Czy-polskie-firmy-są-gotowe-na-Przemysł-5.0

Czy polskie firmy są gotowe na Przemysł 5.0?

Wciąż tylko mniej niż połowa polskich firm posiada rozwiązania cyfrowe, pozwalające reagować na nagłe zmiany, np. zakłócenia w łańcuchach dostaw – wynika z raportu SAP. Jednocześnie, zarówno badania, jak i prognozy ekspertów pokazują, że przedsiębiorstwa coraz częściej postrzegają inwestycje w technologie w perspektywie długoterminowego zysku, a nie jedynie inicjalnych kosztów. Jakie wyzwania stoją przed transformacją cyfrową, która już uwzględnia długofalowe cele, ale jeszcze nie radzi sobie do końca z perspektywą niespodziewanych zmian?

Transformacja biznesu – transformacja świadomości

Strategiczne podejście do cyfrowej transformacji w obecnych czasach zdecydowanie wymaga wyjścia poza dotychczasowe schematy. Jednym z największych wyzwań współczesnych przedsiębiorstw jest umiejętne antycypowanie potencjalnych zmian, przede wszystkim ekonomicznych i geopolitycznych, ale także technologicznych. Dlatego strategiczne zarządzanie inwestycjami IT wymaga ciągłej edukacji, rozwijania zdolności do adaptacji i wychodzenia poza strefę komfortu, wynikającego z korzystania z dobrze znanych rozwiązań. Ten wątek bardzo mocno akcentowali liderzy opinii i biznesu podczas tegorocznej konferencji SAP NOW Poland.
 

Sztuka myślenia kompleksowego, która nie jest tzw. „wszystkoizmem”, to zaprzeczenie redukcjonizmu. Zawsze, gdy podejmuje się jakąkolwiek decyzję, także biznesową, warto zatem zadać sobie pytanie o cel, a w trakcie – zredefiniować go. Zarówno gospodarka, jak i polityka powinny być oparte na wiedzy, którą niestety emocje niejednokrotnie wypierają. Pamiętajmy, że niemal wszystkie większe problemy, jakie mamy, są rozwiązywalne. Sięgając do wszechnicy wiedzy, mamy szansę to zrobić 

Profesor Grzegorz W. Kołodko

Ekonomista, polityk i były Minister Finansów.

ESG i AI coraz wyżej w długofalowych strategiach

Ostatnie lata pokazały przecież, że wyzwaniem dla organizacji są nie tylko globalne zmiany i nieprzewidziane zdarzenia. Także dynamiczny rozwój technologii sprawia, że rozwiązania powszechne na rynku, szybko mogą stać się przestarzałe i niewystarczające do utrzymania konkurencyjności firmy. Ten komponent niepewności powinien być adresowany poprzez odpowiednie, długofalowe taktyki, które urealniają biznesowe założenia:

Moja rada dla przedsiębiorców jest taka, żeby zawsze przygotowując prognozy i strategię, zakładali sobie także ten drugi, gorszy scenariusz. Firmy nastawiają się na rozwój, podbój rynków w przewidywalnym otoczeniu, a szczególnie ostatnie lata, pokazały jak to może być złudne. Myśląc o biznesie, dobrze zatem zadać sobie pytanie: co innego, nieoczekiwanego i złego może się wydarzyć i zawczasu przygotować się na tę ewentualność. Zupełnie inaczej prowadzi się wówczas działania biznesowe

Alicja Defratyka

ekonomistka, autorka projektu ciekaweliczby.pl

Firmy, branże, a nawet całe gospodarki bezdyskusyjnie mają za sobą okres silnych przeobrażeń, z których powinny wyciągać długofalowe wnioski. Jednocześnie wiedzą już, że to dopiero początek zmian, z którymi będą się mierzyć. Oficjalne prezentacje, jak i kuluarowe dyskusje podczas SAP NOW dobitnie pokazały, że zarówno AI, jak i ESG, wyszły już dawno poza fazę teoretycznych rozważań. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej dostrzegają, że to zwiększanie zaawansowania wykorzystywanych technologii może przynieść biznesowi większą elastyczność i odporność w obliczu nieprzewidzianych zdarzeń.

Człowiek w centrum zmian

Gdzie zatem szukać elementu stałego w tzw. świecie VUCA? Diagnoza liderów technologicznych okazuje się zaskakująco humanistyczna:
 
Wszystko kumuluje się w pojęciu Przemysłu 5.0. W odróżnieniu od Przemysłu 4.0, gdzie priorytetem była maksymalna automatyzacja i efektywność, Przemysł 5.0 zwraca uwagę na współpracę pomiędzy człowiekiem i maszyną. Nie chodzi tu tylko o technologię, ale rozwiązania wspomagane ludzką intuicją, empatią i kreatywnością. Rozwój technologii daje nam nieskończone możliwości, musimy je tylko dobrze i mądrze wykorzystać – apelował podczas SAP NOW 2023, Piotr Ferszka, prezes SAP Polska.
Zmiany kształtujące sektor biznesowy i przekładające się na strategiczne inwestycje w technologie były głównym tematem konferencji SAP NOW, najważniejszego, dorocznego spotkania społeczności SAP w Polsce. W wydarzeniu udział wzięło 800 osób, a ponad 2000 dołączyło do niego online. Partnerami SAP NOW 2023 były firmy: All For One, Apollogic, Amazon Web Services, apsolut, AXIANS, Camelot ITLab, Capgemini, EY Polska, Gavdi, Google Cloud Polska, Hicron, Hycom, Ipopema, LeverX, LST Westernacher, Microsoft, NTT DATA Business Solutions, OpenText, Plaut, PwC, Seargin, SI-Consulting, SI-eCommerce, SII Polska, Supremis, Syntavio, T-Systems, TeamViewer, UiPath, Veslog, Wyższa Szkoła Logistyki, Zalaris.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Partnerstwo pomiędzy SAP SE i Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpoczyna się w 2024 roku, a umowa zakłada wieloletnią współpracę. Jako oficjalny partner zespołu, SAP będzie zajmować się zwiększeniem efektywności operacyjnej i umożliwiać pozyskiwanie nowych wniosków z danych, które przełożą się na zwiększenie wydajności. SAP S/4HANA Cloud, private edition pełni funkcję technologicznego fundamentu dla zespołu. Dzięki temu możliwa będzie praca nad tym, by sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe od SAP pomagały w informowaniu i przewidywaniu decyzji, optymalizacji zasobów oraz zabezpieczaniu przyszłości infrastruktury IT. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team to zespół fabryczny marki Mercedes-AMG, rywalizujący na szczycie motorsportu – w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1. Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc elitarną współpracę, przełomowe technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności kierowców, zespoły tworzą samochody wyścigowe zdolne do emocjonującej rywalizacji w ramach ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w trakcie każdego sezonu. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1, z siedzibą w Centrach Technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, to ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych ludzi, którzy projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami. Od 2010 roku, do końca sezonu 2022, zespół fabryczny Mercedes-AMG zdobył m.in. 116 zwycięstw, 264 miejsca na podium oraz 54 podwójne zwycięstwa w ramach 259 startów wyścigowych. Przyspieszając jutro Efektywność jest fundamentem sukcesu w Formule 1. Dlatego ograniczenie kosztów oraz optymalizacja złożonego łańcucha dostaw to dwa główne wyzwania, które postawiono przed partnerstwem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS i SAP. Reguły w Formule 1 wyznaczają, jakie środki zespoły mogą wydawać w każdym sezonie, a przekroczenie tego limitu wiąże się z surowymi karami. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 planuje wywiązywać się z tych zadań, wykorzystując rozwiązanie SAP S/4HANA Finance do efektywniejszego alokowania, oszczędzania i wykorzystywania zasobów. Dzięki wbudowanej technologii SAP Business AI, zespół może prognozować koszty, przewidywać ostateczne potrzeby budżetowe oraz optymalizować zarówno łańcuch dostaw, jak i dostępne zasoby. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zamierza wykorzystać także SAP S/4HANA Cloud, private edition do stworzenia bezpiecznego i nowoczesnego środowiska chmurowego. Może również korzystać z rozwiązań SAP Build i platformy SAP Business Technology, aby wdrożyć transparentną, inteligentną architekturę organizacji, łączącą w jedną całość dane i systemy z różnych źródeł. Pomoże to skrócić czasy dostawy kluczowych komponentów motoryzacyjnych, co zapewnia płynność dostaw podczas wyścigów odbywających się w weekendy. Formuła 1 to jedno z najbardziej innowacyjnych technologicznie wydarzeń na świecie, więc poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko, pod każdym względem. W tak wymagających warunkach, w jakich operują zespoły Formuły 1, sport jest też doskonałą okazją do prezentowania umiejętności i doskonałości technologicznej. Warto pamiętać, że aby kulminacja, która ma miejsce podczas wyścigu, była udana, bardzo wiele pracy musi zostać wykonanej „za kulisami”. SAP z dumą współpracuje z zespołem, aby procesy zachodzące w jego obrębie były tak doskonałe, jak samochody Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team  Julia White Członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i rozwiązań., SAP SE Innowacje w branży Nowe partnerstwo ma szansę także pokazać nową jakość w branży motoryzacyjnej. To właśnie dla Formuły 1 tworzone są przecież i prezentowane najciekawsze, branżowe innowacje. SAP i zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 dostarczą kolejne nowe rozwiązania, zasilone przez wnioski wynikające z działania w ramach cyklu Formuły 1. Posłużą one jako inspiracja do działania także dla innych klientów SAP. Z radością ogłaszamy, że SAP został oficjalnym partnerem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Łączy nas wspólne dziedzictwo i zaangażowanie w innowacje i zmiany, co istotnie przyczyni się do naszej wydajności na torze. SAP to światowy lider w swojej dziedzinie i nie moglibyśmy wymarzyć sobie lepszego partnera, aby poprawić naszą efektywność w 2024 roku i w przyszłości  Toto Wolff, CEO i kierownik zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. CEO i kierownik zespołu, Mercedes-AMG PETRONAS F1
Mercedes-AMG-PETRONAS-F1-rozpędza-się-w-drodze-ku-większej-efektywności

SAP Business One
+1
Nieznana
95000 osób
Zobacz profil
Opis
Brakuje nam szczegółowych informacji o tej firmie. Jesteś dostawcą? Skontaktuj się z nami i zaprezentuj swoje rozwiązanie!...
rozwiń