Zamiast trwać przy obecnym cyklu produkcyjnym, w którym towary są „wytwarzane, użytkowane i wyrzucane”, dołączysz do myślącej przyszłościowo grupy producentów. Świadomych korzyści płynących z zamkniętego cyklu życia produktu. Ta fundamentalna zmiana założeń w procesie produkcji ma na celu zmniejszenie ilości odpadów i ponowne wykorzystanie surowców, a znana jest jako gospodarka o obiegu zamkniętym.
Co więc należy zrobić, aby wdrożyć zmianę i jakich typowych pułapek należy unikać? Poniżej przedstawiamy siedem wskazówek, które pomogą Ci zacząć.
Zmniejszenie śladu węglowego Twojej organizacji samo w sobie jest godnym celem. Jednak, realistycznie rzecz ujmując, jeśli chcesz, aby wdrożenie gospodarki o obiegu zamkniętym było postrzegane jako priorytet, musisz podeprzeć się konkretnymi danymi.
Podobnie jak w przypadku każdej zmiany organizacyjnej, entuzjastyczne poparcie będzie miało decydujący wpływ na zaangażowanie wszystkich niezbędnych osób z Twojej organizacji.
Dowiedz się więcej o korzyściach płynących z przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym i podaj realistyczne dane liczbowe na poparcie swoich planów. Jako punkt wyjścia potraktuj trzy wymienione powyżej obszary (nowe źródła przychodów, oszczędności związane z wydajnością, zwiększony udział w rynku) i przejdź dalej.
Gospodarka o obiegu zamkniętym oferuje producentom liczne korzyści. Kwestie klimatyczne nigdy nie miały takiego wpływu na świadomość społeczeństwa, jak w tej chwili – to Twoja szansa na dokonanie prawdziwej zmiany. Mimo to nie ulegaj pokusie, by się spieszyć. Lepsze jest etapowe, dobrze przemyślane wdrożenie owocujące długoterminowymi rezultatami, niż szybkie pójście na całość i demotywująca porażka na samym początku.
Kluczem do sukcesu jest tutaj wprowadzenie łatwych do wdrożenia, fragmentarycznych zmian w codziennej pracy organizacji. Na przykład zacznij od skonfigurowania programu renowacji w celu naprawy i odsprzedaży używanych produktów. Po przeszkoleniu pracowników, pomyślnym uruchomieniu programu i uzyskaniu dobrych opinii od klientów, przejdź do następnej fazy.
Nie bój się podejmowania niewielkich działań, pracuj stopniowo. Nawet jeśli pierwszy krok jest stosunkowo prosty – np. decyzja o używaniu wyłącznie opakowań nadających się do recyklingu – jest to solidny początek.
Pomyśl o tym, jak każda faza wdrażania gospodarki o obiegu zamkniętym wpłynie na Twoich pracowników. Jeśli obciążenie wydaje się zbyt duże w zbyt krótkim czasie, przemyśl swój plan i uwzględnij Wasze obawy. Wdrożenie gospodarki o obiegu zamkniętym to transformacja, która wpłynie na każdy dział Twojej organizacji, więc upewnij się, że wszyscy są po tej samej stronie i wrażają gotowość do współpracy.
Twój zespół sprzedaży będzie musiał przemyśleć, w jaki sposób sprzedaje Twoje produkty; Twój łańcuch dostaw będzie musiał dostosować się do nowych wzorców dostaw oraz zwrotów, a ilość i rodzaj potrzebnych materiałów prawdopodobnie także będą wymagały zmiany.
A to tylko wierzchołek góry lodowej. Zamiast zastanawiać się, jakie potencjalnie trudne zmiany będą musieli wprowadzić pracownicy, aby poradzić sobie z tymi problemami, pozwól im wyrazić swoje ewentualne obawy lub opinie.
Włączając przedstawicieli wszystkich kluczowych grup interesariuszy do zespołu projektowego, zwiększysz efektywność wdrożenia, zdobędziesz poparcie szeregowych pracowników i ostatecznie zrealizujesz więcej z wymienionych powyżej korzyści.
Idealny zespół wdrożeniowy gospodarki o obiegu zamkniętym będzie różny w zależności od organizacji, ale Twoja podstawowa lista wewnętrznych interesariuszy powinna wyglądać mniej więcej tak:
Obecnie głównym przedmiotem Twojej działalności logistycznej jest prawdopodobnie „dostawa części i surowców oraz wysyłka produktów kompletnych”.
To się zmieni, jeśli zechcesz włączyć do swojego modelu takie elementy, jak regeneracja, leasing, zarządzanie aktywami czy zwrot, ponieważ wymagają one przywrócenia produktów do łańcucha dostaw w celu ponownego wykorzystania lub naprawy.
Niezawodny, szczelny łańcuch dostaw powinien być najwyższym priorytetem przy wdrażaniu gospodarki o obiegu zamkniętym. Przed uruchomieniem jakichkolwiek nowych usług upewnij się, że potrafisz odpowiedzieć na następujące pytania:
Potrzebujesz odpowiednich narzędzi do pracy. Próba wdrożenia gospodarki o obiegu zamkniętym ze starszą strukturą IT przyniesie, w najlepszym przypadku, kiepskie wyniki.
Jeśli więc przez jakiś czas nie przyglądałeś się swojej obecnej technologii, może to być dobry moment, aby przeprowadzić dokładną weryfikację.
Twoi pracownicy będą musieli wprowadzić fundamentalne zmiany do swojego sposobu pracy, gdy wdrożysz model gospodarki o obiegu zamkniętym. Próba zrobienia tego przy użyciu systemów, które nie są odpowiednie do tego zadania, spowolni cały proces.
Zastanów się nad wdrożeniem rozwiązania do zarządzania biznesem, które poradzi sobie z zapotrzebowaniem wygenerowanym przez wdrożenie szeregu nowych usług i zapewni poziom funkcjonalności, którego potrzebujesz, aby obieg zamknięty był wykonalny.
Zakup nowego oprogramowania, co prawda, może wydłużyć czas wdrażania gospodarki o obiegu zamkniętym, ale pamiętaj, że to proces długofalowy. To ważne, by poświęcić więcej czasu i środków na zbudowanie solidnych fundamentów, które pozwolą Twojej firmie się rozwijać.
Nikt nie będzie entuzjastycznie nastawiony do wdrażania gospodarki o obiegu zamkniętym, jeżeli Ty nie będziesz jej największym entuzjastą. Musisz wierzyć w swoją wizję bardziej niż ktokolwiek inny. Stwórz możliwość zadawania pytań przez współpracowników. Świętujcie w firmie wprowadzanie nowych usług. Nagradzaj swój zespół, gdy osiągnie ważne cele lub dotrzyma terminów.
Krótko mówiąc, zrób wszystko, co w Twojej mocy, aby rozpowszechniać informacje o pozytywnej różnicy, jaką gospodarka o obiegu zamkniętym może przynieść Twojej organizacji.
Gospodarka o obiegu zamkniętym nie tylko generuje dodatkowe dochody i pozwala oszczędzać na kosztach, ale także oznacza atrakcyjność dla coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów. Decydując się na wdrożenie gospodarki o obiegu zamkniętym, wyprzedzasz konkurencję. Spraw, by publiczne postrzeganie tego, kim jesteś i czym się zajmuje Twoja organizacja, stało się kluczowym elementem sprzedaży.
Zaangażuj swój zespół marketingowy. Zachęcaj swoich menedżerów do dzielenia się tą ideą na konferencjach i wydarzeniach publicznych. Wykorzystuj okazje, aby wszyscy zainteresowani dowiedzieli się nad czym właśnie pracujesz.
W końcu dokonujesz absolutnie niesamowitej transformacji. Pozwól światu świętować razem z Tobą.