producent karabinów pneumatycznych.

Globalny lider rynku – z pomocą Monitora ERP

FX Airguns nie jest zwykłym producentem karabinów pneumatycznych. Ich wysokiej klasy produkty skierowane są do klientów o najwyższych wymaganiach jakościowych. Te same wysokie wymagania stawiane są również systemowi ERP używanego do kontroli produkcji. Johan Axelsson CTO (Dyrektor ds. technologii), opowiada nam o podróży firmy wraz z Monitorem i o tym, jak usprawnili swoją produkcję, aby stać się światowym liderem rynku.

Asortyment produktów FX Airguns rozciąga się od zwykłych karabinów pneumatycznych przez karabiny precyzyjne oraz karabiny do strzelectwa sportowego, aż po karabiny do polowań w niektórych krajach. Wszystkie procesy produkcyjne odbywają się we własnym zakresie, w zakładzie w Mariestad w Szwecji – od obróbki CNC, po anodowanie i montaż. Gotowe produkty są wysyłane głównie do Stanów Zjednoczonych, ale także do wielu innych krajów na całym świecie.

Chociaż podstawowych modeli karabinów jest tylko pięć, FX Airguns ma w sumie około 6000 różnych wariantów w ofercie, w zależności od przepisów i praw obowiązujących w danym kraju.

Jesteśmy bardzo elastyczni, ambitni i produktywni. Wszystko od rozwoju do produkcji robimy sami i cieszymy się z używania naszych własnych zasobów. Jesteśmy w stanie produkować nowe prototypy bardzo szybko, przy niskich kosztach rozwoju, upewniając się jednocześnie, że nasz produkt ma wysoką wartość dla użytkownika końcowego

Johan Axelsson

CTO, FX Airguns

W fabryce FX Airguns panuje spokój i poczucie poświęcenia. Wszyscy chodzą ubrani w tę samą czarną koszulkę z logo firmy na piersi. Każdy jest częścią usprawnionej linii produkcyjnej, gdzie działanie ma swój konkretny cel. Jest nim dobre zarządzanie wydajnym zakładem produkcyjnym. To ważne, bo konkurencja ze strony krajów o niskich kosztach produkcji, takich jak Turcja czy Chiny, jest stale i silnie obecna. 

„Nie idziemy na skróty. Ale musimy być wysoce elastyczni, a Monitor pomógł nam być w stanie konkurować na najwyższym poziomie i zapewnić naszym klientom bardzo krótki czas realizacji”, dodaje Axelsson .

Firma została założona w 1999 roku przez ojca Johana, Fredrika Axelssona, który kierował się ideą wypełnienia luki na rynku, będąc świadomym, że taka istnieje. 

„Zaczynaliśmy jako bardzo mała firma, która po prostu chciała stworzyć coś lepszego. Według mojego ojca na rynku nie było niczego, co byłoby wystarczająco dobre. Od tego czasu przeszliśmy od produkcji 10 do 20 pistoletów miesięcznie, do obecnie ponad 3000 pistoletów każdego miesiąca” – dodaje.  

Jego zdaniem produkty FX Airguns mówią same za siebie. W sieci jest wielu ambasadorów, którzy tworzą doskonały PR i marketing, jakiego potrzebuje firma.

„Wierzę, że każdy sprzedany karabin to reklama sama w sobie. Mamy wspaniałych odbiorców online, którzy lubią używać naszych produktów i doskonale je prezentują” – wyjaśnia Axelsson.

FX Airguns opisuje swoje produkty jako wykonane „z miłością i ręcznie”, przez zespół ekspertów składający się ze „szwedzkich rzemieślników i inżynierów, którzy doprowadzili swoje umiejętności do perfekcji”. To jeden z kluczowych czynników sukcesu firmy – mimo że znajduje się ona w kraju o wysokich kosztach, jakim jest Szwecja.

„Osiągnęliśmy to wszystko, ponieważ zmieniliśmy nasz poprzedni system ERP na Monitor. Jesteśmy w stanie zwiększyć wydajność każdego pracownika i zmniejszyć liczbę pytań, które trzeba sobie zadać. Możemy usprawnić produkcję w dużym stopniu – to było dla nas ogromnie ważne” – mówi Axelsson.

Opisuje przepływ prac w fabryce: jedno naciśnięcie przycisku w biurze sprzedaży jednocześnie wprawia w ruch każdy etap produkcji. Specyfikacje trafiają do produkcji, instrukcje do montażu, i tak dalej.

„W tej samej sekundzie, w której otrzymujemy zamówienie, każdy pracownik natychmiast wie, co ma robić” – mówi Axelsson. „Powiedziałbym, że Monitor jest jednym z naszych najważniejszych pracowników – jedynym pracownikiem, który otrzymuje coraz większą odpowiedzialność, wraz z naszym rozwojem. Im więksi się stajemy, tym ważniejszy staje się Monitor. Możemy dalej iść do przodu, nie martwiąc się, że system ERP zatrzyma nas w rozwoju. Przekraczamy kolejne granice, a Monitor zawsze nam pomaga.”

Przed przejściem na Monitor kilka lat temu, FX Airguns używał bardziej podstawowego systemu do zarządzania swoją działalnością. Zmusiło to firmę do stworzenia wielu rozwiązań specyficznych dla klienta poza systemem. I jak opisuje to Axelsson: „Było tego więcej i więcej…”.

Zaczęło ich męczyć, że to oni muszą się nagimnastykować, aby rozwijać swoją działalność. Postanowili więc poszukać odpowiedniego partnera – kogoś, z kim mogliby współpracować. „I tu właśnie pojawił się Monitor” – dodaje.

Monitor ERP był już używany w siostrzanej firmie, a oni otrzymali dobre rekomendacje od zaufanych osób.

„Mieliśmy świetnego lidera projektu z Monitora, który pomógł nam opracować nasze procesy. Razem dostosowaliśmy Monitora do nas, ale także dostosowaliśmy siebie do sposobu pracy Monitora. To naprawdę było dla nas jak perfekcyjne dopasowanie. Udało nam się usprawnić naszą organizację, więc nie tracimy już tyle czasu” – wyjaśnia Axelsson.

Kolejną zaletą wdrożenia systemu Monitor G5 jest kontrola jakości. „Powiedziałbym, że jest ona teraz o wiele wyższa dzięki temu, że mamy tak wysoką zdolność śledzenia w Monitorze”.

Opowiada też, że ma teraz narzędzia, których potrzebuje, aby dwu- lub nawet trzykrotnie sprawdzić wszystko, żeby upewnić się, które produkty generują największy zysk.

Część sukcesu FX Airguns zawdzięcza temu, że prowadzi politykę „bez zapasów”. Oznacza to, że nie odkładają na półkę żadnych gotowych produktów, które mają być sprzedane później. I muszą w pełni polegać na systemie Monitor ERP, żeby upewnić się, że mają odpowiednie części na miejscu, gdy zamówienie trafia do produkcji, tak aby mogli dostarczyć je na czas.

„Nie chcemy tylko sprzedawać rzeczy – chcemy sprzedawać rzeczy, których klienci rzeczywiście oczekują. A dzięki Monitorowi możemy utrzymać niski poziom zapasów, ale jednocześnie sprostać wymaganiom naszych klientów” – podsumowuje Axelsson.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Masz dość kapitału uwięzionego w magazynie?

Dowiedz się, jak usprawnić administrowanie magazynem i odzyskać kontrolę nad zapasami – zarządzanie nimi to jeden z kluczowych aspektów biznesu. Producenci, którzy nie śledzą zapasów w wystarczającym stopniu, są często zmuszeni do poświęcania cennego czasu i zasobów na dodatkowe inwentaryzacje w celu odzyskania kontroli. Niektórzy uzupełniają zapasy w sposób reaktywny, podejmując działania tylko wtedy, gdy czegoś zabraknie, zamiast podejmować strategiczne decyzje i kupować materiały w celu spełnienia zaplanowanych wymagań na czas.  Przedsiębiorstwo, która nie do końca wie, co tak naprawdę posiada w magazynie, ma znacznie utrudnione możliwości skutecznego planowania, co skutkuje dodatkową pracą. Największym wyzwaniem może okazać się jednak sytuacja, w której złe planowanie materiałowe ma również wpływ na dostawy do klientów, generując dodatkowe znaczące koszty dla firmy.  Nadmierne zapasy są równie częstą i niebezpieczną pułapką. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu powszechnie używanych materiałów może być dobre dla działalności, ale tendencja do bycia przygotowanym na wszystko może czasami przekroczyć granicę, prowadząc do nadmiernego gromadzenia zapasów, co z kolei przekłada się na związania kapitału, który mógłby być wykorzystany w bardziej optymalny sposób.  Pomoc i rozwiązanie jest jednak w zasięgu ręki. Identyfikacja pewnych trendów i wzorców może pomóc pracownikom magazynu w rozwiązywaniu problemów i przejęciu kontroli, zanim sprawy wymkną się spod kontroli. Oto cztery sygnały ostrzegawcze, świadczące o tym, że procesy zarządzania zapasami w firmie mogą wymagać zwiększenia uwagi.  Duża ilość odpadów Nieefektywne procesy cięcia metalu mogą prowadzić do powstawania dużej ilości odpadów lub ścinków, co ma negatywny wpływ na rentowność. Efektywne wykorzystanie i recykling tych elementów ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania kontroli nad kosztami.   Rozwiązanie: Wdrożenie procesów minimalizujących niewykorzystanie materiałów jest niezbędne. Skuteczne technologie cięcia, takie jak nesting wraz z systemami recyklingu, są kluczowe dla przemysłu metalowego. Brak możliwości śledzenia Metal jest różnorodny i występuje w wielu gatunkach, grubościach i rozmiarach. Sprawia to, że zarządzanie zapasami jest skomplikowane. Zarządzanie zakresem metali, nad którymi pracuje firma oraz upewnienie się, że odpowiedni rodzaj jest zawsze dostępny, jest dużym wyzwaniem.  Rozwiązanie: Wdrożenie w pełni zintegrowanego systemu planowania zasobów przedsiębiorstwa, takiego jak Monitor ERP, może pomóc firmom metalowym śledzić zapasy w czasie rzeczywistym, zarządzać potrzebami w zakresie ponownego zamawiania i usprawnić operacje. Trudności z odnalezieniem towaru i brakiem miejsca Najczęstszą skargą słyszaną przez pracowników magazynów metalu jest trudność w znalezieniu tego, czego potrzebują i kiedy tego potrzebują. Jest to oznaka słabej organizacji magazynu i może skutkować nieefektywnym wykorzystaniem czasu, utraconymi szansami sprzedaży i niedokładnymi prognozami.  Rozwiązanie: System zarządzania magazynem (WMS) to program, który pomaga firmom zarządzać i kontrolować codzienne operacje magazynowe, od momentu przyjęcia towarów i materiałów do fabryki lub zakładu produkcyjnego, aż do momentu ich wysyłki. Usprawnia to każdy aspekt zarządzania zapasami. Zbyt dużo zapasów Jednym z najczęstszych problemów w każdym magazynie jest nadmiar zapasów – przechowywanie zbyt dużych ilości określonego materiału lub komponentu, wiążącego cenny kapitał i uniemożliwiającego inwestycje w innych obszarach. Czasem prowadzi to nawet do magazynowania przestarzałych zapasów, które nie spełniają już wymaganych standardów. Rozwiązanie:  Just-In-Time (JIT) Inventory utrzymuje zapasy na jak najniższym poziomie, poprzez zamawianie produktów tylko wtedy, gdy są potrzebne. Minimalizuje to koszty magazynowania i redukuje nadmiar zapasów. JIT opiera się głównie na dobrych relacjach z dostawcami – skuteczne zarządzanie nimi poprawia elastyczność, skraca czas realizacji zamówień i zapewnia szybkie uzupełnianie zapasów w przypadku nieoczekiwanego wzrostu popytu. Podsumowanie korzyści Istnieje wiele pułapek związanych z zarządzaniem zapasami w branży metalowej. Przechowywanie zbyt dużej ilości danego materiału jest potencjalnie kosztowne; przechowywanie zbyt małej ilości jest z kolei ryzykowne. Kluczowe znaczenie ma zarządzanie ilością odpadów i prowadzenie oszczędnego, efektywnego magazynu. Solidna koordynacja, struktura i organizacja zapasów oraz dostawców są niezbędne do terminowej realizacji zamówień i utrzymania rentowności na dzisiejszym konkurencyjnym rynku.  W coraz bardziej cyfrowym świecie producenci z branży metalowej muszą po prostu wykorzystać moc i możliwości planowania zasobów przedsiębiorstwa oferowane przez system ERP, a także metody takie jak Inwentaryzacja Just-in-Time, zarządzanie odpadami czy nesting, tak aby zachować rentowność i wyprzedzić konkurencję. 
Masz-dość-kapitału-uwięzionego-w-magazynie
Logo firmy Monitor ERP System
zweryfikowano

0/5

Monitor ERP System

zarządzanie firmą i wsparcia decyzji biznesowych


Monitor ERP System
Cała Polska
300 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Elektronika, Meblarska, Metalurgiczna, Produkcyjna, Tworzywa sztuczne
Opis
Kompletny system zarządzania firmą i wsparcia decyzji biznesowych. MONITOR zapewnia Ci kontrolę nad całą Twoją działalnością. System ten składa się z wielu modułów, które w sumie obejmują wszystkie kluczowe działania we współczesnym przedsiębiorstwie produkcyjnym....
rozwiń