Zdjęcie

Jak z sukcesem wdrożyć system informatyczny do Zarządzania Kapitałem Ludzkim organizacji? (cz.3)

W poprzednim artykule dowiedzieliście się między innymi:

Jeśli nie mieliście okazji przeczytać tego drugiego, z serii artykułów „Jak z sukcesem wdrożyć system informatyczny…”, to bezpośredni link zamieszczamy poniżej.

„K jak Komunikacja i Koszty”

Jak z sukcesem wdrożyć system informatyczny do Zarządzania Kapitałem Ludzkim organizacji? (cz.3)

W każdym dużym projekcie spotkacie się z różnymi sposobami komunikacji, o którą trzeba odpowiednio zadbać. Zachowanie podstawowych zasad w tej dziedzinie pozwoli Wam na uniknięcie niepotrzebnych opóźnień, czy konfliktów. Kolejną bardzo ważną rzeczą są koszty i tu oczywiście od razu pomyśleliście o budżecie. Tak, ja też chcę właśnie temu poświęcić ten temat. Dlatego dzisiaj właśnie będzie trochę konkretów o komunikacji i kosztach podczas wdrożenia systemu informatycznego do Zarządzania Kapitałem Ludzkim organizacji.

Komunikacja

Zasady komunikacji pomiędzy zespołami dostawcy usług wdrożeniowych i firmy klienta ustalone są w przyjętej dokumentacji projektu. Nie milczymy i nie czekamy aż „sam” się rozwiąże. Komunikujemy się na poziomie zespołów realizujących i nie eskalujemy wyżej, dopóki nie wyczerpaliśmy wszystkich możliwości porozumienia – to naprawdę działa!

Pamiętacie jak pisałam o zespole społecznym? O komunikację z pracownikami zadba właśnie zespół społeczny, ale gdyby nie został powołany, pamiętajmy o podstawowych zasadach komunikacji i budowania zaangażowania pracowników we wdrożenie:

  • Słowo komunikacja – zastąpmy słowem „propaganda” w pierwotnie pozytywnym znaczeniu od łac. prōpāgāre – rozszerzać, rozciągać, krzewić, rozpowszechniać idee informatyzacji funkcji HR, w celu pozyskiwania dla niej jak największej liczby zwolenników, którzy będą wykorzystywać system… IT oczywiście 🙂
  • Angażujmy we wdrożenie tych, których system „bezpośrednio dotyka”
  • Wykorzystajmy potencjał niezadowolonych – stratnych, to przecież „wulkany energii”, dlatego postaraj się, żeby nie wybuchły, a jak już wybuchną, to skieruj tę energię w odpowiednią stronę. Na wdrożeniu zawsze jest mnóstwo dodatkowej „roboty” – chociażby przygotowanie danych do zasilenia, ustalanie obiegów itd. Te osoby mogą się tym zająć, a tym samym dołączyć do sukcesu tego wdrożenia

Koszty

Podstawowa zasada jaką powinniście sobie wpoić, to kontrola kosztów, zarówno z jednej, jak i z drugiej strony. Jest wiele badań i statystyk, które pokazują, że założony budżet podczas wdrożenia przekraczany jest niemalże zawsze. Jeśli przekroczymy go o 10%, zapewne nikt nam „głowy nie urwie”, ale z praktyki wiem, że te procenty są zawsze większe. Dlatego Kliencie Drogi, nigdy nie płać z góry, zawsze płać za wykonane i odebrane prace. Ważne, żebyś przygotował umowę wdrożeniową, która Ci to zapewni. 

A teraz zwracam się do dostawcy – dostawco zapanuj nad tym, by wdrożenie, dostosowywanie systemu do specyfiki Twojego klienta nie stało się pretekstem do „rozdmuchania” budżetu. Przeważnie standard jest najlepszy. Użyj swoich kompetencji, wiedzy o systemie i potrzebach klienta do uzyskania konsensusu.

Zwykle jednak wychodzą jakiś procentowe odchylenia od budżetu projektu wdrożenia z umowy handlowej na etapach:

    • Budżet projektu po analizie
    • Budżet projektu na kolejnych etapach wdrożenia

Wahania % budżetu mogą być w dwie strony, dostawcy i klienta – zadbajcie o to, żeby nie stracić celu wdrożenia, interesów stron, satysfakcji z projektu, wartość dodanej nie tylko w postaci dodatkowej czy zaoszczędzonej kasy. Wdrożenie to dopiero początek współpracy i długiej wspólnej drogi. 

Życzę Wam, żeby komunikacja w projekcie przebiegała „koncertowo”, koszty były zawsze kontrolowalne, a budżety nieprzekraczane. 

Zapraszam do dyskusji. Chętnie poznam też inne punkty widzenia „K – jak komunikacja i koszty”. A już niebawem rozwinę kolejną literkę z naszego SUKCESu, czy „C – Cele”.

Anna Węgrzyn
Anna Węgrzyn

Menadżer ds. zarządzania zasobami ludzkimi w BPSC Sp. z o.o.

Ekspert w zakresie projektowania funkcjonalności systemów informatycznych wspomagających ZKL (opracowanie funkcjonalności modułu mHR w systemie Impuls EVO, analiz przedwdrożeniowych, wdrożeń, projektowanie procesów personalnych, modeli kompetencji). Wykładowca zajęć, między innymi z obszaru efektywności funkcji HR, informatyzacji obszarów HR. Członek zespołu projektu dotyczącego rozwoju kluczowych kompetencji kadr przyszłości dla polskiej nauki przy Interdyscyplinarnym Centrum Rozwoju Kadr Uniwersytetu Śląskiego. Od lat tropicielka i fanka Hype Cycle for Human Capital Management (Gartner). Pomimo dosyć już dojrzałego wieku nadal nie wie co to nuda!

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz