Dane są dziś jednym z najważniejszych zasobów biznesowych. Właśnie dlatego tak wiele firm zajmujących się handlem hurtowym zastanawia się, w jaki sposób skutecznie zabezpieczyć je przed utratą czy nieautoryzowanym dostępem. Tu z pomocą przychodzą systemy e-commerce wyposażane w coraz nowsze zabezpieczenia. Które z oferowanych w ich ramach rozwiązań zasługują na szczególną uwagę? Jakie dobre praktyki warto wykorzystać, aby zwiększyć bezpieczeństwo danych na platformie B2B? O tych (oraz innych) kwestiach przeczytasz w tym artykule.
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Wyciek danych zgromadzonych np. na platformie B2B może mieć katastrofalne skutki dla przedsiębiorstwa, zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym.
- Obowiązujące obecnie regulacje nakładają surowe kary na firmy, które nie przestrzegają wymogów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa danych.
- Firmy handlowe, które chcą utrzymać klientów, muszą traktować ochronę danych priorytetowo. W tym celu powinny wdrażać różnorodne środki bezpieczeństwa i stosować najlepsze praktyki, które zapewnią skuteczną ochronę poufnych informacji.
- Bezpieczeństwo danych na platformie B2B powinno koncentrować się na ochronie poufnych informacji przed nieuprawnionym dostępem, modyfikacją, ujawnieniem, zniszczeniem lub utratą.
Bezpieczeństwo danych w dobie cyfrowych zagrożeń
Zapewnienie bezpieczeństwa danych na platformie B2B to kwestia, która nabiera dziś szczególnego znaczenia. I nie chodzi tu wyłącznie o spełnienie wymagań prawnych czy kwestie etyki w biznesie. W dobie cyfryzacji procesów oraz globalnej konkurencji dane mają zupełnie inne znaczenie niż jeszcze kilkanaście lat temu. W wielu firmach są one jednym z kluczowych zasobów biznesowych, za którym idą konkretne wartości ekonomiczne. Ich utrata czy ujawnienie mogą prowadzić do dotkliwych strat finansowych, a nierzadko również występowania zakłóceń w ramach łańcucha dostaw.
Na to, że problem jest poważny, wskazuje opublikowany niedawno raport „State of Ransomware Poland 2024”. Wynika z niego, że w 2023 r. niemal 20% działających w Polsce przedsiębiorstw padło ofiarą ataku z użyciem złośliwego oprogramowania. W co czwartej firmie, której dotyczył ten problem, straty spowodowane tego typu incydentami zostały oszacowane na kwotę ponad 500 tys. zł. W najgorszej sytuacji znalazły się przedsiębiorstwa, które nie posiadały aktualnych kopii zapasowych. Tym – mimo zapłacenia okupu – często nie udało się odzyskać utraconych danych.
Dlaczego ochrona danych na platformie B2B jest tak ważna?
Problem cyberataków dotyka w znacznym stopniu firm korzystających z platform B2B. Dlaczego właśnie ich? Ponieważ tego typu systemy gromadzą informacje na temat bardzo rozbudowanej bazy klientów. Są one również wykorzystywane do zarządzania znacznie większymi wolumenami zamówień niż platformy B2C. Cyberprzestępcy zdają sobie także sprawę z tego, że przedsiębiorstwa prowadzące działalność handlową są szczególnie wrażliwe na czas i nie mogą pozwolić sobie na żadne zakłócenia w działalności. Z tego względu w przypadku udanego cyberataku są one skłonne do zapłacenia okupu.
W firmach, które prowadzą działalność handlową, bezpieczeństwo danych jest ważne także z innych powodów. Oferty, cenniki, dokumenty księgowe czy kartoteki klientów zawierają mnóstwo poufnych informacji. Ich wyciek może prowadzić nie tylko do strat finansowych, lecz również nadwyrężenia zaufania klientów czy partnerów handlowych. A właśnie to, w relacjach biznesowych, często stanowi najcenniejszy kapitał.
Jak wybrać platformę B2B, która zapewni wysokie bezpieczeństwo danych?
Nowoczesne platformy B2B coraz częściej wyposażane są w mechanizmy zapewniające wielopoziomową ochronę. Dzięki temu są w stanie skutecznie zabezpieczyć poufne informacje przed nieuprawnionym dostępem, modyfikacją, a nawet całkowitą utratą. Choć technologia odgrywa w tym obszarze kluczową rolę, to jednak zapewnienie wysokiego bezpieczeństwa danych wymaga również wdrożenia odpowiednich procedur zarządzania. Jakie kwestie warto wziąć pod uwagę, wybierając platformę B2B? Które dobre praktyki mogą okazać się szczególnie przydatne z perspektywy ochrony informacji handlowych? Powyższe zagadnienia szczegółowo omawiamy poniżej.
Procedura rejestracji użytkowników
Kwestią, którą warto wziąć pod uwagę, poszukując platformy B2B, jest sposób działania mechanizmu rejestracji nowych użytkowników. To właśnie od niego zależy, kto dokładnie zyska dostęp do systemu i jakie dane będzie mógł wyświetlić. W przypadku niektórych rozwiązań proces zakładania konta składa się z kilku etapów i wymaga ręcznej weryfikacji zgłoszenia przez administratora lub handlowca odpowiadającego za kontakt z danym klientem. Takie wieloetapowe podejście zapewnia, że użytkownik, którego dane nie zostaną potwierdzone lub będą zawierały błędy, nie uzyska dostępu do platformy i wrażliwych funkcji. Firma może w ten sposób skuteczniej chronić poufne informacje handlowe przed nieautoryzowanym dostępem.
Rozbudowany proces weryfikacji użytkowników korzystnie wpływa też na jakość danych. Administrator już na etapie zakładania konta może sprawdzić, czy użytkownik podał prawidłowy adres e-mail, numer telefonu czy inne niezbędne informacje. To z kolei przekłada się na lepszą komunikację z klientami, mniejszą liczbę błędów i wyższą jakość obsługi.