Wdrożenie ERP w firmie handlowej pozwala nie tylko zwiększyć efektywność sprzedaży i szybkość dostaw oraz utrzymywać odpowiedni poziom zapasów magazynowych, ale także analizować dane, co sprzyja w podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych.
Dziś, gdy konkurencja jest coraz większa, marże spadają, a koszty pracy rosną trudno prowadzić konkurencyjny biznes bez zintegrowanych narzędzi IT, jakimi są systemy Enterprise Resource Planning (ERP). Pomogą one utrzymać płynność finansową, efektywnie zarządzać magazynem i łańcuchem dostaw, a także zachować zgodność z przepisami. Bezproblemowo przebiegający proces zamówień i sprzedaży wpłynie też na zadowolenie klienta, a jak wiadomo, customer experience jest obecnie jednym z ważniejszych wskaźników efektywności biznesowej.
Niestety wciąż wiele przedsiębiorstw handlowych nie sięga po zaawansowane rozwiązania IT i korzysta z arkuszy kalkulacyjnych. Nie jest to jednak narzędzie niezawodne. Badania wskazują, że 88% arkuszy zawiera błędy, a 50% z nich ma wady logiczne. Ponadto dane z arkuszy kalkulacyjnych to informacyjne silosy odizolowane od pozostałych procesów w organizacji.
Niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwo jest małe czy duże, ani w jakim modelu prowadzi sprzedaż (czy będzie to model tradycyjny, sprzedaż terenowa, vanselling czy e-commerce), wdrożenie ERP pozwoli jej działać efektywniej. System połączy procesy biznesowe, zarejestruje wszystkie zdarzenia i operacje w jednym miejscu bez powielania czynności, utworzy i będzie śledzić statusy etapów handlowych, skonsoliduje w czasie rzeczywistym dane o produktach, aktualnych stanach magazynowych, cennikach i promocjach. Oprogramowanie ERP może być również używany na urządzeniach mobilnych ułatwiając działania handlowców w terenie. Jeśli chodzi o e-handel to integracja oprogramowania e-commerce z ERP i automatyzacja przepływu danych pomiędzy systemami zacznie usprawni działanie sklepu zwiększając m. in. szybkość dostaw, co wpływa na zadowolenie klienta i jego lojalność.
Bardzo często firmy prowadzą sprzedaż wielokanałową. W przypadku ERP liczba kanałów sprzedaży, ani wielkość zamówień nie mają znaczenia, oprogramowanie poradzi sobie ze wszystkim. Za przykład może posłużyć firma BOMA – jedna z największych w Polsce hurtowni opon do wszelkiego typu samochodów. Sprzedaż odbywa się tu poprzez przedstawicieli handlowych, portal B2B, sieć firm współpracujących, sklepy stacjonarne, sklep internetowy i portale e-commerce. System ERP Symfonia, z którego firma korzysta, obsługuje zamówienia z kilkudziesięciu źródeł, a integracja modułu Symfonia ERP Handel z systemami spedytorów takich jak DHL czy DPD pozwalają na sprawną wysyłkę tysiąca paczek dziennie.
Nieefektywne i niezintegrowane narzędzia mogą zahamować rozwój przedsiębiorstwa, dlatego zakup ERP jest inwestycją w przyszłość. Firma poszukująca odpowiedniego systemu powinna :
Zarządzanie transakcjami handlowymi powinno być wpierane przez oprogramowanie, które pozwoli na integrację całego procesu sprzedaży oraz śledzenie i kontrolowanie każdej jego części.
Na koniec pozwolę sobie wypisać korzyści, które moim zdaniem płyną z uporządkowania firmy dzięki systemowi ERP:
Jeśli po lekturze tego artykułu czujesz, że chcesz porozmawiać o tym, który z obszarów można zautomatyzować – służymy pomocą!