Przemysł wytwórczy, zarówno dyskretny, jak i procesowy, znajduje się w okresie intensywnych zmian. Transformacja została wywołana nie tylko globalną pandemią COVID-19, ale także zmianą zachowań klientów, którzy, co naturalne, oczekują najwyższego poziomu świadczonych usług na każdym etapie współpracy. Sytuacja rynkowa pokazuje, że aktualnie kluczowym wyróżnikiem producentów, niezależnie od segmentu, w którym działają (serwis, dostawa usług, partnerzy zewnętrzni) jest jakość obsługi oraz ocena i lojalność klienta.

Procesy i technologie wysuwają się na pierwszy plan
„Jeśli chodzi o zapewnienie pozytywnego doświadczenia, firmy często mają ograniczone możliwości zarządzania tym procesem. W całym łańcuchu wartości jest wiele momentów, w których można klienta zachwycić albo rozczarować. Odpowiedzą na te wyzwania jest dostarczenie wysokiej jakości usługi jako odpowiednio zarządzonego procesu. Klienci chcą niezawodności i odpowiedniego standardu, terminowych dostaw, łatwych zwrotów oraz korzyści z zamówionych produktów” – tłumaczy Głazowski.
Historycznie zarządzanie cyklem życia usług (SLM) było silosem samym w sobie. Jednak wraz ze wzrostem jego znaczenia, producenci ponownie pracują nad procesami i technologiami, które wspierają oferowane przez nich usługi. Priorytetem stało się realizowanie strategii przedsiębiorstwa, która uwzględnia obsługę klienta w swojej podróży do transformacji cyfrowej (DX).
„Z tego powodu ich oczekiwania stale rosną i firmy zdają sobie sprawę, że muszą bardziej położyć nacisk na kwestie doświadczeń klientów, a nie, tak jak było wcześniej, jedynie wyniki sprzedaży. W rezultacie niezwykle istotne jest, aby dostarczać tzw. „Moment of service”. Oznacza to odejście od nastawienia na natychmiastową sprzedaż i przychody, a skupienie się jakości produktu i długofalowej relacji z klientem opartej na współpracy” – dodaje prezes IFS Poland & EE.
Inwestycje cyfrowe, które skupiają się na rozwiązaniu pojedynczego problemu ustąpiły miejsca inicjatywom strategicznym, które poprawiają jakość obsługi, a także zapewniają przedsiębiorstwu informację zwrotną od klientów. Liderzy usług i działy IT lepiej rozumieją potrzebę ukierunkowanej wizji technologii i platform specyficznych dla ich działalności, które mogą być skalowalne w ramach zespołu serwisowego, a także ewoluować wraz ze zmieniającymi się potrzebami klientów i rozwojem modeli biznesowych.