Jak-się-przygotować-do-wyzwań-księgowych-związanych-z-rozwojem-e-commerce

Jak się przygotować do wyzwań księgowych związanych z rozwojem e-commerce?

Z roku na rok możemy zaobserwować coraz większy rozwój e-commerce. Nie ma co się dziwić, sprzedaż internetowa oznacza szereg korzyści i jest coraz bardziej pożądana przez konsumentów. Jeżeli zastanawiasz się nad wprowadzeniem sprzedaży internetowej warto wziąć pod uwagę, że taka sprzedaż wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami z zakresu księgowości. W jaki sposób trzeba więc przygotować się do zarządzania e-sprzedażą z perspektywy księgowości ?

 

Handel e-commerce – co to takiego?

Handel e-commerce to najprościej rzecz ujmując sprzedaż oraz kupno towarów czy usług przy pomocy Internetu. Taka forma handlu wykorzystywana jest nie tylko między przedsiębiorcą a konsumentem tzw. B2C ale także pomiędzy przedsiębiorcami – sprzedaż B2B. Dodatkowo handel e-commerce może odbywać się miedzy konsumentami (C2C), szczególnie przy użyciu przystosowanych do tego platform np. OLX, Allegro.pl czy Vinted. Najpopularniejszymi formami handlu e-commerce są sklepy internetowe, portale ogłoszeniowe oraz serwisy aukcyjne.

Sprzedaż internetowa = dodatkowe obowiązki

Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się połączyć dwie formy sprzedaży – tradycyjną i internetową, zarówno jego jak i jego księgowego czekają dodatkowe obowiązki. Połączenie dwóch form sprzedaży wiąże się m.in z większą ilością dokumentów koniecznych do zarejestrowania. W takim wypadku warto zwrócić też uwagę na kwestie podatkowe – zwłaszcza jeżeli dane przedsiębiorstwo zarejestrowane jest na VAT z tytułu sprzedaży wysyłkowej. W przypadku sprzedaży internetowej, każda osoba fizyczna kupująca towar lub usługę dokumentowana jest osobną fakturą – generowanie takiej liczby dokumentów zajmuje znacznie większej czasu. Co więcej przeprowadzanie tak dużej ilości codziennych transakcji wpływa na zwiększenie ryzyka popełnienia błędów rachunkowych.

W takim wypadku z pomocą przychodzą zaawansowane programy do księgowości i fakturowania. W przypadku e-commerce koniczne jest także pilnowanie terminów w których powstaje obowiązek podatkowy dla sprzedaży online.

Zobacz także: PIT-11 – czy należy posiadać potwierdzenie odbioru przez pracownika?

Konieczność edukacji

Handel e-commerce wymaga posiadania odpowiedniego poziomu wiedzy na tematy sprzedażowych platform internetowych czy handlu międzynarodowego. Przedsiębiorcy decydujący się na taką sprzedaż powinni posiadać doświadczony w zakresie sprzedaży internetowej dział księgowości. Nie każdy księgowy bowiem posiada wystarczającą wiedzę w temacie e-commerce. Ci, którzy takiej wiedzy nie posiadają nie będą w stanie zagwarantować odpowiedniego wsparcia i doradztwa z zakresu prawa oraz podatków. Szczególnym wyzwaniem dla działów księgowości czy zewnętrznych biur rachunkowych jest aspekt sprzedaży internetowej na rynku międzynarodowym.

Biura Rachunkowe decydujące się na współprace z klientem prowadzącym sprzedaż internetową muszą szczegółowo zaznajomić się z tematem. Zazwyczaj oznacza to dodatkowy czas poświęcony na pracę niezwiązaną bezpośrednio z księgowością. Często konieczne okazuje się że taka współpraca oznacza wzięcie udziału w odpowiednim szkoleniu, które przygotowuje do zarządzania księgowością w obszarze e-commerce.

Zakup odpowiednych narzędzi

Nie wszystkie rozwiązania dostępne na rynku pozwalają na zarządzanie sprzedaż internetową klientów. Oznacza to, że nie każde biuro będzie w stanie od razu przyjąć klienta z taką sprzedażą. Decydując się na współpracę z przedsiębiorcą prowadzącym sprzedaż e-commerce, często trzeba zainwestować w dodatkowe oprogramowanie, które pozwoli na ewidencjonowanie transakcji w sklepie online. Oprócz samych poszukiwań odpowiedniego narzędzia warto zadbać o odpowiednie przygotowanie przed jego wdrożeniem i zastanowić się nad konkretną strategią pracy.

Ważne jest, żeby system księgowy współpracował z programem sprzedażowym wykorzystywanym przez klienta. Przykładem takiego oprogramowania jest Symfonia ERP, który obejmuje takie obszary jak finanse i księgowość, wsparcie sprzedaży, zarządzanie magazynem, kadry, płace i HR oraz zarządzanie produkcją. Dodatkowo program umożliwia powiązanie danych klasycznego kanału sprzedaży ze sprzedażą e-commerce i gromadzi w jedynie miejscu wszystkie niezbędne dane.

Zobacz także: Zarządzanie czasem pracy w firmie – jak wybrać oprogramowanie?

Przekroczenie progów dla sprzedaży wysyłkowej 

Wyjątkową sytuacją jest sprzedaż produktów zagranicę. Polscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż e-commerce do osób fizycznych z innych państw Unii Europejskiej musza liczyć się z możliwością przekroczenia progów sprzedaży wysiłkowej, które ustalone są w przepisach VAT w danym kraju. Limity te wiążą się często z obowiązkami rejestracyjnymi na potrzeby VAT, tym razem w konkretnych krajach Unii. W takim przypadku biuro rachunkowe powinno zapewnić swoim klientom, którzy taką działalność prowadzą wsparcie m.in. w zakresie rejestracji na potrzeby VAT oraz wymogów podatkowych danego państwa.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Konferencja – Cyfryzacja bez ryzyka. Jak zrobić to dobrze?

O wydarzeniu Zapraszamy na wyjątkowe śniadanie poświęcone cyfryzacji procesów biznesowych i podatków! Odkryj, jak nowoczesne technologie mogą zrewolucjonizować Twoją firmę, zwiększyć efektywność operacyjną i poprawić zarządzanie danymi. Spotkaj się z ekspertami, poznaj inspirujące historie sukcesu i zdobądź wiedzę niezbędną do wprowadzenia cyfrowej transformacji w Twoim przedsiębiorstwie. Zarezerwuj swoje miejsce już dziś i przygotuj swoją firmę na przyszłość! Wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona! Skrócona agenda wydarzenia Data:14 listopada 2024r. Godzina:9:30 – 14:30 Miejsce:Business Well ul. Polska 15, 60-595 Poznań   9:30 – 10:00 – Networking przy porannej kawie 10:00 – 10:10 – Powitanie i przedstawienie Partnerów 10:10 – 10:40 – Strategia transformacji cyfrowej wewnątrz firmy 10:40 – 11:10 – Jak krok po kroku wdrażać nowe technologie 11:10 – 12:00 – Jak technologia rozwiązuje problemy biznesu 12:00 – 12:30 – Przerwa 30 minut 12:30 – 13:15 – Zwrot z inwestycji w rozwiązania cyfrowe 13:15 – 13:45 – Cyberbezpieczeństwo i jego rola dzisiejszym prowadzeniu firmy 13:45 – 14:00 – Podsumowanie, zakończenie oraz rozdanie zaświadczeń o uczestnictwie 14:00 – 14:30 – Rozmowy z ekspertami Liczba miejsc ograniczona, liczy się kolejność zgłoszeń! Prelegenci Anita Walo Manager Strategii Marketingowej w Symfonia Sp. z o.o.   Tomasz Mamys Ekspert ds. cyfryzacji w Symfonia Sp. z o.o.   Luiza Pieprzyk Ekspert ds. prawno-podatkowych w BTLA   Maciej Uliński Kierownik ds. Komercjalizacji Produktu w Symfonia Sp. z o.o.   Barbara Ożarek-Łaganowska Doradca Klienta w Wercom Sp. z o.o.   Bartosz Pawlak CEO & Analityk biznesowy w Wercom Sp. z o.o. Zapisy Zapisz się na wydarzenie TUTAJ! Organizatorzy Wercom | Symfonia | Digital Poland Partnerzy Credit Agricole EFL (Europejski Fundusz Leasingowy)
Obrazek wyróżniający dla 'Konferencja – Cyfryzacja bez ryzyka. Jak zrobić to dobrze?'
Logo firmy Wercom
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Wercom

Oprogramowanie ERP dla biznesu


enova365
+1
Wielkopolskie
15 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi
Opis
Pełnimy rolę przewodnika przy wyborze oprogramowania ERP. Jesteśmy Złotym Autoryzowanym Partnerem Symfonii oraz Autoryzowanym Partnerem enova 365....
rozwiń