CTO-co-to-jest

CTO – Co to tak naprawdę znaczy?

Sprzedajemy i produkujemy wyroby, które są konfigurowane poprzez wybór opcji zgodnie z potrzebami klientów. Czasami klienci sami konfigurują, czasami robimy to my w ich imieniu, czasami dzieje się do za pośrednictwem dealerów, czasami dostajemy zamówienia już skonfigurowane.

Robimy to jako firma od lat i dajemy radę. W zasadzie wystarczy dedykowana aplikacja webowa do wyklikania z klientem wybranych przez niego opcji. Bo przecież nie w ERP, w ERP mamy magazyny i zlecenia na produkcji, wystawiamy faktury. Konfiguracja wyrobów to przecież inny świat…

Czasami nachodzą nas jednak różne pytania. Czasami, ale z każdym rokiem rozwoju firmy coraz częściej.

Jaki wpływ na proces sprzedaży ma fakt, że nasze wyroby są konfigurowalne?

Mamy przecież różne kanały sprzedaży. Czy przypadkiem ten sam wyrób nie wymaga innego procesu sprzedaży i innych ustawień w zależności od kanału? Czy w kanale B2B mamy taki sam proces rejestracji zamówienia i konfigurowania cech wyrobu jak w ERP? A jeśli zmieniamy reguły konfiguracyjne (np. nowe opcje dla wyrobów, nowe grupy wyrobów) to w ilu miejscach musimy to wykonać?

A na cenniki?

Potrzebujemy ‘książeczki’ z tabelkami cen i dopłat w zależności od wybranych opcji? Czy może system automatycznie określi cenę sprzedaży w oparciu o wybrane opcje (znów – niezależnie od kanału sprzedaży)? Jak łatwo aktualizować cenniki?

Kiedy produkcja dowie się, jakich maszyn i materiałów będzie potrzebować, żeby zrealizować zamówienia klientów?

Kiedy możemy potwierdzić termin realizacji tych zamówień? Czy musimy czekać, aż skonfigurowane zamówienia ‘spłyną’ do ERP czy możemy robić już w momencie konfigurowania wyrobu?

A jeśli nie mamy materiałów, to czy damy radę je zakupić na czas?

Czy nie przydałyby się jakieś bufory w magazynach? Zwłaszcza dla komponentów o długim lead time?

No dobrze, to w sumie oczywiste, że konfiguracja wyrobów to nie jest ‘inny świat’ niż ERP, co nie? Jeśli produkujemy wyroby konfigurowalne to powinniśmy je mieć w ERP tak samo jak wszystkie inne wyroby (oczywiście z pełną informacją o konfiguracji!).

No to teraz dochodzimy do kluczowego pytania: kiedy używać konfiguracji wyrobu, a kiedy pozostać przy klasycznych indeksach? I to jest bardzo trudne pytanie, bo to zależy 😊

Często prezentuje się wyrób konfigurowalny na przykładzie krzeseł z IKEA, choć dla IKEA każda kombinacja cech krzesła oznacza po prostu inny indeks wyrobu!

chair combinationsW dodatku krzesła w IKEA kupujemy z półki, czyli z magazynu… Wróćmy na chwilę do tytułu artykułu, gdzie pojawia się skrót CTO – Configure To Order. CTO oznacza, że klient konfiguruje swoje zamówienie zgodnie ze swoimi potrzebami i może to zrobić „dowolnie” (oczywiście zgodnie z pewnymi regułami). Jego wyrób może być unikalny i niepowtarzalny, inny klient może takiego wyrobu nigdy nie zamówić. To nie jest przypadek IKEA, tam klient kupuje to co jest dostępne na półce.

ctoCzy da się połączyć oba podejścia (wyroby konfigurowane i niekonfigurowalne) w ramach jednej firmy? Jak najbardziej, mamy nawet klientów którzy pewne rodziny wyrobów mają konfigurowane pod zamówienie a pewne produkują jako niekonfigurowalne na magazyn. To akurat przypadki z branży meblowej. W branży maszynowej wszystkie wyroby mogą być konfigurowalne – bo każdy egzemplarz może mieć inny zestaw cech (np. dokładne wymiary każdego egzemplarza)

Reasumując – CTO jest po prostu innym typem produkcji. Jeśli występuje u nas w firmie, to sprzedaż i produkcja takich wyrobów powinna być objęta naszym systemem ERP tak jak każdy inny obszar działalności. To nie jest nic obok ERP i musi być integralną częścią ERP!

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

AERO Vodochody AEROSPACE wybiera IFS Cloud

Nowoczesne rozwiązanie ERP pomoże czeskiemu producentowi przyspieszyć procesy produkcji samolotów i lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. IFS, wiodący dostawca oprogramowania chmurowego i przemysłowej sztucznej inteligencji, ogłosił, że AERO Vodochody AEROSPACE (Aero) – największy producent samolotów w Czechach i jeden z najstarszych producentów lotniczych na świecie – wdroży rozwiązanie IFS Cloud, aby zoptymalizować procesy, zwiększyć efektywność i umocnić swoją pozycję w wymagającej branży lotniczej. Dzięki połączeniu IFS Cloud z systemem zarządzania cyklem życia produktu (PLM) Siemens Teamcenter, firma planuje przejście na produkcję bezpapierową, wykorzystując technologie cyfrowych bliźniaków i zaawansowane narzędzia wizualizacyjne. Rozwiązania te umożliwią pracownikom produkcyjnym dostęp do cyfrowych instrukcji pracy oraz usprawnią procesy zatwierdzania w kluczowych obszarach działalności. Wdrożenie IFS Cloud i Teamcenter pozwoli również na standaryzację procesów zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, co przełoży się na optymalizację produkcji, redukcję błędów i utrzymanie spójnej jakości we wszystkich operacjach. Realizujemy jedną z największych inwestycji IT w historii Aero. Wprowadzamy najlepsze rozwiązania na świecie w zakresie oprogramowania korporacyjnego oraz system do zarządzania cyklem życia produktu. To kluczowy krok w kierunku cyfryzacji, przyszłego wzrostu i wzmocnienia naszej konkurencyjności. Wdrożenie tych systemów przyniesie znaczące ulepszenia w kluczowych obszarach – od rozwoju produktu, przez planowanie i produkcję, aż po łańcuch dostaw. Wdrażamy technologie umożliwiające zarządzanie w duchu Przemysłu 4.0. Viktor Sotona Przewodniczący Zarządu i Prezes, Aero Nowe rozwiązanie zintegrowane z ERP i PLM stworzy elastyczny cyfrowy fundament dla działalności Aero, obejmując rozwój, projektowanie i produkcję samolotów, wytwarzanie komponentów dla innych producentów oraz obsługę, naprawy i remonty maszyn. Jesteśmy podekscytowani możliwością wspierania Aero w tej transformacji. Firma ma ugruntowaną pozycję w wymagającym sektorze, a my jesteśmy dumni, że możemy pomóc w jej dalszym rozwoju, upraszczając i modernizując starsze systemy za pomocą najnowocześniejszych rozwiązań ERP i PLM od IFS i Siemens  Marek Głazowski Dyrektor Zarządzający, IFS Nasze zaawansowane rozwiązania PLM w połączeniu z możliwościami ERP IFS Cloud przyspieszą cykle innowacji i usprawnią procesy produkcyjne, pomagając Aero utrzymać przewagę konkurencyjną na globalnym rynku lotniczym. Pavel Rozsypal Account Orchestrator, Siemens Za wdrożenie odpowiada czeski oddział platynowego partnera IFS, firma InfoConsulting. Projekt obejmie niemal 900 użytkowników systemu IFS Cloud oraz ponad 920 pracowników obsługujących systemy na halach produkcyjnych. Współpraca z InfoConsulting gwarantuje nam najwyższą jakość wdrożenia oraz wsparcie ekspertów mówiących po czesku, co zapewni płynne przejście na nowy system.  Martin Soukup CIO , Aero Rozwiązanie Siemens Teamcenter będzie obsługiwane przez ponad 725 użytkowników w działach badań i rozwoju, produkcji oraz wytwarzania. Zintegrowana platforma usprawni procesy inżynierskie, produkcyjne i logistyczne Aero, zapewniając najwyższe standardy precyzji i koordynacji wymagane w przemyśle lotniczym.   Jesteśmy dumni, że możemy odegrać kluczową rolę w tym projekcie. Jako platynowy partner IFS wniesiemy nasze doświadczenie, które znacząco poprawi efektywność operacyjną Aero i przygotuje firmę na przyszłe wyzwania. Jozef Kováčik Dyrektor Zarządzający, InfoConsulting Czech AERO Vodochody AEROSPACE a.s. (Aero) specjalizuje się w rozwoju, produkcji, obsłudze technicznej i modernizacji samolotów cywilnych oraz wojskowych. Jest największym producentem samolotów w Czechach i jednym z najstarszych producentów lotniczych na świecie. W zakresie własnych konstrukcji Aero jest stałym partnerem wielu wojskowych sił powietrznych i ma silną pozycję na rynku samolotów szkoleniowych oraz lekkich samolotów bojowych. W ciągu swojej ponad 100-letniej działalności firma wyprodukowała 11 000 samolotów, z których setki L-39 Albatros są nadal w eksploatacji. Dzięki nowemu modelowi L-39 Skyfox Aero umocniło swoją pozycję lidera na globalnym rynku odrzutowych samolotów szkoleniowych. L-39 Skyfox to nowoczesny poddźwiękowy odrzutowiec zaprojektowany zarówno do podstawowego, jak i zaawansowanego szkolenia oraz lekkich misji bojowych. Jego elastyczność i możliwość integracji różnorodnych czujników oraz ładunków sprawiają, że jest to jedna z najbardziej wszechstronnych i ekonomicznych platform na rynku. Aero oferuje szeroki zakres usług – od obsługi technicznej i napraw po kompleksowe wsparcie logistyczne, zapewniając maksymalną wartość dla swoich klientów. Firma dostarcza również wsparcie inżynieryjne i techniczne, pakiety modernizacji oraz remonty dla starszych modeli. Aero współpracuje z wiodącymi producentami lotniczymi, takimi jak Airbus i Embraer, realizując projekty w zakresie struktur lotniczych. Ekspertyza Aero obejmuje projektowanie, rozwój, produkcję, prototypowanie, produkcję przemysłową, testowanie i certyfikację komponentów lotniczych, co pozwala skutecznie odpowiadać na złożone wymagania klientów. Więcej informacji: https://www.aero.cz/en/
AERO-Vodochody-AEROSPACE-wybiera-IFS-Cloud
InfoConsulting_Logo_stopka
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

InfoConsulting

Ekspert Transformacji Cyfrowej


IFS
Mazowieckie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Transportowa
Opis
Jesteśmy jedną z najszybciej rozwijających się firm konsultingowych przynoszących wartość naszym klientom. Działamy w 10 biurach, zatrudniając ponad 200 wysokiej klasy ekspertów w Europie i Australii....
rozwiń