowe badanie online zostało zrealizowane między październikiem a listopadem 2024 roku w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Niderlandach, Australii, Singapurze, Hongkongu i Japonii. Aby zapewnić wiarygodność wyników, zastosowano wieloetapowy proces weryfikacji uczestników. Wszyscy respondenci zajmują stanowiska kierownicze lub wyższe w działach IT i pracują w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 1 000 osób, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Szczegółowe informacje o strukturze prawnej Deloitte można znaleźć na stronie www.deloitte.com/us/about.
Obrazek wyróżniający dla 'Firmy zwraca się ku Agentom AI w obliczu problemów z zatrudnieniem'

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń