Opieszałość-w-wydobywaniu-wartości-ukrytej-w-danych

Opieszałość w wydobywaniu wartości ukrytej w danych

Nowe globalne badanie* przeprowadzone przez IFS i Boomi we współpracy z IDC, czołową firmą doradczą i badawczą na rynku IT, wykazało, że firmy nie wykorzystują w pełni swojego potencjału transformacyjnego. Wynika to z jednej strony z faktu, że w użyciu nadal pozostają przestarzałe systemy i rozwiązania, a z drugiej z braku zrozumienia na poziomie zarządów dla roli i znaczenia nowoczesnych platform opartych na architekturze komponowalnej dla budowania wartości w oparciu o dane. W ankiecie przeprowadzonej w grudniu 2023 roku w 12 krajach Europy, Ameryki Północnej, Bliskiego Wschodu, Afryki oraz Azji i Pacyfiku wzięło udział ponad 1000 respondentów zajmujących stanowiska kierownicze i zarządcze w przedsiębiorstwach z sektora produkcyjnego, energetycznego i usług publicznych, lotniczego i obronnego, budowlanego i inżynieryjnego, telekomunikacyjnego oraz usługowego.

Systemy komponowalne i sztuczna inteligencja to najważniejsze narzędzia pozwalające wykorzystywać dane do zwiększenia konkurencyjności firm i budowania ich odporności.
Większość firm podkreśla, że z powodzeniem poradziła sobie z trudnościami, jakie przyniosły ostatnie trzy lata. Musiały jednak stawić czoła wielu wyzwaniom, z których najpoważniejsze to brak równowagi między kapitałem obrotowym a zapasami (56%), niestabilny popyt (53%) oraz nieprzewidywalne łańcuchy dostaw (48%). Respondenci wskazywali również trzy czynniki – przestarzałe aplikacje (60%), brak integracji (48%) oraz aplikacje niewydolne lub monolityczne (43%) – jako główne przeszkody w skutecznym działaniu i radzeniu sobie z ryzykami, które potencjalnie mogły stać się źródłem dodatkowych kosztów.
 
Badanie wskazuje wyraźne przyczyny i konsekwencje korzystania z przestarzałych platform technologicznych. To przede wszystkim negatywny wpływ silosów organizacyjnych na funkcjonowanie przedsiębiorstw (18%) czy brak dostępu do danych lub ich niewystarczająca widoczność (24%). Ich skutkiem jest ograniczenie zdolności firm do wykorzystania danych w planowaniu długoterminowym, a także większe zagrożenie dla elastyczności biznesowej i zdolności do reagowania na ewentualne zakłócenia w przyszłości.
 
41% firm nie ma strategii związanej z wdrożeniem rozwiązań komponowalnych, co niesie ze sobą ryzyko stagnacji i narastającego długu technologicznego. Ponad 70% respondentów dobrze rozumiejących wartość systemów opartych na tego rodzaju architekturze, to kadra kierownicza odpowiedzialna za bieżące funkcjonowanie firmy i jej poszczególnych departamentów. Na poziomie zarządów odsetek ten sięga już tylko 19%. Stąd konieczność edukacji i prezentowania konkretnych rozwiązań, które w sposób jasny i przejrzysty przedstawią wartość takiego rozwiązania w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej.
 
Badania wskazują również, że łańcuch dostaw (51%), zamówienia (47%) oraz obsługa i wsparcie klienta (40%) to najważniejsze obszary, w których systemy komponowalne przynoszą korzyści. Obok nich respondenci wymieniali również satysfakcję klienta (36%) i zdolność do rozszerzania działalności w odpowiedzi na nowe możliwości biznesowe (51%). Badanie wysyła zatem jednoznaczny komunikat do zarządów: technologia komponowalna ma kluczowe znaczenie dla zachowania konkurencyjności firmy, zwiększenia jej elastyczności i wydajności. Tempo budowania wartości w firmie zależy od skutecznego wdrożenia zaawansowanych narzędzi technologicznych, co wymaga z kolei solidnego fundamentu w postaci kompletnych i dostępnych danych, a także przemyślanego planu wykorzystania usług chmurowych. Opór przed migracją do chmury lub opracowaniem jasnej strategii dla technologii komponowalnej może uniemożliwić firmom pełne wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Dotyczy to także dalszego pogłębiania już zaobserwowanych, pozytywnych zmian w niektórych obszarach, takich jak obniżone koszty (15%), szybsze wprowadzanie produktów na rynek (14%), poprawa planowania biznesowego (14%), zwiększona elastyczność i ograniczenie ryzyka (14%).
 
Wyzwaniem, przed jakim stoją obecnie firmy jest osiąganie wartości na różnych płaszczyznach i w różnych obszarach działalności, co oznacza konieczność pokonania istotnych barier, takich jak niezrozumienie wartości technologii komponowalnej na szczeblu zarządu (54,5%), a także niewystarczający postęp w migracji do chmury (50%). Nic dziwnego, że głównymi orędownikami systemów komponowalnych są dyrektorzy ds. technologii i IT.

W większości branż migracja do chmury zabiera sporo czasu. Wynika to z konieczności przeanalizowania tego kroku pod względem bezpieczeństwa oraz zmian w funkcjonowaniu firmy. Tym, co stanowi o wyjątkowości technologii komponowalnej jest fakt, że tu nie chodzi tylko o technologiczną nowinkę, ale o osiągnięcie korzyści biznesowych poprzez integrację i bardziej efektywne wykorzystanie danych przy zastosowaniu sztucznej inteligencji. Te korzyści to m.in. szybsze wprowadzanie innowacji na rynek, poprawa efektywności na poziomie całej firmy oraz zwiększenie wydajności zarówno pracowników, jak i aktywów. Komponowalność to strategia wykorzystywania danych, która umożliwia elastyczność oraz planowanie średnio- i długoterminowe, od inwestycji w aktywa terenowe, przez inwestycje w fabryki, po rozwój nowych źródeł przychodów. Pozytywną informacją jest to, że osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa oraz codzienne operacje i procesy biznesowe dostrzegają znaczenie systemów komponowalnych i sztucznej inteligencji dla transformacji i rozwoju firmy. Kolejnym krokiem, by skutecznie te technologie wykorzystać, jest zmiana sposobu myślenia i zaangażowanie na szczeblu zarządu, do czego niezbędne są działania edukacyjne.

Alex Rumble

Wiceprezes ds. marketingu produktu i komunikacji korporacyjnej, IFS

Webinarium z udziałem przedstawicieli IFS, IDC i Boomi szczegółowo analizujących wyniki badania dostępne jest tutaj.

* Ankietę przeprowadzono w grudniu 2023 roku w 12 krajach. Wzięło w niej udział ponad 1000 osób zajmujących wysokie stanowiska kierownicze i zarządcze w przedsiębiorstwach z sektora produkcyjnego, energetycznego, usług publicznych, lotniczego, obronnego, budowlanego, inżynieryjnego, telekomunikacyjnego oraz usługowego. 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Wyniki Finansowe IFS za III Kwartał 2024

IFS odnotowuje najsilniejszy kwartał w swojej historii w III kwartale 2024 roku, umacniając swoją pozycję najszybciej rozwijającej się firmy oferującej oprogramowanie przemysłowe i globalnego lidera w zakresie Przemysłowej Sztucznej Inteligencji (AI). Globalny wzrost organiczny, wspierany przez silną sieć partnerów, podkreśla strategię IFS oraz jego solidne wyniki finansowe. Kluczowe wyniki IFS za III kwartał: Roczne Przychody Powtarzalne (ARR) wzrosły o 30% rok do roku, co jeszcze bardziej umacnia pozycję IFS jako lidera w zakresie rozwiązań oprogramowania przemysłowego. Przychody z oprogramowania wzrosły o 20% w ujęciu rocznym. Liczba klientów, którzy przyjęli IFS Cloud w III kwartale 2024 r., wzrosła o 71% rok do roku, co przełożyło się na 46% wzrost przychodów z chmury. Strategiczne przejęcia W III kwartale zakończono dwa istotne przejęcia: zakup Copperleaf Technologies Inc. o wartości 1 mld CAD, globalnego lidera w zarządzaniu aktywami strategicznymi oraz planowaniu inwestycji w aktywa (AIP), a także przejęcie EmpowerMX, dostawcy oprogramowania do konserwacji lotniczej wspieranego przez AI, specjalizującego się w rozwiązaniach dotyczących napraw i przeglądów kadłubów samolotów (MRO). Oba przejęcia miały minimalny wpływ na wyniki III kwartału, biorąc pod uwagę daty ich finalizacji. Wzrost we wszystkich regionach i branżach IFS odnotowało rosnące zapotrzebowanie ze wszystkich regionów na swoje rozwiązania zasilane AI, które wspierają zrównoważony rozwój. Obejmuje to nie tylko IFS Cloud, ale również inne produkty IFS, takie jak Ultimo, Poka oraz najnowsze przejęcia – EmpowerMX i Copperleaf. Ponad 90 nowych organizacji dołączyło do grona klientów IFS w III kwartale, w tym: Ahrend, Avia Prime, Comcast, DCC Plc, Drayton Aerospace, General Dynamics Ordnance and Tactical Systems-Canada, HomeServe, ista SE, Quanta Services Australia, Rolls Royce Power Systems, Sureserve, Stertil Group, TDC NET, SNCF Gares & Connexions. Nasze wyniki za III kwartał odzwierciedlają zaangażowanie IFS w rozwiązywanie kluczowych wyzwań przemysłowych za pomocą Przemysłowej Sztucznej Inteligencji. IFS.ai napędza kolejną rewolucję przemysłową, a nasz ciągły wzrost jest dowodem na wartość, jaką dostarczamy klientom i partnerom. IFS ma jasną wizję, by stać się niekwestionowanym liderem w kategorii oprogramowania przemysłowego. Najnowsze wyniki finansowe pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji tej wizji. Mark Moffat CEO, IFS 30% wzrost ARR pokazuje, że z powodzeniem napędzamy przewidywalny i rentowny wzrost. Nadal prowadzimy z rozwiązaniami skoncentrowanymi na klientach, wspieranymi przez naszą innowacyjną, globalną sieć partnerów. Matthias Heiden Dyrektor Finansowy, IFS Najnowsze wydarzenia: IFS Cloud 24R2 został zaprezentowany na IFS Unleashed, wprowadzając funkcje oparte na IFS.ai i ponad 60 przypadków użycia AI, aby pomóc klientom wdrażać Przemysłową AI na dużą skalę. IFS i PwC nawiązały współpracę, tworząc nowy moduł zarządzania zrównoważonym rozwojem IFS Cloud, rozwiązujący wyzwania związane z raportowaniem ESG, w tym CSRD. IFS zostało uznane za wybór klientów w 2024 Gartner® Peer Insights™ Voice of the Customer dla Cloud ERP dla przedsiębiorstw zorientowanych na produkt. IFS Ultimo uznano za lidera w rankingu Verdantix Green Quadrant®: Enterprise Asset Management Software 2024. IFS assyst został wyróżniony jako lider i najszybciej rozwijające się rozwiązanie w raporcie GigaOm Radar dotyczącym zarządzania usługami IT. Sprawdz również : Rolls-Royce Power Systems wybrał IFS Cloud, aby zautomatyzować i zoptymalizować procesy produkcyjne za pomocą narzędzi AI, wspierając jednocześnie strategię zrównoważonego rozwoju. W najnowszym raporcie IFS przeanalizowano, jak polskie firmy radzą sobie z wyzwaniami ESG (środowisko, społeczeństwo, zarządzanie), co jest kluczowym zagadnieniem w kontekście odpowiedzialnego biznesu. IFS poszerzył swoje kompetencje w zakresie MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), przejmując EmpowerMX, co umożliwia lepsze zarządzanie obsługą techniczną i naprawami w sektorze lotniczym. Kolejne strategiczne przejęcie to Copperleaf, które wzmacnia ofertę IFS w zakresie zarządzania zasobami dla firm energetycznych i infrastrukturalnych, umożliwiając podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych.
Wyniki-Finansowe-IFS-za-III-Kwartał-2024

IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń