Wdrożenie-systemu-Teneum-WMS-szyte-na-miarę

Wdrożenie systemu Teneum WMS szyte na miarę

Ostatnie lata to znaczącej transformacji branży retail. Klienci oczekują dziś nie tylko różnorodnej oferty produktów i usług, ale również wyższego poziomu obsługi oraz elastyczności w procesie zakupowym. Spełnienie tych oczekiwań stanowi niemałe wyzwanie – doskonale wiedzą o tym właściciele marki Moodo, którzy, aby usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa i lepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, zdecydowali się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań WMS i OMS. Nowe oprogramowanie znacząco zwiększyło efektywność i wydajność procesów logistycznych oraz zarządzania magazynem.

O firmie

Moodo to polska marka odzieżowa działająca na rynku już kilkanaście lat. Sieć obejmuje ponad 150 salonów własnych i franczyzowych, sklep internetowy oraz ponad 200 partnerów hurtowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Firma eksportuje również swoje kolekcje do innych krajów – m.in. Ukrainy i Iranu.

Marka tworzy ubrania z myślą o kobietach, które cenią sobie wygodę, komfort i nowoczesność w dobrym stylu. Misją firmy jest ubierać kobiety na każdą okazję dokładnie wsłuchując się w ich potrzeby.

Wyróżnikiem Moodo na rynku retail w segmencie fashion jest strategia biznesowa oparta na dynamicznym rozwoju głównie poprzez franczyzę. Marka konsekwentnie realizuje plan dalszej ekspansji i otwierania nowych punktów sprzedaży w kolejnych miastach.

Geneza projektu

W obliczu nowych wyzwań rynkowych oraz potrzeby zapewnienia klientkom jednolitego, spójnego doświadczenia zakupowego, firma Moodo zdecydowała się na współpracę z Sente w zakresie wdrożenia rozwiązań typu omnichannel. Pierwszym krokiem było szczegółowe rozpoznanie sytuacji wyjściowej oraz potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa. Po zakończeniu etapu analizy ustalono, że prace projektowe warto rozpocząć od opracowania i implementacji kompleksowego rozwiązania WMS (ang. Warehouse Management System), odpowiadającego za zarządzanie magazynem, oraz wybranych modułów systemu OMS (ang. Order Management System), obsługujących procesy zamówień w różnych kanałach dystrybucji.

Cele i wyzwania w projekcie

Pierwotnym celem współpracy było wdrożenie technologii pozwalających na skuteczną realizację strategii omnichannel. W toku analiz strategicznych nadrzędnym celem stało się jednak usprawnienie i uporządkowanie procesów magazynowych. To właśnie zwiększenie efektywności zaplecza logistycznego gwarantuje szybką realizację zamówień i dostęp do towarów zarówno w stacjonarnie, jak i w e-sklepie.

W trakcie realizacji projektu kluczowymi wyzwaniami okazały się:

  • Zarządzanie zróżnicowanymi procesami w ramach jednego magazynu centralnego – zarówno obsługa klientów hurtowych, zatowarowanie sklepów franczyzowych i własnych, jak i  obsługa zamówień pochodzących ze sklepu internetowego odbywa się na jednej przestrzeni magazynowej. Wymaga to dostępu do aktualnych, wiarygodnych danych o produktach i ich wariantach (np. rozmiarach, kolorach), a także możliwości bieżącej rejestracji zwrotów z każdego kanału sprzedaży.
  • Precyzyjne zwymiarowanie produktów i optymalizacja transportu – każda dostawa przed przyjęciem do magazynu jest ważona i mierzona. Nawet drobne różnice w danych mogą w skali całego magazynu prowadzić do błędów logistycznych i utrudniać planowanie transportu.
  • Obsługa pełnych pakietów – każdy produkt firmy Moodo jest dostępny w pełnej gamie rozmiarów i musi zostać tak rozdzielony, by każdy sklep otrzymał pełen zestaw. Teneum WMS pozwala już na poziomie magazynu centralnego rozdzielać i kompletować pełne pakiety produktów w sposób zautomatyzowany i kontrolowany.

Rozwiązania

Podczas wdrożenia został zaimplementowany szereg rozwiązań i automatyzacji, które znacznie usprawniły działanie magazynu oraz obsługę zamówień w Moodo. Do najważniejszych z nich można zaliczyć:

  • wdrożenie systemu Teneum WMS w magazynie centralnym – rozwiązanie zostało dostosowane do efektywnego zarządzania specyficznymi dla firmy Moodo procesami, wynikającymi z obsługi różnego typu zamówień na terenie jednego magazynu. Ponadto zostałyprzygotowane dedykowane interfejsy, które poprawiły efektywność kompletacji towarów i komponowanie zestawów do wysyłek do poszczególnych salonów,
  • usprawnienie procesu alokacji i zatowarowania sklepów – w pierwszym etapie wdrożenia (od stycznia do marca) wdrożone zostały rozwiązania, dzięki którym procesy logistyczne odbywają się szybciej, efektywniej i bez błędów. Zamówienia dla poszczególnych salonów są przygotowywane właściwie natychmiastowo, tak by zniwelować luki i zapewnić wrażenie pełnego sklepu,
  • usprawnienie i zautomatyzowanie procesu obsługi zamówień z kanału B2C – w drugim etapie wdrożenia (od kwietnia do maja) wprowadzono automatyzację generowania zamówień do wysyłek. Pozwoliło to na zrealizowanie bardzo istotnego dla e-sklepu celu, jakim jest utrzymanie wysokiej jakości i krótkiego czasu wysyłki realizowanych zamówień w sklepie internetowym, szczególnie w czasie wzmożonego ruchu (Black Friday, Majówka, Święta),
  • integracja z IAI – wdrożone rozwiązania zostały zintegrowane z platformą e-Commerce IAI, co umożliwiło pełną automatyzację obsługi statusów zamówień oraz zapewnienie wiarygodnych informacji na temat stanów magazynowych dostępnych do sprzedaży online,
  • integracja z systemem Comarch, co pozwoliło na uzupełnienie rozwiązań IT Moodo o brakujące jedynie elementy, zamiast wymieniać całe rozwiązanie,
  • optymalizacja powierzchni magazynowej – dzięki lepszemu zagospodarowaniu magazynu udało się nie tylko zaoszczędzić miejsce, ale przede wszystkich zmniejszyć koszty związane z długim szukaniem towarów, a tym samym wydłużonym czasem realizacji zamówień.

Efekty

Dopasowanie WMS i OMS do specyfiki funkcjonowania marki odzieżowej, działającej w modelu wielokanałowej sprzedaży stanowiło duże wyzwanie. Projekt został sfinalizowany pomyślnie, dzięki współpracy konsultantów Sente i osób zaangażowanych w prace wdrożeniowe po stronie Moodo.

Dzięki wdrożeniu dedykowanych rozwiązań Sente firma Moodo osiągnęła:

  • 70% wzrostu wydajności obsługi kanału B2B i 100% wzrostu wydajności obsługi kanału B2C,
  • zwiększenie liczby wydawanych dziennie zamówień do klienta (z 500 do 1000) w okresach kluczowych dla sprzedaży,
  • zwiększenie liczby wydawanych dziennie paczek o 100% (z 300 na 600).

Na podstawie powyższych wyników widać, że firma Moodo istotnie poprawiła wydajność i efektywność kluczowych procesów. Wdrożone rozwiązania są rozwijane zgodnie z tym, jak zwiększa się skala działania przedsiębiorstwa oraz ewoluują jego potrzeby.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Kompleksowe zaopatrzenie branży rolniczej z systemem Teneum WMS

Firma Agrotex od kilkunastu lat zajmuje się kompleksowym zaopatrywaniem branży rolniczej w części zamienne do maszyn rolniczych i ciągników. Priorytetem przedsiębiorstwa jest dostarczanie sklepom rolniczym, a tym samym rolnikom oraz przedsiębiorcom, wysokiej jakości oryginalnych podzespołów sprowadzanych bezpośrednio od producenta. Wielkopowierzchniowy magazyn pozwala przedsiębiorstwu posiadać w ofercie szeroką gamę produktów. Geneza projektu W obliczu nowych wyzwań i potrzebą dokładnego zaspokajania potrzeb swoich klientów Agrotex zdecydował się na nawiązanie współpracy z firmą Sente. Celem było wdrożenie WMS do zarządzania procesami magazynowymi oraz jego integracja z systemem WAPRO. Pierwszym krokiem kooperacji stała się szczegółowa analiza bieżącej sytuacji oraz oczekiwań przedsiębiorstwa. W trakcie Sprintu Analitycznego ustalono, że kluczowe dla Agrotex jest zwiększenie efektywności pracy magazynu i ograniczenie liczby pomyłek. Na tej podstawie przygotowano precyzyjny harmonogram wdrożenia systemu Teneum WMS wraz z jego integracją z wykorzystywanym w firmie systemem ERP (WAPRO). Dzięki tej analizie firma zyskała uporządkowaną i rozbudowaną strukturę magazynów logicznych w systemie ERP, co pozwoliło na skuteczniejsze zarządzanie procesami magazynowymi w każdym z nich. Cele projektu Na starcie projektu wśród głównych celów wdrożenia wyróżniono: redukcję liczby pomyłek – w momencie rozpoczęcia prac projektowych, rejestrowano średnio jedną reklamację związaną z błędem dziennie, poprawa wydajności pracy magazynu – w momencie rozpoczęcia prac projektowych realizowane było od 800 do 1000 linii dziennie, redukcja różnic inwentaryzacyjnych, integracja z używanym w firmie systemem ERP (WAPRO), wprowadzenie możliwości kontroli czasu pracy i wydajności pracownika. Rozwiązania Nowoczesny system WMS swoim zakresem objął obszary logistyki i zarządzania magazynem. Podczas realizacji projektu, wdrożony został szereg usprawnień i rozwiązań, których celem było ograniczenie liczby pomyłek, wsparcie realizacji procesów, skrócenie czasu przygotowania i wysyłki towarów, jak również poprawa organizacji działań oraz zwiększenie efektywności i wydajności pracy magazynierów. Najważniejsze wdrożone rozwiązania to: wdrożenie systemu Teneum WMS w wariancie systemu zarządzającego pracą magazynu – oprogramowanie w sposób automatyczny generuje zlecenia magazynowe dla pracowników, bez konieczności ręcznego sterowania nimi przez kierownika. Rozwiązanie zapewnia przede wszystkim możliwość śledzenia i monitorowania stanów magazynowych oraz dokonuje ich bieżącej korekty za pomocą rozbudowanego mechanizmu inwentaryzacji bieżącej, jak i okresowej. Dodatkowo oprogramowanie zapewnia sprawną obsługę łączonych wydań z magazynu oraz sklepu prowadzonego przy magazynie, a nie objętego systemem WMS, oznakowanie towarów za pomocą kodów kreskowych – podczas procesu wdrożenia systemu zaadaptowano wykorzystywane wcześniej oznaczenia towarów za pomocą kodów kreskowych, które posłużyły do ich jednoznacznej identyfikacji we wszystkich procesach magazynowych. Dzięki skorzystaniu z już istniejących oznaczeń znacząco zredukowano ilości prac przygotowawczych po stronie pracowników Agrotex, wdrożenie bezprzewodowych terminali typu HandHeld – urządzenia wspierają ograniczenie pomyłek podczas zbiórki towaru oraz przyspieszają kompletację, przyjęcia oraz inwentaryzację towarów przez magazynierów, dzięki temu, że prowadzą każdego z nich krok po kroku przez cały proces, mapa magazynów z wieloma oddzielnymi budynkami, sektorami i antresolami – dokładne oznakowanie lokacji przyczyniło się do znaczącego przyśpieszenia pracy magazynierów poprzez optymalizację ścieżki zbierania oraz lepszą orientację magazynierów w rozmieszczeniu towarów, co pozwoliło na eliminację błędów, integracja WMS Teneum z systemem ERP WAPRO, pracującym jako oprogramowanie nadrzędne – integracja ma na celu zapewnić ciągłość w obsłudze zamówień od klientów, wdrożenie rozwiązania typu multipicking – system dokonuje analizy struktury zamówień i łączy je w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera, co umożliwia obsługę wielu zleceń jednocześnie. Pozwala to na istotne usprawnienie i przyspieszenie całego procesu kompletacji, wdrożenie modułu spedycji – narzędzie pozwala na dodatkową weryfikację poprawności zebranego towaru z jego jednoczesnym pakowaniem oraz generowaniem dokumentów spedycyjnych (listów wysyłkowych i przewozowych). Rozwiązanie informatyczne do magazynu pozwala na obsługę różnych typów sposobów dostawy, od transportu własnego, przez dedykowaną spedycję, po firmy kurierskie. W ramach tego modułu wdrożona została integracja z dwoma kluczowymi firmami kurierskimi (DPD i Schenker), z usług, których korzysta firma Agrotex, jednorazowy import kartoteki asortymentu firmy, klientów i dostawców, ale bez historii obrotów z klientami i dostawcami (na start); następnie, import z systemu nadrzędnego odbywa się na bieżąco w czasie rzeczywistym. Block Quote Dzięki wdrożeniu systemu Teneum WMS firma Agrotex osiągnęła: zmniejszenie liczby pomyłek – przed uruchomieniem pomyłkę rejestrowano raz dziennie, a aktualnie rejestrowane są 3-4 w skali miesiąca, co stanowi redukcję błędów o 83%, poprawę ogólnej wydajności pracy magazynu – przed uruchomieniem systemu realizowane było od 800 do 1000 linii dziennie. W pierwszym tygodniu uruchomienia liczba ta wahała się od 1100 linii do 1400, a obecnie jest to około 1000 do 1600 linii dziennie, co daje wzrost o 60% możliwość dokładnej kontroli czasu pracy i wydajności pracownika, integrację nowego systemu WMS z ERP (WAPRO).
Kompleksowe-zaopatrzenie-branży-rolniczej-z-systemem-Teneum-WMS
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń