Poznaj-czynniki-wpływające-na-decyzję-o-zakupach-w-sklepie-online

Poznaj czynniki wpływające na decyzję o zakupach w sklepie online

Obecnie już 79% Polaków kupuje online, przy czym znacząco więcej osób dokonuje zakupów w polskich e-sklepach (75%) niż na zagranicznych (30%).

Dynamiczny rozwój e-handlu daje ogromne możliwości, ale jednocześnie stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają przygodę z e-commerce. Zakupy online postrzegane są jako wygodne i nieskomplikowane, dające większy wybór produktów niż w sklepach stacjonarnych i po atrakcyjniejszych cenach. Sklepy online są dostępne całą dobę co dodatkowo motywuje kupujących. Konsumenci są jednak wymagający, dlatego tak ważne jest dokładnego poznanie  ich zwyczajów oraz oczekiwań.

Dlaczego klienci decydują się na konkretny sklep internetowy? Jakie są czynniki przesądzające o zaufaniu i dokonaniu pierwszych zakupów w nowym miejscu? Czym się kierują? Dlaczego wracają do danego sklepu? Poznanie czynników jakimi kierują się klienci decydując się na dokonanie zakupów w danym sklepie internetowym, pozwoli  wprowadzić odpowiednie zmiany we własnym sklepie lub dobrze przygotować się do uruchomienia nowego sklepu.

Czynniki wpływające na wiarygodność

Na potrzeby raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska przeprowadzone zostało badanie, w którym respondenci mieli do zaznaczenia maksymalnie 3 czynniki, które ich zdaniem wpływają na wiarygodność danego sklepu online.

Blisko połowa ankietowanych zaznaczyła, że czynnikiem wpływającym na ich decyzje są pozytywne opinie o danym sklepie internetowym. Na kolejnych miejscach uplasowały się płatności przy odbiorze i czytelna informacja o zwrotach i reklamacji.

 

TOP 10 czynników wpływających na wiarygodność sklepu online

 

*na podstawie raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska

Elementy wzbudzające zaufanie

Wdrażając e-sklep należy mieć na uwadze, że musimy pozyskać zaufanie naszych przyszłych klientów. A ludzie z natury są nieufni, szczególnie gdy chodzi o ich pieniądze. Decydując się na pierwszy zakup w nieznanym sklepie internetowym klient ma wiele wątpliwości. Istnieje sporo elementów wzbudzających zaufanie, które możemy zastosować w naszym sklepie online. Wśród nich jest umieszczenie informacji takich jak:

  • adres biura w Polsce
  • dane teleadresowe
  • zdjęcie siedziby sklepu stacjonarnego
  • informacji o gwarancji
  • regulaminu sklepu
  • dane fizycznych punktów odbioru
  • logotypy banków w płatnościach

 

Wiarygodność e-sklepu znacząco podnoszą także:

  • dostępność różnych form płatności
  • możliwość płatności przy odbiorze
  • możliwość zakupu na raty

Jak mówi stare porzekadło „kupuje się oczami”, tak więc nie można zapomnieć o tym graficznym wyglądzie sklepu oraz ładnej i czytelnej prezentacji produktów. W ramach działań promocyjnych można również rozważyć uruchomienie ciekawego fanpage lub bloga.

Jednak nic nie wzbudza zaufania tak dobrze jak polecenie przez kogoś lub przychylna recenzja. Dlatego warto prosić zadowolonych klientów o wystawienie opinii. Wiarygodność budują także informacje o obecności w rankingach i porównywarkach, a także o otrzymanych znakach jakości i certyfikatach zaufania.

Powody dla których klienci wybierają dany sklep interentowego

W ramach badania przeprowadzonego do raportu „E-Commerce w Polsce” respondenci mieli także odpowiedzieć na pytanie co przesądza o dokonaniu przez nich zakupu w danym sklepie internetowym.

Jednym z trzech głównych powodów, które motywują e-konsumentów do zakupów przez internet są atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych ceny – taką odpowiedź zaznaczyło aż 46% ankietowanych. Równie istotnym czynnikiem są niskie koszty dostawy – 42%. Klienci szukają w internecie promocji i chcą zakupić produkty taniej niż mogliby to zrobić w sklepach stacjonarnych.

TOP 10 powodów wpływających na wybór danego sklepu online

*na podstawie raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska

Czynniki wpływające na wybór e-sklepu

Wśród czynników wpływający na wybór danego sklepu internetowego jest sporo elementów, na który mamy realny wpływ. Oprócz informacji budujących wiarygodność e-sklepu można zastosować zabiegi które docenią potencjalni klienci. Są to m.in.:

  • konkurencyjne ceny produktów
  • niskie koszty dostawy i duży wybór przewoźników
  • krótki czas oczekiwania na przesyłkę
  • różne formy płatności (karta płatnicza, systemy szybkich płatności)
  • atrakcyjne promocje
  • oferty specjalne
  • kody rabatowe
  • dłuższy termin na zwrot bez podania przyczyny
  • łatwy sposób składania zamówienia

Na korzyść działają również takie czynniki, jak: atrakcyjny sposób prezentacji produktu i  wygląd strony internetowej sklepu, miła obsługa klienta (call center) i ciekawy fanpage lub blog.

Mamy rzeczywisty wpływ na to, w jaki sposób potencjalni i obecni klienci postrzegają nasz sklep. Wystarczy zastosować odpowiednie strategie, aby budować wiarygodność sklepu i przekonać klientów do dokonywania zakupów online. Wprowadzenie właściwych działań może znacząco wpłynąć na naszą reputację oraz zdolność przyciągania e-klientów.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Integracja Qlik, SAP i inne źródła

Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań do analizy danych znacząco wspiera dążenie do zwiększania efektywności operacyjnej oraz rentowności. Dzięki elastyczności i otwartości systemu  Business Intelligence Qlik możliwe jest wykorzystanie synergii działania specjalistycznych narzędzi BI oraz systemów transakcyjnych, magazynowych i logistycznych. To połączenie pozwala osiągnąć optymalną efektywność i wydajność procesów. Jedną z kluczowych zalet systemu Qlik jest jego zdolność do integracji z systemami SAP oraz szeroka możliwość dostosowywania analiz do indywidualnych potrzeb organizacji. Sprawia to, że Qlik jest doskonałym rozwiązaniem dla każdego użytkownika. Przyjrzyjmy się bliżej integracji danych do analizy z systemu SAP i innych źródeł dzięki wykorzystaniu technologii  Business Intelligence Qlik, którą zrealizowaliśmy dla jednego z naszych klientów. Sprawdzimy również na jakie pytania odpowiada przygotowany przez nas model analityczny dotyczący produkcji i magazynów. Cel integracji – optymalizacja procesów w branży farmaceutycznej Nasz klient, firma farmaceutyczna specjalizująca się w produkcji leków na receptę, leków OTC oraz wysokiej jakości suplementów, dążył do zwiększenie efektywności swoich procesów produkcyjnych i magazynowych. Z tego powodu zdecydował się zintegrować dane potrzebne dla analizy z systemu SAP z danymi w plikach Excel. Kluczowym celem było: Przyspieszenie analizy i śledzenia nieoptymalnych zdarzeń w procesie produkcyjnym w systemie SAP. Optymalizacja stanów magazynowych w celu zapewnienia ciągłości produkcji. Dzięki wdrożeniu Qlik BI obecnie wszystkie procesy produkcyjne są monitorowane, a wszelkie anomalie i nieprawidłowości są natychmiast uwidaczniane na dashboardach. Od razu widoczne są więc miejsca, którymi trzeba się zająć. Co istotne, dane w modelach analitycznych są odświeżane co 15 minut. Jak to działa w praktyce? Z systemu SAP oraz plików Excel Qlik pobiera informacje dotyczące postępu realizacji zleceń produkcyjnych oraz stanów magazynowych. Dane w Qlik aktualizowane są co 15 minut. W odpowiedzi na opisane wyżej potrzeby firmy opracowaliśmy model analityczny: Prognoza stanu magazynowego w czasie. Celem modelu jest prognoza liczby zajętych miejsc paletowych w odniesieniu do maksymalnej pojemności magazynu. Model odpowiada m.in. na następujące pytania: Jaka jest prognoza stanu magazynowego zarówno ilościowa jak i procentowa w ciągu najbliższych 24 godzin oraz 2 i 3 dniach, z podziałem na 15-minutowe interwały oraz punktami kontrolnymi na koniec każdej zmiany? Czy stan magazynowy w ciągu najbliższych 3 dni przekroczy zaplanowane limity? Czy produkcja półwyrobów, która jest zaplanowana na najbliższe 3 dni, zabezpiecza i pokrywa zapotrzebowanie na liniach produktów gotowych w następnych 3 dniach? Jaka jest prognoza stanu magazynowego w najbliższych 2 tygodniach, z dokładnością do 15 minut i puntami kontrolnymi na koniec każdej zmiany? Jaka jest prognoza stanu magazynowego w najbliższych 6 miesiącach, z dokładnością na koniec każdej zmiany? Jak przebiega proces w praktyce? Źródłowe dane do analiz są dostępne w systemie SAP i na bieżąco aktualizowane. Raport prognozy jest automatycznie wyliczany przez system Qlik, aktualizowany co 15 minut na podstawie bieżących danych z SAP. Aktualny Stock – dostępny jest stock w magazynie, który jest przeliczany na palety wg przelicznika konwersji jednostek miar w SAP. Bieżąca Produkcja – dostępne są zlecenia produkcyjne w toku wraz z czasem startu i zakończenia produkcji, planowaną do wyprodukowania liczbę sztuk, która jest przeliczana na palety wg przelicznika konwersji jednostek miar w SAP. Planowana Produkcja – dostępny jest plan zleceń produkcyjnych (których produkcja jeszcze się nie rozpoczęła) wraz z czasem startu i zakończenia produkcji, planowaną do wyprodukowania liczbą sztuk, którą należy przeliczyć na palety wg przelicznika konwersji jednostek miar w SAP. Planowana Konsumpcja – dostępny jest plan zapotrzebowania dla zleceń produkcyjnych wyrobów gotowych wraz z czasem startu produkcji wyrobów gotowych i wymaganą ilością, którą należy przeliczyć na palety wg przelicznika konwersji jednostek miar w SAP. Planowany Stock – wyliczana przez system Qlik prognoza stanu magazynowego w czasie, wg wzoru: Planowany Stock = Aktualny Stock + Bieżąca Produkcja + Planowana Produkcja – Planowana Konsumpcja Planowany Stock obejmuje horyzont czasowy: Krótkoterminowy – dwa tygodnie do przodu, z granulacją prognozy co 15 minut, z punktami kontrolnymi na koniec każdej zmiany, Długoterminowy – sześć miesięcy do przodu, z granulacją prognozy na koniec każdej zmiany. Maksymalna Pojemność Magazynu – jest definiowane przez osobę uprawnioną w pliku MS Excel pojemność magazynu w paletach dla każdego dnia, na co najmniej sześć miesięcy do przodu. Pojemność jest zmieniana przez osobę uprawnioną w dowolnym momencie. Prognozowane Wypełnienie Magazynu [%] – wyliczana jest automatycznie przez system Qlik, prognoza wypełnienia magazynu w czasie, wg wzoru: Prognozowane Wypełnienie Magazynu [%] = Planowany Stock / Maksymalna Pojemność Magazynu Raport zawiera poziomy ostrzegawcze dla prognozowanego wypełnienia magazynu [%]: 80% – poziom ostrzegawczy, koloru żółtego Dzięki szybko dostępnym informacjom na dashboardach Qlik działania są podejmowane od razu. Integracja danych do analizy w modelu Qlik jest możliwa z wielu różnych źródeł zarówno systemowych jaki i plików. Elastyczność Qlika zarówno w zakresie łączenia dowolnych źródeł danych jaki i budowy analiz i dashboardów jest nieograniczona. Korzyści dla klienta Dzięki natychmiastowej dostępności informacji na dashboardach Qlik, nasz klient może podejmować szybkie i trafne decyzje operacyjne. Integracja danych do analizy w modelu Qlik z różnych źródeł – systemu SAP oraz plików Excel – zapewnia spójność danych i pełny obraz procesów, co umożliwia bieżące monitorowanie postępu realizacji zleceń produkcyjnych i stanów magazynowych. Elastyczność Qlik w zakresie łączenia różnorodnych źródeł danych i ich przekształcania oraz budowy analiz i dashboardów pozwoliła nam na dokładne dostosowanie narzędzia do specyficznych potrzeb organizacji i zbudowanie właściwego modelu analitycznego. Co konkretnie zyskał klient?  Natychmiastowe informacje: Dzięki dostępnym od ręki analizom i dashboardom  Qlik z aktualizowanymi co 15 minut danymi, klient może szybko identyfikować problemy i podjąć odpowiednie działania, co przekłada się na szybsze reakcje na ewentualne zakłócenia w procesach. Optymalizacja procesów: Zintegrowanie danych z systemu SAP oraz plików Excel umożliwia dokładne śledzenie postępu produkcji i stanów magazynowych, co pozwala na optymalizację zarządzania zapasami i zapewnienie ciągłości produkcji. Elastyczność i personalizacja: Qlik oferuje pełną swobodę w przekształcaniu danych oraz tworzeniu analiz i dashboardów dostosowanych do specyficznych potrzeb klienta, co pozwala na dokładną wizualizację danych i łatwiejsze podejmowanie decyzji strategicznych. Automatyzacja i oszczędność czasu: Automatyczne wyliczanie prognoz na podstawie bieżących danych z systemu SAP i plików Excel pozwala zaoszczędzić czas i zasoby, eliminując konieczność ręcznego przetwarzania danych. Zwiększenie efektywności operacyjnej: Dzięki precyzyjnej prognozie stanu magazynowego i produkcji, klient jest w stanie lepiej planować zasoby, unikać przestojów oraz zarządzać zapotrzebowaniem na produkcję, co zwiększa efektywność procesów.
Integracja-Qlik_-SAP-i-inne-źródła
Humansoft_logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Humansoft

Producent systemu ERP, dostawca BI


HermesSQL
Mazowieckie
50 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, eCommerce, Elektronika, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem i dostawcą systemów zarządzania ERP i BI oraz aplikacji mobilnego magazynu WMS, sklepu internetowego, platformy B2B i EDI....
rozwiń