Ładowanie strony internetowej
Wskaźnik LCP wskazuje, jak szybko ładuje się strona internetowa. Mierzone jest to na podstawie czasu niezbędnego do załadowania w przeglądarce największego elementu występującego na pierwszym widocznym dla użytkownika ekranie – może to być tekst, grafika lub materiał wideo.
Obrazowo: jest to czas, po którym użytkownik uznaje, że strona się już załadowała (jego mózg dostaje informację: mogę już klikać po stronie). Nie zawsze oznacza to załadowanie wszystkich elementów strony, część z nich może zostać doładowana później.
Wynik LCP poniżej 2,5 sekundy oceniany jest jako pozytywny, między 2,5 a 4 sekundy jako przeciętny, wymagający poprawy, a powyżej 4, zły. Pamiętajcie, że sklep online, którego elementy ładują się zbyt długo, jest narażony na szybsze opuszczenie strony przez użytkownika.
Interaktywność panelu użytkownika
Miernik FID sprawdza opóźnienie reakcji serwisu przy pierwszym działaniu, na podstawie czasu od rozpoczęcia ładowania strony do momentu, gdy panel użytkownika staje się w pełni interaktywny. Najlepsze witryny mają FID na poziomie poniżej 100 ms. Wartość w zakresie 100-300 ms wskazuje na konieczność poprawy interaktywności, a przekroczenie 300 ms wyraźnie pogarsza user experience i może zniechęcać użytkownika do ponownych wizyt w sklepie internetowym.
Obrazowo: jest to moment, w którym może nastąpić interakcja ze stroną. Co z tego, że strona załadowała się szybko, jeżeli po kliknięciu w pierwszy element nie jesteśmy z niej w stanie korzystać? Dla użytkownika opóźnienie w tym zakresie może być źródłem frustracji, więc Google uznał, że jest to jeden z elementów decydujących o tym, czy dana strona ma dobry User Experience.
Wizualna stabilność witryny
Wskaźnik CLS mierzy wizualną stabilność układu strony internetowej. W tym celu zliczane są nieoczekiwane (niezwiązane z interakcją użytkownika) przesunięcia widoczne podczas ładowania witryny w przeglądarce. Dobry wynik interpretowany jako brak takich przesunięć to CLS na poziomie do 0,1. Między 0,1 a 0,25 mieści się przeciętny rezultat, wymagający poprawy stabilności układu, a powyżej 0,25 szata graficzna strony jest niestabilna i powoduje nieprzyjemne odczucia u użytkownika przy każdym przeładowaniu.
Obrazowo: Na pewno każdy z Was miał kiedyś sytuację, w której strona się ładuje. Jesteśmy już przekonani, że się załadowała i chcemy kliknąć w przycisk. Niestety w międzyczasie doładowała się informacja o ciasteczkach i zamiast kliknąć w link, który nas interesował, kliknęliśmy w inny element. Takie przesunięcia rodzą dużą frustrację u użytkowników i powinniśmy ich unikać, żeby zapewnić dobry User Experience.
Core Web Vitals a prowadzenie sklepu internetowego
Zmiany w sposobie oceny funkcjonowania stron pod kątem ich pozycjonowania w Google sprawiają, że dotychczas dobrze radzący sobie sklep internetowy może okazać się nieprzystosowany do nowej rzeczywistości i spaść o wiele pozycji w wynikach wyszukiwania. Oczywiście wszystkie te zmiany nie są pomyślane jako rzucanie kłód pod nogi osobom prowadzącym sprzedaż online, a raczej jako sposób zapewnienia internautom możliwie przyjemnego i bezpiecznego użytkowania stron internetowych.
Dokładnie na takie potrzeby i wymagania odpowiadają wskaźniki Google Core Web Vitals, mierzące, czy strona działa stabilnie oraz szybko. Możliwość sprawdzenia wyników Waszej witryny w narzędziach analitycznych to niepowtarzalna okazja, by dostosować sklep internetowy do obecnych wymogów technicznych, a także aktualnych wymagań klientów. Jest to też oczywiście świetny sposób, by stosunkowo niedużym kosztem wyprzedzić konkurencję i wywalczyć sobie lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.
Shopware vs Core Web Vitals
Analiza wykonana przez erwinhofman.com wykazała, że platforma sklepowa Shopware radzi sobie zauważalnie lepiej od konkurencji we wskaźnikach CWV. Badanie zostało oparte o porównanie technologii z publicznie dostępnych danych HTTP Archive i wskazuje procent bazujących na danych silnikach stron, cechujących się dobrymi wskaźnikami Google Core Web Vitals. Shopware jako jedyna platforma e-commerce osiąga w tym badaniu wyniki sięgające prawie 50% (w styczniu 2022 roku sięgające już nawet niemal 60% na platformach mobilnych i osiągające ponad 66% na komputerach), wyraźnie górując nad najbliższymi rywalami.
Wskazuje to na fakt, że Shopware stanowi doskonałą podstawę sklepu, w celu uzyskania dobrego pozycjonowania. Warto jednak podkreślić, że nawet najbardziej zaawansowana technologia jest nieprzydatna, jeżeli zaimplementuje się jej poprawnie. Świat SEO, jak i doświadczeń w internecie się stale zmienia, warto więc nawiązać współpracę z zaufaną agencją wdrażającą projekty. Na polskim rynku jest ok 20 agencji wdrażających Shopware, każda ma swoją specjalizację, pracują one w różnych budżetach, mają też inne doświadczenie. Warto skontaktować się z reprezentantem Shopware, żeby otrzymać rekomendację 2-3 firm, które najlepiej sprawdzą się w danym projekcie.
Raport dotyczący technologii Core Web Vitals
Raport e-commerce dotyczący Core Web Vitals to świetny sposób obserwacji, jak branża e-commerce radzi sobie z przygotowaniem do nowego sposobu pozycjonowania w wynikach wyszukiwania Google. Niemal wszystkie z wiodących platform sklepowych zaliczyły w ostatnim roku wyraźne wzrosty liczby sklepów dobrze przygotowanych pod kątem CWV.
Google Core Web Vitals to doskonałe narzędzie analityczne dla wszystkich twórców stron, zwłaszcza właścicieli sklepów internetowych. W przejrzysty, nieprzeładowany informacjami sposób na podstawie kilku prostych wskaźników można sprawdzić, jak użytkownicy mogą odbierać użytkowanie strony. A ponieważ w wyniku aktualizacji algorytmów Google, ma to ogromne znaczenie dla pozycjonowania, warto poświęcić czas na ich analizę.
Optymalizacja strony pod kątem nowych wymagań to ukłon w stronę użytkownika – poprawa wrażeń płynących z przeglądania strony ma niebagatelny wpływ na decyzje zakupowe. To, czy w ogóle dokonana zostanie transakcja, czy klient wróci albo poleci innym Wasz sklep, zależy w ogromnej mierze właśnie od User Experience.