enova365
Jak tworzyć roczne sprawozdania finansowe w grupach kapitałowych? Jak usprawnić konsolidację i składanie sprawozdań finansowych? Wystarczy wdrożyć moduł systemu ERP, zaprojektowany specjalnie z myślą o spółkach, działających w strukturze wielofirmowej.
Wiele firm w Polsce działa jako oddział większej firmy. Dotyczy to, na przykład, spółek działających jako grupy kapitałowe. Często, nawet jeśli w niewielkim stopniu różnią się one profilem działalności, stosują jeden wzór planu kont. Jednak są osobne pod względem finansowym, rachunkowym, podatkowym i sprawozdawczym. Oznacza to, że do poszczególnych spółek czy oddziałów firmy przyporządkowane są konta księgowe, dokumenty ewidencji oraz kasa czy bank. Cała grupa jest jednak traktowana jako podmiot. I tym samym, ma obowiązek przedłożyć łączne sprawozdanie finansowe z końcem roku obrotowego, które przygotowujemy za pomocą ERP. Przygotowanie go stanowi wyzwanie dla zespołów księgowych.
Przygotowanie planu kont dla organizacji wielofirmowych, jakimi są np. grupy kapitałowe, to wymagające zadanie. Warto jednak poświęcić na nie odpowiedni czas. Konstrukcja planu kont w zakresie kont analitycznych powinna:
Konta są maksymalnie ujednolicone, szczególnie na tych poziomach, które są wykorzystywane w sprawozdawczości. Chodzi o to, że im bardziej zgodne podejście do planu kont, tym łatwiej zbudować jednolite zestawienie księgowe. Zestawienie księgowe, które dla wielu firm policzy dane z kont i zaprezentuje je w takiej samej strukturze.
W pokonaniu powyższych wyzwań pomaga oprogramowanie ERP enova365, które wspierają zespoły księgowe spółek. Spółek, które działają w ramach GK, w strukturze wielofirmowej lub wielooddziałowej.
Na księgową konfigurację wielofirmową w jednej bazie w systemie enova365 składają się przede wszystkim dwa elementy – oddziały i plan kont.
Konfigurując program enova365, na liście oddziałów, niektóre z jednostek/podmiotów oznaczamy jako firmowe.
Oznaczenie oddziału jako firmowego powoduje, że od tej pory będzie w pracy operacyjnej traktowany jako indywidualna firma. Osobna pod względem ewidencyjnym, finansowym, księgowym i sprawozdawczym. Do takiej firmy będą przyporządkowane konta księgowe, dokumenty, rejestry, deklaracje i sprawozdania.
Na formularzu oddziału znajdują się ustawienia indywidualne dla firmy, takie jak:
Będą one wykorzystywane w pracy ewidencyjnej i sprawozdawczej.
W konfiguracji wielofirmowej enova365 każda firma ma swój zestaw kont, a dodatkowo utrzymywany jest jeden wzorcowy plan kont, który jest stale pielęgnowany. Jeżeli następuje konieczność dodania nowego konta, w pierwszej kolejności dodawane jest ono we wzorcowym planie kont i następnie kopiowane specjalną czynnością do pozostałych firm.
Konta analityczne słownikowe, korzystają z jednego zestawu słowników i powstają automatycznie we wszystkich firmach w trakcie księgowania konkretnych danych. Nie ma zatem konieczności wykonywania dodatkowych synchronizacji.
Ewidencjonowanie dokumentów firmowych opiera się na przyporządkowaniu każdego księgowanego dokumentu do firmy. Na podstawie, którego przyporządkowania system automatycznie dołącza kolejne elementy związane z tą firmą, na przykład:
Na podstawie zapisów księgowych automatycznie i na bieżąco powstaje zestawienie obrotów i sald. Analizujemy je z użyciem dedykowanych filtrów zarówno dla pojedynczej firmy, jak i dla wielu firm zbiorczo. System daje dużo możliwości filtrowania i grupowania danych. Co najważniejsze, obroty i salda zawsze są aktualne i znajdują się w jednym miejscu. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w przyjazny sposób eksportujemy je poza program, np. do Excela.
Dane z obrotów kont są podstawą do przygotowania w programie deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych. Zaliczki podatku są przygotowywane na aktualnie obowiązującym formularzu deklaracji CIT, która to deklaracja jest zasilana danymi z kont przy pomocy zestawień księgowych. Deklaracje podatkowe są przyporządkowane do firmy i uwzględniają okres obrachunkowy. Po przeliczeniu, na deklaracji powstaje płatność na indywidualny rachunek podatkowy firmy, i płatność ta jest podstawą do przygotowania przelewu podatku.
Każde sprawozdanie finansowe, w tym także sprawozdanie skonsolidowane, jest w ERP enova365 przygotowywane dwuetapowo.
Elementy sprawozdania finansowego to przede wszystkim bilans, rachunek wyników, zestawienie zmian w kapitale oraz rachunku przepływów pieniężnych. Dlatego, żeby stworzyć sprawozdanie finansowe spółki zacznij od przygotowania i zapisania wyników tych zestawień.
W enova365 znajdują się szablony bilansu, rachunku wyników, zestawień zmian w kapitale oraz rachunku przepływów pieniężnych zgodne z wymaganiami dla sprawozdań różnego rodzaju spółek.
Na pozycjach zestawienia użytkownik wprowadza odpowiednie formuły, w których może odwołać się, między innymi, do funkcji kont, takich jak obroty i salda, lub obliczeń realizowanych w innym zestawieniu. Po przygotowaniu formuł system automatycznie wykonuje obliczenia.
Co ważne, obliczanie w konfiguracji wielofirmowej:
Po wykonaniu obliczeń, które dodatkowo podglądamy w dedykowanym polu, z której firmy zostały pobrane dane. Obliczanie dla wielu firm odbywa się na podstawie wyboru firm w filtrze nad listą i wyniki są prezentowane dwojako. Albo zbiorczo w jednej pozycji. Wtedy źródła danych są widoczne w informacji o wyrażeniu, lub też w osobnych kolumnach dla każdej z firm.
Zestawienie jest tworzone po to, żeby stworzyć sprawozdanie finansowe spółki. Wynik obliczeń zostaje zapisany i przechodzimy do tworzenia sprawozdania finansowego.
W konfiguracji wielofirmowej każde zestawienie jest przyporządkowane do oddziału oznaczonego jako firma. Część danych na sprawozdaniu finansowym pobiera się automatycznie z danych konfiguracyjnych wskazanej spółki. Inne dane, takie jak wprowadzenie czy polityka rachunkowości wprowadza się ręcznie. Kolejny rodzaj danych to załączniki, na pprzykład noty objaśniające. Do zestawienia podpinamy również przygotowane wyniki zestawień. Wskazujesz tylko zatwierdzone wyniki zestawienia zgodne pod względem typu ze sprawozdaniem finansowym.
Kiedy wszystkie elementy sprawozdania finansowego są już uzupełnione, automatycznie generujemy eSprawozdanie, czyli sprawozdanie finansowe spółki w ściśle określonej formule logicznej w postaci pliku XML.
Funkcje enova365 dodatkowo ułatwiają generowanie sprawozdań.
Wysyłka gotowego pliku eSprawozdania w formie XML do Krajowego Rejestru Sądowego lub Krajowej Administracji Skarbowej odbywa się poza programem.
Konsolidacja sprawozdań finansowych a pozostałe rodzaje sprawozdań
Przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego odbywa się analogicznie jak przygotowywanie pozostałych rodzajów sprawozdań. Jedynie na formularzu sprawozdania należy wypełnić dodatkowe informacje na temat jednostek powiązanych.
Jednym z niewątpliwych wyzwań konsolidacji jest sporządzanie skonsolidowanego bilansu, rachunku wyników oraz pozostałych zestawień. Zastosowanie enova365 uprasza składanie sprawozdań finansowych z kilku powodów.
Żeby ująć pozostałe wyłączenia, których nie można uwzględnić w procesie księgowania i są obliczane poza programem, można skonstruować zestaw kont pozabilansowych, i syntetycznie, w gotowych kwotach zapisać na nich konkretne dane. Przy takim podejściu przygotowanie skonsolidowanego bilansu i pozostałych zestawień może odbyć się w następujących 3 krokach.
Przygotowanie skonsolidowanego bilansu, rachunku wyników i pozostałych zestawień w oparciu o same funkcje programu jest pewną propozycją. W praktyce, grupy kapitałowe często mają własne, wypracowane przez lata sposoby postępowania, i narzędzia spoza systemu ERP. Dla takich przedsiębiorstw dane księgowe z wielu firm w jednej bazie enova365 stają się doskonałym, jednolitym, uporządkowanym źródłem danych do dalszych analiz. Sprawdź możliwości enova365 w wersji dla dużych firm.