Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić podczas weryfikacji swoich stanów magazynowych, jest analiza artykułów w oparciu o klasyfikację ABC/XYZ. Takie rozwiązanie umożliwia bowiem przyporządkowanie indeksów do odpowiednich klas. Mało tego! Za tym powinny iść właściwe strategie zarządzania – zamawiania oraz uzupełniania zapasów.
W systemie proALPHA taka klasyfikacja następuje w sposób automatyczny. Zaś procentowe przedziały przynależności do poszczególnych klas można korygować ręcznie. Po przypisaniu indeksów do odpowiednich klas, można łatwo przeanalizować to, w jaki sposób następuje zamawianie poszczególnych artykułów w systemie, a także to, czy nie jest tu konieczna jakaś korekta.
Zgodnie z najlepszymi praktykami firmy proALPHA, rekomendowane jest dostosowanie strategii zamawiania w oparciu o przydzieloną klasę. Przykładowo, dla indeksów klasy XC, czyli indeksów o niskiej wartości zużycia, ale zużywających się w sposób regularny, należy ustawić strategię sterowania wg zużycia (sterowanie według zużycia polega na analizie historii zużycia i utrzymywaniu zapasu, pozwalającego na zużycie przez określoną liczbę dni). Z kolei dla indeksów klasy AZ, czyli indeksów o dużym udziale wartościowym, ale z zużyciem chaotycznym, proponujemy strategię sterowania wg komisji (strategia sterowania według komisji polega na zamawianiu materiałów w ścisłym powiązania z potrzebami, np. z zamówieniem klienta czy projektem).
Postępując analogicznie z pozostałymi klasami, jesteśmy w stanie zapewnić optymalizację magazynu, unikać sytuacji niepotrzebnych albo zbyt dużych zakupów artykułów mało rotujących. Co ważne, tego typu analizy możemy w systemie proALPHA tworzyć regularnie. Wówczas system sam będzie nam podpowiadał, że dla niektórych indeksów zmieniła się klasyfikacja i należy przyjrzeć się strategiom zarządzania (zamawiania tego indeksu).