Zdjęcie

Sprawne zarządzanie łańcuchem dostaw – konieczność czy trend?

Niezależnie od branży, automatyzacja i cyfryzacja łańcucha dostaw wymieniane są dziś jako czynniki pozwalające budować i utrzymać przewagę konkurencyjną. W czasie, gdy przedsiębiorstwa spożywcze digitalizują się na potęgę, sceptycy pytają czy jest to faktycznie konieczne? Ostatni rok pokazał, jak bardzo.

Transformacja cyfrowa to obecnie jeden z najgorętszych terminów na rynku. Przez lata dużo o niej mówiono, jednak za słowami nie zawsze podążały czyny. Dopiero rynkowe perturbacje związane z wybuchem pandemii Covid-19 uświadomiły większości firm, jak dużą przewagę konkurencyjną przynosi cyfryzacja oraz jak napędza dalszy rozwój.

Przedsiębiorstwa produkcyjne, które z wyprzedzeniem zaimplementowały odpowiednie rozwiązania, mogły łatwiej przystosować się do nowych warunków oraz wyeliminować straty. Pozostałe gorączkowo poszukiwały narzędzi umożliwiających funkcjonowanie w dobie pracy zdalnej, globalnych zakłóceń łańcuchów dostaw i w otoczeniu klientów, którzy większość swoich aktywności przenieśli do świata online.

Turbulencje i wyzwania

Restrykcyjne wymogi dotyczące bezpieczeństwa żywności, zwiększone zainteresowanie konsumentów składem produktów i pochodzenia poszczególnych składników, etyka produkcji, braki kadrowe, rosnąca konkurencja – to tylko niektóre z wyzwań branży spożywczej.

Obserwowany wzrost zainteresowania rozwiązaniami usprawniającymi proces produkcji żywności, w tym szczególnie podatnego na zakłócenia łańcucha dostaw trudno więc uznać za przypadkowy. Firmy zdały sobie sprawę, iż ich obecne systemy IT nie są wystarczające, by skutecznie odpowiedzieć na pojawiające się, często zupełnie niespodziewanie, wyzwania. W efekcie rośnie popularność rozwiązań charakterystycznych dla epoki Przemysłu 4.0, w tym nowoczesnych, opartych o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe systemów ERP, EPM lub SCM.

Transparentność i bezpieczeństwo

Łańcuchy dostaw w branży spożywczej są wyjątkowo rozbudowane. Składa się na nie coraz większa liczba podmiotów, począwszy od rolników, przez firmy zajmujące skupem i odbiorem płodów rolnych, przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne, aż po producentów półproduktów. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że niezbędne składniki często trzeba sprowadzać z innych krajów Europy, a niejednokrotnie nawet z innych kontynentów.

W tej sytuacji utrzymanie możliwie prostego i przejrzystego łańcucha dostaw, obrazującego w czasie rzeczywistym np. ilość transportowanych czy dostępnych w danym momencie produktów jest praktycznie niemożliwe. Szczególnie, jeśli firma nie dysponuje odpowiednimi do tego celu narzędziami. Tymczasem nowoczesne technologie, coraz chętniej wykorzystywane w branży spożywczej, pozwalają na:

  • wgląd w dowolny etap procesu produkcji i dostaw żywności – od rolnika do konsumenta,
  • sprawne przygotowywanie i dostarczanie wszystkich informacji na potrzeby wymagających klientów oraz regulacji prawnych i certyfikacji
  • bardzo szybkie reagowanie na ewentualne problemy związane z bezpieczeństwem, a z wykorzystaniem sztucznej inteligencji analizującej dane w czasie rzeczywistym –  zapobieganie im już nawet na etapie symptomów
  • ograniczenie marnowania cennych składników i wprowadzenie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

To czynniki, które bez wątpienia wpływają na sukces firmy i umocnienie jej pozycji na rynku. Dlatego producenci żywności, chcąc skutecznie ulepszać swoje działania i konkurować na coraz bardziej wymagającym rynku muszą poważnie rozważyć wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, tak do procesu produkcji, jak i posiadanego łańcucha dostaw. Nowoczesny system może np. rozpoznać najdrobniejsze anomalie związane ze składem produktu czy zminimalizować wpływ globalnych zakłóceń łańcucha dostaw na bieżącą działalność firmy.

Sztuczna inteligencja w SCM

Wspierany przez inteligentne rozwiązania technologiczne cyfrowy łańcuch dostaw zapewnia istotną poprawę widoczności. Daje możliwość precyzyjnej analizy predykcyjnej oraz dostosowywania i uelastyczniania dostaw w oparciu o aktualne dane dotyczące popytu. Pozwala to w bardziej optymalny sposób wykorzystywać zasoby partnerów w ramach danego ekosystemu.

Dostępne na rynku narzędzia do zarządzania łańcuchem dostaw, wydajnością i zasobami przedsiębiorstwa korzystają z najnowocześniejszych technologii obejmujących między innymi setki czujników IoT (Internetu rzeczy) czy mechanizmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Jednak proces cyfryzacji firmy nie kończy się na ich wdrożeniu. To dopiero początek nowej, cyfrowej drogi, prowadzącej przedsiębiorstwa w kierunku zwiększenia przewag konkurencyjnych i budowy zrównoważonej przyszłości. Powinna ona być dla firm takim samym priorytetem, jakim jest dla ich klientów.

Przykładem rozwiązania wspierającego cyfryzację, a przez to optymalizację produkcji żywności we wszystkich obszarach tego procesu, jest Infor CloudSuite™ Food & Beverage. To chmurowa platforma stworzona specjalnie na potrzeby różnych gałęzi branży spożywczej, m.in. piekarni, produkcji napojów, nabiału, mięsa, segmentu produktów chłodzonych i mrożonych, wytwórców półproduktów etc.

To nowoczesne rozwiązanie pozwala m.in. na efektywne zarządzanie globalnym łańcuchem dostaw, planowanie zasobów przedsiębiorstwa zgodnie z sezonowością produktów, a także zmniejszenie ilości odpadów i zwiększenie wydajności we wszystkich kluczowych obszarach. Niezawodna i bezpieczna infrastruktura oferuje funkcje planowania zasobów przedsiębiorstwa. Infor CloudSuite™ Food & Beverage ułatwia m.in. planowanie i harmonogramowanie produkcji, dostaw i wysyłki towarów do ich odbiorców.

Praktyka

Na wdrożenie Infor CloudSuite™ Food & Beverage zdecydowała się firma Bio Partner Schweiz AG – czołowy szwajcarski usługodawca i hurtowy dostawca specjalistycznych produktów ekologicznych. Firma obsługuje 3500 klientów w zakresie specjalistycznego handlu ekologicznego, sprzedaży detalicznej, a także w gastronomii i przemyśle przetwór­czym.

W ostatnich latach firma odnotowała dynamiczny wzrost odpowiadający trendom w segmencie ekologicznej i zrównoważonej żywności – co za tym idzie, zwiększyły się stojące przed nią wyzwania, szczególnie w zakresie współpracy z klientami i dodatkowych możliwości tworzenia wartości dodanej. System Infor CloudSuite™ Food & Beverage wspiera rozwój firmy poprzez usprawnienie łańcuchów dostaw, umożliwienie opracowywania nowych modeli biznesowych i konsolidację procesów wewnętrznych.

Dowiedz się więcej: CloudSuite Food and Beverage | Oprogramowanie ERP w chmurze | Infor

 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż produktów. Za każdym zamówieniem stoi bowiem mnóstwo procesów związanych np. z przyjmowaniem płatności, rozliczaniem transakcji, obsługą magazynu czy reklamacji i zwrotów. Zarządzanie tego typu zadaniami może znacznie ułatwić system ERP, czyli oprogramowanie, które łączy wszystkie obszary biznesowe w jeden, sprawnie działający mechanizm. Nic więc dziwnego, że z takiego rozwiązania coraz częściej korzystają małe sklepy, którym zależy na skalowaniu sprzedaży, automatyzacji procesów czy zwiększeniu kontroli nad gospodarką magazynową.  Na jakie inne korzyści można liczyć po wdrożeniu oprogramowania? Czym dokładnie powinien wyróżniać się dobry system ERP dla sklepu internetowego? Co to jest system ERP dla sklepu internetowego? ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to, najprościej mówiąc, oprogramowanie, które automatyzuje i integruje w jednym miejscu wszystkie procesy biznesowe. Jest to możliwe dzięki budowie systemu, który składa się z tzw. modułów, czyli aplikacji do zarządzania różnymi obszarami działalności. Te, choć pracują niezależnie, to jednak korzystają ze wspólnej bazy danych. W przypadku sklepu internetowego daje to szansę na lepszą kontrolę nad sprzedażą, magazynem, zamówieniami, finansami czy obsługą klienta. Nie trzeba już bowiem korzystać z wielu różnych programów, bo system ERP pozwala zarządzać wszystkimi procesami w ramach jednej platformy. Jak to wygląda w praktyce? Prześledźmy to na przykładzie obsługi zamówienia w sklepie internetowym. System ERP automatycznie: zarejestruje nowe zamówienie złożone za pomocą platformy e-commerce, zarezerwuje zamówiony produkt, żeby nikt inny go nie kupił, prześle zamówienie do realizacji – do magazynu lub dostawcy, jeśli sprzedaż odbywa się w modelu dropshippingu, zaktualizuje stany magazynowe, gdy zamówiony produkt zostanie przygotowany do wysyłki, wygeneruje dokumenty sprzedażowe niezbędne do rozliczenia transakcji. Ponieważ dane przechowywane są w jednej bazie, za pomocą systemu ERP można również prześledzić historię konkretnego zamówienia czy zakupów dokonanych przez danego klienta. Przeczytaj również: Zarządzanie zamówieniami w firmie – jaki program do obsługi zamówień wybrać? Czy każdy e-sklep potrzebuje systemu ERP? Teoretycznie sklepem internetowym da się zarządzać bez systemu ERP. Na początku, gdy liczba zamówień jest niewielka, a oferta składa się z kilkudziesięciu indeksów towarowych, wiele procesów można obsługiwać ręcznie – zamówienia pobierać bezpośrednio z platformy e-commerce, stany magazynowe aktualizować ręcznie w arkuszu kalkulacyjnym, a faktury wystawiać pojedynczo w osobnym programie księgowym. Jeśli jednak dostępny asortyment znacznie się poszerzy, a liczba zamówień zacznie rosnąć, taki sposób zarządzania sprzedażą online stanie się czasochłonny i podatny na błędy. Z odpowiednio dobranym oprogramowaniem skalowanie sprzedaży będzie o wiele łatwiejsze, bo system ERP dla sklepu internetowego pozwoli na scentralizowanie wszystkich procesów związanych ze sprzedażą internetową. Dzięki temu: będziesz mieć stały wgląd w stany magazynowe, więc unikniesz sytuacji, że sprzedajesz produkty, których faktycznie nie masz na stanie, bez trudu zaktualizujesz ceny czy kartoteki towarów – tego typu danymi możesz bowiem zarządzać bezpośrednio z poziomu systemu ERP, przyspieszysz obsługę wysyłek, bo informacji o nowych zamówieniach nie trzeba będzie przetwarzać ręcznie – w systemie ERP cały ten proces zachodzi automatycznie, usprawnisz obsługę zwrotów i reklamacji, dzięki możliwości dokładnego prześledzenia całej ścieżki zamówienia, szybko rozliczysz nowe transakcje – system ERP automatycznie wygeneruje dokumenty sprzedaży, a także korekty, zyskasz wgląd w dane sprzedażowe, na podstawie których szybko wychwycisz trendy oraz powiązania pomiędzy produktami. Wdrożenie ERP w sklepie internetowym – czy warto? Systemy ERP dla sklepów internetowych oferują wiele funkcji, które usprawniają proces sprzedaży oraz obsługi klienta. Nawet podstawowe rozwiązania umożliwiają zarządzanie kartotekami produktów, kontrolowanie stanów magazynowych czy rozliczanie transakcji. Jeśli jednak zależy Ci na automatyzacji procesów, warto wybrać ERP, który można łatwo zintegrować ze sklepem internetowym. Dzięki temu praca z systemem stanie się znacznie wydajniejsza. Jakie konkretne korzyści może przynieść wdrożenie ERP w e-commerce? Możliwość obsługi wielu kanałów sprzedaży za pomocą jednego narzędzia Sklep internetowy to często tylko jeden z wielu kanałów sprzedaży – firmy często działają także na marketplace’ach lub oferuje swoje produkty w punktach stacjonarnych. ERP pozwala na zbieranie wszystkich zamówień w jednym miejscu, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Daje także możliwość łatwego zarządzania cennikami czy kartotekami towarów, bo danych nie trzeba wprowadzać na każdej platformie osobno – wystarczy tylko zaktualizować informacje w systemie. Symfonia Handel dzięki aplikacji Integrator e-commerce pozwala obsługiwać zamówienia pochodzące z różnych kanałów sprzedaży. Tę funkcję możesz przetestować, korzystając z naszego interaktywnego demo. Sprawdź, jak działa! Szybsza realizacja zamówień Im szybciej kupiony produkt trafi do klienta, tym większa szansa, że nabywca będzie zadowolony z obsługi i zdecyduje się na ponowny zakup. Ręczne przekazywanie zamówień do realizacji, wystawianie dokumentów czy informowanie o statusie przesyłki zajmuje jednak czas. Właśnie dlatego sklepy, dla których priorytetem jest skalowanie sprzedaży, potrzebują automatyzacji, a tę umożliwia dobrze dobrany system ERP. Block Quote Taki efekt to rezultat integracji ERP z e-sklepem – dzięki niej każde nowe zamówienie składane online jest automatycznie rejestrowane w systemie i natychmiast przekazywane do realizacji. Magazyn od razu otrzymuje informację o produktach do skompletowania, a księgowość dane potrzebne do wygenerowania dokumentu sprzedaży. W efekcie cały proces zajmuje mniej czasu, a sklep może obsłużyć większą liczbę zamówień bez zwiększania nakładu pracy. Lepsza kontrola stanów magazynowych Brak towaru na stanie to w e-handlu stracona sprzedaż. Z drugiej strony nadwyżki magazynowe generują niepotrzebne koszty.  Właśnie dlatego w zarządzaniu sprzedażą online tak ważne jest dokładne monitorowanie stanów magazynowych. To zadanie może być jednak bardzo trudne, szczególnie gdy sklep obsługuje kilkadziesiąt zamówień dziennie lub sprzedaje w różnych kanałach. System ERP, który jest w stanie aktualizować stany magazynowe na podstawie złożonych zamówień w czasie rzeczywistym, może wyeliminować tego typu problemy. W przypadku Symfonii Handel za tę funkcjonalność odpowiada integrator e-commerce – aplikacja, która wspiera proces dwukierunkowej wymiany danych pomiędzy programem ERP a e-sklepem (B2C) lub marketplace’ami (Allegro, eBay). Block Quote Automatyczna aktualizacja stanów magazynowych ma trzy ważne zalety. Po pierwsze – eliminuje ryzyko sprzedaży produktów, których fizycznie już nie ma. Gdy towar się wyprzeda, ERP automatycznie zmieni jego status na „niedostępny” we wszystkich kanałach sprzedaży. Po drugie – umożliwia ustawienie progów minimalnych dla stanów magazynowych. Dzięki temu system ERP może wcześniej powiadomić użytkownika o konieczności uzupełnienia zapasów, zanim dojdzie do powstania braków magazynowych. Po trzecie – wspiera analitykę. Automatyczna aktualizacja umożliwia szybkie śledzenie, które produkty sprzedają się najlepiej, a które zalegają w magazynie. W przypadku tych ostatnich system może zasugerować działania, takie jak przecena lub przeniesienie towaru do innej lokalizacji. Przeczytaj również: WMS i ERP – dlaczego te systemy powinny być połączone? – Symfonia Automatyzacja procesów sprzedażowych Wprowadzanie zamówień, generowanie faktur, naliczanie rabatów czy aktualizacja cen to typowe zadania związane z zarządzaniem sprzedażą online, które potrafią zajmować mnóstwo czasu. Dzięki integracji ERP ze sklepem internetowym nie trzeba ich jednak wykonywać ręcznie, bo wszystkie te procesy można łatwo zautomatyzować.  Zalety tego rozwiązania widać przede wszystkim podczas organizacji sezonowych obniżek cen, np. z okazji Black Friday. System ERP dla sklepu internetowego może bowiem: zaktualizować ceny we wszystkich kanałach sprzedaży, automatycznie naliczać rabaty zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami, rejestrować zamówienia na podstawie danych sprzedażowych pochodzących z platformy e-commerce po zakończeniu akcji promocyjnej przywrócić standardowe ceny. Prowadzenie bazy klientów i obsługa zwrotów ERP umożliwia również prowadzenie bazy klientów, a dzięki temu ułatwia obsługę zwrotów i reklamacji. Za jego pomocą pracownicy mogą bowiem śledzić status zgłoszenia w systemie, a w przypadku jego pozytywnego rozpatrzenia zlecić zwrot środków na rachunek klienta oraz wygenerować korekty i dokumenty magazynowe. Integracja ERP ze sklepem internetowym – jakie cechy oprogramowania wziąć pod uwagę? Systemy ERP może pomóc w zarządzaniu sprzedażą online pod warunkiem, że zostanie wybrany i wdrożony z głową. Każda sklep internetowy ma bowiem swoje potrzeby i to właśnie ich analiza powinna mieć decydujące znaczenie podczas zakupu oprogramowania. Jedną z ważniejszych cech ERP dla sklepu internetowego jest też modułowość systemu, czyli możliwość łatwej rozbudowy oprogramowania o dodatkowe funkcje. Warto również sprawdzić, z jakimi sklepami i platformami integruje się program oraz czy oferuje on API lub dedykowany integrator, który umożliwi synchronizację danych. Ważnym, choć często pomijanym aspektem jest wsparcie techniczne oferowane przez dostawcę oprogramowania. W przypadku problemów z integracją czy obsługą oprogramowania dostępność różnych form pomocy może okazać się bardzo ważna. Przed zakupem dobrze jest także przetestować konkretne oprogramowanie. Dzięki temu łatwiej ocenić, jak działa system oraz czy faktycznie ułatwi on zarządzanie sklepem internetowym. Szukasz systemu ERP dla swojego biznesu? Skorzystaj z możliwości przetestowania interaktywnego demo Symfonii Handel. Wypełnij formularz rejestracyjny i sprawdź, jak za pomocą tego rozwiązania zarządzać kartotekami produktów, obsługiwać zamówienia z różnych kanałów oraz dostosować oprogramowanie do potrzeb swojego sklepu.
Obrazek wyróżniający dla 'Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?'
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń