Innowacje technologiczne, realizowane z myślą o doświadczeniu klienta, odgrywają coraz ważniejszą rolę w przekształcaniu tradycyjnych procesów produkcyjnych. Invado, jedna z czołowych firm w branży produkcji drzwi na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, w ciągu ostatnich lat zainwestowała ponad 100 mln zł w nowoczesne linie technologiczne. W obliczu wyzwań, związanych m.in. z różnorodnością produktów, zarządzaniem danymi oraz efektywnością procesów, zdecydowała się też w pewnym momencie na interesujące wdrożenie systemu SAP S/4HANA wraz z nowoczesnym konfiguratorem wariantów. To opowieść o budowie rozwiązania w zaawansowany sposób wychodzącego naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Aż 69 proc. konsumentów twierdzi, że chętniej zakupią towary marki, która oferuje spersonalizowaną obsługę, wynika z raportu Deloitte Digital „Przemyślana personalizacja jako sposób maksymalizacji wzrostu”. Jednocześnie, eksperci zajmujący się CX (customer experience, a więc analizą doświadczeń klienta) podkreślają, że oczekiwania konsumentów rosną i potrzeba personalizacji wykroczyła już dawno poza sfery takie jak marketing czy obsługa klienta. W 2024 roku kupujący coraz częściej wymagają spersonalizowanych, konfigurowanych produktów. Dlatego kształtowanie doświadczenia klienta bywa już elementem strategii biznesowej, również w branży produkcyjnej. Przyspieszenie i usprawnienie procesu sprzedaży, zwiększenie liczby transakcji biznesowych, a także optymalizacja kosztów produkcji stanowią niektóre z zalet takiego podejścia.
Wyzwanie – konfigurowanie
Firma Invado, będąca wiodącym innowacyjnym producentem drzwi, ościeżnic i listew na rynkach Polski, Czech, Słowacji, Rumunii, Węgier, Bułgarii, Francji, Włoch, Grecji, Cypru, Litwy i Łotwy, zdecydowała się na transformację swojej produkcji poprzez wdrożenie nowoczesnej platformy SAP S/4HANA. Wspólnie z partnerem NTT DATA Business Solutions podjęła się ambitnego projektu, który obejmował m.in. konfigurator wariantów, zarządzanie dużą ilością danych oraz efektywne wdrożenie systemu.
Głównym wyzwaniem produkcji drzwi Invado było zarządzanie różnorodnymi cechami produktów. Liczba możliwych wariantów w ramach konfigurowania drzwi płaskich, będących w ofercie Invado to potencjalnie aż 3 miliardy. Jak ukształtować proces zamawiania i produkcji w obliczu tak wielu możliwości i jak zarządzać taką dużą ilością danych? Firma mierzyła się także na bieżąco z rosnącymi oczekiwaniami klientów, kształtowanymi przez zmienne trendy w branży. Sprawę komplikowały dodatkowo czynniki zewnętrzne m.in. różne normy techniczne na poszczególnych rynkach, a także przyjęta ścieżka biznesowa: balans pomiędzy klientami masowymi i katalogowymi czy mieszany model sprzedaży. Na to wszystko nakładała się złożoność procesów realizowanych w magazynach, sortowni oraz w ramach transportu.
Złożony zakres projektu
Projekt wdrożenia nowego systemu ERP obejmował szereg kluczowych modułów SAP S/4HANA związanych m.in. z zamówieniami, logistyką, transportem, konfigurowaniem, zarządzaniem jakością czy migracją danych. Wdrożenie obejmowało także integracje zewnętrzne, a całość oparto na wersji SAP S/4HANA 2020. Konfigurator wariantów wdrożony przez NTT DATA Business Solutions umożliwił klientom konfigurację produktów poprzez interaktywny Webshop. Klient, wybierając cechy produktu, tworzy wariant materiałowy, co automatycznie generuje zlecenie sprzedaży w systemie SAP. Konfigurator ten jest nie tylko narzędziem sprzedażowym, ale również kluczowym elementem skrócenia czasu od zamówienia do produkcji.
Produkcja konfigurowalna wymagała skomplikowanego zarządzania danymi. Invado zdecydowało się dodatkowo na autorskie rozszerzenie dla MDM (Master Data Management) od NTT DATA Business Solutions zintegrowane z narzędziami SAP, którego celem było utrzymanie wysokiej jakości danych. To rozszerzenie umożliwiało m.in. automatyczne zakładanie wariantów na podstawie informacji z Webshopu i automatyczne wypełnianie danych podstawowych. Uprościło to wewnętrzne procesy zarządzania danymi, zwiększyło kontrolę nad ich przetwarzaniem i znacząco zredukowało błędy ludzkie przy wprowadzaniu danych.
Kwestia zaangażowania
Wdrożenie trwało 24 miesiące i przebiegało zgodnie z harmonogramem, obejmując m.in. analizę, budowę przebiegu procesów, rozbudowę i ustalenia dotyczące globalnego template’u, konfigurację, programowanie i testy oraz finalny start systemu. W projekt zaangażowany był międzynarodowy, liczny zespół, składający się z ponad 50 osób. Na uwagę zasługiwało też duże zaangażowanie lokalnego zespołu projektowego u Klienta, który był elastyczny i wzmacniany przez dodatkowe osoby, gdy pojawiała się taka potrzeba, a także zaangażowanie zarządu Invado, przejawiające się poprzez bardzo duże wsparcie dla wyzwań projektowych i szybką decyzyjność.