W branży motoryzacyjnej liczą się czas i dokładność. Opóźnienia w dostawach mogą skutkować utratą klienta, a błędy w realizacji zamówień nadszarpnąć wizerunek firmy. W takich warunkach nowoczesne systemy informatyczne, takie jak ERP czy WMS, stają się nieodzownym narzędziem pracy. Spółka Highway Automotive, zaliczana do grona największych w Polsce dystrybutorów części zamiennych, doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Właśnie dlatego już od 15 lat korzysta z rozwiązań oferowanych przez Symfonię. Dzięki wdrożeniu systemów ERP i WMS udało jej się zyskać lepszą kontrolę nad procesami logistycznymi – od zarządzania magazynem aż po obsługę klienta.
Najważniejsze informacje w skrócie:
- W tym case study przedstawiamy przebieg wdrożenia systemu WMS Symfonia Mobilny Magazyn w spółce Highway Automotive, specjalizującej się w produkcji i dystrybucji części do chłodzenia silników i klimatyzacji, działającej na rynku od 2010 roku.
- Dotychczasowy sposób zarządzania logistyką magazynową generował wiele problemów, takich jak np. opóźnienia w realizacji dostaw, błędy podczas kompletacji towarów czy trudności w śledzeniu lokalizacji produktów w magazynie.
- Odpowiedzią na te wyzwania było wdrożenie systemu WMS Symfonia Mobilny Magazyn, zintegrowanego z wykorzystywanym już w spółce systemem ERP Symfonia Handel.
- Najważniejsze efekty, jakie udało się uzyskać dzięki temu wdrożeniu, to m.in.: skrócenie czasu związanego z przyjęciem dostaw i realizacją zamówień, dokładniejsze śledzenie lokalizacji towarów, minimalizacja różnic inwentaryzacyjnych oraz automatyczne generowanie raportów i zestawień dla klientów.
Początek 15-letniej współpracy
Highway Automotive jest dystrybutorem części do chłodzenia silników i klimatyzacji, działającym w kilku europejskich krajach. Historia firmy sięga 2010 roku. Od początku działalności firma korzystała z rozwiązań Symfonii.
Symfonia to nasz pierwszy i jedyny system ERP. Przez te 15 lat rozwijała się razem z nami, wspierając nas w kolejnych etapach działalności: od dystrybucji, przez regenerację, aż po produkcję części. – precyzuje Bogdan Szymanowski, CEO Highway Automotive.
System ERP, wdrożony początkowo z myślą o zarządzaniu podstawowymi procesami biznesowymi, z czasem okazał się być nieocenionym wsparciem w usprawnianiu także bardziej złożonych procesów magazynowych i logistycznych. Dzięki niemu spółce udało się zoptymalizować operacje w obszarze logistyki magazynowej i dystrybucji oraz wprowadzić nowoczesne rozwiązania sprzedażowe, takie jak sklep internetowy i katalog online. Ponadto, znacznie ułatwił komunikację między różnymi działami firmy.
Wyzwanie: usprawnić pracę magazynu za pomocą systemu WMS
W 2017 roku, w wyniku dynamicznego rozwoju spółki Highway Automotive, zaczęły ujawniać się poważne ograniczenia w dotychczasowej organizacji pracy. Ręczne zarządzanie procesami magazynowymi, szczególnie tymi związanymi z przyjęciem dostaw czy przygotowaniem wysyłek, okazało się zbyt czasochłonne, hamując dalszą ekspansję przedsiębiorstwa. System ERP, z którego korzystała firma, w swojej podstawowej funkcjonalności nie oferował bowiem modułu magazynowego. W efekcie kody towarów i lokalizacji musiały być wprowadzane ręcznie. Taka sytuacja skutkowała powstawaniem opóźnień w przyjmowaniu dostaw i realizacji zamówień.
Przeczytaj również: Cyfryzacja magazynu w małych i średnich firmach [WEBINARIUM]
Brak automatyzacji w obszarze logistyki magazynowej stwarzał również ryzyko błędów w procesie kompletacji i pakowania wysyłek do klientów. Manualne zarządzanie magazynem mogło bowiem prowadzić do wydawania towarów w niewłaściwej ilości lub takich, które nie zostały zamówione przez klienta. Problem stanowiło także przestrzeganie zasady FIFO, zgodnie z którą zapasy najdłużej składowane w magazynie powinny być wydawane w pierwszej kolejności. Ryzyko pomyłek było szczególnie duże w obliczu stale rosnącej liczby zamówień i ograniczonej możliwości śledzenia lokalizacji produktów. Kierownictwo spółki obawiało się, że z biegiem czasu tego typu problemy mogą stać się przyczyną strat finansowych i utraty zaufania klientów.