systemy erp

Jak systemy ERP pomagają w walce z podwyżkami kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw

Jak systemy ERP pomagają w walce z podwyżkami kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw

W ostatnich miesiącach wszyscy obserwujemy i stykamy się z problemem drastycznych wzrostów cen. Inflacja nie odpuszcza w codziennym życiu i wszyscy mamy świadomość jej istnienia nawet jeżeli nie śledzimy na bieżąco serwisów informacyjnych. Jednym z obszarów, w którym ceny wręcz wystrzeliły to energia. Energia, która jest elementem koniecznym do funkcjonowania każdej firmy.

Z wysokimi kosztami nośników energii szczególnie borykają się obecnie firmy produkcyjne. Hale produkcyjne zużywają duże ilości energii i nie mogą się bez niej obejść, Jest to truizm, fakt wszystkim znany i nie podlegający dyskusji.

Firmy produkcyjne a rosnące koszty

Firmy produkcyjne w obliczu tak drastycznie rosnących kosztów nie są wstanie „z dnia na dzień” wdrożyć skutecznych rozwiązań technologicznych w kontekście swoich linii produkcyjnych. Linii produkcyjnych, które pozwoliłyby im na zmniejszenie wysokich kosztów energii. Tego typu rozwiązania mogą przyjść z czasem np. poprzez zastosowanie odnawialnych źródeł energii w formie mini elektrowni przyzakładowych. Elektrownie, które będą może w przyszłości zasilać fabryki, ale rozwiązań w zakresie zmniejszenia kosztów, zwiększenia oszczędności trzeba szukać już teraz. Bez wdrożenia takich rozwiązań cześć firm może mieć poważne problemy aby przetrwać obecny kryzysowy czas.

Takim rozwiązaniem możliwym do wprowadzenia w dość szybkim czasie, które pozwoli firmom produkcyjnym zmniejszyć koszty. Ale też, wprowadzić oszczędności są systemy i rozwiązania informatyczne wspomagające zarządzanie procesami produkcyjnymi.

Monitorowanie procesów

W dobie względnie niskich kosztów energii i dużego popytu, mniejszą uwagę przykładano do dokładnego monitorowania procesów produkcyjnych. Zamówienia były realizowane, koszty energii utrzymywały się przewidywalnym poziomie, sprzedaż przynosiła oczekiwane zyski. W takiej sytuacji poświęcanie czasu na dokładniejsze badanie i usprawnianie procesów produkcyjnych wydawało się niepotrzebną stratą czasu. Lepiej było poświecić go na wyprodukowanie kolejnych partii produktów, które rynek chłoną jak gąbka. Tak było.

Skutki inflacji

Obecnie skokowego wzrostu kosztów nie pokryje prosta zasada produkowania i sprzedawania większej ilości produktów, bo i tu pojawiła się zmiana. Konsumenci również odczuwają skutki inflacji i wzrostu kosztów, szukają oszczędności i kupują mniej.

Taki stan zmusi firmy produkcyjne do pokrycia części kosztów spowodowanych wzrostami energii oszczędnościami jakie mogą zyskać poprzez usprawnianie procesów wewnętrznych. Takie działania najlepiej zacząć od produkcji, która składa się z licznych podprocesów, gdzie na każdym z nich można wprowadzać optymalizacje i generować oszczędności.

Systemy ERP a optymalizacja procesów

W takiej sytuacji firma Gecos wspomaga firmy produkcyjne. Nie wpłyniemy na spadki cen kosztów energii czy surowców, ale pomożemy w optymalizacji procesów. Wykorzystamy do tego nasze wieloletnie doświadczenie i ekspercką wiedzę w zakresie wdrażania i dostosowywania Comarch ERP XL.

Zanim będzie można ustalić jakie procesy produkcyjne można zoptymalizować i jak należy to zrobić, na początek konieczne są rzetelne informacje o tych procesach.

Przykład

Rozważmy scenariusz firmy produkcyjnej, zatrudniającej 110 pracowników pracujących w trybie trzyzmianowym w ramach 6 odrębnych wydziałów produkcyjnych. Każdy z wydziałów wyposażony jest od 3 do 10 maszyn, a na 1 z wydziałów ustawione są linie montażowe. Na pięciu wydziałach tworzone są półprodukty, które montowane są na ostatnim wydziale jak produkt gotowy. Część półproduktów stanowią elementy konieczne do wyprodukowania kolejnych półproduktów co oznacza, że część wydziałów jest wewnętrznym dostawcą odpowiednich komponentów. Każdy z wydziałów musi być także zaopatrzony w konieczne surowce, czy materiały, które są niezbędne do wytworzenia określonych półproduktów i produktów.

Identyfikacja głównych procesów

W przypadku takiego scenariusza możemy zidentyfikować co najmniej kilka głównych procesów, które codziennie odbywają się na hali produkcyjnej. Możemy wymienić tu:

  • Zgłaszanie zapotrzebowania na surowce w magazynie i dostarczanie je na odpowiednie wydziały produkcyjne
  • Planowanie poszczególnych operacji tak, żeby produkowane przez dane wydziały półprodukty były dostarczane w odpowiedniej kolejności na kolejne wydziały
  • Rejestrowanie wykonanej produkcji i przesunięcia półproduktów pomiędzy wydziałami i wyrobów na magazyn produktów
  • Planowanie z optymalnym wykorzystanie zasobów produkcyjnych
  • Kontrola sprawności maszyn produkcyjnych
  • Przezbrojenia
  • Usuwanie awarii

W takich procesach możemy szukać odpowiednich optymalizacji i generować dzięki temu oszczędności.

Miejsca optymalizacji

Przyjrzyjmy się tym kliku procesom i miejscom, które można zoptymalizować dzięki systemowi informatycznemu jakimi są systemy ERP.

Magazyn dostarcza surowce na poszczególne wydziały. Nie mając informacji o ilości dostarczenia w danym dniu czy na zmianie przekazuje zbyt małą lub za dużą ilość surowca. Jeżeli surowca będzie za mało i zabraknie go w trakcie produkcji, wygeneruje nam to przestój. Do momentu dostarczenia odpowiedniej ilość surowca. Jeśli jednak tego surowca będzie za dużo, to zajmie on więcej miejsca. Konieczne będzie zdanie nadwyżki na magazyn. Jeśli w tym samym czasie był on potrzebny na innym wydziale, na który nie został dostarczony. Ilość jaka została dostarczona na poprzedni wydział w pełni wyczerpała stan na magazynie surowca o czym nie wiedział zakupowiec. Dodatkowo zamówił ten surowiec w większej ilości, niż to konieczne, gdyby dana nadwyżka została na magazynie. Jak widać na tym przykładzie, brak dokładnej wiedzy o zapotrzebowaniu wydziałów produkcyjnych na surowce, może nam wygenerować dodatkowy koszt. Koszt w postaci przestoju wydziału czy też zamówienia dodatkowo materiału, którego jednak nie potrzebujemy.

System informatyczny

Mając system informatyczny, który analizuje potrzeby na surowce wystąpią w danym czasie, możemy precyzyjnie zgłosić je do magazynu w podziale na wydziały i terminy. Dodatkowo dział zakupów będzie miał wgląd jakie ilości surowca są dostępne na magazynie i jakie znajdują się na poszczególnych wydziałach. Dzięki temu nie zamówi niepotrzebnych ilości.

Odpowiednie planowanie

Równie ważne jest odpowiednie planowanie, szczególnie w strukturze złożonych produktów. Produktów składających się z wielu półproduktów, które też składają się z innych półproduktów. Całość produkowana jest w obrębie wielu wydziałów a dodatkowo część operacji realizowana jest w kooperacji. System informatyczny pomaga odpowiednio zaplanować poszczególne operacje. Wychodząc od planowania zgrubnego, przechodząc przez planowanie zapotrzebowania na materiały i zasoby. A kończąc na szczegółowym ułożeniu poszczególnych operacji tak aby jak najbardziej ograniczyć niepotrzebne przestoje czy przezbrojenia. A to da nam realne oszczędności w postaci efektywnego wykorzystania czasu pracowników i maszyn. Oszczędności, które w większości generują koszty bez względu na to czy produkują czy nie.

operacje produkcyjne

Kolejny proces, który możemy usprawnić i wygenerować realne oszczędności to rejestrowanie, czy też meldowanie zrealizowanych operacji produkcyjnych. Nie mając w tym zakresie wsparcia informatycznego każdy ze 110 pracowników z przykładu wpisuje wykonaną produkcje w kartach pracy. Może nawet wpisują w arkuszu kalkulacyjny, ale jeżeli hala produkcyjna nie jest wyposażona w panele do rejestracji produkcji, odbywa się to na zwykłych kartkach papieru.Na koniec danej zmiany, lider zbiera karty i wprowadza dane do systemu magazynowego a nierzadko się zdarza, że do Excela. Tak więc, informację o tym co zostało wyprodukowane dostajemy na koniec danego dnia czy też dnia następnego. Nie mamy więc bieżącej informacji o stopniu realizacji zamówień, zużyciu surowców czy nagłych przestojach.

MES

Mając wdrożone aplikacje typu MES (Manufacturing Execution System – System Realizacji Produkcji) jak Comarch MES, który zintegrowany jest z systemem Comarch ERP XL pracownik produkcji na bieżąco może meldować wykonane operacje. Może zarejestrować braki i powód ich wystąpienia, odpady, zgłosić awarię maszyny czy wręcz przeprowadzić kontrolę jakości. Dane automatycznie zapisywane są w systemie w kontekście danych zleceń produkcyjnych. Bieżąca informacja pozwala na bieżącą kontrolę i reagowanie. Technolog może prześledzić ilości odpadów i zweryfikować, co jest przyczyną takiej sytuacji. Czy błąd popełnia pracownik, którego trzeba doszkolić aby odpadu powstawało mniej, a może problemem są ustawienia maszyny czy wręcz założenia samej technologii.

Kontrola jakości

Ostatecznie dzięki takim informacjom można zmniejszyć odpady a tym samym zaoszczędzić i zasilić tym samym „skarbonkę oszczędności” na procesach produkcyjnych. Jednak to nie koniec przykładów. Na bieżąco rejestrowane braki z informacją o przyczynie ich wystąpienia pozwoli z kolei Kontroli Jakości ustalić główne przyczyny braków i wprowadzić odpowiednie działania, które zmniejszą poziom brakowości i zaoszczędzą tym samym na surowcach, które przecież są zużywane także na te produkty brakowe. Takie produkty generują nieraz kolejny koszt w postaci przeprowadzenia procedury ich naprawy. Każdy taki produkt ma też w sobie koszt wynikający z użycia maszyny i czasu pracownika. Czyli ich ograniczenie może nam przynieść oszczędności w na wielu poziomach kosztów, które ostatecznie wliczają się w wytworzenie produktu.

Proces kontroli sprawności maszyn

W dobie Produkcji 4.0 nie można nie wspomnieć o możliwościach jakie niesie ze sobą to zjawisko. Wśród wspomnianych powyżej procesach znalazł się proces kontroli sprawności maszyn. Dział utrzymania ruchu wykonuje przeglądy, serwisuje maszyny ale awarie się zdarzają mimo wszystko. Czy można bardziej zabezpieczyć się przed wystąpieniem potencjalnej awarii niż wykonywanie regularnych przeglądów i stałego serwisowania. Tak można. Obecnie istnieje możliwość wyposażania maszyn w szereg czujników monitorujących stan pracy maszyny (np. obroty, temperatura, wilgotność). Czunniki można połączyć poprzez platformę IoT z programem Comarch ERP XL. Dla określonych czujników można zdefiniować zakresy parametrów. Jeżeli dane parametry zostaną przekroczone lub będą się do nich zbliżały system może alarmować dział utrzymania ruchu o ryzyku wystąpienia awarii. Od dawana wiadomo, że zapobieganie jest lepsze od leczenia i zwykle tańsze. Kolejne miejsce do generowania oszczędności.

Podsumowanie

Wskazaliśmy tylko na kilka przykładów gdzie można dokonać oszczędności w procesach produkcyjnych wdrażając odpowiedni system informatyczny jak jest Comarch ERP XL. System, który wyposażony jest w obszary obsługujące: planowanie zakupów, zakupy, planowanie produkcji, bieżące rejestrowanie produkcji, powiązanie z platformą IoT i zbierania danych z czujników i jest to zaledwie część z dostępnych funkcjonalności i modułów jakie oferuje ten system. Całość można spiąć w system analityczny, który pozwoli na raportowanie tych wszystkich zbieranych informacji i podejmowania na ich podstawie decyzje, które pozwolą na ciągłe doskonalenie wewnętrznych procesów i kontynuowania drogi poszukiwania oszczędności, która to droga w obecnych czasach jest nieunikniona aby móc przetrwać i konkurować na rynku.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

KSeF w Comarch: od papieru do przewagi konkurencyjnej – wywiad z CFO

W wywiadzie z Adamem – Dyrektorem Finansowym, Głównym Księgowym i integratorem rozwiązań Comarch ERP – rozmawiamy o tym, jak KSeF zmienia obieg dokumentów, wpływa na rolę księgowości oraz może stać się realnym źródłem przewagi konkurencyjnej, a nie tylko „kolejnym obowiązkiem”. Z rozmowy dowiemy się m.in., jak wygląda dojrzałość integracji KSeF z ERP (XL, Optima), jak połączyć KSeF z DMS, jak podejść do scenariuszy awaryjnych oraz jakie konkretne kroki wykonać, by wykorzystać KSeF jako impuls do automatyzacji finansów i zakupów. Adamie, od początku powtarzasz, że dobrze wdrożony KSeF może stać się źródłem przewagi konkurencyjnej. Dlaczego widzisz w nim więcej szans niż problemów? Adam:Z perspektywy finansów – a sam jestem Dyrektorem Finansowym i Głownym księgowym- KSeF jest przede wszystkim narzędziem porządkującym dane. Kończy się era PDF-ów, ręcznej dekretacji, różnych maili i duplikatów. Dzięki temu tworzy się ogromny potencjał pod automatyzację.  Znikają problemy, które dziś są czysto operacyjne : opóźnienia, pomyłki, rozbieżne wersje dokumentów. Ksef wprowadza nowy standard, centralizacja i wysoka jakość danych to fundament pod szybszy obieg kosztów, pełną kontrolę nad zobowiązaniami, windykacją i cash flow. Uwierz mi że  problemy wdrożeniowe miną  a korzyści pozostaną na lata.  W firmach, które potrafią mierzyć koszty błędów i opóźnień, skala oszczędności jest szokująca – widziałem to już u niektórych klientów . Z punktu widzenia integratora systemów Comarch ERP, jak dziś oceniasz dojrzałość integracji z KSeF w ERP XL i Optima?  Czy to już rozwiązanie typu plug & play, czy nadal wymaga indywidualnego dopasowania do procesów firm? Adam:Integracje są już stosunkowo dojrzałe, ale nie są plug & play i w mojej ocenie nie powinny być. Każda firma ma inny obieg kosztów, inny poziom akceptacji dokumentów i inne źródła danych. Comarch dostarcza solidny fundament techniczny, ale zawsze wymaga to dopasowania do organizacji. Nic samo się nagle nie zrobi. Każde wdrożenie KSeF trzeba rozpocząć od audytu: gdzie dokument powstaje, jak jest akceptowany, jak jest opisywany i blokowany kosztowo. Jak w GECOS rozwiązaliście kwestie autoryzacji i tokenów? Czy firmy mogą bezpiecznie delegować uprawnienia bez uciążliwego podpisywania każdej faktury? Adam:Wysyłka faktur odbywa się automatycznie z poziomu ERP. Co do kosztów pojawić się mogą modele pakietowe lub za paczki dokumentów. Warto sprawdzić w Comarch lub i innych producentów szczegóły. Firmy o dużych wolumenach będą musiały dobrać optymalny model. Delegowanie uprawnień do wysyłek z modułu sprzedaży jest standardem w Comarch. Dzięki temu CFO  nie musi logować się do każdego dokumentu Z perspektywy głównego księgowego – jak KSeF wpływa na obieg dokumentów? Czy widzisz potencjał łączenia go z systemami DMS, by automatycznie wiązać faktury z zamówieniami czy dokumentami magazynowymi? Adam:KSeF pozwala automatycznie wiązać faktury z zamówieniami, PZ, WZ i workflow. Z punktu widienia księgowości oznacza to koniec ręcznej pracy i pełną kontrolę nad obiegiem dokumentów.W modelu KSeF + DMS księgowość wchodzi na znacznie wyższy poziom. Moim zdaniem to największy procesowy skok w polskich firmach od dwóch dekad. W wielu branżach faktura to tylko część procesu – są zaliczki, korekty, eksport. Czy KSeF jest technicznie gotowy na takie scenariusze? Adam:Tak, system obsługuje kluczowe scenariusze. Największe wyzwanie leży po stronie systemu ERP albo systemu F/K aby dane były spójne z procesami logistycznymi i sprzedażowymi. KSeF działa poprawnie – pytanie, czy firma działa poprawnie😊  Jeśli jest pewien bałagan procesowy , a w jakiej firmie go nie ma,  Ksef ujawni go błyskawicznie, a księgowi będą musieli na to zareagować i nie ukrywam bezpośrednio skorzystać. Coraz częściej mówi się o KSeF jako o fundamencie automatyzacji i raportowania w czasie rzeczywistym. Czy faktycznie może się stać częścią szerszej transformacji finansów w ERP? Adam:KSeF umożliwia raportowanie finansowe niemal w czasie rzeczywistym, lepszy cash flow, automatyczną dekretację i analitykę zakupów.  To przejście od księgowości retrospektywnej do powiedziałabym nawet lepszego przewidywania finansów. Zwiększy się rola księgowego bo będzie partnerem dla Zarzadu  bo decyzje finansowe w końcu są oparte na danych tu i teraz. W GECOS opracowaliście usługę pakietów wsparcia KSeF. Czym różni się od klasycznej integracji? To tylko pośrednik między ERP a KSeF, czy raczej pełne środowisko z kontrolą, archiwum i logowaniem? Adam:Rozwiązanie to można nazwać Ksef as a Service to nie tylko integracja, ale pełna usługa: monitorowanie, przechowywanie dokumentów, obsługa błędów, dashboardy i API. To outsourcing całego  procesu KSeF, a nie tylko przesyłanie faktur. Firmy nie chcą martwić się o technologię, bezpieczeństwo, update’y czy pojemność archiwów. KSeF-as-a-Service daje CFO święty spokój i w pewien spsob zabezpiecza firmę na pewno w tym pierwszym gorącym okresie poczatkowym Co dziś najbardziej blokuje pełne wdrożenia KSeF w firmach – technologia, organizacja czy może mentalność użytkowników? Adam:Zdecydowanie nastawienie uzytkowników.Ksiegowi są zawsze nieufni wobec nowych rozwiązań i mają ku temu dobre powody patrząc wstecz na wszelkiego rodzaju Nowe Łady 😊 Natomiast KSeF według mnie jest dobrze przygotowany, technologia jest gotowa, integratorzy i twórcy systemów księgowych czy ERP służą pomocą . Największym problemem jest obawa przed zmianą i konieczność uporządkowania procesówNajmocniejszy opór generuje hasło: „po co zmieniać coś, co działa?” Przecież papierowe faktury sa ok można je zawsze zeskanować  Tylko że to, co działa, często kosztuje 200 roboczogodzin miesięcznie. KSeF robi to w 2 minuty. To może być traktowane jako realne zagrozenie dla księgowych ale tak jak powiedziałem uwolniony czas sposowduje ze księgowy stanie się strategicznym partnerem do rozmow z zarządem  A co w przypadku awarii KSeF? Jak wygląda scenariusz awaryjny – czy można dalej wystawiać faktury i zsynchronizować je później bez utraty numeracji i spójności danych? Adam:Można wystawiać faktury dalej – ERP buforuje dokumenty i wyśle je po przywróceniu działania systemu. Kluczowe jest prawidłowe ustawienie numeracji i integracji. Dobre zdrożenie musi zawierać test awaryjny i politykę numeracji. Bez tego podczas pierwszego przestoju zrobi się koszmar: duplikaty, błędy, korekty, spory z klientami. Na koniec – jakie trzy kroki poleciłbyś firmom, które chcą nie tylko wdrożyć KSeF, ale wykorzystać go jako impuls do automatyzacji procesów finansowych i zakupowych? Adam: Po pierwsze warto zrobić dobry Audyt procesów finansowych i zakupowych. Zweryfikować jakie dane mamy w systemie księgowym czy ERP i ich uporządkowanie  Po drugie najlepiej zdefiniować sobie nowe procesy przy Integracja KSeF z DMS czy jakimś systemie BPM , w razie czego integratorzy na pewno pomogą , na pewno warto rozważyć dokupienie systemu DMSTo idealne ramy projektowe. Jeśli firma zrobi te trzy kroki, stopień automatyzacji wzrośnie skokowo  Jak jest rozwiązana kwestia wysyłania faktur do KSeF konkretnie  w rozwiązaniach Comarch? Mówi się o tym, że będą jakieś opłaty związane z wysłaniem FV, czy to per dokument czy jako „paczki”? Adam:Wysyłka faktur odbywa się automatycznie z poziomu ERP. Co do kosztów – pojawić się mogą modele pakietowe lub za paczki dokumentów. Firmy o dużych wolumenach będą musiały dobrać optymalny model. To sprawa mocno indywidualna 
KSeF-w-Comarch-od-papieru-do-przewagi-konkurencyjnej-–-wywiad-z-CFO
Logo firmy GECOS
zweryfikowano

0/5

GECOS

Wiodący integrator systemów ERP i CRM


Comarch ERP XL
+2
Cała Polska
40 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Meblarska, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi
Opis
Naszą misją jest ułatwiać zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez indywidualny dobór, dostosowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych....
rozwiń