Transformacja cyfrowa firm energetycznych

Transformacja cyfrowa firm energetycznych

Niemal 30 procent firm naftowych, gazowych i energetycznych twierdzi, że główną barierą dla transformacji cyfrowej jest brak możliwości  zdefiniowania i wyliczenia zwrotu z inwestycji

31 procent firm reprezentujących sektor naftowy, gazowy i energetyczny na całym świecie wymienia ściślejszą integrację i współpracę jako dwa najważniejsze czynniki skłaniające je do wdrożenia oprogramowania dla przedsiębiorstw z uwagi na lepsze zarządzanie projektami (30%), sprawniejsze zarządzanie cyklem życia aktywów (29%) i większą efektywność operacyjną (29%).

To najważniejsze wnioski płynące z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy IFS, w którym wzięło udział ponad 600 osób zajmujących wysokie stanowiska kierownicze i zarządcze w dużych firmach energetycznych z Francji, Australii, Japonii, Skandynawii, USA, Wielkiej Brytanii i Bliskiego Wschodu. Badanie wykazało również, że 44% przedsiębiorstw stawiających sobie za cel zrównoważony rozwój, chce inwestować w bardziej energooszczędne aktywa i infrastrukturę.

Bariery dla zmian

Pomimo istotnych korzyści jakie dają najnowsze technologie, ich wdrażanie nadal napotyka na poważne bariery. Jedną z najważniejszych jest brak możliwości zdefiniowania i wyliczenia zwrotu z inwestycji (ROI) w zaawansowane rozwiązania cyfrowe takie jak EAM czy ERP. Tę przyczynę wskazało 29 procent ankietowanych. Jedna piąta (20%) uważa również, że jest to największa bariera dla transformacji cyfrowej w ogóle.

Przedsiębiorstwa potrzebują większej przejrzystości i pewności co do korzyści płynących z rozwiązań cyfrowych. Dla 79% respondentów ważne jest, aby oprogramowanie miało wbudowaną możliwość ustalania i mierzenia krytycznych wskaźników KPI, zwłaszcza w zakresie poprawy wykorzystania zasobów (34%), wydłużenia okresu eksploatacji aktywów (30%) oraz zwiększenia ich niezawodności (28%).

Badanie wskazało także kilka innych barier znacznie utrudniających wdrażanie najnowszych technologii cyfrowych dla przedsiębiorstw w sektorze energetycznym. 26% ankietowanych podkreśliło niejasne wymagania dotyczące niezbędnych zasobów i umiejętności, natomiast dla 19% wdrożenie systemów wydaje się być zbyt kosztowne z uwagi na słabe uzasadnienie biznesowe. Pozostałe przyczyny to m.in. brak zgody co do priorytetów wśród kadry zarządzającej – wymieniła je prawie jedna czwarta respondentów (24%).

W którym miejscu są obecnie firmy na drodze do transformacji cyfrowej

Jedynie 17% firm biorących udział w badaniu zakończyło proces transformacji cyfrowej. Przedsiębiorstwa stosują różne sposoby działania: 65% wdraża poszczególne funkcje krok po kroku, natomiast 18% zaczyna od platformy do zarządzania aktywami.

Przyjęcie zaawansowanych rozwiązań do zarządzania aktywami

Dla 37% ankietowanych to strategie zarządzania aktywami będą miały największe znaczenie dla ich firm spośród wszystkich korzyści płynących z transformacji cyfrowej. 74% wskazało na bardziej efektywną obsługę techniczną i konserwację urządzeń dzięki m.in. możliwości przejścia z planowanych przeglądów technicznych na działania predykcyjne. Biorąc pod uwagę obecną presję na sektor energetyczny, kluczowe znaczenie mają narzędzia umożliwiające zaawansowane zarządzanie aktywami, które pomagają zmaksymalizować czas bezawaryjnej pracy i zwiększają ich wydajność.

Odpowiadając na pytanie o oczekiwania wobec systemów do zarządzania aktywami, obok większej efektywności konserwacji i obsługi technicznej respondenci wskazywali także planowanie i wysyłkę (71%), usprawnienie zarządzania łańcuchem dostaw i zmniejszenie kosztów zapasów (70%), mobilność (69%) oraz wsparcie dla jednostek kompatybilnych (69%).

Z punktu widzenia transformacji cyfrowej 38% ankietowanych uważa, że największe znaczenie dla ich firm ma zrównoważona energia, dalej nowe modele biznesowe i strategia zarządzania aktywami (oba 37%). 

Nowe technologie na pierwszym planie

W całym sektorze energetycznym istnieje duże zapotrzebowanie na nowe, innowacyjne technologie. 72% respondentów wskazuje na istotne znaczenie analityki danych; 70% na wirtualnych asystentów, a 69% na Internet rzeczy (IoT). Respondenci podkreślali, że obecnie największą wartość ma dla nich wykorzystanie nowych technologii do poprawy doświadczenia klienta (20%). 29% przedsiębiorstw jest na etapie projektowania automatyzacji doświadczenia klienta. 26% jest już po wdrożeniu i dostrzega jej zalety.

 

Carol Johnston, Wiceprezes IFS ds. sektora energetycznego i zasobów naturalnych, powiedziała: „Badanie pokazało, że to brak możliwości zdefiniowania i wyliczenia zwrotu z inwestycji w zaawansowane oprogramowanie dla przedsiębiorstw hamuje transformację cyfrową firm energetycznych. Branża energetyczna niechętnie podejmuje ryzyko. Ponadto, często ma do czynienia z organami regulacyjnymi i innymi interesariuszami, którzy żądają namacalnego zysku. Niemożność wskazania konkretnych danych o tym kiedy i ile zarobią na inwestycjach, wstrzymuje rozwój technologiczny.”

 

Marek Głazowski, Prezes IFS Poland&EE dodaje: „Są to bariery, które bardziej zaawansowani dostawcy oprogramowania pokonują przede wszystkim dzięki platformom zbudowanym na architekturze komponowalnej. Rozwiązanie to pozwala stopniowo rozbudowywać system zwłaszcza w najbardziej newralgicznych punktach, a także generuje stabilny i mierzalny zwrot z inwestycji w czasie. Branża energetyczna jest pod stałą presją ekonomiczną i społeczną, stąd zwykłe nic nierobienie nie wchodzi tutaj w grę. Dobra wiadomość jest taka, że coraz większa liczba przedsiębiorstw już dziś doskonale to rozumie.”

 

Badanie wykazało również, że 57% firm z branży naftowej, gazowej i energetycznej planujących transformację cyfrową poszukuje platformy komponowalnej, która jest rozwiązaniem kompleksowym i elastycznym, podczas gdy tylko 38% podąża drogą rozwiązań niszowych.

 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Wyniki Finansowe IFS za III Kwartał 2024

IFS odnotowuje najsilniejszy kwartał w swojej historii w III kwartale 2024 roku, umacniając swoją pozycję najszybciej rozwijającej się firmy oferującej oprogramowanie przemysłowe i globalnego lidera w zakresie Przemysłowej Sztucznej Inteligencji (AI). Globalny wzrost organiczny, wspierany przez silną sieć partnerów, podkreśla strategię IFS oraz jego solidne wyniki finansowe. Kluczowe wyniki IFS za III kwartał: Roczne Przychody Powtarzalne (ARR) wzrosły o 30% rok do roku, co jeszcze bardziej umacnia pozycję IFS jako lidera w zakresie rozwiązań oprogramowania przemysłowego. Przychody z oprogramowania wzrosły o 20% w ujęciu rocznym. Liczba klientów, którzy przyjęli IFS Cloud w III kwartale 2024 r., wzrosła o 71% rok do roku, co przełożyło się na 46% wzrost przychodów z chmury. Strategiczne przejęcia W III kwartale zakończono dwa istotne przejęcia: zakup Copperleaf Technologies Inc. o wartości 1 mld CAD, globalnego lidera w zarządzaniu aktywami strategicznymi oraz planowaniu inwestycji w aktywa (AIP), a także przejęcie EmpowerMX, dostawcy oprogramowania do konserwacji lotniczej wspieranego przez AI, specjalizującego się w rozwiązaniach dotyczących napraw i przeglądów kadłubów samolotów (MRO). Oba przejęcia miały minimalny wpływ na wyniki III kwartału, biorąc pod uwagę daty ich finalizacji. Wzrost we wszystkich regionach i branżach IFS odnotowało rosnące zapotrzebowanie ze wszystkich regionów na swoje rozwiązania zasilane AI, które wspierają zrównoważony rozwój. Obejmuje to nie tylko IFS Cloud, ale również inne produkty IFS, takie jak Ultimo, Poka oraz najnowsze przejęcia – EmpowerMX i Copperleaf. Ponad 90 nowych organizacji dołączyło do grona klientów IFS w III kwartale, w tym: Ahrend, Avia Prime, Comcast, DCC Plc, Drayton Aerospace, General Dynamics Ordnance and Tactical Systems-Canada, HomeServe, ista SE, Quanta Services Australia, Rolls Royce Power Systems, Sureserve, Stertil Group, TDC NET, SNCF Gares & Connexions. Nasze wyniki za III kwartał odzwierciedlają zaangażowanie IFS w rozwiązywanie kluczowych wyzwań przemysłowych za pomocą Przemysłowej Sztucznej Inteligencji. IFS.ai napędza kolejną rewolucję przemysłową, a nasz ciągły wzrost jest dowodem na wartość, jaką dostarczamy klientom i partnerom. IFS ma jasną wizję, by stać się niekwestionowanym liderem w kategorii oprogramowania przemysłowego. Najnowsze wyniki finansowe pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji tej wizji. Mark Moffat CEO, IFS 30% wzrost ARR pokazuje, że z powodzeniem napędzamy przewidywalny i rentowny wzrost. Nadal prowadzimy z rozwiązaniami skoncentrowanymi na klientach, wspieranymi przez naszą innowacyjną, globalną sieć partnerów. Matthias Heiden Dyrektor Finansowy, IFS Najnowsze wydarzenia: IFS Cloud 24R2 został zaprezentowany na IFS Unleashed, wprowadzając funkcje oparte na IFS.ai i ponad 60 przypadków użycia AI, aby pomóc klientom wdrażać Przemysłową AI na dużą skalę. IFS i PwC nawiązały współpracę, tworząc nowy moduł zarządzania zrównoważonym rozwojem IFS Cloud, rozwiązujący wyzwania związane z raportowaniem ESG, w tym CSRD. IFS zostało uznane za wybór klientów w 2024 Gartner® Peer Insights™ Voice of the Customer dla Cloud ERP dla przedsiębiorstw zorientowanych na produkt. IFS Ultimo uznano za lidera w rankingu Verdantix Green Quadrant®: Enterprise Asset Management Software 2024. IFS assyst został wyróżniony jako lider i najszybciej rozwijające się rozwiązanie w raporcie GigaOm Radar dotyczącym zarządzania usługami IT. Sprawdz również : Rolls-Royce Power Systems wybrał IFS Cloud, aby zautomatyzować i zoptymalizować procesy produkcyjne za pomocą narzędzi AI, wspierając jednocześnie strategię zrównoważonego rozwoju. W najnowszym raporcie IFS przeanalizowano, jak polskie firmy radzą sobie z wyzwaniami ESG (środowisko, społeczeństwo, zarządzanie), co jest kluczowym zagadnieniem w kontekście odpowiedzialnego biznesu. IFS poszerzył swoje kompetencje w zakresie MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), przejmując EmpowerMX, co umożliwia lepsze zarządzanie obsługą techniczną i naprawami w sektorze lotniczym. Kolejne strategiczne przejęcie to Copperleaf, które wzmacnia ofertę IFS w zakresie zarządzania zasobami dla firm energetycznych i infrastrukturalnych, umożliwiając podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych.
Wyniki-Finansowe-IFS-za-III-Kwartał-2024

IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń