Panasonic-wkracza-w-kolejne-stulecie-innowacji

Panasonic wkracza w kolejne stulecie innowacji

Wiele przedsiębiorstw deklaruje, że innowacyjność jest częścią ich firmowego DNA. W przypadku marki Panasonic, dowodów potwierdzających tę deklarację nie brakuje. Można tu przywołać nie tylko historię firmy, która od ponad stu lat wprowadza nowoczesne rozwiązania do gospodarstw domowych.

Najświeższym przykładem innowacyjności jest także pomysł na transformację cyfrową całej grupy: projekt o dużej skali, doceniający wagę najnowocześniejszych rozwiązań, ale mocno akcentujący także perspektywę ludzką oraz środowiskową.

Z badań przeprowadzonych przez SAP wynika, że wśród obszarów innowacji, które przedstawiciele firm uważają za kluczowe, znajdują się przede wszystkim innowacje technologiczne (21,5 proc. wskazań), w zakresie produktów i usług (15,5 proc.), zrównoważonego rozwoju (15 proc.) oraz doświadczeń cyfrowych (14.9 proc.). Jak wyważyć te proporcje w ramach konkretnych projektów z zakresu cyfryzacji?

Grupa Panasonic, posiadająca ponad miliard klientów na całym świecie, ponad sto lat historii i definiująca się jako innowacyjne przedsiębiorstwo, stanęła w pewnym momencie przed takim właśnie wyzwaniem. Jej głównym celem stało się wejście w kolejny wiek działania szanując historię, ale proponując rynkowi świeże podejście.

Innowacja w DNA

Na początku ubiegłego stulecia założyciel Panasonic, Konosuke Matsushita, postanowił zająć się ogromnym, niezagospodarowanym dotąd rynkiem wysokiej jakości urządzeń gospodarstwa domowego. Przez dziesięciolecia firma wdrażała przeróżne innowacyjne projekty, związane z niemal każdym aspektem życia klientów, od rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, takich jak oświetlenie rowerowe, poprzez sprzęty usprawniające prace domowe (np. pralki automatyczne), po dostarczanie rozrywki i informacji np. za pośrednictwem najnowocześniejszych odbiorników radiowych i telewizorów.

W czasach zmian Panasonic udowodnił, że jest w stanie definiować się jako organizacja na nowo i zmieniać, by wciąż odnosić sukcesy. Firma z powodzeniem funkcjonowała więc także w momentach kryzysów gospodarczych, wojen czy głębokich przekształceń personalnych. Nie znaczy to jednak, że nie borykała się – jako organizacja zbudowana na tradycyjnych fundamentach – z poważnymi wyzwaniami.

Transformacja napędzająca nowy etap rozwoju

Sprostanie wyzwaniom współczesności, przy zachowaniu swojego unikalnego dziedzictwa – stało się dla organizacji celem, otwierającym kolejne stulecie działalności. Panasonic rozpoczął więc program największej zmiany w historii firmy.

Koncepcja o nazwie „PX: Panasonic Transformation”, koncentruje się nie tylko na ulepszaniu infrastruktury IT. Pokazuje także, że organizacja stawia IT i technologię w centrum swojej strategii zarządzania i chce je traktować jako paliwo dla kluczowych zmian na poziomie biznesowym i zarządczym.

 

Po ponad 100 latach doskonalenia i odkrywania siebie na nowo, osiągnęliśmy punkt kulminacyjny. U podstaw naszej organizacji leży przekonanie, że przedsiębiorstwa powinny mieć wkład w rozwój społeczeństwa, napędzając dobrobyt i pomagając ludziom prowadzić satysfakcjonujące życie. Aby moderować rozwój, powstał więc program PX: Panasonic Transformation. To największa zmiana, jaką firma kiedykolwiek przeprowadzała i największe wyzwanie w naszej historii 

Hajime Tamaoki

Dyrektor wykonawczy i CIO, Panasonic Holdings.

PX nie jest oczywiście pierwszą transformacją firmy. Od innych procesów tego typu różni się jednak skalą. Panasonic to w istocie ogromny konglomerat, zbiór wielu różnych firm, z których każda ma własną, unikalną charakterystykę. Wspieranie cyfrowej zmiany każdej gałęzi biznesu i jednoczesne podnoszenie poziomu IT w całej grupie, to bez wątpienia wymagający proces.

Łańcuchy dostaw, ludzie i ekologia

Wśród najpilniejszych zagadnień, wymagających rozwiązania w Panasonic, znalazły się problemy, wynikające ze strat w łańcuchu dostaw. Część z nich była spowodowana m.in. procesami, które uważano za konieczne w przeszłości. Obecnie firma skupia się jednak przede wszystkim na standaryzacji działań w tym zakresie, aby zwiększać wydajność i umieszczać te zmiany w kontekście środowiskowym. Dlatego, dążąc do przyspieszenia transformacji całego łańcucha wartości, Panasonic wybrał rozwiązanie RISE with SAP, wspierając inteligentną, zrównoważoną wizję przedsiębiorstwa.

Projekt ma na celu przekształcenie modeli i procesów biznesowych oraz obejmuje strategię poprawy doświadczeń pracowników. Towarzyszy mu głębokie przekonanie, że wszystkie te działania bezpośrednio wpływają na rozwój całej grupy. Ważnym aspektem dla organizacji jest także odpowiednia komunikacja tych założeń pracownikom. Dzięki temu rozumieją oni cel zwiększania wartości dla klientów i doskonalenia operacji wewnętrznych.

Ważnym elementem aktualnej strategii Panasonic jest też redukcja emisji gazów cieplarnianych. Już w 2017 r. firma rozpoczęła program zmniejszania zużycia energii i rozwijania działalności w zakresie wytwarzania i magazynowania jej tak, aby do 2050 r. wytwarzana energia przewyższała zużycie. Aby przyspieszyć ten proces i ograniczyć emisje generowane przez Grupę Panasonic i jej interesariuszy, zdecydowano się na szereg technologicznych zmian. Firma rozwija więc w tym celu m.in. projekty z zakresu energetyki wodorowej, ekologicznego transportu czy też produkty związane z jakością powietrza i klimatyzacją.

Tradycyjne przedsiębiorstwa zajmujące się m.in. elektroniką użytkową stoją obecnie w obliczu ogromnych wyzwań, nie tylko biznesowych. Odpowiedzią jest oczywiście nowoczesna technologia i transformacja, ale tylko taka, która uwzględnia w odpowiedni sposób kwestie zrównoważonego rozwoju i optymalnego wykorzystania zasobów. Technologia teraźniejszości i przyszłości musi być także zakotwiczona w ludzkich potrzebach i ludzkiej perspektywie. Przyszłość należy więc do organizacji, które rozumieją takie mechanizmy i już teraz biorą pod uwagę każdy z tych obszarów, rozpoczynając kompleksowe projekty cyfryzacji

Piotr Ferszka

Prezes zarządu, SAP Polska

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Partnerstwo pomiędzy SAP SE i Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpoczyna się w 2024 roku, a umowa zakłada wieloletnią współpracę. Jako oficjalny partner zespołu, SAP będzie zajmować się zwiększeniem efektywności operacyjnej i umożliwiać pozyskiwanie nowych wniosków z danych, które przełożą się na zwiększenie wydajności. SAP S/4HANA Cloud, private edition pełni funkcję technologicznego fundamentu dla zespołu. Dzięki temu możliwa będzie praca nad tym, by sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe od SAP pomagały w informowaniu i przewidywaniu decyzji, optymalizacji zasobów oraz zabezpieczaniu przyszłości infrastruktury IT. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team to zespół fabryczny marki Mercedes-AMG, rywalizujący na szczycie motorsportu – w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1. Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc elitarną współpracę, przełomowe technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności kierowców, zespoły tworzą samochody wyścigowe zdolne do emocjonującej rywalizacji w ramach ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w trakcie każdego sezonu. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1, z siedzibą w Centrach Technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, to ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych ludzi, którzy projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami. Od 2010 roku, do końca sezonu 2022, zespół fabryczny Mercedes-AMG zdobył m.in. 116 zwycięstw, 264 miejsca na podium oraz 54 podwójne zwycięstwa w ramach 259 startów wyścigowych. Przyspieszając jutro Efektywność jest fundamentem sukcesu w Formule 1. Dlatego ograniczenie kosztów oraz optymalizacja złożonego łańcucha dostaw to dwa główne wyzwania, które postawiono przed partnerstwem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS i SAP. Reguły w Formule 1 wyznaczają, jakie środki zespoły mogą wydawać w każdym sezonie, a przekroczenie tego limitu wiąże się z surowymi karami. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 planuje wywiązywać się z tych zadań, wykorzystując rozwiązanie SAP S/4HANA Finance do efektywniejszego alokowania, oszczędzania i wykorzystywania zasobów. Dzięki wbudowanej technologii SAP Business AI, zespół może prognozować koszty, przewidywać ostateczne potrzeby budżetowe oraz optymalizować zarówno łańcuch dostaw, jak i dostępne zasoby. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zamierza wykorzystać także SAP S/4HANA Cloud, private edition do stworzenia bezpiecznego i nowoczesnego środowiska chmurowego. Może również korzystać z rozwiązań SAP Build i platformy SAP Business Technology, aby wdrożyć transparentną, inteligentną architekturę organizacji, łączącą w jedną całość dane i systemy z różnych źródeł. Pomoże to skrócić czasy dostawy kluczowych komponentów motoryzacyjnych, co zapewnia płynność dostaw podczas wyścigów odbywających się w weekendy. Formuła 1 to jedno z najbardziej innowacyjnych technologicznie wydarzeń na świecie, więc poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko, pod każdym względem. W tak wymagających warunkach, w jakich operują zespoły Formuły 1, sport jest też doskonałą okazją do prezentowania umiejętności i doskonałości technologicznej. Warto pamiętać, że aby kulminacja, która ma miejsce podczas wyścigu, była udana, bardzo wiele pracy musi zostać wykonanej „za kulisami”. SAP z dumą współpracuje z zespołem, aby procesy zachodzące w jego obrębie były tak doskonałe, jak samochody Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team  Julia White Członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i rozwiązań., SAP SE Innowacje w branży Nowe partnerstwo ma szansę także pokazać nową jakość w branży motoryzacyjnej. To właśnie dla Formuły 1 tworzone są przecież i prezentowane najciekawsze, branżowe innowacje. SAP i zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 dostarczą kolejne nowe rozwiązania, zasilone przez wnioski wynikające z działania w ramach cyklu Formuły 1. Posłużą one jako inspiracja do działania także dla innych klientów SAP. Z radością ogłaszamy, że SAP został oficjalnym partnerem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Łączy nas wspólne dziedzictwo i zaangażowanie w innowacje i zmiany, co istotnie przyczyni się do naszej wydajności na torze. SAP to światowy lider w swojej dziedzinie i nie moglibyśmy wymarzyć sobie lepszego partnera, aby poprawić naszą efektywność w 2024 roku i w przyszłości  Toto Wolff, CEO i kierownik zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. CEO i kierownik zespołu, Mercedes-AMG PETRONAS F1
Mercedes-AMG-PETRONAS-F1-rozpędza-się-w-drodze-ku-większej-efektywności

SAP Business One
+1
Nieznana
95000 osób
Zobacz profil
Opis
Brakuje nam szczegółowych informacji o tej firmie. Jesteś dostawcą? Skontaktuj się z nami i zaprezentuj swoje rozwiązanie!...
rozwiń