jak przygotować firmę do black friday

Jak przygotować firmę do Black Friday?

Choć Black Friday wypada dopiero w listopadzie, to warto zacząć przygotowania do obsługi zwiększonej liczby zamówień o wiele wcześniej. Może ona negatywnie wpłynąć na możliwości przerobowe firmy. Jednak aby tego uniknąć, warto poznać dobre praktyki, zwiększające efektywność obsługi zamówień nie tylko w święto wyprzedaży, ale także w trakcie każdego okresu piku sprzedażowego.

Jak przygotować się do Black Friday 2022?

Wiele sklepów wykorzystuje Black Friday do obniżenia cen. Tradycja o amerykańskich korzeniach została bardzo dobrze odebrana przez Polaków, więc od kilku lat w listopadzie można zaobserwować rywalizację pomiędzy firmami handlowymi. Czy jednak dobra oferta to jedyne, czego trzeba, by zdobyć klientów? Jak poradzić sobie z raptownym zwiększeniem liczby zamówień? Piki sprzedażowe nie powinny stanowić już dłużej problemu, jeśli będziesz trzymać się poniższych wskazówek.

 Przygotuj promocje na Black Friday

Zacznij od utworzenia oferty promocyjnej, którą zaprezentujesz w Black Friday. Jeżeli nie masz pomysłu, lub nie wiesz, co będzie korzystne zarówno dla Ciebie, jak i dla klienta, to zrabatuj produkty, które chcesz od dawna wyprzedać, lub te dobrze rotujące, aby nie mieć problemu z uzupełnieniem zapasów. Ponadto możesz skorzystać z różnych rodzajów zniżek: gratis do zakupu powyżej pewnej kwoty, 2 rzeczy w cenie 1, zniżka 50% na drugi produkt, czy też najzwyklejsza promocja na dany przedmiot. Aby nie stracić, warto dobrze obliczyć promocję – tak, aby klient myślał, że oszczędza, podczas gdy wydaje więcej, niż zazwyczaj.

 

Wyobraź sobie, że kupujący otrzymuje rabat 10% na wartość całego koszyka zakupowego, jeżeli ma w nim produkty na łączną kwotę 150 złotych. Jeśli w koszyku znajduje się już asortyment za 110 czy 130 złotych, nabywca chętnie dorzuci jeszcze inny produkt, aby skorzystać z promocji – choć na początku tego nie planował.

 Ułóż strategię marketingową

Rabaty to jeszcze nie wszystko. Potrzebujesz też strategii marketingowej, aby klienci dowiedzieli się o tym, że mogą u Ciebie skorzystać. W zależności od tego, w jakiej branży działasz, zastanów się, jaka taktyka będzie odpowiednia. Czy lepsza będzie wysyłka newslettera z informacjami, skierowana do stałych klientów, reklama Facebook Ads lub Google Ads, współpraca z influencerami, czy może reklama telewizyjna?

 

Popularną strategią, zapewniającą pełnię kontroli nad sprzedażą, jest omnichannel. Ten model zakłada, że wszystkie kanały sprzedaży są spójne i posiadają jednolitą strategię sprzedaży. Klienci doznają takich samych wrażeń zakupowych bez względu na to, czy zamówi towar online, u przedstawiciela handlowego, czy kupią go stacjonarnie. Warto zastanowić się nad wdrożeniem omnichannel w firmie, szczególnie że może pomóc w zdobyciu przewagi nad konkurencją.

 Nie zapominaj o zapleczu technicznym

Wiele osób zapomina, że piki sprzedażowe nie oznaczają jedynie zysku. To również spore obciążenie, szczególnie gdy przedłużysz promocję o kilka dni. Zwiększenie liczby zamówień przekłada się na więcej pracy dla magazynierów. Ponadto uzupełnianie braków towaru, który został wykupiony, kompletowanie oraz wysyłka paczek, obsługiwanie zwrotów oraz zapytań klientów – to kolejne aspekty typowe dla Black Friday. Musisz również pamiętać o tym, że kupujący oczekują, że Twoja platforma e-Commerce będzie przejrzysta, a także łatwa w obsłudze. Dlatego warto pomyśleć o tych trudnościach wcześniej i dostosować procesy w firmie do okoliczności.

 

Niektóre branże posiadają możliwość przygotowania prekompletów, czyli gotowych zestawów produktów, które zazwyczaj zamawia się razem. Można także zatrudnić pracowników sezonowych, aby wesprzeć magazynierów w bieżących zadaniach w trakcie piku. Ponadto, aby polepszyć przepływ informacji między magazynem a sklepem internetowym, warto zintegrować platformę e-Commerce z oprogramowaniem ERP lub WMS.

System ERP i Black Friday

System ERP może być pomocne podczas każdego okresu wzmożonej sprzedaży – nie tylko Black Friday, ale też Święta, Cyber Monday, wyprzedaże posezonowe. Największą zaletę systemu stanowi automatyzacja obsługi zamówień. Dzięki niej możliwa jest realizacja ok. 95% zleceń bez potrzeby zaangażowania operatorów z biura obsługi klienta.

 

Oprogramowanie pomaga uzupełniać braki towaru poprzez weryfikację dostawców oraz wybór tego, który najszybciej doręczy potrzebny asortyment. W ten sposób ciągłość dostępności produktów w Twoim sklepie zostaje zachowana. Klienci mogą także otrzymywać powiadomienia SMS, wysyłane automatycznie, gdy zabraknie produktów, które zamówili. W takich wiadomościach może zostać umieszczona propozycja zamiany na inny, dostępny w danym momencie produkt. Zintegrowanie ERP z firmą kurierską pozwoli na wysłanie zamówienia jeszcze w ten sam dzień.

Podsumowanie

Bez względu na to, czy to wyprzedaż posezonowa, Cyber Monday, Święta, czy Black Friday stanowi dla Ciebie wyzwanie, porady zawarte w artykule pomogą Ci w przygotowaniu organizacji do nadchodzących wydarzeń. Jeżeli odpowiednio do nich podejdziesz, zyskasz wiele cennych doświadczeń.

 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Teneum WMS wspiera obsługę procesów logistycznych

Wrocławski operator logistyczny, LogBox, szukał rozbudowanego narzędzia do zarządzania magazynem wysokiego składowania. Zdecydował się na wdrożenie systemu WMS Teneum, który został dopasowany do charakterystyki działalności przedsiębiorstwa oraz specyfiki jej operacji, co przełożyło się na znaczący wzrost efektywności pracy magazynu. O firmieLogBox jest operatorem logistycznym z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze e-Commerce. Przedsiębiorstwo świadczy usługi w zakresie obsługi sklepów internetowych, magazynowania towarów oraz całościowej realizacji zamówień (zarówno detalicznych, jak i hurtowych), dystrybucji i transportu. Magazyn pełni także rolę centrum dystrybucyjnego, w ramach którego realizowane są procesy związane z eksportem, importem oraz dystrybucją marek własnych. Dynamiczny rozwój spowodował, że przedstawiciele firmy zaczęli poszukiwać nowych możliwości rozwoju, zwiększania efektywności i wzrostu. Warto wiedzieć, że głównym klientem LogBox jest Gunfire (GF Corp) – jeden z największych dostawców replik broni w Europie. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku ponad 15 lat i specjalizuje się w sprzedaży detalicznej Air Soft Guns (ASG), części i akcesoriów, sprzętu do survivalu oraz militariów. W swoim portfolio GF Corp posiada wiele rozpoznawalnych w branży marek. Poza tym firma rozwija własne brandy, które obok działalności handlowej, stanowią jeden z głównych elementów jej działalności. W tym momencie w jej ofercie znajduje się ponad 9 tysięcy produktów. Geneza projektuZe względu na szybki rozwój i nowe wyzwania firma LogBox poszukiwała systemu informatycznego, które odpowiadałoby jej rosnącym potrzebom. Dotychczasowe rozwiązanie nie było odpowiednio dopasowane do modelu biznesowego związanego z realizacją usług fulfillment, a to blokowało intensyfikację działań. Przedstawiciele firmy szukali takiego oprogramowanie, które przede wszystkim pozwoliłoby usprawnić pracę magazynu, ale też uporządkować procesy komunikacji i rozliczeń z klientami przy uwzględnieniu wyjątkowej specyfiki branży fulfilment. Ostatecznie zdecydowali się na wdrożenie WMS Teneum. Cele projektu O konieczności wdrożenia nowego systemu zadecydowało kilka głównych czynników. Przede wszystkim przeprowadzka do nowego magazynu, chęć systematycznego zwiększania jakości obsługi klientów oraz plan rozszerzenia skali świadczenia usług fulfillment. Dla przedstawicieli LogBox kluczowa była możliwość dostosowania metod zarządzania procesami magazynowymi do zróżnicowanego charakteru zamówień (hurtowe, wielopozycyjne, jednopozycyjne), jak i indywidualnych oczekiwań poszczególnych klientów odnośnie do sposobu pakowania zamówień. Główne cele, które zdefiniowane zostały na początku projektu, to: integracja z systemem ERP (Comarch XL),zwiększenie wydajności w zarządzaniu magazynem, usprawnienie i zwiększenie kontroli wysyłek. RozwiązaniaPrace rozpoczęły się po przeprowadzeniu sprintu analitycznego. Pierwszym etapem projektu była integracja z dotychczas używanym systemem ERP. Proces ten był kluczowym krokiem milowym we współpracy i stanowił pierwsze duże wyzwanie.  Drugim etapem był projekt wdrożenia systemu WMS. Istotną okolicznością, która towarzyszyła pracom projektowym, a następnie uruchomieniu systemu, była przeprowadzka do nowego, znacznie większego magazynu. LogBox zmieniał lokalizację swojego centrum dystrybucyjnego tuż przed wdrożeniem WMS. Fakt ten stanowił wyzwanie, ponieważ oprócz oczywistych trudności logistycznych związanych z transportem towaru do nowej lokalizacji oraz jego odpowiedniego rozmieszczenia, wiązał się także ze zwiększaniem skali działania firmy oraz reorganizacją procesów magazynowych. Nowa przestrzeń to 3500 m2 powierzchni, wyposażonej w regały wysokiego składowania i antresolę, w której wydzielona została dedykowana strefa pakowania. Uruchomienie systemu WMS odbyło się równolegle z przeprowadzką.   W ramach projektu zaimplementowany został szereg rozwiązań, które znacznie usprawniły działanie przedsiębiorstwa. Wśród najważniejszych można wymienić: Multipicking – rozwiązanie umożliwiające obsługę wielu zamówień w tym samym czasie. Na bazie analizy struktury zamówień, oprogramowanie łączy je w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera. Zastosowane rozwiązania usprawniły, kompletację zamówień, pozwoliły na znaczne przyspieszenie realizacji, a także spowodowały zmniejszenie ilości pomyłek w trakcie zbiórki towarów. Zamówienia jednopozycyjne – multipicking został rozszerzony o praktykę komplementacji zamówień jednopozycyjnych. To klasyczna kompletacja jednoprzebiegowa, polegającą na zbieraniu przez magazyniera wszystkich towarów razem bez podziału na zamówienia, które następnie są dzielone przez pakującego. W razie potrzeby (w okresach pików sprzedażowych, np. w okresie przedświątecznym lub podczas Black Friday) proces ten jest włączany przez kierownika magazynu. Dzięki zastosowaniu tego  rozwiązania pracownicy mogą w efektywny sposób realizować jednocześnie dużą liczbę zamówień, oszczędzając czas i zachowując wysoki poziom wydajności swojej pracy bez względu na liczbę zamówień. Zastosowanie tej metody pozwala na znaczne przyspieszenie procesu pakowania, który w tym modelu polega  na skanowaniu jednego produktu z puli zebranych, pakowaniu go i naklejaniu etykiety drukowanej przez system. Proces jest prosty i powtarzalny. Obsługa zamówień B2C i B2B w jednym magazynie – aby usprawnić jednoczesną obsługę zróżnicowanych zamówień, system WMS automatycznie dzieli je na części, zlecając ich równoległą realizację. System analizuje zamówienia w czasie rzeczywistym, dzieli je na strefy zbiórki, a następnie konsoliduje w procesie pakowania. Takie rozwiązanie pozwala przyspieszać realizację zleceń i porządkować procesy w magazynie obsługującym zarówno klientów detalicznych, jak i hurtowych, Panel pakowania – rozwiązanie, którego podstawową rolą jest uproszczenie i przyspieszenie procesu pakowania. Pełni również rolę drugiego punktu kontroli poprawności skompletowanych zamówień, a także łącznika między magazynem i spedycją. W jednym panelu rejestrowane są parametry, wpływające na koszty oraz specyfikację dostawy – waga towaru wraz z opakowaniem i wypełniaczami (na przykład w postaci założonego z góry narzutu 5% wagi towaru) oraz wymiary. W kolejnym kroku automatycznie drukowane są odpowiednie listy spedycyjne. Przyklejenie dokumentów na paczki zamyka proces obsługi zamówień w magazynie. W efekcie proces pakowania został przyspieszony, a błędy w zamówieniach wyeliminowane. Automatyczne rozlokowanie towarów – oprogramowanie zarządza rozmieszczeniem i relokacją towarów w sposób automatyczny tak, aby proces zbiórki towarów do wydania był możliwie jak najszybszy. Ewidencja zamówień wysyłki towarów oraz awizacja przyjęć według kartoteki asortymentowej danego klienta i jego bazy odbiorców / dostawców. Dedykowane analizy – system został wzbogacony o raporty analityczne, monitorujące przebieg pracy w magazynie oraz dostarczające szeregu cennych informacji na temat efektywności poszczególnych procesów i etapów kompletacji zamówień. Narzędzie stanowi wsparcie dla kierownika magazynu, pozwalając mu obiektywnie oceniać efektywność pracy. Optymalizacja czasu realizacji zamówień – oprogramowanie WMS pomaga badać ten wskaźnik, a także pokazuje jaki procent zamówień został zrealizowany w danym czasie. Parametr ten pozwala również dopasować zasoby ludzkie do prognozowanego poziomu sprzedaży. WMS, dzięki funkcjonalnościom typu multipicking czy obsługa zamówień jednopozycyjnych pozwala na realizowanie zakładanych celów biznesowych i KPI, które zakładają realizację 98% zamówień w mniej niż 24h. Monitorowanie wydajności pracy – system WMS wspiera monitorowanie wydajności pracy, co pozwala lepiej dobrać zespół, uwzględniając umiejętności konkretnego pracownika na danym stanowisku i efektywnie planować pracę z wyprzedzeniem. Efekty Wdrażając dedykowany system WMS Teneum, firma LogBox osiągnęła: istotny i dynamiczny wzrost wydajności realizowanych dziennie linii na poziomie 233% – z 1200 na 4000, wzrost ogólnej wydajności magazynu o 300%, skrócenie czasu realizacji zamówień do jednego dnia, nawet w okresach zwiększonego popytu, obniżenie poziomu braków w wysyłanych towarach z 2-3% do poniżej 0,5% linii wysłanych w danym miesiącu, zredukowanie czasu pracy magazynierów z trzech do jednej zmiany. Jak pokazują powyższe wyniki, LogBox znacznie poprawił efektywność i wydajność procesów. Pozwoli to na kontynuację intensywnych działań rozwojowych. Co więcej, firma zyskała otwartą przestrzeń do zwiększania jakości obsługi klientów, co z sukcesami realizuje.
Teneum-WMS-wspiera-obsługę-procesów-logistycznych
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń