Analiza Deloitte z 2022 opisuje pewien typ organizacji, który dobrze odnajduje się na rynku, pomimo znacznych zakłóceń gospodarczych. Chodzi tu o firmy, które wykorzystują technologię jako narzędzie uzyskania samodzielności, niezależnie od sytuacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Organizacje, które uzyskują najlepsze wyniki w kluczowych wskaźnikach, umiejętnie integrują procesy i dostosowują do swojej sytuacji odpowiednie systemy ERP. Nie inaczej podszedł do zmiany globalny lider branży intralogistycznej, Jungheinrich AG, który wykorzystał możliwości rozwiązania SAP, by zoptymalizować procesy zaopatrzenia i zarządzania dostawcami.
Według ekspertów McKinsey poprawnie przebiegająca transformacja cyfrowa obejmuje wszystkie procesy działające w firmie w modelu end-to-end: od planowania popytu, podaży, logistyki poprzez sprzedaż i operacje, a skończywszy na zarządzaniu nadwyżkami, współpracę z dostawcami, czy controlling wewnętrzny. Dopiero później pojawia się konieczność dostosowania odpowiedniego systemu ERP do specyficznej sytuacji danej firmy. Wpływ modelu end-to-end (E2E) na wydajność przedsiębiorstw, zespół Mckinsey potwierdził choćby w obszarze planowania i realizacji usług: wśród badanych procesów zanotowano 5–15% redukcji kosztów stałych oraz wzrost o 10-15 % w obrębie satysfakcji klienta.
Strategia ERP musi koncentrować się na realnych możliwościach
W badaniu Deloitte „Czas próby: branża finansowa 2025” wzięto pod lupę wpływ technologii cyfrowych na zmiany rynkowe. Do kluczowych prognoz zaliczono wpływ automatyzacji na strukturę wydatków oraz zmiany w obszarze planowania zasobów przedsiębiorstwa: aplikacje finansowe i mikroserwisy rzucą wyzwanie tradycyjnym systemom ERP, a odpowiedź na nowe rozwiązania klienci znajdą u dużych dostawców.
W takiej sytuacji znalazł się globalny lider rozwiązań intralogistycznych z Niemiec.
Jungheinrich AG specjalizuje się w produkcji maszyn do transportu bliskiego, magazynowania i inżynierii przepływu materiałów. W tych segmentach firma zajmuje drugie miejsce w Europie, a trzecie na świecie. Zatrudnia niemal 20 tys. osób. W swojej strategii dąży do tworzenia trwałej wartości dla wszystkich grup interesariuszy – od klientów i pracowników po kluczowych partnerów biznesowych.Dlatego też lider intralogistyki z Hamburga dążył do większej przejrzystości bazy dostawców, by uniknąć luk w informacjach i opóźnień spowodowanych brakiem przepływu danych wedle podejścia end-to-end.
Dodatkowo firma mierzyła się z technologicznymi ograniczeniami niektórych systemów ERP, które utrudniały sprawne włączanie nowych dostawców. Wewnętrznie z kolei zespół borykał się z koniecznością ręcznego, czasochłonnego tworzenia baz i zatwierdzania dostawców. Jungheinrich AG zdecydował się na zebranie procesów zaopatrzenia i zarządzania dostawcami w jednym miejscu.
Najlepszym rozwiązaniem okazał SAP® Ariba® Strategic Sourcing, który firma mogła płynnie zintegrować z innymi wykorzystywanymi przez siebie systemami ERP od SAP. Zdefiniowano strukturę ofert i przetargów, umożliwiając w ten sposób bardziej świadome porównywanie ofert dostawców. Skonsolidowano także rozproszone informacje o partnerach, w tym rejestrację nowych i historię współpracy.