W wielu firmach podstawowym narzędziem do analizy danych jest Microsoft Excel. Jest to jednak rozwiązanie bardzo pracochłonne w zakresie przygotowywania raportów i wymaga zaangażowania do pracy wielu osób w organizacji. Wyeksportowanie danych z systemów źródłowych, zebranie ich w jedną tabelę i dokonanie przekształceń tych danych zajmuje zwykle użytkownikom biznesowym bardzo dużo czasu. Jeszcze trudniej jest uzyskać i analizować aktualne dane kiedy na każdy raport trzeba zgłosić zapotrzebowanie do działu IT i czekać na jego realizację. Często kilka dni, a nawet tygodni. Ten czas to nierzadko utracone możliwości. Dlatego większość firm wraz ze wzrostem i rozwojem biznesu zaczyna rozglądać się za rozwiązaniem, które zautomatyzowałoby proces pozyskania, przygotowania i analizy danych.
Rozwiązań na rynku jest wiele. Jakie więc wybrać, aby jak najlepiej sprostało potrzebom naszej organizacji? Proces wyboru należy rozpocząć od zadania kilku pytań w zakresie oczekiwań wobec systemu Business Intelligence. Należy je zadać menadżerom, członkom zarządu oraz użytkownikom biznesowym niższego szczebla, którzy także powinni używać analiz, jak również specjalistom działów IT.
Proces wyboru systemu Business Intelligence warto rozpocząć od zdefiniowania czym właściwie on jest i w jaki sposób ma on wesprzeć naszą organizację. Główne zdania systemów Business Intelligence to kolejno: wydobywanie danych z baz źródłowych, przekształcanie ich w zrozumiałą dla biznesu informację, a co za tym idzie dostarczanie wiedzy pozwalającą na podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.
Codziennie firmy gromadzą ogromne ilości danych więc ich ręczna analiza staje się coraz trudniejsza. Za to system Business Intelligence wprowadza automatyzację w obszarze pobierania danych z różnych systemów źródłowych, ich przekształcania i dostarczania użytkownikom na czytelnych, dynamicznych dashbordach analitycznych.
Dzięki temu analitycy biznesowi nie muszą już ręcznie obrabiać danych i mogą skupić się na ich analizie. Natomiast dział IT zamiast eksportować dane może zając się rozwijaniem środowiska IT oraz wsparciem biznesu w dbaniu o jakość danych.
Trafna analiza danych przekłada się na konkretne korzyści. Jest możliwa jeśli systemu Busienss Intelligence używa wiele osób na różnych szczeblach, w całym przedsiębiorstwie. Jednak żeby tak się stało narzędzie do analizy danych musi być przyjazne i łatwe w obsłudze.
System Business Intelligence wdrożony w firmie powinien być elastyczny, aby odpowiadał na potrzeby wszystkich użytkowników.
Każda firma stojąca przed wyborem rozwiązania Business Intelligence powinna zastanowić się nad problemami jakie ma ten system rozwiązać i celami jaki chce dzięki wdrożeniu osiągnąć. Kilka kluczowych pytań jakie warto zadać:
Podstawowym i najlepszym miejscem informacji jest jak zwykle wyszukiwarka internetowa. Jednak po wpisaniu frazy system czy rozwiązanie Business Intelligence otrzymujemy odpowiedź z bardzo długą listą firm oferujących takie rozwiązania.
Nasuwa się pytanie, które z nich wybrać? W podjęciu decyzji, którym rozwiązaniom warto się przyjrzeć mogą pomóc nam rankingi tworzone przez niezależne firmy takie jak: Gartner czy BARC. Firmy te zbierają opinie użytkowników systemów Business Intelligence i na ich podstawie przygotowują zestawienia rozwiązań wg. ustalonych kryteriów, cech produktów.
Oprócz informacji opisowych na temat rozwiązań Business Intelligence na stronach internetowych dostawców wielu z nich prowadzi webinaria, na których prezentuje system BI lub prowadzi czat z konsultantem BI.
W obu przypadkach można dowiedzieć się więcej na temat danego rozwiązania i zobaczyć jak wygląda praca w nim. Webinaria są prowadzone na żywo więc podczas nich także można zadać konsultantowi pytania na interesujące nas tematy.
Wdrożenie nowego systemu w firmie zawsze wiąże się z kosztami, na które musimy się przygotować. Szczegółowe informacje na temat cen licencji i wdrożenia otrzymamy na spotkaniu lub w ofercie po nim. Warto jednak zdawać sobie sprawę na jakiego typu koszty musimy być gotowi:
Większość systemów Business Intelligence na rynku jest oferowana przez więcej niż jednego dostawcę. Dzięki temu firma wybiera nie tylko rozwiązanie, ale i partnera wdrożeniowego.
Sukces wdrożenia w ogromnej mierze zależy od partnera wdrożeniowego.
Najlepszym sposobem poznania dostawcy i systemu jest możliwość przetestowania rozwiązania na własnych danych. Niektóre firmy oferują projekty pilotażoweproponowanych rozwiązań. Zwykle realizacja takiego projektu nie powinna trwać dłużej niż kilka dni. Klient ustala z dostawcą źródła i zakres danych jakie chciałby zobaczyć w aplikacji oraz sposób ich wizualizacji.
Następnie zostają mu wypożyczone w pełni funkcjonalne licencje czasowe. Aplikacja analityczna wykonana podczas projektu pilotażowego jest najskuteczniejszym sposobem na przetestowanie narzędzia. Daje wiarygodną ocenę użyteczności i elastyczności rozwiązania, jak również pokazuje jakie są możliwości dalszego rozwoju.
Utrzymanie oprogramowania i jego rozwój staje się przewidywalny. Dzięki takiemu podejściu klient testując rozwiązanie może produkcyjnie używać systemu Business Intelligence i sprawdzić jego funkcjonalność i przydatność w codziennej pracy.