Jak-obniżyć-wartość-magazynu

Jak obniżyć wartość magazynu?

Wiele firm, analizując stan swoich magazynów, musi się zmierzyć z pytaniem: czy posiadane przez nie stany magazynowe są wystarczające. Muszą się także zastanowić, w jaki sposób należy nimi zarządzać – tak, aby zapewnić ciągłość produkcji przy jak najmniejszych kosztach utrzymania samego magazynu. Dlatego w tym artykule tłumaczymy, jak obniżyć wartość magazynu za pomocą funkcjonalności systemu proALPHA.

Analiza artykułów i ich klasyfikacja w systemie ERP

Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić podczas weryfikacji swoich stanów magazynowych, jest analiza artykułów w oparciu o klasyfikację ABC/XYZ. Takie rozwiązanie umożliwia bowiem przyporządkowanie indeksów do odpowiednich klas. Mało tego! Za tym powinny iść właściwe strategie zarządzania – zamawiania oraz uzupełniania zapasów.

W systemie proALPHA taka klasyfikacja następuje w sposób automatyczny. Zaś procentowe przedziały przynależności do poszczególnych klas można korygować ręcznie. Po przypisaniu indeksów do odpowiednich klas, można łatwo przeanalizować to, w jaki sposób następuje zamawianie poszczególnych artykułów w systemie, a także to, czy nie jest tu konieczna jakaś korekta.

Zgodnie z najlepszymi praktykami firmy proALPHA, rekomendowane jest dostosowanie strategii zamawiania w oparciu o przydzieloną klasę. Przykładowo, dla indeksów klasy XC, czyli indeksów o niskiej wartości zużycia, ale zużywających się w sposób regularny, należy ustawić strategię sterowania wg zużycia (sterowanie według zużycia polega na analizie historii zużycia i utrzymywaniu zapasu, pozwalającego na zużycie przez określoną liczbę dni). Z kolei dla indeksów klasy AZ, czyli indeksów o dużym udziale wartościowym, ale z zużyciem chaotycznym, proponujemy strategię sterowania wg komisji (strategia sterowania według komisji polega na zamawianiu materiałów w ścisłym powiązania z potrzebami, np. z zamówieniem klienta czy projektem).

Postępując analogicznie z pozostałymi klasami, jesteśmy w stanie zapewnić optymalizację magazynu, unikać sytuacji niepotrzebnych albo zbyt dużych zakupów artykułów mało rotujących. Co ważne, tego typu analizy możemy w systemie proALPHA tworzyć regularnie. Wówczas system sam będzie nam podpowiadał, że dla niektórych indeksów zmieniła się klasyfikacja i należy przyjrzeć się strategiom zarządzania (zamawiania tego indeksu).

 
wartość-magazynu-kalkulacja-analiza

RYS 1. PRZYKŁADOWE ZAŁOŻENIA DO KLASYFIKACJI ABC/XYZ.

 
 
koszty-magazynu-optymazlizacja-redukcja-przykłady

RYS 2. PROPOZYCJA STEROWANIA ZAPOTRZEBOWANIEM DLA INDEKSEM.

 

Ocena dostawców w systemie ERP

Prawidłowe utrzymanie odpowiednich stanów magazynowych to także ciągła praca z dostawcami. Tylko wiarygodni i sprawdzeni dostawcy mogą skutecznie zminimalizować ryzyko przerwania ciągłości produkcji. Poza tym, nie będą nas wówczas zmuszać do utrzymywania ogromnych zapasów bezpieczeństwa. Jak zatem oceniać dostawców i w jaki sposób określać ryzyka związane z dostawami? Najbardziej pomoże w tym ocena zdarzeń, które miały miejsce z klientem. Ważne jest ponadto przypisanie do nich punktów i wag – tak, by później z tych informacji stworzyć punktowy ranking dla każdego dostawcy.

 

System proALPHA pozwala automatycznie śledzić wiele zdarzeń, które miały miejsce z naszym dostawcą, a także przypisywać tym zdarzeniom oceny oraz wagi.

 

Moduł kontroli jakości w systemie ERP

Przy ocenie dostawców na pewno przyda się także korzystanie z modułu kontroli jakości systemu proALPHA. Pozwala on badać parametry kontroli jakości już na wejściu do magazynu. Dzięki takiemu systemowi ERP, unikniemy także przyjmowania na magazyn wadliwych surowców. To istotne, bo wykrycie niezgodności jakościowych już na początkowym etapie przyjmowania ich na magazyn, pozwoli na sprawne odsyłanie tych wyrobów, które są niezgodne z zamówieniem.

 
Przykładowa ocena dostawcy w systemie erp

RYS 3. PRZYKŁADOWA OCENA DOSTAWCY W SYSTEMIE ERP

 
 
Przykładowe zdarzenia jakie mogą być analizowane przy ocenie dostawcy

RYS 4. PRZYKŁADOWE ZDARZENIA JAKIE MOGĄ BYĆ ANALIZOWANE PRZY OCENIE DOSTAWCY.

 

Generowanie zamówień kontraktowych

Współpraca z dostawcami to także przewidywanie dostaw oraz wysyłanie prognoz zamówieniowych z długim wyprzedzeniem. W takim przypadku system proALPHA, na podstawie długoterminowych planów produkcyjnych, potrafi wygenerować zamówienia kontraktowe. Każda zaś zmiana w planach produkcyjnych może generować nowe plany dostaw. Przy zastosowaniu tej funkcjonalności możemy przygotować dostawcę na naszą zmienność produkcji, a także minimalizować ryzyko związane z nieterminowymi dostawami.

 

Magazyny konsygnacyjne

Kolejnym pomysłem na ograniczenie swoich stanów magazynowych jest zastosowanie magazynów konsygnacyjnych, za pomocą których ciężar utrzymania zapasów jest przeniesiony na dostawcę. System proALPHA pozwala prowadzić i rozliczać dowolną ilość magazynów konsygnacyjnych. Zaś ich stany magazynowe są dostępne do produkcji i sprzedaży.

 
Rys. Harmonogramy dostaw w systemie proALPHA

RYS 5. HARMONOGRAMY DOSTAW W SYSTEMIE PROALPHA

 

Sprzedaż bezpośrednio z magazynów dostawcy

Innym sposobem na ograniczenie stanów magazynowych jest sprzedaż bezpośrednio z magazynów dostawcy. System proALPHA można bowiem skonfigurować w taki sposób, by po rejestracji zamówienia klienta i zaznaczeniu, że dostawa ma się odbywać bezpośrednio z magazynu dostawcy, system ERP wygenerował ciąg dokumentów (zamówienie do dostawcy, przyjęcie, wydania do klienta itp.) W ten sposób klient otrzyma towar z naszym kompletem dokumentów, a towar fizycznie nie będzie przechodził przez nasze magazyny.

 

Korzyści jakie daje wdrożenie systemu proALPHA

  • przyporządkowywanie indeksów do odpowiednich klas, co ułatwia sprawne zamawianie i uzupełnianie zapasów,
  • łatwa analiza sposobu zamawiania poszczególnych artykułów w systemie,
  • optymalizacja pracy magazynu,
  • unikanie zbyt dużych zakupów artykułów mało rotujących,
  • informowanie o ewentualnej zmianie klasyfikacji dla poszczególnych indeksów,
  • minimalizacja ryzyka przerwania ciągłości produkcji poprzez stały kontakt z dostawcami,
  • ocena zdarzeń, które miały miejsce z dostawcą wraz z przypisaniem im ocen i wag,
  • badanie parametrów kontroli jakości już na wejściu do magazynu przez co trudniej o przyjęcie wadliwego surowca,
  • sprawne wytypowanie produktów niezgodnych z zamówieniem, które można szybko odesłać,
  • tworzenie planów dostaw,
  • prowadzenie i rozliczanie magazynów konsygnacyjnych,
  • prowadzenie sprzedaży bezpośrednio z magazynów dostawcy.
 

Dlaczego warto skorzystać z proALPHA ERP?

Podsumowując, w obniżaniu wartości magazynu doskonale sprawdza się system proALPHA. Przede wszystkim umożliwia on sprawną klasyfikację produktów oraz wiążących się z nimi działań. W ten sposób zamawianie i uzupełnianie zapasów może się odbywać bardzo płynnie i bez zakłóceń. W razie potrzeby – w celu jeszcze większego uproszczenia zamówień – w dowolnym momencie można wprowadzić w systemie korekty.

System proALPHA pozwala na pozostawanie w stałym kontakcie z dostawcami, czyli z tymi podmiotami, które zajmują kluczowe miejsce w łańcuchu działania magazynu. To oni mogą skutecznie zminimalizować ryzyko ewentualnego przerwania ciągłości produkcji. Utrzymując z nimi dobry kontakt (taki, który jest oparty m.in. na szczegółowych analizach), można podejmować elastyczne działania – w zależności od sytuacji rynkowej. Znacznie ułatwia to możliwość bieżącej oceny zdarzeń, jakie na przestrzeni czasu zachodzą w relacjach z klientami. Szczególnie, że każdej takiej sytuacji można przypisać punkty i wagi.

Co więcej, znacznie łatwiej reagować mogą obie strony – tak, by na bieżąco, w zależności od potrzeb, modyfikować plany kolejnych dostaw. Dostawca może być w ten sposób przygotowany na każdorazową zmienność produkcji, a także na nieterminowość dostaw.

Mało tego! System proALPHA pozwala również na zastosowanie magazynów konsygnacyjnych. To rozwiązanie idealne dla tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na gromadzenie dużych zapasów. Dzięki współpracy z dostawcą, mogą tą czynność przerzucić właśnie na jego barki. Szczególnie, że ta funkcjonalność umożliwia prowadzenie i rozliczanie dowolnej ilości magazynów konsygnacyjnych. Nie bez znaczenia jest również to, że możliwa jest w tym przypadku sprzedaż produktów bezpośrednio z magazynów dostawcy.

Funkcjonalność systemu proALPHA to także okazja do przeprowadzenia rzetelnej analizy jakości poszczególnych artykułów. Uniknąć problemów z wadliwym produktem?

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Automatyzacja procesów produkcji mebli dzięki systemowi ERP

Produkcja mebli należy do szóstej w kolejności gałęzi przemysłu drzewno-papierniczego, a eksport osiąga wartość kilkunastu miliardów złotych. Polskie meblarstwo przeżywa rozkwit i zyskuje uznanie na rynku międzynarodowym. Z drugiej strony producenci muszą liczyć się z brakiem kadry i coraz silniejszą konkurencją. Rozwiązaniem jest automatyzacja procesów, a konkretnie wdrożenie systemu ERP, który umożliwi efektywne planowanie, harmonogramowanie i rozliczanie produkcji. Meble produkowane w Polsce są jednym z najlepszych polskich towarów eksportowych. Polska jest szóstym producentem i czwartym eksporterem mebli na świecie, zajmuje tym samym pozycję jednego z liderów w branży. Branża meblarska zajmuje strategiczną pozycję w rozwoju gospodarczym kraju, co potwierdzają statystyki Głównego Urzędu Statystycznego. Wskazują, że w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku eksport wzrósł o kolejne 3,6% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2016, a jego wartość wyniosła ponad 17 mld zł; z kolei wartość importu przekroczyła 4 mld zł, co oznacza stały wzrost rok do roku. Jednakże utrzymanie rozwoju przemysłu meblarskiego na wysokim poziomie wymaga zastosowania przez przedsiębiorstwa rozwiązań, które przełożą się na wzrost wydajności i rentowności przedsięwzięcia. System ERP dla producentów mebli to dedykowane narzędzie, dzięki któremu konkurowanie na rynkach zagranicznych będzie w ogóle możliwe, a to za sprawą efektywnej automatyzacji procesów produkcji. Przekonała się o tym firma eibe Produktion+Vertrieb GmbH & Co. KG, której zakład produkcyjny w Röttingen uważany jest za jeden z najnowocześniejszych w Europie – buduje i produkuje urządzenia i meble do zabaw. Aby sprostać wymaganiom w zakresie jakości i zaangażowania pracowników, producent opiera się na kompleksowym rozwiązaniu proALPHA ERP, którym zastąpiła technologicznie starzejące się centrum kontroli produkcji. Dzięki rozwiązaniu zyskała podgląd różnych linii produktów z różnymi procesami i czasami produkcyjnymi, bardziej wydajne przetwarzanie zamówień i minimalizację kosztów magazynowania dzięki planowaniu produkcji na bieżąco, ulepszyła się również obsługa klienta za sprawą mobilnego dostępu do wszystkich danych. Więcej szczegółów na stronie proALPHA System ERP dla producentów mebli Producenci mebli zmagają się z rozproszeniem informacji i systemów odnoszących się do całego procesu produkcji. Z jednej strony osobne programy i dane do projektowania mebli, programy inżynierskie CAD, systemy zarządzania firmą i produkcją ERP/MRP, programy do opracowywania katalogów, narzędzia do przygotowywania cenników, programy do aranżacji wnętrz, a z drugiej strony systemy zarządzające sprzedażą, zamówieniami, produkcją i logistyką. W przypadku takiego rozproszenia zmniejsza się elastyczność produkcyjna i konfiguracyjna mebli, dlatego idealnym rozwiązaniem jest scalenie wszystkich informacji w jednym programie automatyzującym procesy – w systemie ERP przeznaczonym dla producentów mebli. Automatyzacja procesów produkcji mebli to warunek terminowej realizacji zamówień, poprawy elastyczności i dostosowania się do rosnących wymagań rynku. Zwłaszcza że od fabryk wymaga się realizacji koncepcji Przemysłu 4.0, która obejmuje cyfryzację gospodarki poprzez wdrożenia i zwiększenie świadomości w zakresie korzyści płynących z automatyzacji i robotyzacji. Tymczasem okazuje się, że producenci mebli wciąż są bliżej idei 2.5. W 2016 roku przeprowadzono badania stopnia automatyzacji polskich firm, z których wynika, że tylko 15 proc. krajowych zakładów produkcyjnych jest w pełni zautomatyzowanych. W przypadku 76 proc. fabryk występuje częściowa automatyzacja, natomiast u 9 proc. wskazano brak automatyzacji. Do tego niewielka część przedsiębiorstw korzysta z systemów IT do zarządzania i sterowania produkcją, zatem przed polską branżą meblarską stoi wyzwanie w postaci przeprowadzenia reorganizacji produkcji w taki sposób, aby wkroczenie w Przemysł 4.0 było płynne i w ogóle możliwe. Korzyści z automatyzacji procesów produkcji mebli Automatyzacja produkcji przynosi wiele korzyści, najważniejszym rezultatem jest poprawa elastyczności produkcyjnej i dostosowanie się do rosnących wymagań rynku. W tej branży liczy się przede wszystkim wydajność i elastyczność, ponieważ to szybkość działania i jakość oferowanych towarów są decydujące. Warunkiem uzyskania takich wyników jest wdrożenie systemu do planowania produkcji, który ułatwi i pomoże wytworzyć i zrealizować zróżnicowane wyroby przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów. 5 najważniejszych korzyści z wdrożenia ERP dla producentów mebli: Optymalizuje pracę ludzi i maszyn. Umożliwia sprawniejsze zarządzanie przepływem materiałów. Zwiększa wydajność. Ogranicza koszty mediów (głównie energii elektrycznej i sprężonego powietrza). Minimalizuje błędy i zapobiega awariom. Znakomitym przykładem zastosowania automatyzacji w produkcji mebli jest firma AICHINGER GmbH z siedzibą w Wendelstein w Niemczech oferująca rozwiązania do aranżacji wnętrz dla przemysłu spożywczego. Dostarcza urządzenia, oświetlenia i profesjonalne kuchnie dla piekarni, kawiarni, sklepów mięsnych, delikatesów, supermarketów, restauracji i hoteli na całym świecie. W portfolio znajdują się duże projekty o powierzchni do 1500 mkw, które realizowane są w ekspresowym tempie (np. część usługowo-spożywcza na lotnisku w Wiedniu). Aby efektywnie zarządzać ponad 2000 indywidualnymi projektami rocznie, przy zachowaniu ogromnej ich różnorodności, firma zdecydowała się wdrożyć kompletne rozwiązanie proALPHA ERP. Block Quote Producenci mebli stoją przed nową rewolucją przemysłową i powinni być gotowi inwestować w nowoczesne systemy. Wprowadzenie automatyzacji procesów produkcji mebli jest kluczem utrzymania tytułu lidera na rynku, a także szansą na znalezienie się w ścisłej czołówce najlepszych producentów na świecie. Jak pokazują przykłady wdrożeń systemów ERP, odpowiednie narzędzie jest dostępne i doskonale sprawdza się w praktyce, umożliwiając planowanie i nadzorowanie produkcji krok po kroku.
Automatyzacja-procesów-produkcji-mebli-dzięki-systemowi-ERP
Proalpha_logo
zweryfikowano

0/5

Proalpha

ERP dla produkcji


Proalpha
Lubuskie
1700 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Tworzywa sztuczne
Opis
Grupa Proalpha to firma funkcjonująca na rynku od 30 lat, obsługująca ponad 8 tysięcy klientów na całym świecie. System proALPHA ERP jest przeznaczony dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych i dostępny jest w 15 wersjach językowych....
rozwiń