Początek roku, to dobry moment, żeby określić strategię działania na cały rok. Większość firm w swoich planach ma rozwój i cyfryzację. A do ich wykonania będą potrzebne odpowiednio dobrane narzędzia. Dlatego to też jest dobry czas, żeby zastanowić się nad wyborem takich narzędzi. Niewątpliwie jest nim system do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP) czy też platforma e-commerce.
Rok 2023 to rok, któremu już od samego początku towarzyszy strach, również w inwestycje. Spowolnienie gospodarki podyktowane kryzysem, wojna za wschodnią granicą i efekty post pandemiczne, dają się wielu firmom we znaki.
Ale eksperci twierdzą, że to właśnie rok 2023 jest tym, w którym należy zainwestować w cyfryzację, bo już 2024 zapowiadany jest rokiem powrotu do tzw. „normalności”, a tym samym wzrostem sprzedaży, zapotrzebowania na nowe usługi i produkty.
Wybór odpowiedniego systemu ERP czy rozwiązania e-commerce to pierwszy krok. Kolejny to odpowiednie zarządzanie wdrożeniem takiego narzędzia, czyli zarządzanie projektem i odpowiednia komunikacja przed, w czasie i po wdrożeniu. To wciąż jest nie lada wyzwanie w wielu polskich firmach.
Dlatego Marek i Rafał zorganizowali spotkanie, z którego dowiecie się, jak komunikować się w projekcie z dostawcą, oraz swoimi pracownikami. Na co zwrócić szczególną uwagę, żeby wdrożenie nowego systemu przebiegało zgodnie z harmonogramem i bez problemów.
Serdecznie zapraszamy nasz kanal YT gdzie znajdziecie nagranie „Komunikacja w projekcie ERP. Jak przygotować zespół do wdrożenia systemu?”.
Jak zapakować zamówienie, żeby klienci chcieli wrócić do Twojego sklepu online?
Sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki nie tylko przekładają się na opinie klienta o sklepie online.
Zgodnie z prawem za bezpieczeństwo przesyłki, jej przypadkowej utraty lub uszkodzenia w trakcie transportu do klienta odpowiada właściciel sklepu internetowego. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy do jej uszkodzenia doszło z winy profesjonalnego przewoźnika.
W sytuacji uszkodzenia przesyłki przez firmę kurierską, klient składa reklamację do sprzedawcy. Skoro to sklep zleca dostawę, wiec to na nim spoczywa obowiązek dochodzenia roszczeń od firmy kurierskiej.
Jak wynika z danych zebranych przez Przesylarka.pl, aż 3 na 1000 przesyłek uległo uszkodzeniu w transporcie kurierskim w 2022 roku.
Dlatego chcąc uniknąć niezadowolenia klienta i kłopotów z reklamacją warto zadbać również o odpowiednie i estetyczne zapakowanie zamówienia.
Proces pakowania zamówień
Pakowanie przesyłek to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Najlepiej stworzyć dla niego specjalnie przystosowane miejsce zaopatrzone w odpowiednie do pakowania paczek materiały i przyrządy. Warto ustalić standardy, które wpłyną na spójny wizerunek marki. Jest to bardzo istotne, szczególnie gdy za pakowanie odpowiada więcej osób. Tworząc zasady warto zwrócić uwagę na:
szybkość i prostotę pakowania i rozpakowania,
możliwie najniższy koszt przesyłki,
zabezpieczenie produktów przed zniszczeniem w procesie dostawy,
podejście proekologiczne,
zbudowanie relacji z klientem.
Materiały wykorzystywane do pakowania przesyłek powinny również iść w zgodzie z profilem firmy, np. naturalne kosmetyki dobrze jakby były zapakowane w ekologiczne kartony i wypełniacze.
Jak prawidłowo spakować zamówienie?
Koszt materiałów wykorzystywanych do spakowania zamówienia ponosi sprzedawca, dlatego przy opracowywaniu standardów pakowania powinno towarzyszyć hasło umiar. Formę opakowania zawsze należy dostosować do specyfiki sklepu, wysyłanego towaru oraz wielkości gabarytowej zamówień. Zawsze należy pamiętać, aby:
wielkość paczki była proporcjonalna do rozmiarów zawartości,
użyć tylko niezbędnej ilości wypełniaczy,
zabezpieczyć ostre krawędzie i delikatne przedmioty,
odpowiednio oznakować paczkę zawierającą szkło,
zakleić paczkę w taki sposób, aby uniemożliwić jej samodzielne otwarcie w transporcie.
Jak wyróżnić się opakowaniem przesyłki?
Opakowania przesyłek w e-commerce może dodatkowo pełnić formę reklamy i stanowić część brandingu firmy. Jest wiele sposobów na wyróżnienie się właśnie wyglądem paczki. W tym celu można wykorzystać:
kartony z nadrukowanym lub naklejonym logo,
taśmę klejącą z logo lub hasłem marki,
papier pakowy z nadrukiem,
próbkę produktu,
kupon z kodem rabatowym na kolejne zakupy,
podziękowanie za zakupy w sklepie,
instrukcję dotyczącą ponownego użycia opakowania.
Estetyczne opakowanie opatrzone logo firmy oraz jakiś gratis, próbka, zniżka zawsze zostaną zapamiętane i docenione.
Najczęstsze błędy popełniane przy pakowaniu zamówień
Głównym błędem popełnianym przy pakowaniu zamówień jest wykorzystanie za dużych kartonów. Po pierwsze generuje to dodatkowe koszty, gdyż paczka zajmuje wtedy więcej miejsca na magazynie, wymaga użycia większej ilości wypełniacza i co najważniejsze cena przesyłki jest uzależniona od jej gabarytu. Inne błędy, na które trzeba uważać to:
brak produktu w paczce – w trakcie kompletowania zamówienia zawsze należy dokładnie sprawdzić, czy wszystkie produkty trafiły do paczki,
zniszczony produkt – wszelkie podatne na zniszczenia artykuły należy dodatkowo zabezpieczyć,
zbyt dużo wypełniacza – użycie nadmiaru wypełniacza sprawi, że klient będzie musiał poradzić sobie z dodatkową ilością śmieci,
nadmiar taśmy klejącej – oprócz kwestii estetycznej trzeba mieć na uwadze, że nadmiernie oklejone przesyłki trudniej będzie otworzyć i niechcący można uszkodzić produkty w środku.
Choć możliwość otrzymania zamówienia do 12h jest w stanie zmotywować aż 87% klientów do dokonania zakupu, to na ich opinie o sklepie i decyzji o powrocie wpłynie także sposób spakowania zamówienia oraz wygląd paczki.
Warto się postarać, bo jak pokazują badania opublikowane przez Small Business Trends, prawdopodobieństwo kolejnej sprzedaży do obecnego klient wynosi aż 60-70%, podczas gdy do nowego tylko 5–20%.
Humansoft e-commerce – Twoja sprzedaż online na wyższym poziomie
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak system ERP – pracujący na wspólnej bazie danych ze sklepem internetowym i platformą B2B oraz zintegrowany z BaseLinkerem i popularnymi marketplace’ami (Allegro, Amazon, eBay, Empik, Erli itp) – może zrewolucjonizować Twoje działania sprzedażowe on-line, zapraszamy do kontaktu.