Jakie-trendy-będą-w-2024-roku_-Dane-i-prognozy-SAP

Jakie trendy będą w 2024 roku? Dane i prognozy SAP

Rok 2023 bez wątpienia był czasem w którym, ze względu na uwarunkowania gospodarcze, trzeba było ograniczać koszty biznesowe. Jednocześnie firmy musiały stawiać czoła nieoczekiwanym zagrożeniom dla łańcuchów dostaw i presji związanej z rosnącymi wymaganiami z zakresu ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG). Z kolei dyskusję na temat rozwiązań technologicznych zdecydowanie zdominował jeden termin – AI. Czy i jak tendencje te znajdą kontynuację w 2024 roku, zdaniem ekspertów SAP Polska?

KOMENTARZ AUDIO Piotr Ferszka, prezes zarządu SAP Polska.

Z danych SAP, zebranych na potrzeby raportu „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0” wynika, że cyfryzacja łańcuchów dostaw, odpowiednie wdrażanie technologii AI i strategii zrównoważonego rozwoju może w najbliższych latach stanowić kluczowe wyzwanie biznesu, decydujące nawet o jego przyszłości. W obliczu dynamicznych zmian i rosnących oczekiwań – teoria i praktyka tych kwestii w 2024 roku musi być już dużo bardziej zaawansowana.

ESG 2024 – czas jeszcze bardziej odpowiedzialnego biznesu

Eksperci SAP podkreślają, że w 2024 roku, w obliczu rosnącej presji ze strony organów regulacyjnych, konsumentów i inwestorów, zaobserwujemy wzrost inwestycji w rozwiązania wspierające realizacje i raportowanie celów zrównoważonego rozwoju. Duża zmiana w tej kwestii czeka także polski rynek, który – jak wynika z danych SAP – jest coraz bardziej świadomy, ale nadal ma kilka ważnych lekcji „do odrobienia”. Tymczasem skala potrzeb w obszarze ESG urośnie w najbliższych latach skokowo. Obowiązek przygotowania już w 2025 roku raportu za 2024 rok obejmie wszystkie duże przedsiębiorstwa notowane na rynku Unii Europejskiej, zatrudniające co najmniej 500 osób i mające 170 mln zł rocznego przychodu. W kolejnych latach będą dołączać do nich także mniejsze spółki.
 
– Przyszłość zrównoważonego rozwoju leży w rękach wielu grupy interesariuszy. Aby realnie coś zmienić, nacisk musi płynąć od strony regulacji państwowych, konsumentów, ale również od strony biznesu. Jako biznes powinniśmy przewartościować swoje cele oraz mobilizować innych do tego samego. W najnowszym raporcie SAP Polska „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0” aż 58% managerów odpowiada, że jest świadoma konieczności szybkiego wypracowania strategii ESG. Jednocześnie przedsiębiorstw, które posiadają i wdrażają strategię ESG, jest w Polsce 36%. To dużo, czy mało? Dobra wiadomość jest taka, że jest lepiej, niż rok temu. Zła taka, że czasu pozostało niewiele. Odpowiedzi managerów wskazują na stosunkowo wysoką świadomość wyzwań stojących przed firmami. Jednocześnie ci sami managerowie nie zawsze zdają sobie sprawę z potencjału, jaki drzemie w ich organizacjach – komentuje Piotr Ferszka, prezes zarządu SAP Polska.
 
012.jpeg

Sztuczna inteligencja w 2024 – od teorii do praktyki

Specjaliści oceniają, że 2024 rok będzie także czasem praktycznego wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji. Narzędzia AI dla biznesu przestaną być nowością, staną się codziennością. Klienci zawsze oczekiwali odpowiednich i wiarygodnych wyników biznesowych. W 2024 roku będą musieli przede wszystkim znaleźć sposoby na połączenie generatywnej sztucznej inteligencji z danymi generowanymi w organizacjach. Dane te są niezwykle złożone i często znajdują się w wielu systemach, dlatego istnieje duże ryzyko utraty cennego kontekstu podczas ich wyodrębniania i łączenia. Tymczasem wartość generatywnej sztucznej inteligencji opiera się na informacjach, jakie wykorzystuje. Dlatego przewagę konkurencyjną w najbliższej przyszłości będą osiągały przede wszystkim te firmy, które potrafią najlepiej połączyć własne dane biznesowe z generatywną AI. Co ciekawe, już 59% polskich menadżerów zgadza się z opinią, że w najbliższych dwóch latach organizacje, które nie inwestują w AI, będą tracić dystans do konkurencji.
018.jpeg
 
W miarę rozwoju sztucznej inteligencji biznesowej w 2024 r., firmy będą też korzystać z większej liczby dużych modeli językowych. Na znaczeniu zyskają zatem ci dostawcy rozwiązań, którzy wykorzystują najlepsze modele do konkretnych zadań, optymalizując ich dokładność i koszt zastosowania w takich tematach jak tworzenie treści, kodu, generowanie pytań i odpowiedzi czy podsumowań. Z kolei na rynku pracy w 2024 roku – zdaniem ekspertów SAP – wzrastać będzie zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu Prompt Engineeringu, najsprawniej pracujących z generatywną sztuczną inteligencją. To doskonała okazja do rozwijania nowych, cennych umiejętności nie tylko dla doświadczonych programistów. Analizy pokazują bowiem, że rozwijać się w tej profesji mogą także osoby z szerokimi, zróżnicowanymi umiejętnościami.

Łańcuchy dostaw 2024 – nadchodzi hiperprzewidywalność?

Z analiz SAP wynika, że dwa najważniejsze trendy AI i ESG w dużej mierze przełożą się na zmiany w obrębie polityk związanych z łańcuchami dostaw. W 2024 r. odnotujemy gwałtowny wzrost inwestycji w technologie łańcucha dostaw, ponieważ przedsiębiorstwa będą dążyć do poprawy widoczności, elastyczności i odporności na ryzyko w dynamicznym i niepewnym środowisku gospodarczym. Blisko 2/3 polskich menedżerów twierdzi już teraz, że w ramach cyfryzacji łańcuchów dostaw w najbliższych latach będzie rosła rola AI i machine learning. W tym obszarze sztuczna inteligencja wpłynie przede wszystkim na zwiększanie zdolności organizacji do wyczuwania, rozpoznawania i reagowania na zakłócenia w nowy sposób. Tak wykorzystywane narzędzia AI, zintegrowane z łańcuchem dostaw na każdym poziomie, zapoczątkują nową erę hiperprzewidywalnej i wydajnej logistyki, rewolucjonizując sposób przepływu towarów.
 
Także budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw znajdzie się wysoko na liście priorytetów dużych organizacji. W rezultacie można spodziewać się zwiększonych nakładów na te najnowocześniejsze rozwiązania, które dostarczą liderom niezbędnych danych i pozwolą na uzyskanie pożądanej widoczności, aby zmniejszać wpływ środowiskowy w obrębie całego łańcucha dostaw. Ci, którzy już wykorzystują technologię do tworzenia naprawdę ekologicznych łańcuchów dostaw, nie tylko sięgną po kolejne innowacyjne rozwiązania, ale również zapewnią sobie długoterminową rentowność na nadchodzące lata.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Partnerstwo pomiędzy SAP SE i Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpoczyna się w 2024 roku, a umowa zakłada wieloletnią współpracę. Jako oficjalny partner zespołu, SAP będzie zajmować się zwiększeniem efektywności operacyjnej i umożliwiać pozyskiwanie nowych wniosków z danych, które przełożą się na zwiększenie wydajności. SAP S/4HANA Cloud, private edition pełni funkcję technologicznego fundamentu dla zespołu. Dzięki temu możliwa będzie praca nad tym, by sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe od SAP pomagały w informowaniu i przewidywaniu decyzji, optymalizacji zasobów oraz zabezpieczaniu przyszłości infrastruktury IT. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team to zespół fabryczny marki Mercedes-AMG, rywalizujący na szczycie motorsportu – w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1. Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc elitarną współpracę, przełomowe technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności kierowców, zespoły tworzą samochody wyścigowe zdolne do emocjonującej rywalizacji w ramach ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w trakcie każdego sezonu. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1, z siedzibą w Centrach Technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, to ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych ludzi, którzy projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami. Od 2010 roku, do końca sezonu 2022, zespół fabryczny Mercedes-AMG zdobył m.in. 116 zwycięstw, 264 miejsca na podium oraz 54 podwójne zwycięstwa w ramach 259 startów wyścigowych. Przyspieszając jutro Efektywność jest fundamentem sukcesu w Formule 1. Dlatego ograniczenie kosztów oraz optymalizacja złożonego łańcucha dostaw to dwa główne wyzwania, które postawiono przed partnerstwem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS i SAP. Reguły w Formule 1 wyznaczają, jakie środki zespoły mogą wydawać w każdym sezonie, a przekroczenie tego limitu wiąże się z surowymi karami. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 planuje wywiązywać się z tych zadań, wykorzystując rozwiązanie SAP S/4HANA Finance do efektywniejszego alokowania, oszczędzania i wykorzystywania zasobów. Dzięki wbudowanej technologii SAP Business AI, zespół może prognozować koszty, przewidywać ostateczne potrzeby budżetowe oraz optymalizować zarówno łańcuch dostaw, jak i dostępne zasoby. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zamierza wykorzystać także SAP S/4HANA Cloud, private edition do stworzenia bezpiecznego i nowoczesnego środowiska chmurowego. Może również korzystać z rozwiązań SAP Build i platformy SAP Business Technology, aby wdrożyć transparentną, inteligentną architekturę organizacji, łączącą w jedną całość dane i systemy z różnych źródeł. Pomoże to skrócić czasy dostawy kluczowych komponentów motoryzacyjnych, co zapewnia płynność dostaw podczas wyścigów odbywających się w weekendy. Formuła 1 to jedno z najbardziej innowacyjnych technologicznie wydarzeń na świecie, więc poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko, pod każdym względem. W tak wymagających warunkach, w jakich operują zespoły Formuły 1, sport jest też doskonałą okazją do prezentowania umiejętności i doskonałości technologicznej. Warto pamiętać, że aby kulminacja, która ma miejsce podczas wyścigu, była udana, bardzo wiele pracy musi zostać wykonanej „za kulisami”. SAP z dumą współpracuje z zespołem, aby procesy zachodzące w jego obrębie były tak doskonałe, jak samochody Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team  Julia White Członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i rozwiązań., SAP SE Innowacje w branży Nowe partnerstwo ma szansę także pokazać nową jakość w branży motoryzacyjnej. To właśnie dla Formuły 1 tworzone są przecież i prezentowane najciekawsze, branżowe innowacje. SAP i zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 dostarczą kolejne nowe rozwiązania, zasilone przez wnioski wynikające z działania w ramach cyklu Formuły 1. Posłużą one jako inspiracja do działania także dla innych klientów SAP. Z radością ogłaszamy, że SAP został oficjalnym partnerem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Łączy nas wspólne dziedzictwo i zaangażowanie w innowacje i zmiany, co istotnie przyczyni się do naszej wydajności na torze. SAP to światowy lider w swojej dziedzinie i nie moglibyśmy wymarzyć sobie lepszego partnera, aby poprawić naszą efektywność w 2024 roku i w przyszłości  Toto Wolff, CEO i kierownik zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. CEO i kierownik zespołu, Mercedes-AMG PETRONAS F1
Mercedes-AMG-PETRONAS-F1-rozpędza-się-w-drodze-ku-większej-efektywności

SAP Business One
+1
Nieznana
95000 osób
Zobacz profil
Opis
Brakuje nam szczegółowych informacji o tej firmie. Jesteś dostawcą? Skontaktuj się z nami i zaprezentuj swoje rozwiązanie!...
rozwiń