Sztuczna-inteligencja-wkroczy-na-wiele-stanowisk-pracy

Sztuczna inteligencja wkroczy na wiele stanowisk pracy

W ciągu najbliższych 12 miesięcy generatywna sztuczna inteligencja będzie napędzać cyfrową transformację we wszystkich branżach, zwiększając zarówno wydajność, jak i produktywność. Pracownicy szybko zdają sobie sprawę z korzyści, jakie mogą czerpać z AI, szybciej i efektywniej  dostosowując oraz personalizując interakcje z klientami w dużej skali. Z badań Salesforce wynika, iż już 68% pracowników twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja pomoże im lepiej obsługiwać klientów. Pracownicy szacują, że pozwoli im to zaoszczędzić średnio pięć godzin tygodniowo.

Nowa fala asystentów AI

Coraz bardziej zmierzamy w stronę współdziałania ze sztuczną inteligencją, gdzie asystenci AI proaktywnie podejmują działania w naszym imieniu. Jako nasi współpracownicy, narzędzia te usprawniają automatyzację, dzielą się wiedzą, dostarczają podsumowania rozmów czy przygotowują treści do e-maili, opisów produktów, materiałów marketingowych itp. Pozwala to pracownikom usprawnić swoją pracę oraz zmaksymalizować wydajność.

Najnowsze badanie McKinsey Global Survey na temat stanu sztucznej inteligencji potwierdza gwałtowny rozwój narzędzi generatywnej AI. Jedna trzecia respondentów twierdzi, że ich organizacje regularnie wykorzystują ją w co najmniej jednej funkcji biznesowej. Dzięki lepszym możliwościom wyszukiwania AI będzie odpowiadać na złożone pytania i dostarczać inteligentne sugestie, wykorzystując do tego dane w czasie rzeczywistym. Weźmie pod uwagę nie tylko dane ustrukturyzowane, takie jak np. zapasy produktów lub historia zakupów, ale także dane nieustrukturyzowane, takie jak transkrypcje rozmów, e-maile i inne dokumenty.

Według badania State of Work firmy Slack, osoby korzystające ze sztucznej inteligencji są o 90% bardziej skłonne do deklarowania wyższego poziomu produktywności. Niestety tylko 27% firm korzysta obecnie z narzędzi sztucznej inteligencji w celu zwiększenia wydajności. Ci, którzy korzystają z automatyzacji w pracy szacują, że oszczędzają średnio 3,6 godziny tygodniowo – odpowiada to co najmniej jednemu miesiącowi roboczemu w roku, który każdy pracownik może poświęcić na produktywną pracę.

Dobrym przykładem są pracownicy call center. Korzystając z nieustrukturyzowanych danych i sztucznej inteligencji, pracownicy mogą automatycznie porównywać sprawy klientów i identyfikować te, które są podobne pod względem intencji. Mogą tym samym uruchamiać zautomatyzowane przepływy, które ostrzegają pracowników, że nowe zgłoszenie jest potencjalnym duplikatem, umożliwiając szybką identyfikację podobnych spraw. W ten sposób skraca się czas rozwiązywania zgłoszeń i poprawia obsługę klienta.

Innym przykładem są specjaliści ds. marketingu, gdzie wielu z nich korzysta już z generatywnej sztucznej inteligencji. Głównym celem jest zmiana sposobu, w jaki marketerzy łączą się ze swoimi klientami, tworząc bardziej zautomatyzowane i skuteczne kampanie – szybko i na dużą skalę. Oprócz ukierunkowania na podstawy, takie jak tworzenie treści i pisanie tekstów, zmieniają oni sposób, w jaki analizują dane, personalizują treść wiadomości i dopracowują strategię optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Co więcej, marketerzy mogą również dostosowywać swoje kampanie w oparciu o oczekiwania i zachowania konsumentów. Tworząc kampanię, marketer może wykorzystać sztuczną inteligencję do zrozumienia potrzeb konsumentów poprzez analizę nieustrukturyzowanych danych z ankiet i transkrypcji.

Prawdziwa moc tej technologii polega na tym, że sztuczna inteligencja może analizować i działać na podstawie najcenniejszych danych z najbardziej zaufanych zasobów firmy, pomagając zespołom pracować mądrzej i szybciej podejmować świadome decyzje.

Rewolucja AI będzie opierać się zarówno na danych, jak i na zaufaniu

Sztuczna inteligencja obiecuje uczynić nasze życie znacznie łatwiejszym – eliminując przyziemne zadania i pomagając nam stać się bardziej produktywnymi. AI jest jednak tylko tak dobra, jak dane, z których korzysta. Wraz ze wzrostem ilości danych, przekształcenie ich w wartość wymaga zbudowania kultury biznesowej opartej na danych – wplatając dane we wszystkie operacje organizacji, sposób myślenia i tożsamość.

Prawidłowo zintegrowane i wykorzystane dane (ujednolicone) umożliwiają firmom maksymalizację zysku z inwestycji w technologie i odkrywanie możliwości, które rozwijają strategię biznesową i wzmacniają zaufanie klientów.

Nie da się jednak wdrożyć i korzystać ze sztucznej inteligencji bez pełnego zaufania do tego, co ona generuje. Aby przygotować się na kolejną erę asystentów AI, konieczne jest, aby firmy podjęły kroki w celu ochrony pracowników, budowania zaufania i zachęcania ich do innowacji. Można to zrobić, koncentrując się na przejrzystym komunikowaniu, w jaki sposób wykorzystywana jest sztuczna inteligencja oraz wyjaśniając, że to pracownicy – a nie technologia – siedzą za sterami.

W 2024 r. zaufanie do sztucznej inteligencji będzie nadal kwestionowane, a szczególny nacisk zostanie położony na jej bezpieczeństwo. Równie ważne będzie podejście rządów różnych państw do ustanowienia bezpiecznych ram dla sztucznej inteligencji.

Nie chodzi tylko o to, by wymagać więcej od AI. Musimy wymagać więcej od siebie nawzajem – naszych rządów, firm i społeczeństwa obywatelskiego – aby wykorzystywać moc sztucznej inteligencji w bezpieczny, ale i w odpowiedzialny sposób. Salesforce nie zna wszystkich odpowiedzi, ale rozumie, że najlepszą drogą jest kierowanie się przejrzystością działań.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Agenci AI pomogą w rozwoju ich kariery

92% programistów przewiduje, że agenci AI pomogą w rozwoju ich kariery Ostatnie badanie Salesforce „State of IT” pokazuje, że liderzy branży oprogramowania z optymizmem patrzą na rozwój agentów AI oraz ich wpływ na sektor. Ponad 90% programistów z entuzjazmem podchodzi do wpływu sztucznej inteligencji na ich kariery, a aż 96% spodziewa się, że poprawi ona doświadczenie deweloperskie. Najnowszy raport Salesforce State of IT pokazuje, że dla obszaru EMEA (Europe, the Middle East and Africa) aż 79% liderów branży uważa, iż agenci AI staną się równie nieodzownym narzędziem w tworzeniu aplikacji, co tradycyjne technologie programistyczne. Badanie obejmujące ponad 2000 liderów branży oprogramowania (w tym 1000 z EMEA) oraz dodatkowa ankieta wśród 250 programistów z USA pokazują niemal jednomyślny entuzjazm wobec agentów AI. Deweloperzy widzą w nich nie tylko sposób na zwiększenie efektywności i produktywności – aż 92% twierdzi, że „agentowa AI” pomoże im w rozwoju kariery. Niektórzy zwracają jednak uwagę, że zarówno oni sami, jak i ich firmy, potrzebują dodatkowych szkoleń oraz zasobów, aby skutecznie budować i wdrażać cyfrowych agentów. Dlaczego jest to istotne? Często mówi się, że programiści podchodzą do AI z rezerwą, jednak nowe badania pokazują coś zupełnie innego – deweloperzy z entuzjazmem przyjmują zmiany związane z agentami AI. Ich rozwój otwiera przed nimi nowe możliwości: mogą poświęcać mniej czasu na pisanie kodu i debugowanie, a skupić się na bardziej strategicznych zadaniach. Co więcej, dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu agentów opartych na narzędziach low-code/no-code, proces tworzenia oprogramowania staje się szybszy, prostszy i bardziej efektywny – niezależnie od poziomu umiejętności programistycznych. – Agenci AI zmieniają sposób pracy programistów, sprawiając, że tworzenie oprogramowania staje się szybsze, bardziej efektywne i po prostu przyjemniejsze. Dzięki nim cały proces przebiega sprawniej – AI wspiera programistów w pisaniu, przeglądaniu i optymalizacji kodu, co przekłada się na nowy poziom produktywności. Automatyzując żmudne zadania, takie jak czyszczenie danych, integracja czy podstawowe testy, agenci AI pozwalają deweloperom skupić się na tym, co najważniejsze: rozwiązywaniu złożonych problemów, projektowaniu architektury i podejmowaniu strategicznych decyzji – komentuje Alice Steinglass, EVP & GM, Platform, Integration and Automation w Salesforce. Wpływ agentów AI w liczbach Programiści z entuzjazmem podchodzą do agentów AI oraz wpływu sztucznej inteligencji na ich karierę Ankietowani deweloperzy cieszą się na myśl o tym, że agenci AI przejmą proste, powtarzalne zadania, pozwalając im skupić się na projektach o większym znaczeniu biznesowym: 96% programistów pozytywnie ocenia wpływ agentów AI na ich codzienną pracę. Największe zainteresowanie budzi wykorzystanie agentów AI do debugowania i rozwiązywania błędów, a następnie do generowania przypadków testowych oraz tworzenia powtarzalnego kodu. Ten trend pojawił się w momencie, gdy już 92% programistów chce mierzyć swoją produktywność nie liczbą linii kodu, ale rzeczywistym wpływem ich pracy na rozwój organizacji. Dzięki agentom AI deweloperzy spodziewają się większego zaangażowania w strategiczne projekty, takie jak nadzór nad AI czy projektowanie złożonych systemów. Dzięki agentom AI opartym na narzędziach low-code/no-code, programiści na każdym poziomie zaawansowania mogą teraz tworzyć i wdrażać inteligentnych asystentów. Badani wskazują, że takie rozwiązania mogą przyczynić się do demokratyzacji i skalowania rozwoju AI: 82% programistów z EMEA korzystających z agentów AI używa obecnie narzędzi low-code/no-code. 77% uważa, że low-code/no-code może pomóc w upowszechnieniu rozwoju AI. 76% twierdzi, że te narzędzia mogą przyspieszyć skalowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Secret Escapes, platforma oferująca luksusowe hotele i podróże w promocyjnych cenach na całym świecie, wykorzystuje Agentforce, aby usprawnić obsługę klientów i szybciej odpowiadać na nietypowe zapytania podróżnych. Dzięki narzędziom Salesforce Agent Builder opartym na low-code, zespół deweloperów Secret Escapes zbudował, przetestował i wdrożył swojego agenta AI w zaledwie dwa tygodnie – zamiast sześciu miesięcy, które wcześniej zajmowało stworzenie i szkolenie bota. Deweloperzy oczekują większych zasobów do budowy agentów AI Deweloperzy twierdzą, że zaktualizowana infrastruktura, więcej możliwości testowania oraz szkoleń są kluczowe, gdy przechodzą na tworzenie i wdrażanie agentów AI. Potrzeby infrastrukturalne: Wielu deweloperów (78%) uważa, że ich organizacje muszą zaktualizować infrastrukturę, aby tworzyć i wdrażać agentów AI.Niemal połowa (48%) deweloperów uważa, że jakość i dokładność ich danych nie jest wystarczająca do skutecznego rozwoju i wdrożenia agentów. Możliwości testowania: Połowa (48%) deweloperów twierdzi, że ich procesy testowe nie są w pełni przygotowane do budowy i wdrażania agentów AI. Umiejętności i wiedza: 77% deweloperów uważa, że znajomość AI wkrótce stanie się podstawową umiejętnością w ich zawodzie, ale ponad połowa (54%) nie czuje, że są w pełni gotowi na erę agentów pod względem ich umiejętności. Respondenci ankiety wskazali szkolenie z zakresu technicznych umiejętności AI oraz redefinicję obecnych ról jako najważniejsze obszary, w których pracodawcy powinni udzielić im wsparcia. Dane pochodzą z segmentu liderów rozwoju oprogramowania, uzyskanych w ramach podwójnie anonimowej ankiety wśród decydentów IT, przeprowadzonej w okresie od 24 grudnia 2024 roku do 3 lutego 2025 roku. Respondenci pochodzą z Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Indonezji, Irlandii, Izraela, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Nowej Zelandii, Norwegii, Portugalii, Singapuru, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Dodatkowe dane zostały zebrane wśród niemal 250 deweloperów na pierwszej linii, we współpracy z YouGov, w Stanach Zjednoczonych w dniach od 14 do 21 lutego 2025 roku
Agenci-AI-pomogą-w-rozwoju-ich-kariery

Salesforce CRM
Cała Polska
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Hotelarstwo, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn
Opis
Salesforce to firma, która tworzy oprogramowanie oparte na chmurze, zaprojektowane, aby pomóc firmom znaleźć więcej potencjalnych klientów, zamknąć więcej transakcji i zachwycić klientów niesamowitą obsługą....
rozwiń