Jak-pracownicy-marketingu-postrzegają-AI

Jak pracownicy marketingu postrzegają AI?

Nowe badanie: 60% marketerów twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja zmieni ich rolę w miejscu pracy, ale martwi się o jej dokładność

 

Z badań wynika, iż pracownicy działów marketingu szacują, że generatywna sztuczna inteligencja pozwoli im zaoszczędzić ponad pięć godzin pracy tygodniowo – równowartość ponad miesiąca rocznie*. Jednak, choć postrzegają tę technologię jako zmieniającą ich rolę w miejscu pracy, to zauważają jednocześnie potrzebę ludzkiego nadzoru, konieczność bazowania na zaufanych danych oraz szkoleń – jako krytycznych elementów dla pomyślnego jej wykorzystania.

Salesforce przeprowadził ankietę wśród ponad 1000 pracowników działów marketingu w ramach serii Generative AI Snapshot Series. Wyniki pokazały, że 51% z nich już korzysta** z generatywnej sztucznej inteligencji. Kolejne 22% planuje wykorzystać ją w najbliższym czasie, co daje łącznie prawie trzy czwarte marketerów.

Jednak ponad jedna trzecia z ankietowanych (39%) twierdzi jednocześnie, że nie wie, jak bezpiecznie korzystać z generatywnej sztucznej inteligencji. Zgłaszają oni obawy co do jej dokładności i potrzeby ludzkiego nadzoru, a także konieczności odpowiednich szkoleń i bazowania na zaufanych danych

Od personalizacji po produktywność – marketerzy twierdzą, że generatywna sztuczna inteligencja zmienia ich rolę

Marketerzy korzystający z generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystują ją obecnie to takich zadań jak tworzenie treści (76%) i pisanie tekstów (76%). Jednak wielu z nich widzi na horyzoncie gruntowne zmiany w swojej pracy, a 53% twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja „zmienia zasady gry”. Respondenci upatrują w SI zdolności do przekształcania sposobu analizowania danych, personalizowania treści komunikatów, tworzenia kampanii marketingowych oraz budowania/optymalizacji strategii SEO.

Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji marketerzy oczekują również oszczędności czasu i możliwości skupienia się na bardziej strategicznej pracy:

  • 71% twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja przejmie czasochłonne zadania
  • 71% twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja pozwoli im skupić się na bardziej strategicznych wyzwaniach.

 W rzeczywistości szacują, że generatywna sztuczna inteligencja pozwoli im zaoszczędzić ponad pięć godzin tygodniowo – równowartość ponad miesiąca rocznie* w pracy.

Dokładność i jakość SI to główne obawy

Dokładność i jakość zależą od danych. Aż 67% marketerów twierdzi, że dane ich firmy nie są odpowiednio skonfigurowane pod kątem generatywnej sztucznej inteligencji – mimo że podobna liczba (63%) twierdzi, że zaufane dane klientów są ważne dla pomyślnego wykorzystania SI w pracy.

Jest to opinia powtarzana także przez ekspertów. Według Clary Shih, dyrektora generalnego Salesforce ds. sztucznej inteligencji, „dane są paliwem dla sztucznej inteligencji”

Bez wysokiej jakości, zaufanych danych staje się ona „śmieciem na wejściu i śmieciem na wyjściu”. Sztuczna inteligencja czerpiąca ze źródeł danych, które są nieistotne, niereprezentatywne lub niekompletne może dostarczać toksyczne wyniki, generować uprzedzenia czy całkowicie błędne wnioski – powiedziała Clara Shih

71% marketerów uważa również, że brak w SI ludzkiej kreatywności i wiedzy kontekstowej, co jest potencjalną przeszkodą w pomyślnym wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji w miejscu pracy. W rezultacie 66% marketerów twierdzi, że do pomyślnego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji niezbędny jest ludzki nadzór.

Marketerzy potrzebują szkoleń, aby wykorzystać potencjał SI

Chociaż pracownicy działów marketingu są podekscytowani możliwościami generatywnej sztucznej inteligencji w zakresie przekształcania ich pracy, wielu z nich czuje się nieprzygotowanych do pełnego jej wykorzystania, a 43% twierdzi, że nie wie, jak uzyskać największą wartość z tej technologii.

Pomimo, że 54% marketerów uważa, iż programy szkoleniowe w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji są ważne, aby mogli z powodzeniem wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję w swojej roli, to aż 70% z nich twierdzi, że ich pracodawca nie zapewnia jeszcze szkoleń w zakresie wykorzystania SI.

Metodologia badania

Salesforce przeprowadził badanie na temat generatywnej SI we współpracy z YouGov w dniach 18-25 maja 2023 roku. Obejmowało ono ponad 4 135 pełnoetatowych pracowników z działów sprzedaży, usług, marketingu i handlu. Powyższe dane odzwierciedlają odpowiedzi od 1029 pełnoetatowych marketerów reprezentujących firmy różnej wielkości i z różnych sektorów w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Australii. Ankieta została przeprowadzona online. Dane zostały zważone i są reprezentatywne dla wszystkich pełnoetatowych pracowników w USA, Wielkiej Brytanii i Australii (w wieku 18+).

*(średnio 5 godzin tygodniowo zaoszczędzonych dzięki „generatywnej sztucznej inteligencji” x 52 tygodnie w roku) / 8-godzinny dzień pracy= średnio 32,5 dnia lub ponad miesiąc oszczędności rocznie

** wykorzystali generatywną sztuczną inteligencję w swoich przepływach pracy lub eksperymentują z nią w pracy.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Agenci AI pomogą w rozwoju ich kariery

92% programistów przewiduje, że agenci AI pomogą w rozwoju ich kariery Ostatnie badanie Salesforce „State of IT” pokazuje, że liderzy branży oprogramowania z optymizmem patrzą na rozwój agentów AI oraz ich wpływ na sektor. Ponad 90% programistów z entuzjazmem podchodzi do wpływu sztucznej inteligencji na ich kariery, a aż 96% spodziewa się, że poprawi ona doświadczenie deweloperskie. Najnowszy raport Salesforce State of IT pokazuje, że dla obszaru EMEA (Europe, the Middle East and Africa) aż 79% liderów branży uważa, iż agenci AI staną się równie nieodzownym narzędziem w tworzeniu aplikacji, co tradycyjne technologie programistyczne. Badanie obejmujące ponad 2000 liderów branży oprogramowania (w tym 1000 z EMEA) oraz dodatkowa ankieta wśród 250 programistów z USA pokazują niemal jednomyślny entuzjazm wobec agentów AI. Deweloperzy widzą w nich nie tylko sposób na zwiększenie efektywności i produktywności – aż 92% twierdzi, że „agentowa AI” pomoże im w rozwoju kariery. Niektórzy zwracają jednak uwagę, że zarówno oni sami, jak i ich firmy, potrzebują dodatkowych szkoleń oraz zasobów, aby skutecznie budować i wdrażać cyfrowych agentów. Dlaczego jest to istotne? Często mówi się, że programiści podchodzą do AI z rezerwą, jednak nowe badania pokazują coś zupełnie innego – deweloperzy z entuzjazmem przyjmują zmiany związane z agentami AI. Ich rozwój otwiera przed nimi nowe możliwości: mogą poświęcać mniej czasu na pisanie kodu i debugowanie, a skupić się na bardziej strategicznych zadaniach. Co więcej, dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu agentów opartych na narzędziach low-code/no-code, proces tworzenia oprogramowania staje się szybszy, prostszy i bardziej efektywny – niezależnie od poziomu umiejętności programistycznych. – Agenci AI zmieniają sposób pracy programistów, sprawiając, że tworzenie oprogramowania staje się szybsze, bardziej efektywne i po prostu przyjemniejsze. Dzięki nim cały proces przebiega sprawniej – AI wspiera programistów w pisaniu, przeglądaniu i optymalizacji kodu, co przekłada się na nowy poziom produktywności. Automatyzując żmudne zadania, takie jak czyszczenie danych, integracja czy podstawowe testy, agenci AI pozwalają deweloperom skupić się na tym, co najważniejsze: rozwiązywaniu złożonych problemów, projektowaniu architektury i podejmowaniu strategicznych decyzji – komentuje Alice Steinglass, EVP & GM, Platform, Integration and Automation w Salesforce. Wpływ agentów AI w liczbach Programiści z entuzjazmem podchodzą do agentów AI oraz wpływu sztucznej inteligencji na ich karierę Ankietowani deweloperzy cieszą się na myśl o tym, że agenci AI przejmą proste, powtarzalne zadania, pozwalając im skupić się na projektach o większym znaczeniu biznesowym: 96% programistów pozytywnie ocenia wpływ agentów AI na ich codzienną pracę. Największe zainteresowanie budzi wykorzystanie agentów AI do debugowania i rozwiązywania błędów, a następnie do generowania przypadków testowych oraz tworzenia powtarzalnego kodu. Ten trend pojawił się w momencie, gdy już 92% programistów chce mierzyć swoją produktywność nie liczbą linii kodu, ale rzeczywistym wpływem ich pracy na rozwój organizacji. Dzięki agentom AI deweloperzy spodziewają się większego zaangażowania w strategiczne projekty, takie jak nadzór nad AI czy projektowanie złożonych systemów. Dzięki agentom AI opartym na narzędziach low-code/no-code, programiści na każdym poziomie zaawansowania mogą teraz tworzyć i wdrażać inteligentnych asystentów. Badani wskazują, że takie rozwiązania mogą przyczynić się do demokratyzacji i skalowania rozwoju AI: 82% programistów z EMEA korzystających z agentów AI używa obecnie narzędzi low-code/no-code. 77% uważa, że low-code/no-code może pomóc w upowszechnieniu rozwoju AI. 76% twierdzi, że te narzędzia mogą przyspieszyć skalowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Secret Escapes, platforma oferująca luksusowe hotele i podróże w promocyjnych cenach na całym świecie, wykorzystuje Agentforce, aby usprawnić obsługę klientów i szybciej odpowiadać na nietypowe zapytania podróżnych. Dzięki narzędziom Salesforce Agent Builder opartym na low-code, zespół deweloperów Secret Escapes zbudował, przetestował i wdrożył swojego agenta AI w zaledwie dwa tygodnie – zamiast sześciu miesięcy, które wcześniej zajmowało stworzenie i szkolenie bota. Deweloperzy oczekują większych zasobów do budowy agentów AI Deweloperzy twierdzą, że zaktualizowana infrastruktura, więcej możliwości testowania oraz szkoleń są kluczowe, gdy przechodzą na tworzenie i wdrażanie agentów AI. Potrzeby infrastrukturalne: Wielu deweloperów (78%) uważa, że ich organizacje muszą zaktualizować infrastrukturę, aby tworzyć i wdrażać agentów AI.Niemal połowa (48%) deweloperów uważa, że jakość i dokładność ich danych nie jest wystarczająca do skutecznego rozwoju i wdrożenia agentów. Możliwości testowania: Połowa (48%) deweloperów twierdzi, że ich procesy testowe nie są w pełni przygotowane do budowy i wdrażania agentów AI. Umiejętności i wiedza: 77% deweloperów uważa, że znajomość AI wkrótce stanie się podstawową umiejętnością w ich zawodzie, ale ponad połowa (54%) nie czuje, że są w pełni gotowi na erę agentów pod względem ich umiejętności. Respondenci ankiety wskazali szkolenie z zakresu technicznych umiejętności AI oraz redefinicję obecnych ról jako najważniejsze obszary, w których pracodawcy powinni udzielić im wsparcia. Dane pochodzą z segmentu liderów rozwoju oprogramowania, uzyskanych w ramach podwójnie anonimowej ankiety wśród decydentów IT, przeprowadzonej w okresie od 24 grudnia 2024 roku do 3 lutego 2025 roku. Respondenci pochodzą z Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Indonezji, Irlandii, Izraela, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Nowej Zelandii, Norwegii, Portugalii, Singapuru, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Dodatkowe dane zostały zebrane wśród niemal 250 deweloperów na pierwszej linii, we współpracy z YouGov, w Stanach Zjednoczonych w dniach od 14 do 21 lutego 2025 roku
Agenci-AI-pomogą-w-rozwoju-ich-kariery

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń