Każda z branż cechuje się innymi wymaganiami dotyczącymi powierzchni magazynowej. Dlatego przedsiębiorstwa potrzebują rozwiązań dostosowanych przede wszystkim do:
Ze względu na to wybór systemu magazynowego to kluczowa kwestia. System WMS ma za zadanie odzwierciedlać charakterystykę procesów magazynowych. Dodatkowo musi też być łatwy w rozbudowie o dodatkowe funkcjonalności i automatyzacje, by pozostać w gotowości na dalszy rozwój firmy.
Jeśli prowadzisz firmę z branży e-commerce, prawdopodobnie na co dzień spotykasz się z wieloma wyzwaniami i chcesz w swoim przedsiębiorstwie:
Skoro zastanawiasz się nad wprowadzeniem systemu magazynowego, na pewno świetnie sobie z tym wszystkim radzisz (pomimo niełatwych czasów i rosnącej konkurencji). Warto jednak poświęcić chwilę i zobaczyć jak system magazynowy WMS by Ekspert pomoże Ci usprawnić pracę.
Jako pierwsze omówimy zbieranie zamówień falami/batchami. Jest tu wiele możliwości i różnych scenariuszy i wszystko zależy od zastosowanego podejścia. Dla przykładu można:
W systemie magazynowym WMS bez problemu możemy skorzystać z podziału zamówień na jedno- lub wielopozycyjne. Towar do zamówień jednopozycyjnych może trafić w ustalone, konkretne miejsce – znacznie przyspieszy to pracę osobom kompletującym i pakującym zamówienia, a odciąży osoby zajmujące się weryfikacją.
Rozwiązanie działa w następujący sposób:
Następnie wystarczy spakować towar, wystawić i wydrukować niezbędne dokumenty i dołożyć je do zamówienia – paczka gotowa!
Standardowymi dokumentami jest faktura lub paragon, formularz zwrotu, WZ i list przewozowy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by do paczki dołączane były również materiały reklamowe, inne dokumenty lub konkretne towary gratisowe. Panel weryfikacyjny bezbłędnie sobie z tym poradzi.
W przypadku zamówień wielopozycyjnych sprawa wygląda zupełnie inaczej. Zrzucanie ich na jedną „stertę” nie ma większego sensu. Z pewnością utrudni to pracę osobą odpowiedzialnym za pakowanie. Rozwiązaniem będzie rozsortowanie towarów po ich kompletacji.
Magazynier zbierający część produktów do wysyłki na końcu trasy dociera do strefy kompletacji. W niej znajduje się wiele lokacji przeznaczonych do pozostawienia towarów dla zamówień. W tym miejscu jego zadanie polega na rozdzieleniu przywiezionego towaru na konkretne zamówienia. Proces ten można zrealizować na kilka sposobów zależnie od asortymentu.
Każda z lokacji w strefie kompletacji oznaczona jest np. przypisanym adresem, który znajdujące się również na etykiecie danego zamówienia. Magazynier skanuje przywieziony towar i rozkłada go według zamówień. Jeżeli zeskanowany towar jest pierwszym produktem z danego zamówienia, pracownik może odłożyć go do dowolnej (wolnej) lokacji i zeskanować jego kod.
Jeśli magazynier skanuje towar, który wchodzi w skład zamówienia częściowo skompletowanego, to aplikacja automatycznie podpowie odpowiednią lokację, do której należy odłożyć produkt.
W ten sposób minimalizujemy ryzyko popełnienia błędu oraz ułatwiamy pracę osobom pakującym zamówienia.
Następnie pakowacz skanuje kod lokacji, sprawdza zawartość zamówienia i pobiera towar, skanując wszystkie pozycje w danej „przegródce”. Gdy weryfikacja przebiegnie pomyślnie, pracownik drukuje odpowiednie dokumenty i przechodzi do pakowania zamówienia.
Jest to najprostsza wersja obsługi zamówień wielopozycyjnych. Wymaga ona jedynie regału lub stołu, etykiet i naszego systemu magazynowego WMS
Możemy jeszcze bardziej uprościć tę metodę i dodatkowo przyspieszyć proces kompletacji zamówień wprowadzając dodatkowe sygnalizatory świetlne.
Po zeskanowaniu przez magazyniera towaru podświetla się lokacja, w której należy go umieścić. Magazynier potwierdza odłożenie towaru, wciskając przycisk znajdujący się obok źródła światła.
Kolejnym krokiem automatyzacji procesów związanymi z kompletacją zamówień jest wprowadzenie sorterów. Magazynier odkłada na linię zebrane towary, a one za pośrednictwem taśmociągu trafiają do sortera. Są tam one automatycznie skanowane i rozdzielane na poszczególne zamówienia.
Jeżeli jesteś zainteresowany systemem magazynowym, który spełnia wszystkie wymagania firm e-commerce, koniecznie pobierz e-book z większą ilością informacji o tym systemie. Wystarczy kliknąć link poniżej.