Zdjęcie

Jak z sukcesem wdrożyć system informatyczny do Zarządzania Kapitałem Ludzkim organizacji? (cz.5)

W poprzednim artykule dowiedzieliście się między innymi o:

Jeśli nie mieliście okazji przeczytać tego trzeciego, z serii artykułów „Jak z sukcesem wdrożyć system informatyczny…”, to bezpośredni link zamieszczamy poniżej.

E – jak Etapy projektu

Dlaczego wspominam o etapach projektu, czyli de facto o terminach? Bo wbrew pozorom są bardzo ważne. Mają moc sprawczą:

  • niedotrzymanie terminów wynikających z umowy czy harmonogramu spowoduje wprowadzenie kar umownych,
  • terminy określają cykl życia projektów i procesów HR w organizacji.

Terminy to stały element w projektach wdrożeniowych. Terminy wynikające z umowy, terminy wynikające z harmonogramu, terminy wynikające z operacyjnych działań w projekcie np. przygotowanie i zasilenie danych historycznych. Pomyślisz „to taki banał”. Do tego wszyscy z zespołu projektowego synchronizują kalendarze, ustalają spotkania, działają i sukces.

Zgłaszamy system do odbioru i startu produktywnego. Wszyscy są zadowoleni. To marzenie każdego konsultanta pracującego w projekcie, żeby się zsynchronizowało, a jak się „nie zgra”, to przecież jest to chleb powszedni w jego pracy. Konsultant musi tylko zgrać kalendarze wszystkich klientów, u których realizuje równolegle wdrożenia, bo wszyscy klienci są równie ważni.

Konsekwencje opóźnień na projekcie mogą być już różne dla każdej z organizacji – musi to być dobrze skalkulowane, oszacowane ryzyka i konsekwencje. Nie chodzi tu tylko o kary umowne, które w umowach zwykle dotyczą strony dostawcy usług wdrożenia ale o zachowanie ciągłości procesów HR w organizacji.

Strona klienta, mniej doświadczona we wdrożeniach, ale obczytana w statystykach, ile projektów wdrożeniowych kończy się po zakładanym czasie, z entuzjazmem wchodzi w projekt. W trakcie pierwszych spotkań zwykle podaje też lub jest pytany – jak projekty są obecnie realizowane w obszarze HR i jakie są cykle życia procesów HR w organizacji.

O ile planowanie budżetów szkoleń rekrutacji, terminy wypłat, sprawozdawczość z obszaru HR przebiegają we wszystkich firmach podobnie w oparciu o wymagania ustawowe, rok kalendarzowy lub rok obrachunkowy to procesy ustalania i oceny celów (czasami różne dla różnych grup stanowisk) procesy ocen efektywności, kompetencji każda firma ma indywidualnie.

I jak, taki zabiegany i uwikłany w realizację tych stałych procesów zespół HR, ma wcisnąć w to jeszcze harmonogram wdrożenie systemu, tak, by jego uruchomienie w całości lub poszczególnych modułów wsparło HR? Jak to zrobić, by kolejna realizacja danego procesu HR była realizowana właśnie z wykorzystaniem systemu – bo właśnie taki był cel i miało być łatwiej.

Ciekawe, czy ktoś policzył czas spędzony na ustalaniu priorytetów-kolejności wdrażania modułów i zmian kolejnych ustalonych już wcześniej terminów. I jak się tu nie poznać bliżej, nie zaufać, nie polubić (a może to mało profesjonalne?), bo przyczyny zmian terminów są zawodowe i prywatne -wszak systemy te wdrażają ludzie i ludzi one dotyczą.

Już niebawem kolejna literka z naszego SUKCESu, czyli ostatnie „S”.

Anna Węgrzyn

Ekspert w zakresie projektowania funkcjonalności systemów informatycznych wspomagających ZKL (opracowanie funkcjonalności modułu mHR w systemie Impuls EVO, analiz przedwdrożeniowych, wdrożeń, projektowanie procesów personalnych, modeli kompetencji). Wykładowca zajęć, między innymi z obszaru efektywności funkcji HR, informatyzacji obszarów HR. Członek zespołu projektu dotyczącego rozwoju kluczowych kompetencji kadr przyszłości dla polskiej nauki przy Interdyscyplinarnym Centrum Rozwoju Kadr Uniwersytetu Śląskiego. Od lat tropicielka i fanka Hype Cycle for Human Capital Management (Gartner). Pomimo dosyć już dojrzałego wieku nadal nie wie co to nuda!

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz