Zdjęcie

Jak z sukcesem wdrożyć system informatyczny do Zarządzania Kapitałem Ludzkim organizacji? (cz.2)

„U – jak Ucieczka do przodu”

 

Ucieczka do przodu to nic innego, jak przygotowanie organizacji do wdrożenia systemu do ZKL.Organizacja projektu w większości przypadków obejmuje zagadnienia, które są oczywiste dla wdrażających, ale mniej oczywiste dla organizacji wdrażających system informatyczny – być może po raz pierwszy. Te zagadnienia pojawiają się w trakcie projektu i zespół projektowy „żywi się nimi”, żeby nie było to „niestrawne” dla obydwu stron. Dlatego ważne jest ustalenie tego na samym początku:

    • Metodyka wdrożenia – czasami określana już na etapie umowy, ale generalnie działamy na metodyce:
      • stosowanej u klienta, bo wszystkie projekty tak się realizuje w danej organizacji,
      • stosowanej przez dostawcę lub wdrażającego system, bo wie, które metodyki są najefektywniejsze i wie co się sprawdza w danym obszarze merytorycznym – zakresie wdrożenia.

I tutaj dotykamy już niuansów dotyczących wyboru metodyki właściwej również ze względu na podmiot oddziaływania systemu – człowieka.

    • Zespoły projektowe – powoływane są zgodnie z zaproponowaną metodyką i przyjętymi zasadami działania w projekcie. Zwykle to grupa zdeterminowanych osób po stronie klienta i dostawcy nastawionych na wspólne osiąganie – dzień po dniu – celów wdrożenia. Przyjaźnie zawarte przy projekcie trwają latami. To cudowny czas na poznawanie nowych osób i uczenie się wzajemnie, doskonalenie kompetencji komunikacji, czerpanie z różnorodności. Nie zmarnujcie tej okazji.
    •  Dokumentacja projektu – determinowana zawartymi umowami i konsekwencją przyjętej metodyki realizacji wdrożenia.

Proponowana do wykorzystania metodyka MPWSI i jej podstawowe zasady:

    • bazuje na dwóch zespołach związanych z zakupem i wdrożeniem systemu IT,
    • zalecana dla dużych wdrożeń (dużo modułów, duże organizacje),
    • sprawdza się we wdrożeniach systemów do ZKL – bo to jest zawsze dla firmy duża zmiana.
MPWSI – zespoły i ich podstawowe zadania:
    • zespół I tzw. techniczny/wykonawczy – realizuje zapisy umów, formalnych dokumentów na projekcie, wdraża system IT,
    • zespół II tzw. społeczny (startuje pierwszy) – koncentruje się na przygotowywaniu pracowników organizacji do wdrożenia systemu IT do ZKL, neutralizowaniu problemów socjologicznych, potencjalnych oporów.

Zadania zespołu I technicznego/wykonawczego są już dobrze znane (przynajmniej po stronie zespołu firmy dostarczającej usługę wdrożenia) i ustrukturyzowane w oparciu o daną metodykę. Zespół tzw. „społeczny” nie zawsze jest powoływany, co nie oznacza, że pracownicy nie są informowani co się dzieje w związku z wdrożeniem i w jakim zakresie ich to dotyczy. Warto jednak o tym pomyśleć i taki zespół stworzyć już na etapie przygotowania do wdrożenia.

Kto powinien się w nim znaleźć? Lider naturalny, który ma autorytet wśród pracowników, ktoś z działu HR, kto zna dobrze operacyjnie wszystkie procesy, specjalista od komunikacji wewnętrznej, public relations, employer brandingu, przedstawiciele grup pracowników, które na tym wdrożeniu najwięcej zyskają i najwięcej stracą. Tak – może się zdarzyć, że jakaś grupa coś straci i tutaj w tym artykule i na etapie przygotowania wdrożenia mówimy o tym szczerze.

Przygotowanie pracowników organizacji do zmiany, to podstawowe zadania zespołu „społecznego” realizowane między innymi poprzez:

  • otwarte, uczciwe komunikowanie wszystkich o celach i przyczynach wdrożenia systemu IT do ZKL,
  • aktywne włączanie do planowania i urzeczywistniania nowego sposobu funkcjonowania pracownika z wykorzystaniem lub w oparciu o system IT,
  • zapewnienie ochrony tym, którzy w wyniku nowego podejścia mogą coś stracić,
  • premiowanie propagatorów zmiany, nowego rozwiązania,
  • unikanie rozwiązań radykalnych, chociaż przepaści nie przekroczymy małymi kroczkami (np. co zrobić w sytuacji dużej różnicy pomiędzy poziomem rozwoju funkcji HR w organizacji a poziomem rozwoju/dojrzałości systemu HR),
  • korzystanie z pomocy ekspertów zewnętrznych spoza firmy wdrażającej i organizacji,
  • szybkie utrwalenie nowego podejścia – system IT, a formalna dokumentacja zasady, regulaminy w organizacji,
  • uprawomocnienie, rozszerzenie samodzielności, odpowiedzialności do podejmowania decyzji w obszarze HR dla kierowników i pracowników przed wykorzystaniem systemu IT do ZKL .

Niezależenie od przyjętej metodyki i przygotowywanej dokumentacji wdrożeniowej proponuję na etapie tzw. „ucieczki do przodu” dokonać też dogłębnej analizy ryzyk i zagrożeń związanych z podmiotem i przedmiotem wdrożenia. W procesie wdrożenia wystąpią wszystkie zdiagnozowane przez zespół i pewnie jeszcze kilka innych. Życzę Wam, żeby to były miłe niespodzianki.

Zapraszam do dyskusji. Chętnie poznam też inne punkty widzenia „U – jak Ucieczka do przodu”. A już niebawem rozwinę kolejną literkę z naszego SUKCESu, czy „K – Komunikacja i Koszty”.

 

Anna Węgrzyn
Anna Węgrzyn

Menadżer ds. zarządzania zasobami ludzkimi w BPSC Sp. z o.o.

Ekspert w zakresie projektowania funkcjonalności systemów informatycznych wspomagających ZKL (opracowanie funkcjonalności modułu mHR w systemie Impuls EVO, analiz przedwdrożeniowych, wdrożeń, projektowanie procesów personalnych, modeli kompetencji). Wykładowca zajęć, między innymi z obszaru efektywności funkcji HR, informatyzacji obszarów HR. Członek zespołu projektu dotyczącego rozwoju kluczowych kompetencji kadr przyszłości dla polskiej nauki przy Interdyscyplinarnym Centrum Rozwoju Kadr Uniwersytetu Śląskiego. Od lat tropicielka i fanka Hype Cycle for Human Capital Management (Gartner). Pomimo dosyć już dojrzałego wieku nadal nie wie co to nuda!

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz